-

Andrzej-z-Gdanska

Co to jest fuzja i do czego służy?

Trochę mnie "zdrzaźnił" temat poniższy i trochę przejrzałem internet.

Z Wiki:

Poniżej znajdują się różne znaczenia hasła: Fuzja.

fuzja – karabin z zamkiem skałkowym

fuzja jądrowa – synteza jądrowa, reakcja termojądrowa

fuzja – w ekonomii połączenie przedsiębiorstw

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fuzja

 

Fuzja (ang. merger) – dobrowolne połączenie co najmniej dwóch przedsiębiorstw w jedno. Polega na wchłonięciu jednego przedsiębiorstwa przez inne lub utworzeniu z łączonych przedsiębiorstw zupełnie nowego przedsiębiorstwa.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fuzja_(ekonomia)

 

Czy leci z nami lekarz? A właściwie czy jest wśród nas ekonomista? Wdarłem się siłą na podwórko ekonomistów i nie wiem czy dobrze zrobiłem.

Nie rozumiem czy w wyniku fuzji "odkraja się" część jednej z firm poprzez sprzedanie udziałów i pewnych działów działalności. Wiki tego nie wyjaśnia, bo może jest za mało nowoczesna, a nasi wyprzedzają nawet nowoczesność. Jak to się przekłada na korzyści i czyje one będą po odcedzeniu propagandy?

Nasi mówią, że będzie niespotykana koncentracja kapitałowa, a ja się zastanawiam czyje interesy reprezentuje KE. Czy ktoś może słyszał o fuzjach w UE na takich warunkach?

Oczywiście jak na razie twardo negocjujemy i na razie, w fazie negocjacji, informacje są tajemnicą, chyba, handlową. Zostaniemy jednak na koniec poinformowani - podobno. Dobre i to. Chociaż dobrze byłoby znać faktyczne warunki negocjacji przed podjęciem decyzji.

Nie rozumiem dlaczego konsolidacja przez rozproszenie czyli sprzedaż części udziałów jest korzystna. Skoro Skarb Państwa jest właścicielem obu spółek to czy nie można stworzyć nowej/nowych spółek na bazie kapitałów obu, do innych działań.

Tak na marginesie Rosja i Niemcy są chyba niezależnymi inwestorami/operatorami (aż do wrogości), którzy mogliby nabyć udziały sprzedawane przez LOTOS. Mówi się o fuzji, a nawet w materiałach propagandowych jest wspomniane przejęcie. Jeśli warunki przejęcia są wygórowane to po co to robić? W obu firmach udziały (różne) ma Skarb Państwa.

A teraz trochę nowomowy propagandowej w najlepszym gatunku:

(wytłuszczenia moje)

PKN ORLEN kontynuuje z KE rozmowy w sprawie przejęcia Grupy LOTOS

02-03-2020 Połączenie PKN ORLEN i Grupy LOTOS

https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLEN-kontynuuje-z-KE-rozmowy-w-sprawie-przej%C4%99cia-Grupy-LOTOS.aspx

Transakcja przejęcia kapitałowego Grupy LOTOS wpisuje się w trend budowy skonsolidowanych i multienergetycznych koncernów w Europie i na świecie. Celem transakcji jest stworzenie silnego podmiotu o międzynarodowym potencjale, skutecznie konkurującego na wszystkich rynkach. To odpowiedź polskich przedsiębiorstw na globalne trendy przemysłu rafineryjnego, która w przyszłości zmniejszy ryzyko utraty płynności przez krajowe rafinerie.

Przejęcie kapitałowe Grupy LOTOS przez PKN ORLEN to również możliwość rozwoju całego regionu. LOTOS dzięki wzmocnieniu zyska nowe zamówienia i wejdzie w nowe obszary działalności, a te, w których jest już aktywny, m.in. elektromobilność czy w obszarze poszukiwań i wydobycia węglowodorów , będzie dalej rozwijał. Konsolidacja będzie wiązała się z optymalizacją procesów biznesowych, jednak nie oznacza to redukcji zatrudnienia. Miejsca pracy zostaną utrzymane. Pracownicy zyskają z kolei możliwości rozwoju zawodowego oraz pracy w większej i silniejszej firmie o znaczeniu międzynarodowym. Wpływy z CIT, PIT i podatków od nieruchomości pozostaną na Pomorzu. Nowy podmiot będzie silny regionalnie oraz nadal będzie dbał o społeczności lokalne. Połączona spółka znacznie mocniej będzie mogła zaangażować się też w działania społeczne, kulturalne i sportowe w regionie.

Proces przejęcia kapitałowego Grupy LOTOS przez PKN ORLEN został zainicjowany w lutym 2018 roku, podpisaniem Listu Intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Z kolei w kwietniu 2018 roku w gdańskiej spółce rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia.

 

PKN ORLEN wszedł w decydujący etap rozmów z KE w sprawie przejęcia Grupy LOTOS

08-04-2020 Połączenie PKN ORLEN i Grupy LOTOS

https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLEN-wszed%C5%82-w-decyduj%C4%85cy-etap-rozm%C3%B3w-z-KE-w-sprawie-przej%C4%99cia-Grupy-LOTOS.aspx

Konsolidacje firm paliwowych w innych europejskich krajach już dawno nastąpiły. Przykładem jest węgierski MOL, norweski Statoil i powstały z niego Equinor, hiszpański Repsol, portugalski Galp Energia, włoskie Eni, austriackie OMV czy francuski TOTAL. Na wszystkich wspomnianych rynkach połączenie największych firm nie tylko nie zaburzyło konkurencji na rynku, lecz dało impuls do wprowadzenia korzystnych zmian.

 

PKN ORLEN ze zgodą KE na przejęcie Grupy LOTOS

14-07-2020 Strategia

https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLEN-ze-zgod%C4%85-KE-na-przej%C4%99cie-Grupy-LOTOS.aspx

​PKN ORLEN otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Grupy LOTOS. Wynegocjowane warunki gwarantują możliwość dalszego rozwoju połączonego koncernu w obszarze wydobycia, produkcji, logistyki i sprzedaży detalicznej oraz hurtowej w całej Europie. Fuzja z Grupą LOTOS to ważny krok w kierunku budowy silnego multienergetycznego koncernu o międzynarodowym potencjale, skutecznie konkurującego na wszystkich rynkach.

 

PKN Orlen ma warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos

14.07.2020

https://www.money.pl/gielda/pkn-orlen-ma-warunkowa-zgode-komisji-europejskiej-na-przejecie-grupy-lotos-6531979607254658a.html

"W toku szczegółowego postępowania wyjaśniającego Komisja zgromadziła obszerne informacje i informacje zwrotne od konkurentów i klientów łączących się spółek. W wyniku postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła obawy, że transakcja w formie pierwotnie zgłoszonej zaszkodziłaby konkurencji, w szczególności na następujących rynkach:

hurtowej sprzedaży paliw silnikowych w Polsce;

dostaw detalicznych paliw silnikowych w Polsce;

dostaw paliwa do silników odrzutowych w Polsce i Czechach;

dostaw produktów powiązanych, takich jak różne rodzaje bitumu w Polsce" - czytamy w komunikacie.

 

W odpowiedzi na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji PKN Orlen zaproponował następujące zobowiązania:

zbycie 30% udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;

zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;

uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;

zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80% sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;

sprzedaż wynoszącego 50% udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;

udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;

zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich, wymieniła Komisja.

 

Taka ciekawostka bez komentarza:

 



tagi: orlen  lotos  fuzja 

Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 10:26
32     2345    2 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 10:39

Z tej fuzji wynika tyle, że Lotos nie stanie się już zapleczem gospodarczym dla niemieckiej polityki dezintegracyjej, a PiS ma zgodę UE na rozwalenie gdańskiego układu. Tutaj wszyscy oni pięknie sie wykładają mówiąc, że Obajtek nie ma pomorskich korzeni i to go dyskwalifikuje jako biznesmena

 

https://twitter.com/KazikowskaEdyta/status/1283435534577209347?s=20

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 11:37

Ważne uzupełnienie, cytuję:

Pierwszym etapem fuzji będzie odkup przez PKN Orlen prawie 33 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. W kolejnym kroku ma nastąpić wezwanie do progu 66 proc. akcji. Docelowo największy w Polsce koncern naftowy mógłby przejąć 100 proc. akcji Lotosu.

https://comparic.pl/pkn-orlem-przejmie-lotos-jest-zgoda-komisji-europejskiej/

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 11:39

Witam.

Zobowiązania zaproponowane przez PKN Orlen na rzecz Komisji Europejskiej są jak dla mnie szokujące. Wychodzi na to, że pod przykrywką "fuzji" sprzedaje się możliwości biznesowe i rynkowe Lotosu podmiotom kontrolowanym przez kapitał nie pozostający w gestii Skarbu Państwa. Czyli Orlen kupując Lotos wyprzedaje rynkowe możliwości tej firmy niezidentyfikowanym kapitałowo podmiotom trzecim pod pozorem "fuzji" i konieczności uzgodnień transakcji z KE. I to ma być dobra zmiana? To ja dziękuję za taką dobrą zmianę. Te zobowiązania Orlenu są niestety bardzo nieprecyzyjne i tajemnicze. Bo może ów "niezależny operator" to będzie jednak spółka Skarbu Państwa. Jest w tej fuzji bardzo wiele niewiadomych i mało czytelnych kapitałowo rozwiązań. Kto, komu i za ile sprzedaje biznesowe możliwości Lotosu pod przykrywką fuzji oto jest pytanie. Bo jeśli to fuzja jest po to aby zbyć część możliwości produkcyjnych, sprzedażowych (hurtowych, detalicznych) i logistycznych firmy Lotos to ja takie działanie w muszę uznać za biznesowy sabotaż. Lotos reprezentuje kapitał polski. Orlen również. Czy fuzja ma osłabić możliwości tego tandemu po połączeniu firm? Na to wychodzi.

Dzięki za notkę.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @tomciob 16 lipca 2020 11:39
16 lipca 2020 11:44

I dlatego właśnie Lewandowski prostestuje, prawda? Bo on, razem z prezydentką Gdańska chcą wzmonić polską gospodarkę? Na to wychodzi, prawda?

zaloguj się by móc komentować

mooj @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 11:52

Rozumiem, że zastrzeżenia budzi skala działań, które mają zapobiec monopolowi  / koncentracji na poszczególnych rynkach? Dobrze rozumiem?

czyli po co i czy trzeba było deklarować, czy trzeba będzie i jak zrobić

zbycie 30% udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;

zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;

uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;

zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80% sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;

sprzedaż wynoszącego 50% udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;

udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;

zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich

 

W większości (nie wadzę, ale "optycznie") chodzi o rynek "jet" paliw lotniczych - przeciwdziałanie monopolowi , który by faktycznie zaistniał w tym segmencie i biłby w klientów unijnych ora zmasy bitumiczne.

"Sprzedaż udziałów w rafinerii wraz z możliwościami odbioru i decyzyjnymi" może być zrealizowana na różne sposoby - do pozostawienia w "LOTOSbis" państwowym włącznie:) przez swap na udział w np niemieckiej

stacje - można wymienić LOTOSowe w Polsce na np BP w Niemczech barterowo. Zbycie ma na celu brak monopolu na rynku dystrybucji detalicznej nie musi być za gotówkę

Nie wiem co teraz modne jest, w analizach sprzed lat opcja jako partner "Statoil" albo zupełnie nowy podmiot pozaeuropejski (ZEA, Katar, Iran) była najbardziej sensowna. Ale się zmienia faktycznie, więc nie kwestia mody, a faktycznie inne mogą być sensowniejsze dziś

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski 16 lipca 2020 10:39
16 lipca 2020 12:00

Słyszałem wypowiedź Lewandowskiego i Pani Dulkiewicz - to było  żenujące. Na nasze szczęście kompletny brak przygotowania. Już lepiej byłoby nie powiedzieć niczego.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @tomciob 16 lipca 2020 11:39
16 lipca 2020 12:04

Cytuję:

Czy fuzja ma osłabić możliwości tego tandemu po połączeniu firm? Na to wychodzi.

Dlatego warto byłoby posłuchać/przeczytać naszych ekonomistów z SN na czym to polega, że fuzja jest korzystna mimo ograniczenia/konkurencji w dotychczasowej działalności.  Jak firmy są osobno, mimo, że łączy je Skarb Panśtwa to jest w porządku i konkurencja jest niegroźna..

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @mooj 16 lipca 2020 11:52
16 lipca 2020 12:07

W dosłownym rozumieniu działań widać, że jest to niekorzystne. Skoro mimo wszystko tak nie jest możnaby to było wyjaśnić z korzyścią dla czytających, żeby "odpadło drugie dno" w myśleniu.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 12:04
16 lipca 2020 12:13

Diabeł tkwi w szczególach, czyli załącznikach do umowy fuzji (których tutaj nie znamy). Z nich wynikają faktyczne możliwości działania po dokonaniu  fuzji. To podobnie jak w arsenałach - rozmaite bywają  fuzje i  do rozmaitych celów mogą mieć zastosowanie.

zaloguj się by móc komentować

mooj @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 12:07
16 lipca 2020 12:16

Dla kogo niekorzystne?

Te działania - wymuszenie dekoncentracji , zapobieganie monopolowi - mają być korzystne nie dal przejmującego (bądźmy szczery to przejęcie jest nie fuzja, tak jak PKN przejął CPN nie połączył się), a dla klienta.

I dzieje się tak na każdym rynku, od tego jest m.in. UOKiK - abstrahując od Komisji Europejskiej.

Wymuszenie oddania na rynek cześci przepustowości OPALa też ma być korzystne dla rynku/klienta/konkrentów nie dla monopolisty. Nie pamiętam czy np sprzedaż DEC-u poza PKN nie była przypadkiem też wymuszona przy "fuzji" z CPN. Nie zdziwiłbym się (i poszedł "na zewnątrz" do nieobecnego na ryku podmiotu i tanio:(

Drugie dno oczywiście zawsze jest i trzecie i dziesiąte. Wpływ na obsadę, rynki zupełnie mikro, średni szczebel zarządzania, latami wypracowane proceduru i nieformalne układy wewnątrz i powiązania ze współpracującymi od lat zewnętrznymi. Podstawowe drugie dnom to dlaczego przez lata nie było połączenia w tej czy innej formie.

zaloguj się by móc komentować

mooj @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 12:04
16 lipca 2020 12:19

Jak są osobno to i operacyjnie są osobno. Próba ustalania np warunków zamówień lub np cen dostaw pomiędzy dwoma podmiotami (pomimo, że główny właściciel jest ten sam) jest przestępstwem, zmową.

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @mooj 16 lipca 2020 12:19
16 lipca 2020 12:31

Ja mówię, piszę, a nawet myślę o legalnych działaniach. :) )

zaloguj się by móc komentować

mooj @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 12:31
16 lipca 2020 12:39

" Jak firmy są osobno, mimo, że łączy je Skarb Panśtwa to jest w porządku i konkurencja jest niegroźna.."

jeśli działają "przeciwko sobie" - to konkurencja jest

np LOTOS wyższe zarobki niż ORLEN przy rekrutacji technologa:) właściciel nieistotny (WSPÓŁwłaściciel - SP nie jest właścicielem ani LOTOSu ani ORLENu)

po połączeniu nie będą się przebijać dwie firmy, bo będzie jedna - prawda?

Więc nie ma sprzeczności 

 

zaloguj się by móc komentować

McGregor @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 11:37
16 lipca 2020 13:09

Największym problemem, poza narzuconymi szokującymi warunkami przez KE, jest rzeczywisty udział Skarbu Państwa w budowanym koncernie. Udział ten w PKN Orlen (czyli organizacji nadrzędnej) wynosi 24,5% i taki będzie też udział po procesie konsolidacji. Wychodzi więc na to, że proponowane przejęcie jest de facto prywatyzacją państwowej firmy LOTOS (SP 53% udziałów) na rzecz obecnych właścicieli Orlen. Do tego proponuje się jeszcze, w dalszej prspektywie, przejęcie PGNiG (71,88% udziałów Skarb P.). Później wystarczy już aby Komisja Europejska przyjęła rozwiązania prawne wykluczające takie jak ustawa o firmach strategicznych dla państwa. Obecnie państwo ma decydujący udział w zarządzaniu mimo tylko 1/4 udziałów. Wystarczy to zmienić i całą branża energetyki paliw ciekłych i gazowych będzie we właściwych rękach.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @McGregor 16 lipca 2020 13:09
16 lipca 2020 13:14

Moim zdaniem o to głownie chodzi, i to jest prawdopodobnie część  "reketu", jaką obecny gabinet w Warszawie musi uiscić za tolerwanie go przy władzy.

zaloguj się by móc komentować

mooj @McGregor 16 lipca 2020 13:09
16 lipca 2020 13:22

"udział Skarbu Państwa w budowanym koncernie."

To nie jest oczywiste i może być bardzo różnie. Jeśli Orlem będzie musiał zrobić wezwanie (a dlaczego miałby nie musieć?), to spekulacje o nowej emisji Orlenu dla SP mają podstawy. Po wymianie (i obojętne czy swap czy nowa emisji) SP może mieć i 60% nowej spółki:) Szczególnie, że PGNiG to jednak większy kawałek: LOTOSa bez SP Orlen sam sfinansuje (choć nie bez pewnych problemów), PGNiG- na pewno nie da rady, jeśli szybko.

SP w całej tej opracji nie musi wyjąć ani złotówki (nie musi "wycofać" "zarobić") wręcz odwrotnie - może "dołożyć" (i lepiej przez właścicielskie by dokładał niż jakoś via dłużne i PFR)

 

"Wystarczy to zmienić i całą branża energetyki paliw ciekłych i gazowych będzie we właściwych rękach."

tak, taką drobnostkę:)

Trudniej (bo zasadę "złotej akcji" wtedy i Francuzom się zmienia, a to w przewidywalnej przyszłości nieprawdopdobne by KE zanegowała możliwość kontroli przez niemiecki rząd/rządy krajowe i francuski rząd spólek strategicznych) to zmienić niż polski rząd/parlament na taki co w całości lub po kawałku odda.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @McGregor 16 lipca 2020 13:09
16 lipca 2020 13:40

Obecnie tak to wygląda, że suma ostatniej kolumny na poniższym zestawieniu to: Razem 50,43%.

https://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/RaportyBiezace/Strony/Raport-biezacy-nr-39-2020.aspx

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @McGregor 16 lipca 2020 13:09
16 lipca 2020 13:42

Jeszcze dodam, że możliwości "koalicji" mogą być różne, niekoniecznie niemożliwe, ale trudne.

zaloguj się by móc komentować

McGregor @mooj 16 lipca 2020 13:22
16 lipca 2020 14:11

Być może (nigdy tego nie analizowałem), Francozom i Niemcom zasada złotej akcji nie jest do niczego potrzebna, gdyż nigdy nie pozwolili aby strategiczne spółki państwowe miały udział właścicielski państwa poniżej 50%.

Tak, czy owak, sama idea konsolidacji przy przyjęciu optymistycznych założeń prezentowanych przez tu obecnych kolegów byłaby dobrym pomysłem, szczególnie gdyby w końcowym efekcie Skarb P. uzyskał ponad 50% udziłu w koncernie ale....

Patrząc na to jak rozwija się repolonizacja sektora bankowego śmiem wątpić. Zakupiono 32,5% akcji banku PEKAO za 10 razy więcej niż Skarb P. otrzymał poprzednio za 95% udziałów (w szczegółach pewnie się to trochę różni ale proporcje zasadnicze zchowane). Nabywcą zresztą też jest nie SP ale PZU. Sama transakcja, dziwnym trafem tez dopiero po zwyżce akcji tak aby Włosi nie płakali. Zamiast w całości przejąć PKO BP (obecnie około 40%) i dyktować warunki na rynku, wydawane są pieniądze w różnych dziwnych kierunkach. Oczywiście mam nadzieję, że jednak wariant optymistyczny zwycięży.

 

 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 12:04
16 lipca 2020 14:14

Zawsze lepiej zarządzać jednym podmiotem niż dwoma. 

Nawet jak Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem dwóch podmiotów (Spółek) to także w takiej spółce są inni akcjonariusze/udziałowcy i Prezes takiej spółki musi patrzeć na ich interesy. Inaczej, Skarb Państwa nie może nakazać Prezesowi SPółki A aby tak "położyła się" Spółce B - w której Skarb Państwa też ma udziały, bo narażałoby to Prezesa spółki A na zarzuty ze strony innych udziałowców/akcjonariuszy że działa na niekorzyść Spółki. 

zaloguj się by móc komentować

tomciob @Andrzej-z-Gdanska 16 lipca 2020 13:40
16 lipca 2020 17:10

A jest możliwa identyczna lista dla Lotosu?

zaloguj się by móc komentować

tomciob @gabriel-maciejewski 16 lipca 2020 11:44
16 lipca 2020 17:14

Od momentu zakończenia się wyborów prezydenckich wojna polsko-polska, niezależnie od tego gdzie się odbywa tu w kraju czy na forum europejskim, przestała mnie emocjonować. Tzw. "układ gdański" też mnie nie rusza. Z notki wynika że KE postawiła warunki dla fuzji. Fuzja trwa od 2018 roku i zbliża się do finalizacji. Pytanie o to czy koszty fuzji nie będą wyższe niż zyski jest zasadne. Wolę profil rynkowo-właścicielski rozmowy o fuzji niż polityczny.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @gabriel-maciejewski 16 lipca 2020 10:39
16 lipca 2020 17:28

powinien okazać żydowskie korzenie i byłby ponad te szczebioty

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 18:26

Z raportu I kwartał 2020 r.:

1796 to liczba stacji PKN ORLEN, a potem zgodnie ze wskazówkami zegara i opis z góy na dół. Z tego widać, że ilość stacji LOTOSU jest niewielka - 506.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @tomciob 16 lipca 2020 17:10
16 lipca 2020 18:52

Znalazłem tylko coś takiego i to chyba dlatego, że pozostali akcjonariusze "nie mają żadnych szans":

https://www.parkiet.com/spolka/grupa_lotos

W ubiegłym roku podano, że NN OFE ma 5%, AVIVA w 2018r. miało 2,91%, PZU OFE w 2018r. miało 3,41%. Więcej wiadomości pod linkiem, ale nic ciekawego więcej nie znalazłem.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Andrzej-z-Gdanska
16 lipca 2020 19:21

Ludziom z Gdańska nie chodzi o taką czy inną fuzję, lokalne podatki płacone do budżetu miasta czy miejsca pracy etc. tylko o to czego nie widac czyli utratę prowizji przy zamówieniach ropy i innych nieoficjalnych dochodach, o których nie mamy tutaj bladego pojecia ale które są i to niemałe. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @grudeq 16 lipca 2020 14:14
16 lipca 2020 19:59

To nie jest całkiem takie proste.

We wspólnych może być łatwiej, ale ich może być stosunkowo niewiele. Wystarczy popatrzyć na ilość spółek i spółeczek w LOTOSie, które mają rożne miejsca i rodzaje działalności. I tak trzeba się skupić na konkretnym wycinku, a podjęte decyzje nadzoru właścicielskiego nie zawsze da się przenieść wprost do innych spółek ze względu na specyfikę.

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @gabriel-maciejewski 16 lipca 2020 10:39
16 lipca 2020 20:39

Lewandowski : PIS poczyna sobie na pomorskiej ziemi jak kolonizator na podbitych terytoriach – nie złamał morale i duszy ludności więc odbiera aktywa.(…)

Mój Boże….

Kto tam tych wszystkich „Lewandowskich” powsadzał na te różne stołki w latach 90 tych … Wygląda na to, że żarty się skończyły z rokoszem gdańskim. Co do fuzji to oczywiście nie wiadomo jakie są intencje końcowe…

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @peter15k 16 lipca 2020 20:39
16 lipca 2020 21:15

Uderz w stół a nożyce się odezwą...

Skandaliczny jest sam fakt jakim są wymogi/stawianie warunków przez obcy/wrogi Polsce podmiot jakim jest ue, dla jakichkolwiek naszych wewnętrznych decyzji gospodarczych. Zwłaszcza w tak strategicznym sektorze (dla bezpieczeństwa zwłaszcza militarnego, bo wojsko bez paliwa traci po prostu mobilność) jak rynek paliw, tj. podmiotów odpowiedzialnych za dystrybucję, produkcję i magazynowanie, na naszym terenie, jednego z podstawowych źródeł energii.

Ufam, być może naiwnie, że ten niezależny podmiot, który ma zostać utworzony, będzie jednak pod naszą kontrolą, bo czyj magazyn (tj. fizyczna kontrola nad surowcem) tego paliwo, a z tym było różnie do tej pory (swojego czasu słyszałem że część  magazynów na naszym terenie było niemieckich, a nawet rosyjskich).

I tu wracamy do nożyc, bo skoro opcja niemiecka protestuje, to znaczy że widzi zagrożenie dla swoich interesów. Lewandowski sam też się wygadał o tym, co personalnie zaboli opcję niemiecką. Ta "fuzja" poleci po pierwsze po wszystkich kluczowych dla zarządzania stanowiskach i odetnie od synekur menadżerów/rodziny które żerowały na tym rynku, i finansowały z paliw różne wrogie Polsce przedsięwzięcia. Gdyby takiej groźby nie było, wszyscy "oni" siedzieliby cicho.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @grudeq 16 lipca 2020 14:14
16 lipca 2020 21:38

Dokładnie...

Piewców "wolnego rynku" można spokojnie porównać do zwolenników rozbicia dzielnicowego, tudzież innych "autonomii" na naszym terenie. Ciężko ich z tej niebezpiecznej naiwności wyleczyć, a problem jest poważny, bo w grę wchodzą nieformalne uzależnienia od obcych interesów które pozostają poza wszelką kontrolą

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować