-

Andrzej-z-Gdanska

Gdzie jest wolne w Wielki Piątek?

Zawsze lubiłem, mapki, bo na nich, jak „z lotu ptaka” widać wszystko lepiej.

Powyżej widać, że „starożytne demokracje zachodnie”, pracowite i wydajne i do tego wspomagane przez „inżynierów i lekarzy” z Afryki mogą sobie pozwolić na luksus wolnego w Wielki Piątek. Co wtedy robią „inżynierowie i lekarze” z Afryki – nie wiem.

Obecnie, mieszkańcy „demoludów” mogą sobie zrobić „prezencik na zajączka” i wziąć wolne w Wielki Piątek i po problemie.

Natomiast poniższe „Święto Pracy” to, jak przyznaje Wiki, rytuał, zapewne lewacki – może jako przeciwwaga. Powstało wskutek wydarzeń w „zagłębiu kapitalizmu” i wszelkich „nowości” czyli w Ameryce.

Sytuacja w Chicago była napięta już kilka lat przed wydarzeniami z 1886. Fatalne warunki pracy, niskie płace i praca do dwunastu godzin na dobę były standardem. Dodatkowo antykapitalistyczne nastroje były podsycane przez agitatorów, walczących m.in. o ośmiogodzinny dzień pracy. Opór robotników skierował się przeciwko właścicielowi firmy McCormick Harvester Co., który zamierzał modernizować zakład, co spowodowałoby zwolnienia ogromnej rzeszy pracowników.

Do dalszej ofensywy ruszył inny, urodzony w Niemczech związkowiec, anarchista August Spies, redaktor pracowniczego pisma „Chicagoer Arbeiter-Zeitung”. Zorganizował on trzeciego maja wiec, w trakcie którego doszło do bójki między wychodzącymi z zakładu McCormicka nowymi robotnikami a demonstrantami. Ponad dwustu policjantów interweniowało, używając rewolwerów i pałek. Trudno jest określić dokładną liczbę ofiar.

Historyczną uchwałę o świętowaniu 1 maja we wszystkich krajach i corocznych manifestacjach w tym dniu powziął I Kongres II Międzynarodówki zwołany w Paryżu 14 lipca 1889. Uchwała ta miała na celu przede wszystkim wzmożenie walki o realizację 8-godzinnego dnia pracy i jednocześnie podkreślenie wspólnoty interesów międzynarodowego proletariatu. Apel Kongresu Paryskiego natrafił na podatny grunt w całej Polsce, we wszystkich trzech zaborach. Największy jednak oddźwięk miały hasła majowe w Królestwie Polskim, gdzie świadomość klasowa proletariatu była stosunkowo największa i gdzie ucisk socjalny splatał się ze szczególnie wyrafinowanym uciskiem narodowym ze strony caratu.

Po 1945 r. przejmujący władzę w Polsce komuniści próbowali początkowo nawiązywać do przedwojennego schematu (np. obecność mszy świętej w programach uroczystości), ale powoli nasilał się proces odgórnego planowania całej ceremonii i traktowanie tego dnia jako święta państwowego, który stawał się obowiązkowym „rytuałem”.

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99to_Pracy

Dzięki lewactwu walka  o 8-godzinny dzień pracy została wygrana. No może nie całkiem i nie wszędzie, bo na przykład obecnie na budowach praca trwa przeciętnie 12 godzin. Może być jednak tak, że obecnie jest wolny wybór i robotnicy lubią pracować po 12 godzin. Może też być tak, że są zachłanni i chcą być bogaci. W każdym razie lewactwo walczy obecnie o kolory (tęczowe) i ciągle nie może się doliczyć ile jest tych „pci”.

Czy z tego wyniknie znowu coś dobrego - czas pokaże!



tagi: wielki piątek  święto pracy  dzień wolny 

Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 14:52
41     1446    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 16:35

1 maja obchodzimy powstanie zakonu iluminatów z 1776 roku bodajże. Strajki w Chicago były,ale 1 maja nikt nie zginął,jak to nam się wciska od lat. Jakieś ofiary były 3 albo 4 maja i to byli ponoć policjanci 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 17:08

Mapka pokazuje, KTO jest producentem, a KTO dystrybutorem...:). Dystrybutorzy są dwaj - a obaj anglosaskiego pochodzenia...Reszta ma pracować i się podniecać 1 maja.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 17:10

Piątek to islamska niedziela...:). Mapka więc pokazuje, gdzie piątki będą niedługo wszystkie wolne - 4 dniowy tydzień pracy.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Matka-Scypiona 5 kwietnia 2026 16:35
5 kwietnia 2026 17:21

Zgadzam się.

Zadałem pytanie GEMINI AI w Google:

Dlaczego zakon iluminatów powstał 1 maja?

Treść wiadomości Gemini

Data 1 maja 1776 roku, w której Adam Weishaupt założył Zakon Iluminatów (Zakon Iluminatów Bawarskich), nie jest dziełem przypadku, choć narosło wokół niej wiele mitów.

Oto główne powody, dla których wybrano akurat ten termin:

1. Nawiązanie do tradycji akademickiej

Adam Weishaupt był profesorem prawa kanonicznego na Uniwersytecie w Ingolstadt. W tamtym czasie 1 maja był tradycyjnym dniem rozpoczynania letniego semestru oraz ważnym terminem w kalendarzu administracyjnym uczelni. Wybór tej daty pozwalał na sformalizowanie nowej struktury w rytmie życia akademickiego, z którego wywodzili się pierwsi członkowie (początkowo było to tylko pięciu studentów).

2. Symbolika "nowego początku" (Noc Walpurgii)

1 maja następuje bezpośrednio po Nocy Walpurgii (z 30 kwietnia na 1 maja). W tradycji europejskiej i pogańskiej był to czas przesilenia, kojarzony z odrodzeniem natury, siłami witalnymi i zwycięstwem światła nad ciemnością.

  • Dla Weishaupta: Symbolizowało to "oświecenie" rozumu i wyjście z mroków klerykalizmu oraz zabobonów.

  • Dla teorii spiskowych: Późniejsi krytycy i okultyści chętnie łączyli tę datę z "magicznym" znaczeniem Nocy Walpurgii, sugerując mroczne intencje zakonu, choć sam Weishaupt kierował się raczej racjonalizmem i deizmem.

3. Aspekt pragmatyczny

W XVIII-wiecznej Bawarii, zdominowanej przez jezuitów i konserwatywny katolicyzm, tworzenie tajnego stowarzyszenia było ryzykowne. Wybór daty kojarzonej z radosnym świętowaniem wiosny (stawianie słupa majowego, festyny) sprzyjał dyskrecji – spotkania grupowe w tym czasie rzucały się w oczy znacznie mniej niż w innym terminie.

Mit a rzeczywistość: Święto Pracy

Często spotykanym błędem jest łączenie powstania Iluminatów ze Świętem Pracy. Jest to zbieżność czysto przypadkowa:

  • Iluminaci: Powstali w 1776 roku.

  • Święto Pracy: Zostało ustanowione dopiero w 1889 roku przez II Międzynarodówkę, aby upamiętnić strajki w Chicago (Haymarket Riot) z 1886 roku.

Warto wiedzieć: Choć data 1 maja kojarzy się dziś z wielkimi ideologiami, pierwotny Zakon Iluminatów istniał zaledwie niespełna dekadę. Został rozwiązany przez władze bawarskie w 1785 roku, a jego "przetrwanie" do dziś pozostaje domeną literatury i teorii spiskowych.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 17:21

Lewactwo więc zostało wprzęgnięte w proces "naturalizacji" islamu w Europie. Ale lewacy będą trmu zaprzeczać i bełkotać o państwie świeckim. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 5 kwietnia 2026 17:10
5 kwietnia 2026 17:25

A nie mówiłem, że mapka jest "fajna"!   ;)))

Dzięki za ciekawe uzupełnienie legend dla mapek. ;)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 5 kwietnia 2026 17:21
5 kwietnia 2026 17:29

...lewacy będą temu zaprzeczać...

Taką dostali rolę w tym teatrze nie-szekspirowskim, ale dają radę.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 5 kwietnia 2026 17:25
5 kwietnia 2026 17:33

Ja bardzo lubię mapki...;). Zwłaszcza takie, które pokazują to, co ukryte.

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 5 kwietnia 2026 17:21
5 kwietnia 2026 17:46

Juz  przez  sam  fakt...

...  zaprzeczania  i  belkotu,  czemukolwiek,  powinnismy  CZERWONA  WSZAWICE  tepic  jak  wszy  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 5 kwietnia 2026 17:33
5 kwietnia 2026 18:24

Dlatego często są ukryte, bo mogą pokazać coś czego nie powinniśmy niechcący zobaczyć. ;)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska 5 kwietnia 2026 17:21
5 kwietnia 2026 18:31

GEMINI odpowiedziała:

Często spotykanym błędem jest łączenie powstania Iluminatów ze Świętem Pracy. Jest to zbieżność czysto przypadkowa:

  • Iluminaci: Powstali w 1776 roku.

  • Święto Pracy: Zostało ustanowione dopiero w 1889 roku przez II Międzynarodówkę, aby upamiętnić strajki w Chicago (Haymarket Riot) z 1886 roku

Nie ma przypadków tylko są znaki.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Andrzej-z-Gdanska 5 kwietnia 2026 17:21
5 kwietnia 2026 18:39

Ale mogą nas cmoknąć. 1 maja należy do sw Józefa Rzemieślnika i tego się trzymajmy 

zaloguj się by móc komentować


Szczodrocha33 @Matka-Scypiona 5 kwietnia 2026 18:39
5 kwietnia 2026 20:30

"Ale mogą nas cmoknac ".

Dokładnie. 

 

A świeckie święta niech obchodzi Czarzasty z kolegami. 

Ze świecą  w ręce. 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 21:12

Korekta ?  Czy Paris zaprzeczy ?

Wielki Piątek dniem wolnym w Republice Francuskiej ?

Tak !  Ale tylko w Alzacji i obrzeżach katolickich, które były pod panowaniem kajzera.  Umowa społeczna ... czyli ramki prawne powrotu do macierzy. Sto lat minęło w 2018 roku no i republikańskie drgawki tradycji ludu wiernego nie przemogły.

W tekście błąd w sztuce bowiem 8-godzin a nie dni to i benedyktyni pracowali trzymając się ramówki 888.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 5 kwietnia 2026 20:30
5 kwietnia 2026 21:59

Az  mi  sie  niedobrze  robi...

...  tylko  na  sama  wzmianke  o  tym  prymitywie  i  starym  komuchu  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @saturn-9 5 kwietnia 2026 21:12
5 kwietnia 2026 22:17

Ale  to  bylo  dawno...

...  i  dzis  to  jest  nieprawda  !!!

 

Dzisiaj  Franki  ,,ostro  pracOjO,,.  A  tak,  w  ogole,  to  ich  swietowanie  wielkanocne  to  jedna  wielka  hucpa.  Moze  w  jakichs  malych  enklawach  katolickich  jakies  ,,niedobitki,,...  jacys  kolorowi  jeszcze  swietuja.  Poza  tym  to  juz,  w  zdecydowanej  wiekszosci  strasznie  laicki  kraj  i  ,,narod,,.

 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Andrzej-z-Gdanska
5 kwietnia 2026 23:00

Żebyśmy wiedzieli jak wyglądają realia pracy w Polsce - to w znanym mi zakładzie produkcyjnym zdarzało się, iż pracowano w Boże Ciało i 11 listopada. Na pracę w Wielkanoc dotychczas nie poważyli się, ale wszystko przed nami.

Piszę o zakładzie produkcyjnym, takim zwykłym a nie takim jak np. huta tzn. takim w którym praca nie jest wymuszona procesem technologicznym a "potrzebami zakładu". Formalnie godzin nadliczbowych nie można planować - ale regułą jest, iż kierownictwo używa pracy w nadgodzinach jako regulatora skali produkcji - czyli de facto planuje nadgodziny.

W przypadku pracowników dojeżdzających często muszą wstać o 3 rano by dotrzeć na 6. Powrót to kolejne 1,5-2 godziny. Za minimalną krajową lub niewiele więcej. 

Pracujący na śmieciówkach w weekendy i święta mają wolne - ale nie dlatego, iż mają wolne, tylko dlatego, że nikt z etatowych nie pracuje, więc nie ma "quorum" i mogą nie przychodzić. Urlop biorą, gdy inni mają planowany - dla nich to nie jest płatne wolne - a wolne niepłatne. 

Istotnym składnikiem takiej pracy - który pozostaje niewykryty (a jeżeli wykryty, to nie ujawniony a często nawet nie zwerbalizowany czy nie wyjaśniony co do przyczyn) - jest niski stopień robotyzacji - czyli coś, co można traktować jako eksport z Republiki Federalnej Niemiec stanowisk pracy o dużym współczynniku czynności manulanych, pracochłonnych, trudnych do zastąpienia - ale, co najważniejsze nie dających szans na istotny wzrost wydajności.

Jest to niewidoczne (Prezes czy Morawiecki nigdy w naturze nie obserwowali takich zjawisk, mogą znać je co najwyżej ze słyszenia)  - stąd uszy polityków są podatne na skamlenie "ekonomistów" po różnych "uniwersytetach", iż wydajność nie rośnie więc płac podnosić nie można - i w święta trzeba pracować (a ogólnie święta likwidować) bo produkcja spadnie. 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 5 kwietnia 2026 21:59
6 kwietnia 2026 01:44

Kiedyś był Lenin w Smolnym

Vladimir Lenin (1870-1924) at Smolny

Teraz Pierzasty w sejmie.

 

Niech ich zaraza wszystkich wydusi.

No, niektórych już wydusiła.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 5 kwietnia 2026 21:12
6 kwietnia 2026 08:58

Dzięki za czujność "rewolucyjną" jak się kiedyś mówiło. ;) Poprawiłem.

A co do trzech ósemek to obecnie jest podobnie: spanie+jedzenie+TV.  ;))

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Wolfram 5 kwietnia 2026 23:00
6 kwietnia 2026 08:59

Nic dodać, nic ująć. ;((

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Wolfram 5 kwietnia 2026 23:00
6 kwietnia 2026 09:19

Prezes czy Morawiecki podobnie jak Marks, rzeczywistość robotniczą znają tylko z książek. Obowiązkiem czerni jest tyrać na bolszewików...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Wolfram 5 kwietnia 2026 23:00
6 kwietnia 2026 09:29

To są patologie spowodowane przez agencje pracy tymczasowej. Ta praca nie jest tymczasowa, a agencje nie są agencjami pracy. Prawdziwe jest tylko to, że taki pracownik-zleceniobiorca jest gorzej traktowany, niż stary koń na wsi. Ot taki osiołek co dużo pociągnie, a mało zje. Ale ta patologia trwa od wielu wielu lat - przynajmniej od 20 lat.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Wolfram 5 kwietnia 2026 23:00
6 kwietnia 2026 10:05

Dokładnie tak to wygląda. Całość była podtrzymywana przez utrzymywanie ludzi w Polsce w mentalności niewolników, no ale ludność powoli zaczęła uzyskiwać świadomość, dlatego właściciele "kołchozów" zaczęli ściągać imigrantów.
W ostatnim moim tekście o tym napisałem: https://kuldahrus.szkolanawigatorow.pl/o-prawdziwej-przyczynie-imigracji

Akurat J. Kaczyński to jest jeden z nielicznych polityków który o tym problemie mówił za co spotykały go wściekłe ataki mainstreamu. W dodatku PiS to jest jedyna partia gdzie w czasie ich rządów ograniczono śmieciówki. Oczywiście problemu nie zlikwidowano, ale przynajmniej nieco ograniczono i zaczęto zwiększać świadomość u ludzi bo pokazano, że świat się nie zawalił jak chociażby podniesiono płacę minimalną.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Andrzej-z-Gdanska
6 kwietnia 2026 10:11

Wolny Wielki Piątek w krajach oryginalnie protestanckich(władca protestant) tłumaczono tym, że rzeczywiście u protestantów to jest najważniejszy dzień, a nie tak jak u nas Niedziela Zamartwychwstania. No, ale to tylko takie gadanie, bo jak wytłumaczą to w krajach oryginalnie katolickich jak np. Francja i Hiszpania.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @Andrzej-z-Gdanska
6 kwietnia 2026 10:42

Karfreitag - Wielki Piatek jest dniem wolnym w Szwajcarii, podobnie jak Ostermontag.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Kuldahrus 6 kwietnia 2026 10:11
6 kwietnia 2026 11:11

...to tylko takie gadanie....

Mapka/mapki to uwypuklają.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @valser 6 kwietnia 2026 10:42
6 kwietnia 2026 11:12

Zdaje się, że 1maja jest też dniem wolnym od pracy.

zaloguj się by móc komentować

valser @Andrzej-z-Gdanska 6 kwietnia 2026 11:12
6 kwietnia 2026 11:38

No oczywiscie. 1 maja jest dniem walk ulicznych w Zurichu, na ktore zjezdza cale europejskie, czerwone szmaciarstwo, zeby walczyc z kapitalizmem i terrorem finasowym. Sklepy nie tylko sa zamkniete, ale maja zaciagniete stalowe zaluzje, zeby minimalizowac straty.

https://www.youtube.com/watch?v=R5Ll8OUEp8o

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @valser 6 kwietnia 2026 11:38
6 kwietnia 2026 11:48

Nieźle 'świętują".

Na początku jest napisane:

O godzinie 15:00 w Zurychu rozpoczęła się pierwsza nieautoryzowana demonstracja pierwszomajowa...

"Nasze" media, by skomentowały, że to są faszyści.

zaloguj się by móc komentować

valser @Andrzej-z-Gdanska 6 kwietnia 2026 11:48
6 kwietnia 2026 12:11

To jest czerwone. Tam lataja osoby ludzkie z flaga z sierpem i mlotem. Niestety strzelaja w to tylko amunicja gumowa. 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @valser 6 kwietnia 2026 10:42
6 kwietnia 2026 14:13

Ostermontag TAK  w całej Szwajcarii dniem wolnym. Karfreitag napewno w kantonie Wallis [sprawdziłem] i chyba w jeszcze innym NIE jest dniem wolnym. Ale dla czego ?

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Kuldahrus 6 kwietnia 2026 10:11
6 kwietnia 2026 14:29

Mapka jakoś  tam fałszuje stan faktyczny. W tej laickiej RF tylko trzy departamenty [byłe niemieckojęzyczne] mają wolne w Wielki Piątek. W Szwajcarii też nie wszystkie kantony.

zaloguj się by móc komentować

valser @saturn-9 6 kwietnia 2026 14:13
6 kwietnia 2026 14:30

Jeszcze we wloskojezycznym Ticino musza isc do roboty. Nie wiem dlaczego, ale wiemy, ze kacerze musza wyrabaiac norme w predystynacji. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
8 kwietnia 2026 19:26

Jeszcze jedna mapka:

Kraje, w których nie obchodzi się Święta Pracy
gdzie 1 maja to zwykły dzień pracy

na czarno zaznaczono kraje gdzie nie jest to ogólnokrajowe święto państwowe;

na czerwono zaznaczono kraje gdzie obchodzone jest tylko w niektórych regionach.

https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1kbe4nf/landen_die_geen_dag_van_de_arbeid_vieren_op_1_mei/#lightbox

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 8 kwietnia 2026 19:26
8 kwietnia 2026 19:56

Dania na czarno, a Islandia i Grenlandia zielone.

Szkoda, że brak połowy globusa - kluczowego (?) Pacyfiku.

 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska 8 kwietnia 2026 19:26
8 kwietnia 2026 20:24

Izrael ? No tak, ruchy świeckie są w odwrocie a ekstrema religijna w natarciu.

Mapka odnośnie Wielkiego Piątku maluje Korsykę i Sardynię na "tak" a jak zacznie się sprawdzać to wychodzi, że jednak "nie". Musi jakiś malarz amator farbki danej zaszalał.

Ale nie można wykluczyć wielkiego wprowadzania w kociokwik poznawczy w celu podgrzewania emocji w PL.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 8 kwietnia 2026 19:56
8 kwietnia 2026 20:45

Grenlandia wreszcie zgodnie z nazwą na zielono, anie jak na poprzedniej mapce na szaro. ;))

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 8 kwietnia 2026 20:45
8 kwietnia 2026 20:48

Dobrze, że nie jesteśmy monochromatycznymi daltonistami.

:)

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 8 kwietnia 2026 20:24
8 kwietnia 2026 20:52

Chyba powinienem skasować notkę, bo jak zacząłem sprawdzać nazwy państw w różnych zestawieniach to wychodziły dziwne rzeczy. :((

Teraz sobie pomyslałem, że może być tak, że to są zmiany "dynamiczne" i stąd stan rzeczywisty nie zawsze  znajduje odzwieciedlenie na mapce, której data powstania nie jest podana. Może ogólna tendencja jakoś się "czymie". :)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 8 kwietnia 2026 20:52
8 kwietnia 2026 21:16

zmiany są dynamiczne, jak pociągną masę, a tak to tylko kinetyczne.

W następnym wcieleniu statyczne.

 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować