-

Andrzej-z-Gdanska

Elektryczne autko i inne problemy

W dniu 25 maja Wydziałowe Koło Stowarzyszenia Absolwentów Politechniki Gdańskiej Wydziału Elektrotechniki i Automatyki zorganizowało zjazd okolicznościowy.

O godz. 12:00 w czasie spotkania absolwentów w historycznej Sali E-41 wygłosił wykład dr. hab. inż. Dariusz Karkosiński, prof. nadzw. PG, pracujący w laboratorium LINTE^2.

Dzięki Jego uprzejmości mam przyjemność zaprezentować materiały z wykładu. Są tam ciekawe informacje na temat samochodu elektrycznego oraz badania eksploatacyjne samochodu elektrycznego Nissan Leaf.

http://pg.edu.pl/

RYS HISTORYCZNY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

1. Pojazdy elektryczne były jednymi z pierwszych samochodów wykorzystywanych do przewozu ludzi. W latach 1859 – 1871 budowano samochody z akumulatorem kwasowo-ołowiowym i silnikiem prądu stałego.

2. Pojazdy z napędem elektrycznym były produkowane jednocześnie z pojazdami z napędem parowym.

Samochód elektryczny Edisona z 1914 roku

3. Z początkiem XX wieku zostały wyparte z rynku przez pojazdy z silnikami spalinowymi, w dużym stopniu z powodu masowej produkcji Forda T w latach 1908 - 1912.

4. Rozwijające się lobby naftowe spowodowało prawie zupełny upadek koncepcji pojazdów z napędem elektrycznym.

5. W roku 1947 nastąpił punkt zwrotny w rozwoju pojazdów elektrycznych - wynaleziono pierwszy tranzystor. Produkowane pojazdy osiągały szybkość do 96 km/h i zasięg do 90 km.

6. Produkcja pojazdów była jednak zbyt droga i projekt przerwano w 1961 roku.

 

Uzupełnienie:

Samochód elektryczny General Motors EV1 oferowany był w Kalifornii, Arizonie i Georgii w latach 1996-1999 (różnie dla różnych stanów). Samochodu nie dało się kupić ani odkupić – korzystanie z niego możliwe było wyłącznie na podstawie umowy leasingowej, którą właściciel auta (General Motors) mógł wypowiedzieć w każdej chwili.

Był tak dobry, że General Motors prawdopodobnie uznał, że może zaszkodzić przemysłowi naftowemu i rynkowi samochodów spalinowych. W 2002 roku projekt został uśmiercony, samochody odebrano właścicielom, przewieziono na złom i w olbrzymiej większości sprasowano.

Kalifornijczycy oferowali bajońskie sumy za możliwość dalszego korzystania z EV1. General Motors odrzuciło wszystkie propozycje.

Byli zszokowani, gdy okazało się, że General Motors kończy produkcję EV1.

Samochód był szybki, cichy, wygodny, tani w eksploatacji i, co ważne w Los Angeles, nie przyczyniał się do produkcji smogu. Gdy okazało się, że auto jest odbierane użytkownikom i trafia na złom, rozpoczęły się protesty, śledzenie transportów. W 2006 roku powstał film dokumentalny pt. „Who killed the electric car” (Kto zabił elektryczny samochód) o tym, jak wielkie koncerny wstrzymały technologię produkcji baterii na dobre 20 lat.

Samochód elektryczny General Motors został zabity jako projekt, ponieważ okazał się za dobry. Nie posiadał świec, pasków, setek ruchomych części, nie wymagał zmian oleju czy przeglądów, dlatego dealerzy zaczęli się martwić o swoje przychody. Warto bowiem wiedzieć, że na większości światowych rynków, dealer zarabia raczej na naprawach i przeglądach niż na sprzedaży aut.

General Motors jako oficjalny powód wycofania modelu ze sprzedaży podało „brak dostępności baterii”. Żeby całej historii dodać smaczku, należy powiedzieć, że do 2000 roku właśnie GM posiadało patenty niezbędne do produkcji baterii NiMH! Niespodziewanie jednak zdecydowało się na ich sprzedaż firmie Texaco, czyli… koncernowi naftowemu. A ten zablokował dostęp do technologii i dał samochodom spalinowym kolejne 10-20 lat spokojnego życia. Aż do czasów Tesli.

http://elektrowoz.pl/auta/general-motors-ev1-samochod-elektryczny-ktory-wyprzedzil-epoke-dlatego-musial-zniknac-10-ciekawostek/

 

Powrót do wykładu:

 

Nowy Nissan Leaf 2018 wobec konkurencji 35 modeli w EU

 

 

Nissan Leaf 2015 ma zasięg 135 – 170 km, moc maksymalna 90 kW !?

Koszt jazdy 4 - 9 zł/100 km ?

Czas ładowania 30 minut (do 80%), 8 h, 12 h. Trwałość akumulatora 8 lat lub 160 tys. km

Zalecenia NISSANa w celu zwiększenia żywotności baterii litowo-jonowych:

1. Unikać przetrzymywania pojazdu przy temperaturze otoczenia >50°C przez 24 h;

2. Unikać przetrzymywania pojazdu w temperaturach < -25°C ponad 7 dni;

3. Unikać przekraczania 70% - 80% stanu naładowania przy częstym ładowaniu lub szybkim

ładowaniu;

4. Unikać przystępowania do ładowania, gdy poziom naładowania >80%

5. Unikać pozostawiania pojazdu przez ponad 14 dni, gdy stan naładowania akumulatora ~ 0.