-

Andrzej-z-Gdanska

Chciwość gorszy się miłością

Na sześć dni przed Paschą Jezus przybył do Betanii, gdzie mieszkał Łazarz, którego Jezus wskrzesił z martwych. Urządzono tam dla Niego ucztę. Marta posługiwała, a Łazarz był jednym z zasiadających z Nim przy stole. Maria zaś wzięła funt szlachetnego i drogocennego olejku nardowego i namaściła Jezusowi nogi, a włosami swymi je otarła. A dom napełnił się wonią olejku. Na to rzekł Judasz Iskariota, jeden z uczniów Jego, ten, który miał Go wydać: Czemu to nie sprzedano tego olejku za trzysta denarów i nie rozdano ich ubogim? Powiedział zaś to nie dlatego, jakoby dbał o biednych, ale ponieważ był złodziejem, i mając trzos wykradał to, co składano. Na to Jezus powiedział: Zostaw ją! Przechowała to, aby Mnie namaścić na dzień mojego pogrzebu. Bo ubogich zawsze macie u siebie, ale Mnie nie zawsze macie. 

J 12,1

Chciwość gorszy się miłością

Na kilka dni przed Ostatnią Wieczerzą, w czasie której Jezus ofiaruje uczniom mistyczną ucztę swego Ciała i swej Krwi, którą Kościół celebruje jako nową, jedyną i wieczną ofiarę Zbawiciela za grzechy świata, Jezus spożywa „zwyczajną” ucztę pożegnania ze swymi przyjaciółmi. Jan wydobywa na światło trzy postawy wobec Mistrza, które mają miejsce w czasie tego przyjęcia. Pierwszą jest Marta, która staje się praktycznie niewidoczna w swej posłudze miłości do Pana. Ona po prostu usługiwała. Jej siostra, Maria, spełnia gest zrodzony z miłości do Jezusa, być może także z wdzięczności za przywrócenie do życia ich brata Łazarza. Trzecią postawą jest oczywiście Judasz, który ocenia Jezusa i Jego otoczenie, motywowany chęcią osobistego zysku.
Olejek, który Maria wylewa na stopy Jezusa, ma wartość 300 denarów. Jest to równowartość rocznego zarobku robotnika. Według stawek płacy minimalnej w 2025 roku w Polsce to ok. 56 tys. zł. Możemy zrozumieć Judasza. Jest o co się złościć. Jednak miłości nie da się wycenić. Jezus przyjmuje tak hojny gest miłości człowieka, jako odpowiedź na to, co dopiero wydarzy się za kilka dni. Syn Boży uczyni z siebie samego dar za grzechy ludzkie. Żadnemu księgowemu nigdy nie uda się wycenić wartości tego daru.

ks. Maciej Warowny

https://mateusz.pl/czytania/2025/20250414.html

Henryk Siemiradzki CHRYSTUS W DOMU MARII I MARTY

https://allegro.pl/oferta/henryk-siemiradzki-chrystus-w-domu-marii-i-marty-13212750546?utm_medium=product-carousel&utm_campaign=product-listing&utm_content=%2Flisting%3Fstring%3Dmarta%2520i%2520maria%2520obraz

Oto opowieść, która liczy sobie 2025 lat!
I wcale się nie "zestarzała". 
Ta "sztuka" jest grana bez przerwy i nie na deskach teatru, bo tam mogłaby wywołać oburzenie.
"Teraz są inne treście na mieście".



tagi: jezus  judasz  łukasz  marta 

Andrzej-z-Gdanska
14 kwietnia 2025 09:19
5     670    14 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

qwerty @Andrzej-z-Gdanska
14 kwietnia 2025 20:33

Jest taka maksyma: jeśli liczysz na chciwość ludzką to się nigdy nie zawiedziesz. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @qwerty 14 kwietnia 2025 20:33
15 kwietnia 2025 09:24

Zgadzam się. Jest jednak jedno "ale". Tylko jeden na dwunastu okazał chciwość i to był dobry "wynik" i przykład dla nas.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Andrzej-z-Gdanska 15 kwietnia 2025 09:24
15 kwietnia 2025 13:15

Obecnie chyba proporcja jest odwrotna.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @qwerty 15 kwietnia 2025 13:15
15 kwietnia 2025 19:14

Już chciałem napisać, że się nie zgadzam, ale zacząłem słuchać pasji wg św. Mateusza Bacha, a tam jest taki fragment:

Namaszczenie w Betanii

6 Gdy Jezus przebywał w Betanii, w domu Szymona Trędowatego,
7 podeszła do Niego kobieta z alabastrowym flakonikiem drogiego olejku i
wylała Mu olejek na głowę, gdy siedział przy stole.
8 Widząc to, uczniowie oburzali się i mówili: Po co takie
marnotrawstwo?

9 Przecież można było drogo to sprzedać i rozdać ubogim.

Mt 6,6-9

No i nie wiem jak to sobie wytłumaczyć.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Andrzej-z-Gdanska
15 kwietnia 2025 20:01

Ewangelia nie jest zapisem realności w proporcjach nas otaczających zdarzeń. To nie jest kalka do oceny zjawisk.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować