Dlaczego Bidon się tak odwinął na koniec?
Biden zamierza w ostatniej chwili ograniczyć eksport układów AI firmy Nvidia
8 stycznia 2025 r.
(Bloomberg) — Administracja prezydenta Joe Bidena planuje kolejną rundę ograniczeń na eksport układów sztucznej inteligencji pochodzących od takich firm jak Nvidia Corp. ( NVDA ) na kilka dni przed opuszczeniem urzędu. Będzie to ostatni krok w jego staraniach o utrzymanie zaawansowanych technologii poza zasięgiem Chin i Rosji.
Stany Zjednoczone chcą ograniczyć sprzedaż układów scalonych AI używanych w centrach danych zarówno w ujęciu krajowym, jak i korporacyjnym. Ich celem ma być skoncentrowanie rozwoju AI w zaprzyjaźnionych krajach i nakłonienie przedsiębiorstw na całym świecie do dostosowania się do amerykańskich standardów – twierdzą osoby zaznajomione ze sprawą.
Rezultatem byłaby ekspansja półprzewodnikowych chipów na większość świata — próba kontrolowania rozprzestrzeniania się technologii AI w czasach rosnącego popytu. Przepisy, które mogą zostać wydane już w piątek, stworzyłyby trzy poziomy ograniczeń w handlu chipami, powiedzieli ludzie, którzy prosili o zachowanie anonimowości, ponieważ dyskusje są prywatne.
Legenda:
USA ograniczają globalną dostawę chipów
Większość rynków stanie w obliczu ograniczeń w rozwoju centrów danych.
Poziom 1, niebieski - najbardziej liberalny.
Poziom 2, żółty - ograniczony.
Poziom 3, czerwony - najbardziej restrykcyjny.
Żródło: raport Bloomberga.
Uwaga: mapowane dane pokazują poziomy restrykcji dostaw chipów dla odrębnych rynków.
Na najwyższym szczeblu niewielka liczba sojuszników USA utrzymałaby zasadniczo nieograniczony dostęp do amerykańskich chipów. Tymczasem grupa przeciwników zostałaby skutecznie zablokowana przed importem półprzewodników. A ogromna większość świata stanęłaby w obliczu ograniczeń całkowitej mocy obliczeniowej, która może trafić do jednego kraju.
Kraje z ostatniej grupy mogłyby ominąć swoje limity krajowe — i uzyskać własne, znacznie wyższe limity — zgadzając się na zestaw wymogów bezpieczeństwa rządu USA i standardów praw człowieka, powiedziała jedna z osób. Ten rodzaj oznaczenia — nazywany zweryfikowanym użytkownikiem końcowym, lub VEU — ma na celu stworzenie zestawu zaufanych podmiotów, które opracowują i wdrażają sztuczną inteligencję w bezpiecznych środowiskach na całym świecie.
Akcje Nvidii, wiodącego producenta układów AI, spadły o ponad 1% w późnych obrotach po tym, jak Bloomberg poinformował o planie. W tym roku wzrosły o 4,3% do zamknięcia, po stratosferycznych zyskach w 2023 i 2024 roku, które uczyniły firmę najcenniejszym producentem układów scalonych na świecie.
Nvidia sprzeciwiła się tej propozycji w oświadczeniu. „Wprowadzona w ostatniej chwili zasada ograniczająca eksport do większości krajów świata byłaby poważną zmianą polityki, która nie zmniejszyłaby ryzyka niewłaściwego wykorzystania, ale zagroziłaby wzrostowi gospodarczemu i pozycji USA” – powiedziała Nvidia.
Każde centrum danych i firma już włączają AI poprzez to, co firma nazywa akceleracją obliczeń, powiedziała Nvidia. „Światowe zainteresowanie akceleracją obliczeń do codziennych zastosowań to ogromna szansa dla USA, aby ją kultywować, promować gospodarkę i dodawać miejsca pracy w USA”, powiedział producent chipów.
Znaczna część Ameryki Środkowej i Południowej, a także znaczna część Afryki, Bliskiego Wschodu, Portugalii, Europy Wschodniej, Szwajcarii i Azji Południowo-Wschodniej będzie musiała zmierzyć się z pewnymi ograniczeniami. Kraje z tej drugiej kategorii nadal będą mogły importować niektóre zaawansowane układy AI, ale będą podlegać limitowi 1700 zaawansowanych GPU (procesorów graficznych) typu Nvidia A100, obecnej generacji H100 i nowej generacji B200, na zamówienie bez licencji, a zamówienia poniżej 1700 nie będą wliczane do limitu 50 000 sztuk zaawansowanych GPU na kraj.
Biały Dom twierdzi, że ta liczba 1700 powinna wystarczyć do większości celów. „Zdecydowana większość zamówień na chipy należy do tej kategorii, zwłaszcza te składane przez uniwersytety, instytucje medyczne i organizacje badawcze w wyraźnie nieszkodliwych celach."
Kraje, w których obowiązują limity chipów, mogą zwiększyć liczbę dozwolonych chipów, jeśli narody lub importerzy będą przestrzegać pewnych amerykańskich standardów bezpieczeństwa. Osoby, które ubiegają się o status „National Verified End User”, mogą mieć możliwość zakupu do 320 000 GPU w ciągu najbliższych dwóch lat.
Nvidia , największy amerykański projektant i sprzedawca zaawansowanych układów AI, wielokrotnie protestował przeciwko tej najnowszej rundzie ograniczeń. Biały Dom twierdzi, że nowe przepisy mają na celu uczynienie i utrzymanie USA liderem w dziedzinie AI, ale wiceprezes ds. rządowych Ned Finkle twierdzi w poście opublikowanym w poniedziałek, że „podważy to przywództwo Ameryki”.
Finkle również chwali Trumpa za „położenie fundamentów pod obecną siłę i sukces Ameryki w dziedzinie sztucznej inteligencji” i obwinia administrację Bidena za „zagrożenie globalnego postępu” w dziedzinie sztucznej inteligencji, nazywając nowe przepisy „ponad 200-stronicowym regulacyjnym bagnem, opracowanym w tajemnicy i bez odpowiedniej kontroli legislacyjnej”.
Oracle podobnie zaprotestowało przeciwko nowym ograniczeniom, argumentując , że „łańcuchy dostaw GPU są już ściśle kontrolowane” i że nowy zestaw zasad „prawdopodobnie popycha resztę świata w stronę chińskiej technologii, którą CCP będzie bardzo chętnie wykorzystywać, aby dogonić USA”.
Nvidia, Oracle i inni będą mieli 120 dni na skomentowanie ustawodawstwa i zaprotestowanie przeciwko zasadom. Oznacza to, że nowa administracja Trumpa może wprowadzić zmiany, gdy prezydent-elekt Trump obejmie urząd 20 stycznia.
Zaskakującym posunięciem było to, że rząd USA nie traktował UE jako całości.
„To zależy od kraju i nie chodzi o to, czy Europa jest czy nie jest” – powiedział Philippe Notton z Sipearl.
W rezultacie przez Unię Europejską przebiega linia podziału: kraje Europy Zachodniej generalnie nie podlegają żadnym ograniczeniom, natomiast w większości krajów Europy Wschodniej obowiązują limity dotyczące ilości chipsów, jakie można kupić.
https://finance.yahoo.com/news/biden-further-limit-nvidia-ai-214945108.html?guccounter=1
https://www.pcmag.com/news/us-further-restricts-nvidia-ai-exports-caps-gpu-purchases
Uzupełnienie:
Profesor Piotr Sankowski z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, były prezes IDEAS NCBR, nie kryje zaskoczenia. Na platformie X napisał, że nie rozumie, „jak w tej całej konfiguracji geopolitycznej znaleźliśmy się w drugiej kategorii państw”.
Restrykcje te na pierwszy rzut oka mogą wyglądać niezbyt straszne, bo limit 50 tys. kart, jaki nam przydzielono, może zostać zwiększony do 100 tys., to jednak ograniczenia sprawiają, że nie powinniśmy myśleć o globalnych ambicjach w dziedzinie AI. „Gdy ktoś wie co się dzieje w rozwoju AI i że teraz forpoczta walczy o stworzenie superinteligencji, to wydźwięk tego dokumentu jest jednoznaczny” – tłumaczy prof. Sankowski.
Mimo to niektórzy fachowcy zwracają uwagę, że i tak polskie zapotrzebowanie na chipy jest niższe od ustalonych limitów i raczej wątpliwym jest, by dobiło do 50 tys. Niezależnie od tego rodzimi przedstawiciele branży sztucznej inteligencji nie zamierzają przejść nad restrykcjami USA do porządku dziennego. Leszek Bukowski, ekspert AI, wskazuje, że decyzja Waszyngtonu to bardzo zła wiadomość. „Polska została zaliczona do państw drugiej kategorii obliczeniowej” – napisał na platformie X. I zaznaczył, że będzie apelował do Radosława Sikorskiego, ministra spraw zagranicznych, aby podjął interwencję w tej sprawie.
Taka ciekawostka odnośnie zaawansowanych kart GPU (graphic processor unit = procesorów graficznych):
Dzięki ciężkiej pracy fizyków powstała nanotechnologia, która pozwala nam budować komputery egzaflopowe. Egzaflop to jest miliard miliardów operacji na sekundę.
W egzaflopowym superkomputerze europejskim jest 80 szt. super kart NVIDIA H100.
Firma META (dawniej Facebook) zamierzała zbudować do końca ubiegłego roku komputer wyposażony w 600 tysięcy super kart NVIDIA H100.
Elon Musk włączył swój superkomputer. Wartość? Absurdalna
Maksym Słomski
2024-07-22
W powołanym właśnie do działania superkomputerze Memphis Supercluster, stworzonym z myślą o szkoleniu sztucznej inteligencji, działa 100 tysięcy chłodzonych cieczą kart graficznych NVIDIA H100.
Cena rynkowa samych kart, przyjmując niższą cenę, to 3 miliardy dolarów, czyli ok. 12 miliardów złotych. Oczywiście na infrastrukturę superkomputera Elona Muska składa się większa ilość cennego sprzętu.
Dla porównania, w Polsce w największym „labie” działa obecnie mniej niż 2000 kart NVIDIA H100.
Celem Elona Muska jest wyszkolenie „najpotężniejszej sztucznej inteligencji na świecie” do grudnia 2024 roku. Ma to umożliwić właśnie Memphis Supercluster.
https://www.instalki.pl/news/hardware/elon-musk-superkomputer-memphis-supercluster-nvidia-h100/
Meta kupi 350 tys. GPU NVIDIA H100. Jeden fakt wprawi Cię w osłupienie
Maksym Słomski
2024-01-21
Meta do końca roku 2024 kupi od NVIDIA około 350 tysięcy kart graficznych NVIDIA H100. Łącznie zakupić chce ekwiwalent mocy obliczeniowej 600 tysięcy takich układów, jeśli uwzględnimy inne GPU.
Producenci procesorów i kart graficznych śrubują wyniki sprzedaży za sprawą korporacji inwestujących w rozwój sztucznej inteligencji. Do jej szkolenia i wykonywania związanych z nią obliczeń potrzebne są gigantyczne ilości podzespołów. Dość powiedzieć, że sama tylko Meta kupi od NVIDIA 350 tysięcy procesorów graficznych NVIDIA H100. Jeśli wierzyć wcześniejszym doniesieniom, NVIDIA sprzedaje te karty graficzne z 1000-procentową przebitką.
Zuckerberg przekazał, że inwestycja Meta w infrastrukturę do obliczeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji jest konieczna do zbudowania „kompletnej sztucznej inteligencji ogólnej” (AGI). Ta ma zapewnić badaczom, twórcom i konsumentom na całym świecie możliwości wnioskowania, planowania, kodowania i wiele innych. A firmie Meta z pewnością niewyobrażalne zyski.
Firma zamierza „odpowiedzialnie” rozwijać nowy model sztucznej inteligencji jako produkt typu open source, zapewniając „najwyższy poziom dostępności użytkownikom i organizacjom każdej wielkości”.
Pomyślcie tylko, jak wiele prądu zużywają systemy złożone z takiej liczby kart graficznych. Z podobnych korzystają Google, Microsoft, Amazon, Oracle, Tencent, Alibaba, Tesla i setki, jeśli nie tysiące, firm z całego świata. Jak wielki ma to wpływ na środowisko? I jak duży w porównaniu do dajmy na to emisji CO2 przez samochody w miastach?
Jeszcze jedna ciekawostka, jeśli ktoś byłby zainteresowany: ;))
Genesis Cloud
NVIDIA HGX H100 od 2,00 USD/h
Skorzystaj z najszybszej i najbardziej elastycznej infrastruktury w branży. Optymalizuj, trenuj i wdrażaj za pomocą infrastruktury w chmurze zoptymalizowanej pod kątem operacji wielowęzłowych, która obsługuje każdy etap Twojej podróży ML.
GenAI działa na Genesis Cloud i NVIDIA HGX TM H100
Specjalnie zaprojektowany, aby zmaksymalizować wydajność dzięki 3,2 Tbps InfiniBand i obsłudze wielowęzłowego GPU.
Karta NVIDIA HGX TM H100 pod obudową:
https://www.genesiscloud.com/products/nvidia-hgx-h100
Projekt Stargate:
przedsięwzięcie warte 500 miliardów dolarów pomiędzy Oracle, Open AI, Nvidia i Softbank, które może zrewolucjonizować opiekę zdrowotną
Dr Sai Balasubramanian, lekarz medycyny, doktor prawa
Sai pisze o opiece zdrowotnej, innowacjach i technologii.
Zaktualizowano 22 stycznia 2025 r., 09:25 czasu wschodniego
Dokładne szczegóły dotyczące projektu, planów i wizji na przyszłość nie zostały jeszcze ogłoszone. Prezydent Trump wyjaśnił , że jednym z głównych celów projektu jest budowa centrów danych i środków do generowania ogromnych ilości energii, które będą potrzebne do rozwoju sztucznej inteligencji: „Chcemy, aby pozostało to w tym kraju… Chiny są konkurentem, inni są konkurentami. Chcemy być w tym kraju i udostępniamy to. Pomogę im bardzo poprzez deklaracje stanu wyjątkowego, ponieważ mamy stan wyjątkowy, musimy zbudować te rzeczy. Muszą więc produkować dużo energii elektrycznej. A my umożliwimy im łatwą produkcję w ich własnych zakładach, jeśli zechcą”.
tagi: biden ai nvidia gpu
![]() |
Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 11:12 |
Komentarze:
![]() |
jolanta-gancarz @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 11:31 |
Wreszcie ktoś przedstawił sprawę rzetelnie. Bo większość naszych pudeł rezonansowych, zwanych mediami, zrelacjonowało tylko posuniecie Bidena. Bez pokazania poglądów najbardziej zaintaresowanych, czyli producentów chipów.
Wielkie dzięki.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @jolanta-gancarz 16 stycznia 2025 11:31 |
16 stycznia 2025 12:10 |
Proszę bardzo. :)
Sprawa będzie miała ciąg dalszy. Ciekawe jakie kroki podejmie administracja Trumpa. Dlaczego w Europie "zbudowano mur" jak za czasów zimnej wojny.
![]() |
saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 12:39 |
... w większości krajów Europy Wschodniej obowiązują limity ...
Nie tylko Europa Wschodnia a Izrael ?
![]() |
atelin @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 12:41 |
Dziwna ta mapa.
Dlaczego Kazachstan, Mongolia i Wietnam nie są na różowo?
Dlaczego Szwajcaria i Portugalia nie są na niebiesko?
Co to jest to coś na niebiesko nad Norwegią?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 16 stycznia 2025 12:39 |
16 stycznia 2025 12:49 |
Mapa "staje się" coraz dziwniejsza. ;))
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @atelin 16 stycznia 2025 12:41 |
16 stycznia 2025 12:53 |
Może poniższe informacje coś wyjaśnią, jednocześnie powodując powstanie dodatkowych pytań.
Profesor Piotr Sankowski z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, były prezes IDEAS NCBR, nie kryje zaskoczenia. Na platformie X napisał, że nie rozumie, „jak w tej całej konfiguracji geopolitycznej znaleźliśmy się w drugiej kategorii państw”.
Restrykcje te na pierwszy rzut oka mogą wyglądać niezbyt straszne, bo limit 50 tys. kart, jaki nam przydzielono, może zostać zwiększony do 100 tys., to jednak ograniczenia sprawiają, że nie powinniśmy myśleć o globalnych ambicjach w dziedzinie AI. „Gdy ktoś wie co się dzieje w rozwoju AI i że teraz forpoczta walczy o stworzenie superinteligencji, to wydźwięk tego dokumentu jest jednoznaczny” – tłumaczy prof. Sankowski.
Mimo to niektórzy fachowcy zwracają uwagę, że i tak polskie zapotrzebowanie na chipy jest niższe od ustalonych limitów i raczej wątpliwym jest, by dobiło do 50 tys. Niezależnie od tego rodzimi przedstawiciele branży sztucznej inteligencji nie zamierzają przejść nad restrykcjami USA do porządku dziennego. Leszek Bukowski, ekspert AI, wskazuje, że decyzja Waszyngtonu to bardzo zła wiadomość. „Polska została zaliczona do państw drugiej kategorii obliczeniowej” – napisał na platformie X. I zaznaczył, że będzie apelował do Radosława Sikorskiego, ministra spraw zagranicznych, aby podjął interwencję w tej sprawie.
Po co w takim razie takie "dziurawe" restrykcje?
![]() |
atelin @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 12:53 |
16 stycznia 2025 13:10 |
Jedyne, co mi przychodzi do głowy, to obawy USA, że Polacy te chipy zamontują w RPG-7 i zrobią z nich lepsze HIMMARS-y.
![]() |
BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 13:13 |
"Dlaczego Biden tak się odwinął"? - oto to -cała Ameryka,nie powracam do Jałty,ale... Polska znów została zaliczona do krajów drugiej kategorii . Dostęp do amerykańskich półprzewodników, jest ograniczony. Limit dla Polski wynosi 50 tys. chipów rocznie, z możliwością zwiększenia do 100 tys. Dla porównania, kraje pierwszej kategorii, takie jak Niemcy, Wielka Brytania czy Francja, nie mają żadnych restrykcji w tym zakresie.
Przypuszczam ,że powody są oczywiste... m.innymi dziadziuś MrBiden Polskę Tuskową nie za bardzo chce mieć wyposażoną w nowoczesne technologie,bo prędzej czy później znajdą się one w Moskwie. Tam biorą wszystko,a jak na razie rządzi Tusk......no nie wiem na ile ta mysl jest trafna?...
A po drugie co ważne: decyzja może mieć również podłoże gospodarcze. Ograniczenia mogą zmniejszyć konkurencję na rynku zaawansowanych technologii.
![]() |
Gotoxy76 @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 13:27 |
Na niebiesko nad Norwegią to archipelag Svalbard należący do Norwegii,jest też niebieski fragment w Ameryce płd. to chyba Gujana francuska.
![]() |
Gotoxy76 @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 12:53 |
16 stycznia 2025 13:34 |
Zimna wojna 2.0?
![]() |
atelin @Gotoxy76 16 stycznia 2025 13:34 |
16 stycznia 2025 14:07 |
Zimna wojna nie skończyła się nigdy. I nigdy się nie skończy.
Możemy sobie ustawiać cezury, że 2.0 zaczęła się w 1999 z przyjęciem Polski do NATO, bo ruscy dostali piany na ryju. Możemy uznać, że wersja 3.0 zaczęła się 24.02.2022 i ruscy znowu są trochę bezradni.
Ale to ciągle ta sama zimna wojna. Trochę jakby gorętsza.
![]() |
Gotoxy76 @atelin 16 stycznia 2025 14:07 |
16 stycznia 2025 14:16 |
Ma Pan rację. Dalej to samo, technologia i węglowodory.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 16 stycznia 2025 13:13 |
16 stycznia 2025 15:44 |
Jeśli wspomnine przez Panią dwie przyczyny wydają się oczywiste, to z jakiego powodu na drugim poziomie znalazły się, w końcu dwa europejskie kraje, czyli Portugalia, a zwłaszcza Szwajcaria!
A może to błąd przy "kolorowaniu"?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Gotoxy76 16 stycznia 2025 13:27 |
16 stycznia 2025 15:44 |
Zgadza się.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Gotoxy76 16 stycznia 2025 13:34 |
16 stycznia 2025 15:46 |
A może ktoś podrzucił komuś nieświeże jajo? ;)
![]() |
BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 15:44 |
16 stycznia 2025 16:01 |
Zadziwiła mnie Szwajcaria i Austria-może dlatego,ze nie należą do NATO?,no bo jak to,to wytłumaczyć. Dziwne sprawy...przynależność-zależność?...no nie wiem..
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @atelin 16 stycznia 2025 14:07 |
16 stycznia 2025 16:06 |
Historia podsuwa różne przykłady, ale czy ktoś, nawet z tych czytających o historii przejmuje się tym i nie mam na myśli nas tutaj na blogu. :)
![]() |
atelin @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 16:06 |
16 stycznia 2025 16:17 |
Raczej nie, bo niby kto z decydentów?
![]() |
Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 12:53 |
16 stycznia 2025 16:18 |
"Leszek Bukowski, ekspert AI, wskazuje, że decyzja Waszyngtonu to bardzo zła wiadomość. „Polska została zaliczona do państw drugiej kategorii obliczeniowej” – napisał na platformie X. I zaznaczył, że będzie apelował do Radosława Sikorskiego, ministra spraw zagranicznych, aby podjął interwencję w tej sprawie."
Tak, najwyższy czas żeby Radosław Sikorski podjął interwencję.
Wystarczy że pokiwa grożnie palcem w bucie, Amerykanie się wystraszą, i Polskę przemalują na niebiesko.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 16 stycznia 2025 16:01 |
16 stycznia 2025 16:23 |
Jest jeszcze inne pytanie. W czyim imieniu została podjęta ta decyzja? Producenci są na "nie", a Trump wygląda na pełnoletniego, w przeciwieństwie do B... :)
Jak pytał nie-słynny generał: "kto za tym stoi"?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 16:18 |
16 stycznia 2025 16:42 |
Proszę Pana!
Jak Pan Radek spyta: czy Pan wie kim jest moja żona, to dopiero się będzie działo! :)))
Może dostaniemy te chipy za pół ceny!
![]() |
Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 16:42 |
16 stycznia 2025 17:17 |
Albo może zastosować chwyt rodem z Polski Ludowej:
"Pan nie wie kim ja jestem! Ale mam nadzieję że wie pan kim jest moja żona!"
![]() |
BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 16:42 |
16 stycznia 2025 17:17 |
Dobre!... ta żydówka orze jak może,uznana w USA jako ekspertka,a przeciez teraz matka-Polka-pani na zamku w Chobielnie ...Chipy chyba załatwione za pół ceny i do syta..
![]() |
Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 17:19 |
A potem Radek chwyci gitarę i zaśpiewa:
"więc chodż, pomaluj mój kraj,
nie na żółto, a na niebiesko...."
![]() |
BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 16:23 |
16 stycznia 2025 17:22 |
Temu Józiowi to jakiś chochlik coś tam napitolił i wyglada,że do reszty ocipiał...(bardzo przepraszam)...bo dla mnie to zagadka...
![]() |
stanislaw-orda @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 16:18 |
16 stycznia 2025 17:24 |
lepiej niech Radek się nie wtrąca, bo w efekcie możemy wypaść z drugiej kolejnosci odśnieżania, czyli znaleźć się w jeszcze dalszej.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 17:17 |
16 stycznia 2025 17:45 |
Dobre!
Tego nie pamiętam.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 16 stycznia 2025 17:17 |
16 stycznia 2025 17:48 |
matka-Polka-pani na zamku w Chobielnie...
Właścicielka zamku - to pewnie robi wrażenie w USA gdzie nie ma autentycznych zamków, a pierwsze zabytkowe obiekty, to w większości drewniane jak w Polsce za czasów Mieszka.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 17:19 |
16 stycznia 2025 17:50 |
Nie załapałem. :(((
Dlaczego na niebiesko?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @stanislaw-orda 16 stycznia 2025 17:24 |
16 stycznia 2025 17:51 |
No, nie!
Ale z Pana pesymista!
Tego się nie spodziewałem. :)))
![]() |
MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 20:09 |
Obaj zwei Most P... i Most R... wyglądają na graczy w grę GO. Obaj mają obszary duszone/izolowane. W grze jest prościej, bo mapa przypomina kartkę w kratkę, a na globusie jest trudniej.
Poza obrazem (tło) zostało ciemne morze i ta tam od pingwinów (tych największych).
![]() |
MarekBielany @Gotoxy76 16 stycznia 2025 13:27 |
16 stycznia 2025 20:11 |
Wyspa Niedźwiedzia (Spitzbergen).
Swoją drogą jak to jest blisko do Nowej Ziemi.
![]() |
Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 17:50 |
16 stycznia 2025 20:16 |
"Nie załapałem. :(((
Dlaczego na niebiesko?"
No jak ta mapa, żeby Polska dołączyła do tej pierwszej grupy, liberalnego rynku Zjednoczonych Sił Natury Mech.
![]() |
Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 20:31 |
Natomiast jeśli chodzi o tytuł notki, to ten Bidon się panu udał.
Nie wiem czy było to zamierzone, ale uśmiałem się.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 16 stycznia 2025 20:09 |
16 stycznia 2025 20:50 |
W zasadzie mapa pokazuje jak mało przyjaciół mają USA na globusie. :)
I na tym globusie lepiej to widać.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 20:16 |
16 stycznia 2025 20:51 |
:))
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 16 stycznia 2025 20:31 |
16 stycznia 2025 20:53 |
Ja już od jakiegoś czasu tak mówię, ale to się zaraz skończy. :((
![]() |
MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 16 stycznia 2025 20:50 |
16 stycznia 2025 21:12 |
Właśnie nie.
Ale co mnie to obchodzi !
P.S.
były zeszyty czyste, w linię i w kratkę.
![]() |
MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 21:16 |
odrzuć bidon do (nie w) rowu.
Te niebieskie piją ze źródełek.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska |
16 stycznia 2025 21:36 |
Na niebiesko są kraje, które w jakieś opłacalnej dla USA formie kooperują z Ameryką.
Moim zdaniem Biden ustalił z Trumpem ten ruch, że on to bierze na siebie, aby Trump miał problem z głowy. Ten ruch oznacza, że w Ameryce dano sygnał alarnowy "wszystkie ręce na pokład!". I więcej czipów zostanie wykorzystana w Ameryce dla potrzeb polityki USA.
![]() |
BTWSelena @OjciecDyrektor 16 stycznia 2025 21:36 |
17 stycznia 2025 00:52 |
Ależ ten Józio Biden jest szlachetny chłop...No nawet nie pomyślałam,że aż tak poświęci się dla Trumpa ,co za ruch ślachetny ze szlachetnych.Bo przecież chyba jaj pańskich koledze Prezydentowi ze swoja świtą nie zrobił,ale kto wie?..geriatria się już kłania...
"Działania administracji Bidena skrytykowała firma Nvidia. Jeden z największych na świecie producentów układów scalonych uważa, że jest to "zagrożenie" globalnego postępu. (...) nowa zasada administracji Bidena grozi roztrwonieniem ciężko zdobytej przewagi technologicznej Ameryki"
Czy Donald Trump przyjmie taki poświęcenie od kolegi Prezydenta,ma na to 120 dni...? aby to,to załagodzić,więc kto wie ?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 16 stycznia 2025 21:36 |
17 stycznia 2025 09:16 |
Nie wiem czy oni się dogadali, ale pewne wyjaśnienie daje już drugie zdanie z tekstu notki:
Będzie to ostatni krok w jego [Bidena] staraniach o utrzymanie zaawansowanych technologii poza zasięgiem Chin i Rosji.
Z jednej strony może chodzić o ograniczenie dostaw do Chin i Rosji. Natomiast ograniczenia dla "żółtych" pozwalają na używanie chipów do potrzeb własnych, ale nie sprzedawanie państwom trzecim.
![]() |
MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 17 stycznia 2025 09:16 |
17 stycznia 2025 20:08 |
Świetne:
... , ale nie sprzedawanie państwom trzecim.
To jest wytłumaczenie istnienia osób trzecich. Są zwłoki - przerwa - osoby trzecie.
P.S.
te liczby pierwsze:
1 2 3 5 7 ... 11
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 17 stycznia 2025 20:08 |
18 stycznia 2025 09:03 |
Ma Pan rację, ponieważ nie napisałem precyzyjnie. Powinno być:
... , ale nie sprzedawanie państwom trzecim czyli w tym przypadku czwartym czyli ruskim i png-pongom. :))
Mam nadzieję, że teraz jest OK. :)
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska |
18 stycznia 2025 16:52 |
Taka ciekawostka odnośnie zaawansowanych kart GPU (graphic processor unit = procesorów graficznych):
Dzięki ciężkiej pracy fizyków powstała nanotechnologia, która pozwala nam budować komputery egzaflopowe. Egzaflop to jest miliard miliardów operacji na sekundę.
W egzaflopowym superkomputerze europejskim jest 80 szt. super kart NVIDIA H100.
Firma META (dawniej Facebook) zamierzała zbudować do końca ubiegłego roku komputer wyposażony w 600 tysięcy super kart NVIDIA H100.
![]() |
zkr @Andrzej-z-Gdanska 18 stycznia 2025 16:52 |
18 stycznia 2025 17:22 |
>600 tysięcy super kart NVIDIA H100
czyli 48 biliardow tranzystorow, niezla liczba
(jedna karta H100 zawiera 80 miliardow tranzystorow)
taka ciekawostka - niecale 80 lat a tranzystor stal sie najliczniejszym elementem/urzadzeniem jaki/jakie wyprodukowano. Niczego wiecej nie stworzono w takiej liczbie w calej historii ludzkosci.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @zkr 18 stycznia 2025 17:22 |
18 stycznia 2025 18:22 |
Faktycznie niezła ciekawostka!
Też coś ciekawego dorzucę.
Karta graficzna amerykańskiej firmy NVIDIA H100 ma 268 mm długości, 111 mm szerokości i waży 2kg. Potrzebuje 350W mocy i kosztuje około 150 tysięcy zł.
Produkuje ją firma TSMC z Tajwanu.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/h100-pcie-80-gb.c3899
Z tego wychodzi, że 600 tysięcy samych kart będzie potrzebować 210 MegaWatów mocy!!!
Szykuje się niezłe grzanie. ;))
![]() |
klon @Andrzej-z-Gdanska 18 stycznia 2025 18:22 |
18 stycznia 2025 18:35 |
Ktoś na SN pisał, że Gates - znaczy Microsoft, którego akcje Bill ma w ilości sztuk 1 - kupił zamkniętą elektrownię atomową i będzie ją uruchamiał aby zasilać własne serwerownie.
![]() |
zkr @Andrzej-z-Gdanska 18 stycznia 2025 18:22 |
18 stycznia 2025 18:57 |
Dorzuce artykul (z 2021), zeby nie bylo, ze to moje rojenia
13 Sextillion & Counting: The Long & Winding Road to the Most Frequently Manufactured Human Artifact in History
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @klon 18 stycznia 2025 18:35 |
18 stycznia 2025 19:53 |
Otóż to!
Ta "zabawa" robi się dość kosztowna. Ciekawe czy skórka warta wyprawki?
![]() |
zkr @Andrzej-z-Gdanska 18 stycznia 2025 19:53 |
18 stycznia 2025 19:59 |
Ja sie pytam - gdzie jest Greta?!? :)
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @zkr 18 stycznia 2025 18:57 |
18 stycznia 2025 20:02 |
Nikt, przynajmniej nikt taki się nie ujawnił, tego nie zarzucał! ;))
Ciekawe jest już pierwsze zdanie:
Naukowcy i inżynierowie osiągnęli cel alchemika, jakim było przekształcenie materiału o niskiej wartości, w tym przypadku piasku (krzemu), w złoto, dzięki wynalezieniu tranzystora MOS (metal-oxide semiductor).
![]() |
klon @zkr 18 stycznia 2025 19:59 |
18 stycznia 2025 20:08 |
<< gdzie jest Greta?!? :) >>
Miała szanse na odpoczynek w "sanatorium", bo w temacie "awantury rodzinnej" o przestrzeń na "plaży" nad morzem (Martwym) wsparła ludzi przebywających na brzegu (Zachodnim). A być może końcówka zimowej sesji na uniwerku nie pozwala jej się zaangażować? Kto wie.
![]() |
klon @Andrzej-z-Gdanska 18 stycznia 2025 18:22 |
18 stycznia 2025 20:13 |
<<< Z tego wychodzi, że 600 tysięcy samych kart będzie potrzebować 210 MegaWatów mocy!!!>>>
No, i jest wytłumaczenie przydziałów ilości kart na poszczególne kraje.
Duże ilości mogą kupić ci, którzy mają moce do ich zasilania. Polska ma za mało elektrowni. :)
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @klon 18 stycznia 2025 20:13 |
18 stycznia 2025 20:30 |
Czyli to co proponuje Biden to w trosce o los i kieszenie Polaków.
Nie wiedziałem, że jest taki miłosierny z niego Joe!
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska |
18 stycznia 2025 23:25 |
Panowie, to jest atraszenie. Nuc więcej. Jeśli kroś jawniw zapowiada, że zrobi komp z 600 tyś. kart, to znaczy, że on będzie tylko taką pokazowką, do straszenia. Tak jak "Matka diabła" o mocy ok. 100 megaton zrzucona na poligonie Nowa Ziemia. Nikt na tym konpue nie będzie pracował. 210 MW to nawet na warunki amerykańskie ogromne zżeranie prądu.
Ja się tylko z tego śmieję.
![]() |
klon @OjciecDyrektor 18 stycznia 2025 23:25 |
18 stycznia 2025 23:43 |
Śmiej, się śmiej. Ale to Cukier-berg dzięki tej maszynie odnajdzie pozostałe bitcoiny! To jest pewnie pomysł Muska. A Cukier-berg dołączył do Orangemana i razem opanują blockchain 'a!
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 18 stycznia 2025 23:25 |
18 stycznia 2025 23:44 |
> Tak jak "Matka diabła" o mocy ok. 100 megaton zrzucona na poligonie Nowa Ziemia.
Nie "Matka diabla" tylko Car-bomba. A moc ograniczono do ca. 50 Mt.
Co do komputerow to obecnie El Capitan zuzywa 30 MW. Mysle, ze chlopcy pojda dalej i zbuduja ten superkomputer na bazie H100.
![]() |
klon @zkr 18 stycznia 2025 23:44 |
18 stycznia 2025 23:59 |
Zoptymalizowany? Miał pobierać 40MW.
Wyścig w sprawności AI nabiera rumieńców.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 18 stycznia 2025 23:25 |
19 stycznia 2025 09:21 |
Elon Musk włączył swój superkomputer. Wartość? Absurdalna
Maksym Słomski
2024-07-22
W powołanym właśnie do działania superkomputerze Memphis Supercluster, stworzonym z myślą o szkoleniu sztucznej inteligencji, działa 100 tysięcy chłodzonych cieczą kart graficznych NVIDIA H100.
Cena rynkowa samych kart, przyjmując niższą cenę, to 3 miliardy dolarów, czyli ok. 12 miliardów złotych. Oczywiście na infrastrukturę superkomputera Elona Muska składa się większa ilość cennego sprzętu.
Dla porównania, w Polsce w największym „labie” działa obecnie mniej niż 2000 kart NVIDIA H100.
Celem Elona Muska jest wyszkolenie „najpotężniejszej sztucznej inteligencji na świecie” do grudnia 2024 roku. Ma to umożliwić właśnie Memphis Supercluster.
https://www.instalki.pl/news/hardware/elon-musk-superkomputer-memphis-supercluster-nvidia-h100/
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 18 stycznia 2025 23:25 |
19 stycznia 2025 09:38 |
Meta kupi 350 tys. GPU NVIDIA H100. Jeden fakt wprawi Cię w osłupienie
Maksym Słomski
2024-01-21
Meta do końca roku 2024 kupi od NVIDIA około 350 tysięcy kart graficznych NVIDIA H100. Łącznie zakupić chce ekwiwalent mocy obliczeniowej 600 tysięcy takich układów, jeśli uwzględnimy inne GPU.
Producenci procesorów i kart graficznych śrubują wyniki sprzedaży za sprawą korporacji inwestujących w rozwój sztucznej inteligencji. Do jej szkolenia i wykonywania związanych z nią obliczeń potrzebne są gigantyczne ilości podzespołów. Dość powiedzieć, że sama tylko Meta kupi od NVIDIA 350 tysięcy procesorów graficznych NVIDIA H100. Jeśli wierzyć wcześniejszym doniesieniom, NVIDIA sprzedaje te karty graficzne z 1000-procentową przebitką.
Zuckerberg przekazał, że inwestycja Meta w infrastrukturę do obliczeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji jest konieczna do zbudowania „kompletnej sztucznej inteligencji ogólnej” (AGI). Ta ma zapewnić badaczom, twórcom i konsumentom na całym świecie możliwości wnioskowania, planowania, kodowania i wiele innych. A firmie Meta z pewnością niewyobrażalne zyski.
Firma zamierza „odpowiedzialnie” rozwijać nowy model sztucznej inteligencji jako produkt typu open source, zapewniając „najwyższy poziom dostępności użytkownikom i organizacjom każdej wielkości”.
Pomyślcie tylko, jak wiele prądu zużywają systemy złożone z takiej liczby kart graficznych. Z podobnych korzystają Google, Microsoft, Amazon, Oracle, Tencent, Alibaba, Tesla i setki, jeśli nie tysiące, firm z całego świata. Jak wielki ma to wpływ na środowisko? I jak duży w porównaniu do dajmy na to emisji CO2 przez samochody w miastach?
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska |
19 stycznia 2025 09:50 |
Jeszcze jedna ciekawostka, jeśli ktoś byłby zainteresowany: ;))
Genesis Cloud
NVIDIA HGX H100 od 2,00 USD/h
Skorzystaj z najszybszej i najbardziej elastycznej infrastruktury w branży. Optymalizuj, trenuj i wdrażaj za pomocą infrastruktury w chmurze zoptymalizowanej pod kątem operacji wielowęzłowych, która obsługuje każdy etap Twojej podróży ML.
GenAI działa na Genesis Cloud i NVIDIA HGX TM H100
Specjalnie zaprojektowany, aby zmaksymalizować wydajność dzięki 3,2 Tbps InfiniBand i obsłudze wielowęzłowego GPU.
Karta NVIDIA HGX TM H100 pod obudową:
![]() |
OjciecDyrektor @klon 18 stycznia 2025 23:43 |
19 stycznia 2025 12:00 |
W mojej "Bombie kryptoatomowej" napisałem, że Meta coś potężnego i niebezpiecznego konstruuje, ale wg mnie to, co podsje to taki fałszywy trop. Do zbudowania alternatywnego systemu bankowego nie jest potrzebny taki moloch. Tańsza i wydajniejsze jest SIEĆ kompów o średniej mocy. To tak jak sieć mniejszych teleskopów zamiast budowy giganta.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska |
19 stycznia 2025 12:07 |
Musk już wysłał nq orbitę "sznurek" jakiś satelitów, co to niby mają wszystko widzieć, wszystko słyszeć i wszystko kobtroliwać. Wg mnie to atrapy, których celem jest zastraszenie.
To samo z tym superkompem.
Superszybkie kompy potrzebne są 2 takich konkurencjach wportowych, jak "wydobywanie" bitcoinów, ewentualnie przepowiadanie pogody. Nawet na polu walki trudno mi znaleźć uzasadnienie dla budowy superkompa, bo jeśli uzależni się skuteczne działanie armii od jednego superkompa, tp co soę stanie z armią, gdy ten superkomp nawali? Ryzyko jest więc ogromne, bo wróg może wcisnąc agenta, który zainfekuje superkomputer i pozamiatane.
Nie podniecajmy się, bo może to się okazać programem wahadłowców bis. Czyli drogo, niewydajnie i prowadzące do katastrofy.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2025 09:38 |
19 stycznia 2025 12:12 |
No to wiemy już, jakie jest źródło ocieplania się klimatu...:). Karty Invidii się grzeją i jest coraz cieplej...:)
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska |
19 stycznia 2025 12:13 |
I stąd zachodzi ogromna potrzeba sparaliżowania produkcji tych kart na Tajwanie, aby uratować Planetę...;)
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 12:07 |
19 stycznia 2025 12:43 |
Co do armii - taki El Captain sluzy w progranie stockpile stewardship sluzacemu testowaniu broni jadrowej bez przeprowadzania probnych wybuchow.
Uczelnie/instytuty tez na potege korzystaja z tej mocy obliczeniowej.
Przewidywanie struktury bialek wymaga ogromnych mocy obliczeniowych.
Akceleratory generuja taka mase danych, ze tez mamy problem aby to "obrobic".
Obliczenia zwiazane z rozwojem nowych materialow.
I tak dalej, mozna wymieniac.
![]() |
qwerty @OjciecDyrektor 18 stycznia 2025 23:25 |
19 stycznia 2025 14:51 |
Wydzierżawi ZUSowi?
![]() |
klon @qwerty 19 stycznia 2025 14:51 |
19 stycznia 2025 15:06 |
To może być bardzo intratny biznes dla Mety. Przecież przyjmiemy ofertę z poziomem cen podobnym do tego jaki zaakceptował Pawlak w kontrakcie gazowym.
![]() |
klon @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 12:00 |
19 stycznia 2025 15:11 |
Meta buduje poteżne. Może nawet okazać się niebezpieczne, ale nie jako broń. nie bezpośrednio, bo wyścig toczy się czas odkrycia i wdrożenia nowych, czyli tańszych i łatwoejszych rozwiązań techologicznych. Tworzone są maszyny, które mają szybciej niż ludzie rozwiązywać wskazane problemy. Tylko tyle i aż tyle.
ps. A pozostałe jeszcze crypto przy okazji zgarną! :)))
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 12:07 |
19 stycznia 2025 15:18 |
Zuckerberg mówi okrągłymi zdaniami:
Firma zamierza „odpowiedzialnie” rozwijać nowy model sztucznej inteligencji jako produkt typu open source, zapewniając „najwyższy poziom dostępności użytkownikom i organizacjom każdej wielkości”.
Co się będzie działo poza tym dowiemy się lub nie, później.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 12:12 |
19 stycznia 2025 15:20 |
Karty Invidii się grzeją...
...one grzeją się "ekologicznie" i nic nam do tego. ;)))
Mogą ogrzać osiedle mieszkaniowe dla programistów. ;)
![]() |
OjciecDyrektor @klon 19 stycznia 2025 15:11 |
19 stycznia 2025 20:41 |
Przypominam tylko nieśmiało, że już ok. 90% bitcoinów zostało wydobytych najwięcej w początkowym okredie (ot taki pakiet kontrolny). Wiec te superkompy na kontrolowanie crypto, to bardzo ekstrawagancki ponysł, żeby nie powiedzieć, że debilny...:)
One służą zastraszaniu. Coś jak program tzw. Wojen Gwiezdnych za Reagana. Czy ktoś to jeszcze pamięta? Może jakieś makiety jeszcze zostały po tym?
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2025 15:20 |
19 stycznia 2025 20:43 |
Przy okazji zastanawiam się, jaki jest prawdziwy, czyli ukryty cel rozwijania tych tzw. "chmur". Bo ja tu wyczuwal jakąś ściemę albo chęć ukrycia prawdziwego celu i intencji.
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 19 stycznia 2025 12:43 |
19 stycznia 2025 20:50 |
Nie przesadzajmy. Obróbka danych ma swoją cenę. A tak się składa, ze naukowcom i inżynierom raczej się nie śpieszy, bo im dłużej trwa projekt badawczy, tym słyżej pobiera sie fajną pensję. Więc te superkomputery akurat nie są na potrzeby "materiałoznawstwa" czy innych białek. Spróbujmy wię lwpiej zastanowić tak sensownie, jaki interes generuje ogromne i szybkie zyski, że opłaca się podłączyć komp do reaktora jądrowego? Bo 210MW to bardzo sużo. Proszę sobie wprawdzić ile mają mocy przeciętnie elektrownie: cieplne, jądrowe i wodne. Pamiętam, że kiedyś elektrownia Dolna Odra, co zasila w prąd całą Polskę płn.-zach., miała 1600MW (nie wiem jak teraz, ale chyba raczej mniej niż więcej). A tu jeden komp łyknąć chce 1/8 całkowitej mocy Dolnej Odry.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2025 15:18 |
19 stycznia 2025 20:55 |
Ten tekst "Cukierka" to dla kredytodawców, aby nie denerwowali się "brakiem efektów". Gdyby to przełożyć na amerykański język biznesu, to powinno to brzmieć mniej więcej tak:" Nie myślcie sobie k*****a, że ja wam teraz zdradzę nad czym pracujemy. Macie bulić nam dalej kasę albo wszystko to; co do tej pory zrobiliśmy sprzedamy konkurentom"
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska |
19 stycznia 2025 21:40 |
Macie bulić nam dalej kasę ...
To mi się nawet podoba!
Sam bym tego nie wymyślił. ;)))
![]() |
klon @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 20:41 |
19 stycznia 2025 21:51 |
Okay, okay. Nie będę już trolował... :) Crypto to sposób na nakręcenie koniunktury sprzedaży sprzętu.
Co do superkomputerów, mam odmienne zdanie. Goście na prawdę wierzą w tp co robią i będą tego realne efekty w nauce, technologiach. Jak w crypto, tylko na odpowiednio większą skalę. :)
![]() |
klon @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 20:50 |
19 stycznia 2025 21:54 |
210 MW to cholernie dużo ale...
<<<W Polsce energię elektryczną produkują elektrownie cieplne, wodne, wiatrowe i słoneczne. Na początku stycznia 2021 roku ich łączna moc elektryczna zainstalowana wynosiła 45,029 GW.>>>
![]() |
klon @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 20:43 |
19 stycznia 2025 22:09 |
<<<jest prawdziwy, czyli ukryty cel rozwijania tych tzw. "chmur".>>
Jak dla mnie, to poprzez zwiększenie dostępności uzależnienie od produktu i maksymalizacja zysków z stworzonego rynku. Bo sieć staje się globalnym rynkiem....wszystkiego? Gates chciał zmonopolizować dostęp do sieci poprzez swoją przeglądarkę ale mu przeszło. :) Microsoft także zrozumiał, że duży, głęboki rynek, gdzie mają swą przestrzeń małe firmy generuje większe zyski dla dużych, niźli rynek zmonopolizować, który de facto w końcu umiera.
Coryllus opisuje to zjawisko na polskim rynku książki, który zamiera. Monopolizacja poprzez dotacje dla wybranych wydawnictw i autorów.
![]() |
OjciecDyrektor @klon 19 stycznia 2025 21:54 |
19 stycznia 2025 22:33 |
45 GW starczy na 225 superkomputerów...:). Ale odejmij od tego gospodarstwa domowe i firmy produkcyjne. Kiepsko widzę rezerwę...
No i pamiętaj, że energetyka cieplna bedzie umierać. Wiatraki ba Bałtyku dadzą coś ale i tak piętą achillesową nie jest moc, a siec, czyli przesył pradu. Bez modernizacji sieci przesyłowych sano zwiekszanie mocy produkcji prądu nic nie da
Przewiduję zwyczajnie kryzys energetyczny.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 19 stycznia 2025 21:40 |
19 stycznia 2025 22:35 |
No ale z tego oficjalnego tekstu Cukierka wynika, że "odpowiedzialnie" i "open source" dla "organizacji każdej wielkości". Jak dla mnie jest to zakamuflowany szantaż....:).
![]() |
klon @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 22:33 |
19 stycznia 2025 23:09 |
Jak wcześniej pisałem, Bidon pomyślał o nas i ograniczył sprzedaż do 50k. No i Chyży też troskę swą wyraża poprzez wstrzymanie działań mających zachować działania firm a w nich miejsc pracy. I zmniejszy to także ślad węglowy!
Dbają o nas wszyscy.
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 20:50 |
19 stycznia 2025 23:16 |
> naukowcom i inżynierom raczej się nie śpieszy, bo im dłużej trwa projekt badawczy, tym słyżej pobiera sie fajną pensję
Akurat jest odwrotnie. W dzialce takiej jak na przyklad Pharma bardzo sie spieszy - kto pierwszy ma wynik ten zgarnia pule.
Ale akurat Musk bedzie uzywal tego sprzetu do czego innego.
![]() |
zkr @Andrzej-z-Gdanska |
20 stycznia 2025 01:41 |
Skipper w najnowszym wpisie poruszyl ten temat. Tez tak o tym mysle:
"Jak pewnie wszyscy wiecie, na odchodnym Sleepy Joe zakwalifikował nas do tak zwanego tier two, czyli kategorii drugiej krajów, którym można sprzedawać najnowocześniejsze procesory firmy nVidia, niezbędne do rozwoju sztucznej inteligencji. Oznacza to, że owszem, do Polski można je sprowadzać, ale w ściśle określonej liczbie pięćdziesięciu tysięcy z możliwością podwyższenia na sto tysięcy. Liczbie na tyle małej, żeby ich kontrola była możliwa i żeby nie dostały się w ręce przeciwnika w liczbie umożliwiającej mu rozwój własnej AI.
Czytaj: USA nie ufają polskiemu systemowi na tyle, żeby mieć pewność, że nasz kraj nie zostanie wykorzystany do ominięcia embarga na dostawy wysokiej technologii do Rosji i Chin.
(...)
A zatem, między 5 a 15 stycznia nastąpił wysyp informacji całkowicie kompromitujących nasz kraj jako poważnego partnera w zakresie bezpieczeństwa informacji. Ktoś, kto miałby taką kartotekę, nie dostałby poświadczenia bezpieczeństwa.
Wbrew temu, co kreują różni domorośli spece, nie chodziło o stan gospodarki, możliwości polskiej energetyki, ani inne pierdoły. Chodziło wyłącznie o to, czy Polska potrafi zapewnić, że Rosjanie i Chińczycy nie położą łapy na większych partiach nowoczesnych procesorów, dających dostęp do rozwoju sztucznej inteligencji.
Nie daje. Przy naszej klasie politycznej o mentalu dzieci w piaskownicy, nie daje."
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 01:41 |
20 stycznia 2025 06:27 |
Sorry ale Skipper uprawia w trj kwedtii shit-talk. Anglia ma znami pakt wojskowy, a tu niby my sprzedajemy pod stołem Rosji karty? Z którą prowadzimy wojnę? A Chiny to sobie mogą poskupować karty ze wszystkich krajów tier 3 niektórych tier 2. Akurat do Polski by 7derzali w tej kwedtii, gdzie u nas istnieje kadra inżynierska?
Powód ograniczenia musi być inny. A te podejrzenia to po prostu shit-talk. Anglia by nas już dawno postaeiła do pionu, gdy miała chociaż cień podrjrzeń.
Proszę być bardzoej krytycznym, bo to stały element gry - najpierw ktoś się uwiarygadnia dośc rzetelnymi informacjami, a potem wsadza w mózgi shit.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 22:35 |
20 stycznia 2025 09:06 |
Jak dla mnie jest to zakamuflowany szantaż....:).
Jak ktoś da się złapać - jego sprawa.
Przewiduję zwyczajnie kryzys energetyczny.
Z tym się nie zgadzam.
W momencie zakupu kart H100 pojawiły się nowsze...
Następne będą wydajniejsze i mniej energochłonne.
Proszę porównać lampę elektronową z tranzystorem MOSFET w dziedzinie poboru energii!
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @zkr 20 stycznia 2025 01:41 |
20 stycznia 2025 09:13 |
Dzięki za linka. Przeczytam całość, bo wygląda ciekawie.
Wyjaśnienie jest logiczne. Natomiast pozostaje pytanie dotyczące innych krajów w Europie, które nie "załapują" sie na takie wytłumaczenie.
Ciekawe czy jest gdzieś uzasadnienie szczegółowe tego embarga dotyczące poszczególnych krajów, które zależy od sytuacji w danym kraju.
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 06:27 |
20 stycznia 2025 09:56 |
Pozwoli Pan, ze sam zdecyduje co jest dla mnie shit-talkiem a co nie.
Nasi traca wiarygodnosc. Kraj przyfrontowy a "gubi" wagon min...
Premierem jest gosciu, ktory wczesniej oddal sledztwo w sprawie katastrofy samolotu wojskowego w ktorym ginie cale dowodztwo panstwa bedacego czlonkiem NATO Rosjanom...
Wie Pan kiedy otrzymalismy dostep do natowskich kodow IFF? Dopiero po zmianie wladzy w 2015.
Jak to napisal czlowiek z branzy na tym portalu - znajac uklady panujace w naszych sluzbach wczesniej to mogliby od razu wyslac dane poczta na Kreml.
![]() |
zkr @Andrzej-z-Gdanska 20 stycznia 2025 09:13 |
20 stycznia 2025 10:03 |
> Natomiast pozostaje pytanie dotyczące innych krajów w Europie, które nie "załapują" sie na takie wytłumaczenie.
To juz wiedza ich sluzby.
W przypadku Izraela to moze byc wskazowka:
"The Russian language is spoken natively by a considerable proportion of the population of Israel, mostly by immigrants who came from the former Soviet Union from 1989 onwards.
(...)
As of 2013, 1,231,003 residents of the Post-Soviet states have immigrated to Israel since the fall of the Soviet Union.[9] As of 2017, there are up to 1.5 million Russian-speaking Israelis out of total population of 8,700,000 (17.25%)."
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 09:56 |
20 stycznia 2025 19:51 |
Chyba jednak bedę zmuszony napisac cos w kwestii naszej wiarygodnosci, Tuska i Zeleńskiego. Bedxie ro b6c moze szokujące dla wiekszosci szanownych Nawigatorów, ale nie dla kolegi Gotoxy76...:). Musze znaleźc tylko trochę wolnego czasu i byc może uda mnie sie wykazac, ze głeboko nie rozumiemy naszej sytuacji u karmimy się trującymi "anal-izami". Sorry, ale jestem zdeka przerażony tum brakiem samodzielnej refleksji - ciagle szuksmy jakiś przewodników-ekspertów.
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 19:51 |
20 stycznia 2025 21:39 |
> u karmimy się trującymi "anal-izami". Sorry, ale jestem zdeka przerażony tum brakiem samodzielnej refleksji - ciagle szuksmy jakiś przewodników-ekspertów.
A, rozumiem. Teraz Pan nam wskaze jak mamy myslec...
Dzieki!
![]() |
klon @zkr 20 stycznia 2025 09:56 |
20 stycznia 2025 21:43 |
<< wczesniej to mogliby od razu wyslac dane poczta na Kreml. >>
Wniosekować można, że kody IFF są już przesłane na Kreml razem z Pawłem Rubcowem?
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 21:39 |
20 stycznia 2025 21:46 |
Wskażę jaki mamy WYBÓR!!!! Bo co do myślenia, to widzę, że bez Arestowiczów i Skipperów nic nie można sobie samemu pomyśleć.
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 21:46 |
20 stycznia 2025 21:48 |
> Bo co do myślenia, to widzę, że bez Arestowiczów i Skipperów nic nie można sobie samemu pomyśleć.
Nie, jestem klasycznym "nietrybem", potrzebuje podpowiedzi ;P
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 21:39 |
20 stycznia 2025 21:50 |
Napiszę za jakiś czas o wyborze, bo nie ma nic bardziej jałowego jak myślenie bez praktycznych wniosków.
![]() |
zkr @klon 20 stycznia 2025 21:43 |
20 stycznia 2025 21:50 |
> Wniosekować można, że kody IFF są już przesłane na Kreml razem z Pawłem Rubcowem?
Co on nadal to sie nigdy nie dowiemy.
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 21:48 |
20 stycznia 2025 21:51 |
No właśnie...szukamy podpowiedzi i tu nas mają....
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 21:51 |
20 stycznia 2025 22:00 |
> szukamy podpowiedzi i tu nas mają....
to co cytuje czy linkuje to nie podpowiedz ale to opinie do ewentualnego rozwazenia
spotkalem sie wiele razy z zarzutem, ze to "kupuje"
nie
to sa interpretacje
majac wiele interpretacji zaczynamy szukac "kropek", ktore sie lacza
moze nic sie nie polaczy
pech
ale czasami moze cos tam "zatrybi"
Zna Pan pojecie OSINT i mechanizmy tym rzadzace?
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 20 stycznia 2025 22:00 |
20 stycznia 2025 22:32 |
Napiszę coś lepszego niż ten cały "biały wywiad"...:). Ale nie będzie wesoło ani optymistycznie...tzn. będzie optymistycznie, ale tylko dla takich, co nie kierują się emocjami. Cierpliwości. Nędzie dużo spraw do przemyślenia.
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 22:32 |
20 stycznia 2025 22:35 |
> Napiszę coś lepszego niż ten cały "biały wywiad"...:)
HUMINT? ;-P
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 20 stycznia 2025 09:06 |
20 stycznia 2025 23:15 |
Trump właśnie zapowiada stan wyjątkowy w energetyce...:). Chyba nic nie słyszał o wydajniejszych kartach.
![]() |
OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska |
20 stycznia 2025 23:23 |
Trump chce wojny. Tak mi wychodzi z jego obietnic. Bo, aby je zrealizować trzeba kilku ludzi sprać mocno po pysku.
"Don't cry for me Argentina..." - tak chyba niedługo prezydent Javier Milei będzie śpiewał...przynajmniej wiem do kogo jest skierowany baknocik falklandzki, co to Pioter go omawiał niedawno.
Zatęsknimy za Bidonem...:)
![]() |
Paris @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 22:32 |
20 stycznia 2025 23:33 |
Oooo...
... i to jest dobra mysl !!!
Prosze sie pospieszyc, bo czekam.
![]() |
Paris @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 23:15 |
20 stycznia 2025 23:38 |
Jakos slabo to widze...
... w tym calym swoim zaprzysiezeniu nie pisnal nawet sloweczkiem o tym, kiedy zamierza Hilarcie Clinton`owa i jej podobnych GANGSTEROW ZAMKNAC w PIERDLU !!!
A bez tego daleko nie pojedzie.
![]() |
BeaM @Paris 20 stycznia 2025 23:38 |
21 stycznia 2025 00:08 |
Moim zdaniem jest dokładnie odwrotnie - ma mocny plan gospodarczy, konkrety i nie chce marnować czasu na polityczne rewanże i procesy. Wystarczyło, że wspomniał o nieuczciwych sędziach i przewałkach. A nasi tylko grozili i kręcili film Reset, całkowicie askutecznie.
![]() |
Paris @BeaM 21 stycznia 2025 00:08 |
21 stycznia 2025 00:59 |
Bardzo bym chciala,...
... zebys to, Ty, miala racje !!!
Niestety, rozum i logika nie pozwalaja mi ,,uwierzyc w jego plany i konkrety,,. Zreszta czas pokaze,... Trump`ek MUSI sie bardzo spieszyc i byc skutecznym zeby ta jego Ameryka byla ,,first again,,...
... a poza tym to nie jest istotne, bo my i tak nic z tego nie bedziemy mieli,... a jeszcze jak przyjdzie co do czego to znowu nas sprzedadza jak w Jalcie.
Voila, tak to widze... i nie potrafie zobaczyc inaczej.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 20 stycznia 2025 23:15 |
21 stycznia 2025 09:00 |
Cytuję z linka:
Obiecał zakończenie "inwazji na granicy" i zakończenie wojen, a także ogłoszenie stanu wyjątkowego w energetyce, zwiększenie wydobycia ropy i gazu, anulowanie ustaw klimatycznych nazwanych przez niego "Nowym zielonym ładem", a także przepisów promujących w Ameryce samochody elektryczne.
Użył emocjonalnego stwierdzenia jak to on i dobrze, jeśli do tego będzie się to sprowadzać.
Natomiast kartom graficznym "nic nie musi mówić", bo to nie jego "broszka". Tym się zajmie firma, np. NVIDIA. Nawet wtedy gdy nie dostanie takiego osobistego polecenia od samego prezydenta Trumpa. Po prostu z chęci zysku wyprodukują wydajniejsze i mniej energochłonne karty i inne wyroby, żeby przyciągnąć klientów i zarobić na tym. Tak to w skrócie wyjaśnię. ;))
Ciekawy/nieciekawy jest jeden z końcowych akapitów z linka:
Biden tuż przed uroczystym pożegnaniem i odlotem odniósł się do przemówienia Trumpa i zachęcił swoich zwolenników, by nie rezygnowali działalności politycznej. "Słyszeliście dzisiejsze przemówienie. Mamy wciąż dużo do zrobienia" - powiedział Biden, czyniąc znak krzyża.
Znowu się odwinął. ;))
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 19 stycznia 2025 22:33 |
22 stycznia 2025 15:41 |
Projekt Stargate:
przedsięwzięcie warte 500 miliardów dolarów pomiędzy Oracle, Open AI, Nvidia i Softbank, które może zrewolucjonizować opiekę zdrowotną
Dr Sai Balasubramanian, lekarz medycyny, doktor prawa
Sai pisze o opiece zdrowotnej, innowacjach i technologii.
Zaktualizowano 22 stycznia 2025 r., 09:25 czasu wschodniego
Dokładne szczegóły dotyczące projektu, planów i wizji na przyszłość nie zostały jeszcze ogłoszone. Prezydent Trump wyjaśnił , że jednym z głównych celów projektu jest budowa centrów danych i środków do generowania ogromnych ilości energii, które będą potrzebne do rozwoju sztucznej inteligencji: „Chcemy, aby pozostało to w tym kraju… Chiny są konkurentem, inni są konkurentami. Chcemy być w tym kraju i udostępniamy to. Pomogę im bardzo poprzez deklaracje stanu wyjątkowego, ponieważ mamy stan wyjątkowy, musimy zbudować te rzeczy. Muszą więc produkować dużo energii elektrycznej. A my umożliwimy im łatwą produkcję w ich własnych zakładach, jeśli zechcą”.
![]() |
klon @Andrzej-z-Gdanska 22 stycznia 2025 15:41 |
22 stycznia 2025 16:13 |
Panie Andrzeju,
Mało kto ogarnia skalę zmian jaka nieubłaganie nadciąga. Ja także mam tylko wyobrażenia tego, co ma nastąpić. Porównanie zastosuje może przerysowane - ale chyba nie za bardzo - z bombą atomową. Dopiero jak eksplodowała większość mogła zrozumieć co znaczy siła eksplozji równa 20 kT.
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @klon 22 stycznia 2025 16:13 |
22 stycznia 2025 16:31 |
Bomba informacyjna też wybuchła. Może nie ma ofiar śmiertelnych, ale szkodliwość jest duża i widoczna. ;((
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska |
26 stycznia 2025 09:26 |
Istnieje duże prawdopodobięnstwo, że Izrael znalazł się w tej samej grupie ograniczeń (Poziom 2, żółty) co Polska z powodu wydarzeń z 7 października 2023 roku.
Kibuc Be’eri był jednym z ponad 20 miejsc w południowym Izraelu zaatakowanych przez Hamas 7 października 2023 roku. W ciągu kilkunastu godzin bojownicy zabili ponad 130 mieszkańców kibucu, co stanowiło ponad 10% liczby jego mieszkańców.
Generał brygady Barak Hiram stwierdził, że kiedy to się stało, powiedział: „Negocjacje się skończyły” i polecił dowódcy czołgu, aby „dostał się nawet kosztem ofiar cywilnych”. Czołg wystrzelił w stronę domu dwa lekkie pociski, a z życiem uszła tylko jedna osoba przetrzymywana w domu – Hadas Dagan. Ostatecznie odnaleziono i zidentyfikowano szczątki 13 zakładników.
Izraelskie służby bezpieczeństwa przyznają, że zostały oszukane przez Hamas. - Sprawili, że myśleliśmy, iż chcą pieniędzy - powiedziało źródło. - Przez cały czas byli zaangażowani w ćwiczenia - dodaje.
Izraelski ekspert, prezes i współzałożyciel Instytutu Badania Bliskowschodnich Mediów Yigal Carmon przewidział dwa miesiące temu atak Hamasu na Izrael i opublikował wówczas analizę „Znaki możliwej wojny we wrześniu- październiku”. W wywiadzie dla włoskiej telewizji RAI wyjaśnił, że wszystkie sygnały można było znaleźć w internecie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Masakra_w_Be%E2%80%99eri
https://defence24.pl/geopolityka/izraelski-ekspert-przewidzial-atak-hamasu
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska |
30 stycznia 2025 15:42 |
W USA:
Alameda, Kalifornia – 14 października 2024 r. – Kairos Power i Google podpisały umowę o głównym rozwoju elektrowni, otwierającą drogę do wdrożenia w USA floty zaawansowanych projektów elektrowni jądrowych o łącznej mocy 500 MW do 2035 r.
W Szwecji:
Jak poinformował BiznesAlert.pl, E.ON będący właścicielem kontrolnego pakietu akcji OKG AB, zakomunikował we wtorek (23.06), że po zakończeniu letniego sezonu będzie rozważał zakończenie pracy dwóch reaktorów jądrowych w elektrowni w mieście Oskarshamn zlokalizowanym na wschodzie kraju.
E.on. posiada 54.5 % udziałów. Niemiecki przedstawiciel poinformował, że reaktor O2 był zbudowany w 1974 roku a jego techniczny czas eksploatacji był ustalony na 40 lat. W celu przystosowania technologii tego reaktora do ówczesnych wymagań technicznych i w zakresie bezpieczeństwa, partnerzy niemieccy musieliby przeznaczyć duże kwoty pieniężne na modernizację i zamianę komponentów, co według spółki jest nieefektywne i w przyszłości będzie stanowiło tylko dodatkowe koszty. Jak poinformował E.ON blok jądrowy nie pracuje od czerwca 2013 roku.
E.ON rozważa także całkowite wyłączenie reaktora O1. Według spółki, dzisiejsza tendencja w konstruowaniu reaktorów polega na budowaniu mniejszych bloków z o wiele większą mocą.
https://energetyka-jadrowa.cire.pl/artykuly/bez-kategorii/101574-eon-planuje-zamknac-dwa-reaktory-jadrowe-w-szwecji