-

Andrzej-z-Gdanska

Tego jeszcze nie wiedzieliśmy!

Ukraińcy są największą grupą cudzoziemców pracujących w Polsce, ale ich udział w rynku pracy stopniowo się zmniejsza. Według Centrum Analitycznego Gremi Personal, spośród 1 210 027 cudzoziemców zatrudnionych w Polsce, 797 990 to obywatele Ukrainy.

Jednocześnie liczba obywateli z innych krajów niż Ukraina wzrasta w dużym tempie. Obywateli Kolumbii odnotowano ponad 3-krotny wzrost w ciągu dwóch lat .

W 2015 r. w Polsce pracowało 108 osób z Kolumbii, a w 2023 roku ich liczba wzrosła do 5 200, a w 2025 roku osiągnęła 16 389. W ciągu dwóch lat udział Kolumbijczyków na rynku pracy zwiększył się trzykrotnie. Rośnie też liczba pozytywnych decyzji dotyczących ich pobytu stałego lub czasowego - w 2024 roku wydano ich ponad 3 tysiące.

Najwięcej Kolumbijczyków pracuje w branży spożywczej:

w zakładach przetwórstwa owocowo-warzywnego, rybnego, mlecznego,

mięsnego, od przetwórstwa owoców do produkcji lodów i ciast.

Yuriy Grygorenko, dyrektor Centrum Analitycznego Gremi Personal, zwraca uwagę, że dynamiczny wzrost liczby Kolumbijczyków na polskim rynku pracy to nie tylko efekt otwarcia kanałów migracyjnych - to wyraźny sygnał, że w warunkach chronicznego niedoboru kadr pracownicy migrujący stają się realnym aktywem strategicznym, a nie tylko tymczasowym "łataniem wakatów".

W sektorach przemysłu spożywczego logistyka, rotacja i presja operacyjna są szczególnie wysokie. Stabilni, zmotywowani pracownicy z Kolumbii coraz częściej są postrzegani jako długofalowa inwestycja. To dobrze pokazuje, jak globalna mobilność talentów oraz zmiany geopolityczne wpływają na lokalne strategie HR, zmuszając firmy do przedefiniowania podejścia do retencji, onboardingu i budowania marki pracodawcy - komentuje ekspert.

https://www.wnp.pl/rynki/tego-jeszcze-nie-widzielismy-masowy-naplyw-do-polski,968831.html

Centrum Analityczne międzynarodowej agencji zatrudnienia Gremi Personal powstało 6 lat temu w celu przyjrzenia się rynkowi pracy pod kątem zatrudnienia obcokrajowców.

Centrum przygotowuje badania i raporty na temat zatrudnienia cudzoziemców i dynamiki migracji zarobkowej. Na bieżąco monitoruje sytuację na rynku pracy – analizuje nowe trendy i prognozuje przyszłość zatrudnienia w Polsce i w Ukrainie, porównując sytuację na tle Europy, Azji i reszty światowego rynku pracy.

Partnerzy

Gremi Personal

ul. Wały Piastowskie 1/1415

80-855 Gdańsk

O firmie:

Solidny i odpowiedzialny partner biznesowy

Zapewniamy kompleksową obsługę przedsiębiorstw na terenie całej Polski w zakresie uzupełniania braków kadrowych. Zespół naszych ekspertów specjalizuje się w zatrudnianiu obcokrajowców, głównie z Europy Wschodniej.

  • Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zatrudnianiu pracowników
  • Współpracujemy z ponad 600 agencjami na całej Ukrainie
  • Dysponujemy bazą ponad 120 000 kandydatów
  • Średnio rekrutujemy 200 osób dziennie

https://gremi-personal.com/

https://gremi-personal.com/produkcja/

Firma ma siedzibę w tzw. "Zieleniaku" - wieżowcu obok dworca kolejowego w Gdańsku.

Uzupełnienie:

Polityka to jest także umiejętność przewidywania skutków własnych działań.
To co się dzieje na granicy to jest czysta propaganda.
Zostały sprawdzone pewne dane o migantach. Z tych danych wynika, że rocznie chodzi o ok. 10 tysięcy rocznie.
Pytanie: ile legalnych imigrantów na wizach pracowniczych przyjeżdża do Niemiec rocznie?
Jest to 200 tyxięcy.
Ciekawsze pytanie: ile legalnych imigrantów na wizach pracowniczych przyjeżdża w tym samym czasie do Polski?
Jest ich 300 tysięcy! Dane dotyczą 2024 roku.
Następne pytanie: czy my potrzebujemy więcej legalnych imigrantów na wizach pracowniczych niż 5-krotnie większa gospodarka niemiecka?
Wobec tego dzisiaj w obu krajach mamy problem  migracyjny związany z działalnością firm sprowadzajćych tak duże ilości imigrantów.
Jeszcze jedno ważne pytanie: ile, tak naprawdę, potrzeba nam imigrantów jako niezbędna siła robocza?
Mogą być potrzebni do pracy sezonowej na 3 miesiące, ale potem zostają w kraju.
Tego problemu nie rozwiąże zamknięcie granic.

Z wywiadu z dr Krzysztofem Rakiem, Głównym Analitykiem Instytutu Zachodniego.


https://www.youtube.com/watch?v=Osvr9sMg_qE

 



tagi: praca  ukraińcy  migranci  gremi personal  kolumbijczycy 

Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 08:22
101     3234    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 09:50

Niky nie mówi ile Bialorusinow u nas jest. A ja ich liczbe oceniam na ok. 400-500 tyś. Ciekawe dlaczego?

Kolumbia to strategiczny krsj w Ameryce Płd. Mam wrażenie, ze z powodów politycznych ta imigracja jest promowana. Coś jak z Czeczeńcami u nas.

No bo jak to? W czym sa lepsi Kolumbijczycy od Gwatelmańczyków czy tych z Wenezueli lub Hondurasu?

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 10:17

Cytuję:

W czym sa lepsi Kolumbijczycy od...

Jak to w czym?!

Przecież Yuriy Grygorenko, dyrektor Centrum Analitycznego Gremi Personal, ekspert, oczywista, podaje, że:

Stabilni, zmotywowani pracownicy z Kolumbii...

Ekspert się nie myli. ;))

Swoją drogą chciałem dać tytuł notce:

Skąd się wzięli Kolumbijczycy?

Ciekaw jestem czy Kolumbijczycy znajdą "pracę" na Ukrainie dzięki tej firmie?

Zadaję sobie również pytanie: Czy Politechnika Gdańska i inni "partnerzy instytucjonalni" z Pomorza powinna nadal być partnerem tej firmy w świetle doniesień prasowych dotyczących zachowań Kolumbijczyków w Polsce.

https://gremi-personal.com/o-nas/#kim-jestesmy

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 12:17
5 sierpnia 2025 10:42

skad się wzieli?

Ani chybi z "Błękitnego Szlaku".
Zwerbowani do przeszkolenia na potrzeby frontu wschodniego.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 10:56

Po zabójstwie Polaka w Nowem w jednym z programów Kanału Zero z ust swiadka zdarzenia padło stwierdzenie, że Kolumbijczyków do pracy w tamtejszych zakładach miejskich rekrutowała jakaś firma z Ukrainy. Niestety dziennikarka nie podjęła tematu (nie padło pytanie o nazwę firmy rekrutacyjnej!). Trzeba było dopiero Andrzeja z Gdańska, żeby pogłebić i rozwinąć informacje. Oczywiście nie wiadomo, czy to ta sama firma, ale skoro ktoś ma bazę 120 000 kandydatów, a do tego Centrum Analityczne i współpracę z Politechniką Gdańską, to nie jest płotką na rynku pracy...

A tu ten film z Nowego. O ukraińskiej firmie rekrutacyjnej od ok. 10': 

https://www.youtube.com/watch?v=2_ZriXdnFS0&ab_channel=Kana%C5%82Zero

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 12:42
5 sierpnia 2025 10:57

Chyba na razie wolą "pracować" w Polsce w przemyśle spożywczym, jako, np.: rzeźnicy. Mniej stresu.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jolanta-gancarz 5 sierpnia 2025 12:56
5 sierpnia 2025 11:02

zakładach mięsnych, oczywiście

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 12:57
5 sierpnia 2025 11:03

poprawiam: ze "Świetlistego szlaku".

Na razie.

I nie wszyscy naraz

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 13:03
5 sierpnia 2025 11:43

Świetlisty Szlak to w Peru był.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @jolanta-gancarz 5 sierpnia 2025 12:56
5 sierpnia 2025 12:10

Obejrzałem film z linka, który daje dużo do myślenia. Jak się okazuje, m. in. firma polska wolała zatrudniać obcych, chociaż byli miejscowi chętni do pracy.

Firmę Gremi Personal wspiera wiele podmiotów z Pomorza. Na firmę składa się 19 spółek w całej Polsce.

Więcej info: https://gremi-personal.com/o-nas/#kim-jestesmy

Ile podobnych firm ukraińskich jest w Polsce i czy ktoś sprawdza co i jak się prowadzą?

Podobno są też banki ukraińskie lub oddziały działające w Polsce. Wszystko z tej "biednej" Ukrainy.?

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 12:42
5 sierpnia 2025 12:14

Czyzby...

...  KLON  ,,grupy  wagnera,,  ?!?!?!

zaloguj się by móc komentować

Paris @jolanta-gancarz 5 sierpnia 2025 12:56
5 sierpnia 2025 12:20

Ale  BOMBA  !!!

 

StanoSki  to  pewnie  SRACZKI  dostal  ze  strachu,...  taka  to  z  niego  ,,wolna  i  nie  zaleRZna  dziennikaZyna-szmacina,,.

 

Tak,  trzeba  bylo  Andrzeja  z  Gdanska  zeby  CALA  POLSKA  sie  dowiedziala,  co  w  naszej  Ojczyznie  TAK  NAPRAWDE  sie  dzieje.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 5 sierpnia 2025 13:43
5 sierpnia 2025 12:25

a z Peru to dokąd prowadził?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Paris 5 sierpnia 2025 14:14
5 sierpnia 2025 12:29

Kolumbijczycy to po Polakach naliczniejsi najemnicy zagraniczni walczący za Dnieprem przeciwko  stronie rosyjskiej.

Grupa Wagnera to nie jedyna formacja najemnicza podnajmowana to swiadczenia usług militarnych po swiecie. Bardziej liczne są np. działające pod egidą Black Rock (angosaxons).

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 14:10
5 sierpnia 2025 12:32

No,  pieNkne  biznesy...

...  robia  w  Polsce  ,,biedni,,  Ukry  !!!

 

Dzieki,  Andrzeju,  za  wpis  i  cala  dyskusje  pod  nim,  bo  nie  mialam  pojecia,  ze  to  DZIADOSTWO  tak  sie  juz  rozpanoszylo  w  Polsce.

 

W  glowie  sie  nie  miesci  to  SKUR**SYNSTWO  ,,LOZendnicze,,.

zaloguj się by móc komentować

Mingus @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 12:34

Ostatnimi czasy kartele narkotykowe zostały mocno przetrzebione. Miały one własne armię. Moze wielu szuka nowej pracy a moze dostali propozycje nie do odrzucenia ?  hmmm

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 14:29
5 sierpnia 2025 12:39

Dzieki  za  wyjasnienie,...

...  bo  te  ,,formacje  najemnicze,,  ktore  mnoza  sie,  jak  grzyby  po  deszczu,  to  autentycznie  ZLOTY  INTERES  dla  naszych  ,,zatroskancUF,,  !!!

 

I  to  na  rowni  wadzuni  centralnej  z  lokalna,...  tudziez  z  wiekszoscia  merdialna.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Paris 5 sierpnia 2025 14:39
5 sierpnia 2025 12:46

u nas nie ma władzy centralnej. Są jedynie  prokurenci, ktoózy  o niczym istotnym nie decydują.

Pełnią tylko funkcje karbowych.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 14:25
5 sierpnia 2025 12:51

a gdybym napisał "kartel z Medelin" to byłaby jakaś istotna różnica?

Po ugodach z rzadami Peru i Kolumbii ci zołnierze stali sie bezrobotni. No, ale jak wiadomo, dla fachowców zawsze znajdzie się stosowna rtobota. co parwda Kolumbijczycy bardzo wyrzekali na pogodę panującą w zimowe miesiace za Dnieprem, że niby ich nikt nie uprzedził o takim klimacie, , ale kto by się ich fochami przejmował. Kontrakt podpisany, klamka zapadła.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Paris 5 sierpnia 2025 14:32
5 sierpnia 2025 12:52

Jak się okazuje firma działa od lat. Współpracuje (?) z urzędem miejskim w Gdańsku. Wypisuje na swojej stronie wypowiedzi świadczące o wysokeij pewności siebie.

Z drugiej strony byli pracownicy wypisują swoje, niezbyt pozytywne opinie o pracy i praktyki dotyczące pracy i płacy. Pewnie część jest nieprawdziwa. 

https://gremi-personal.com/produkcja/

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Mingus 5 sierpnia 2025 14:34
5 sierpnia 2025 12:57

W filmiku zalinkowanym przez jolanta-gancarz wypowiada się mieszkaniec Polak, który informuje, że pracodawca z Nowego zatrudnił obcokrajowców, bo mógł im mniej zapłacić. Nie sądzę, żeby "pracownicy" kartelu poszli na taki układ. 

https://www.youtube.com/watch?v=2_ZriXdnFS0&ab_channel=Kana%C5%82Zero

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @jolanta-gancarz 5 sierpnia 2025 12:56
5 sierpnia 2025 12:58

Rekrutowała ukraińska agencja pracy do firmy z kapitałem niemieckim. Firma ta jako spółka córka owszem co roku bierze dotacje z budżetu, ale za to jedzie na stratach. Firma Zakłady Mięsne Nove należy do niemieckiej grupy kapitałowej Tönnies International Holding GmbH

zaloguj się by móc komentować

qwerty @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 14:46
5 sierpnia 2025 13:00

ale za to są urzędy centralne - ordnung muss sein

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 14:57
5 sierpnia 2025 13:03

Po ta "cywilna" praca to ich tymczasowa przykrywka. Spekuluje, bo gdyby był znany  przeciętny okres zatrudnienia tych "kolumbijczyków" sprawa byłaby bardziek klarowna.
Po kilku tygodniach zgłaszają się do nich werbownicy.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 5 sierpnia 2025 14:58
5 sierpnia 2025 13:05

A co w woj. pomorskim, w szczególnosci w Gdańsku,  nie nalezy do niemieckich grup kapitałowych?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 15:03
5 sierpnia 2025 13:15

Śmiała koncepcja i może dlatego bliska prawdy.

zaloguj się by móc komentować

Mingus @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 14:57
5 sierpnia 2025 13:21

Oj tam, zanim wprowadzono minimalna stawkę od zleceń znam sytuację ze umowy były na 300zl miesięcznie /slownie: trzysta/ i ludzie pracowali rowniez po nocach. W kartelach tez pewnie zakres wynagrodzen i obowiązków byl oficjalny a cała kasa szla na konto i odprowadzali składki podatki i co tam jeszcze. Tu muszą byc ubezpieczeni od wypadków przy pracy, a w rzeźni moze nogę urwać, albo rękę odciąć i takie tam. 

zaloguj się by móc komentować

bosman80 @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 15:03
5 sierpnia 2025 13:32

Po ta "cywilna" praca to ich tymczasowa przykrywka. Spekuluje, bo gdyby był znany  przeciętny okres zatrudnienia tych "kolumbijczyków" sprawa byłaby bardziek klarowna.
Po kilku tygodniach zgłaszają się do nich werbownicy.


Długie tradycje operacji MOST w Polsce?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 13:34

I tak dobrze że nie z Sudanu czy z Wenezueli.

 

 

zaloguj się by móc komentować

bosman80 @Andrzej-z-Gdanska
5 sierpnia 2025 13:36

GROM - podobno się "tłumaczy" na Grupę Realizacji Operacji Most

Choć oczywiście akronim teraz się jakoś inaczej tłumaczy, choć koślawo.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Operacja_Most#Przebieg_operacji

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Mingus 5 sierpnia 2025 15:21
5 sierpnia 2025 13:49

Chyba chodzi o to, że rękę lub nogę może coś odstrzelić. ;))

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @bosman80 5 sierpnia 2025 15:32
5 sierpnia 2025 13:54

Wszędzie po świecie funkcjonuja  podobne mosty.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @bosman80 5 sierpnia 2025 15:36
5 sierpnia 2025 14:14

To są pierwsze litery imienia "Grom-osław", jak przyznał kiedyś w zaufaniu sam właściciel tego imienia. ;))

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 5 sierpnia 2025 14:58
5 sierpnia 2025 14:27

Ale  jaja  !!!

 

Jedzie  na  stratach,  ale  zatrudnia  ,,nowyH  pracownikUF,,..  i  to  z  drugiego  konca  swiata.

Te  ,,genJusie,,  biznesu  tylko  POWOLANIA  pomylili.  

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 12:42
5 sierpnia 2025 17:56

No własnie Stanisławie,a skąd ma pan pewność ile lat jeszcze Rosja będzie siedzieć na "froncie wschodnim"?...No chyba te parę latek na Ukrainie już starczy,co nie?...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 5 sierpnia 2025 19:56
5 sierpnia 2025 18:19

to nie pewność, ale efekt wnioskowania.

A my (Polacy) jesteśmy pierwsi w kolejce. I bynajmniej nie do siedzenia.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 5 sierpnia 2025 14:10
5 sierpnia 2025 18:23

Na Ukrainiecjest bieda i wystarczy tu przyjechać i trochę pobyc. 3000-3500 hrywien - takie są ekstremalnie niskie zarobki. Oczywiście dostajecje nie tak dużo ludzi, ale są takie przypadki. Te "ukrsińskie" banki to w zasadzie podmioty Londynu albo Waszyngtonu. Tu tylko te dwie opcje wchodzą w grę. Ukraińcy nie prowadzą samodxirlnej polityki i nikt im na to nie pozwoli. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 14:29
5 sierpnia 2025 18:24

No to chyba się ze mną zgadzasz, że z nimi jest tak, jak z Czeczeńcami w Polsce, co?

zaloguj się by móc komentować

bosman80 @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 15:54
5 sierpnia 2025 18:49

Wszędzie po świecie funkcjonuja  podobne mosty

Na przykład gdzie? :)

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 20:19
5 sierpnia 2025 19:02

W efekcie : wszelkie wnioskowania dzielą się na niezawodne i zawodne, czyli uprawdopodobniające.

Co do "my Polacy jesteśmy pierwsi w kolejce"- to chyba ochotnicy,których w całym świecie nie brakuje,bo ogół Polaków ma gdzieś wojenki militarne. A tak nawiasem mówiąc to Rosja powinna  usiąść sobie wreszcie na dupie...to także i młodzi Rosjanie  zachowaliby życie.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 5 sierpnia 2025 21:02
5 sierpnia 2025 19:09

Nie mam na  uwadze tzw. ochotników. Oni są tam już od dawna.

Czy tylko Rosja popwinna usiąść na d... ?

Czyż nie ma tam zaangażowanych innych "szatanów" ?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @OjciecDyrektor 5 sierpnia 2025 20:23
5 sierpnia 2025 19:33

Ukraińcy nie prowadzą samodxirlnej polityki i nikt im na to nie pozwoli. 

Tego nie wiem, ale o oligarchach słyszałem. Nie wiem też, czy działają sami czy wspólnie z kimś.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 21:09
5 sierpnia 2025 19:36

Zgadza się...  cały świat chyba panie Stanisławie...A nawiasem mówiąc Rosjanie  robili interesy z kim się dało ,także na Ukrainie(Oligarchowie-ale mieli pozwoleństwo władz centralnych) . I kto pierwszy i kogo najechał ? : mi wychodzi taki prosty rachunek.Mam jeszcze litować się nad biedną Rosją,ze wróg u granic ich dręczył?.No chyba to nieporozumienie,albo ja nie potrafię zrozumieć taktyk wojennych.To też możliwe.

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 21:09
5 sierpnia 2025 19:45

A  jaka  mowa,...

...  oczywiscie,  ze  sa  !!!

 

I  to  wszystkie  co  potrzeba,  i  DOJA  te  ,,biednO,,  Ukraine  ile  wlezie,...  a  konca  ,,wojny,,  ani  widu  ani  slychu.  Takie  swietne  interesa  SA  ODSTAWIANE  -  jak  chocby  przedmiotowe  Centrum  Analityczne  GP  -  ze  az  przykro  zeby  sie  ta  USTAWKA  skonczyla,...  bo  tylu  jest  ,,profitentUF,,  tego  ZGNILEGO  biznesu.

A  przy  okazji  ile  jeszcze  roznych  innych  i  detych  inscenizacji  mozna  ,,wystrugac  na  pSZyszlos,,  -  to  glowa  mala.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 5 sierpnia 2025 21:36
5 sierpnia 2025 19:47

Ale to nie byli przewaznie Rosjanie.

Dzisiaj nie trzeba najeżdżać, wystarczy wykorzystać zestawy rakietowe i artyleryjskie o zasięgu kilkudziesieciu km., żeby juz wspomnieć o zasięgach  dalszych.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 21:47
5 sierpnia 2025 20:18

O matko Jedyna panie Stanisławie. Ja pisałam o Rosjanach.I rozumiem pana męskie podejście do wojen taktycznych,na których się nie znam,ale wydaje mi się ,że to były w tej wojnie zwanej SOW  najpierw czołgi ,a nie rakiety.Chyba teraz czas od czasu Rosjanie walą też rakietkami? I obojętne czy w Ukraińców,czy najemników ,czy "owych".

I chyba nie uważa pan Putina i innych Rosjan za święte dziewice,że nigdy z nikim i ze światem nie robili interesów.? A przecież na Ukrainie ,kim byli Oligarchowie,jak nie namaszczeni i wyćwiczeni i wymusztrowani przez niezawisłe władze rosyjskie?Ale dajmy temu spokój.Naprawdę nie chcę się z panem spierać w tej kwestii. Nasza Panthera jeszcze przed tą wojenką napisała długą notke skąd nogi Oligarchom na Ukrainie wyrastają... i gdzie ich macki sięgają..

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 5 sierpnia 2025 22:18
5 sierpnia 2025 21:02

Najpierw to było ostrzeliwanie mieszkańców Doniecka i Ługańska jakomkara za to, że zechcieli separacji od Ukrainy.

 Nie możemy sie porozumieć co do sygnatury w brzmieniu "Rosjanin".  Dam taki przykład, czy pisarz Izaak Babel to "Rosjanin"?
No to, popatrzmy:
Izaak Emmanuiłowicz (Maniewicz) Bobel  ur. w Odessie w 1894 r.
ojciec: Маnia (Emmanuel) Ickowicz (Isakowicz) Bobel;
matka: Fejga (Fani) Аronowna Szwechwel

Podobnie jest z tymi "rosyjskimi" oligarchami na Ukrainie.   I, rzecz jasna, tak samo z  ukraińskimi.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Henry @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 23:02
6 sierpnia 2025 06:24

Wojna jet tuż, tuż

https://dakowski.pl/rosja-aresztowala-czynnych-oficerow-nato-i-agentow-wywiadu-na-ukrainie/

Rosjanie "zdobyli" dwóch NATOwski pułkowników na Ukrainie ;-)

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 5 sierpnia 2025 23:02
6 sierpnia 2025 10:05

Najpierw to jest kura,a później jajko.Więc co było najpierw to wiemy z przekazów.No dobra,przyjmuję to na 100% wieści,które są lepsze z pana strony niż moje.Ale Stanisławie,My się doskonale rozumiemy i nie ma mowy o innej sygnaturze.Upiera się pan tylko przy rodowodzie prawdziwych Rosjan.Jednym słowem jak czystość rasy.A ta w Rosji została dokładnie "wymięszana". Ta "mięszanina" utożsamia się z Rosją i działa w imieniu Rosji,a nie inaczej.

Nawet carowie koniecznie się mieszali i chyba stąd to kondominium niemiecko-rosyjskie,lub słabość do niemieckiej nacji.Co prawda do Kasieńki trudno mieć pretensje,bo była dobra dla Rosji carowa,ale lepiej nie zaglądać w łoża kto i ile naciupciał małych rosyjskich ludzików,którzy rządzili i rządzą Rosją.

Tak nawiasem mówiąc z tożsamością o rodowodzie,skąd nóżki wyrastają--- ma wiele narodów...a zwłaszcza rządzący narodami...

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 6 sierpnia 2025 12:05
6 sierpnia 2025 11:50

Dokładnie to samo odnosi się do Ukrainy. Propagandowe utozsamianie arbitralnych granic administracyjnych z narodowością zyjącą na obszarze nimi zakreślonym,  stanowi na ogół celową manipulację. Dlatego ja staram się podobne "byty" rozróżniać., a nie powielać schematy propagandowe.

zaloguj się by móc komentować

sannis @Andrzej-z-Gdanska
6 sierpnia 2025 21:01

Kolumbijczycy stanowią już 1/3 zatrudnienia w zagłębiu meblarskim (Kępno-Syców). To jest ciężka praca po 10godz dziennie i niebezpieczna (nietrudno sobie tackerem przybić palec...) . Młodzi Polacy wolą pracować w Żabce. Mam kumpla, który z nimi pracuje zabierając ich po drodze z hotelu robotniczego do roboty. Pracują za dwóch, są bezproblemowi i po latynosku przyjemni. Większość kasy wysyłają do rodzin. Jednemu zafundował lodowisko, to się mało nie ropłakał, bo pierwszy raz w życiu taflę lodu wdział. Słyszałem od człowieka na wysokim stanowisku z korpo obsługującej na wielką skalę wyżywienie w dużych fabrykach, że bez Kolumbijczyków, część przemysłu miała by duże przestoje, bo nie ma komu pracować, dla Ukraińców tez jest za ciężko. Zatem spekulacje o pełnoskalowym werbunku na front, można uznać za fantasmagorie. Natomiast pośrednictwo pracy od wielu już lat jest obsługiwane przez wielkie korporacje.    

zaloguj się by móc komentować

orjan @sannis 6 sierpnia 2025 23:01
7 sierpnia 2025 00:21

Mnie zaciekawiła trochę inna strona tej sprawy z "importem" Kolumbijczyków i innych. Najpierw jednak zgodnie podejmę tezę, iż praca takich importowanych pracowników oczywiście może być przykrywką, czy wstępem do, że tak powiem, rekrutacji dalszych. Po prostu, zbyt to wszystko słabo jest wytłumaczone dla użytku publicznego. W takich zaś wypadkach, instynkt poparty codziennym doświadczaniem rządów typu tuskiego, podpiera prawdopodobieństwo, iż zwykle prawdziwa jest najgorsza wersja. Wydaje mi się, że tymi sprawami powinna interesować się jakaś ABW, czy cóś zamiast latać za - na przykład - Macierewiczem.

Ta inna, dla mnie ciekawa strona dotyczy miejsc pierwotnego werbunku. Otóż sądząc po flagach wskazywanych przez wskazywaną tu wyspecjalizowaną firmę werbunkową, wydaje się, iż te werbunki są odrębne od niepokojącego napierania nachodźców w osobach inżynierów i doktorów. Zachodzi zatem ostrożne pytanie, czy przypadkiem ktoś nie zarządza naszą uwagą. Na czym, moim zdaniem, polega ta odrębność? Otóż przy wszyskich elementach składających się na negatywny stereotyp Kolumbijczyka, są to jednak ludzie z dość bliskiego nam kręgu cywilizacyjnego. Nie wspomnę już, że przeważnie są katolikami. Sporo tam kiedyś podróżowałem więc wiem. Nie są tacy sami, lecz względnie łatwo powinna być  osiągalna ich społeczna bliskość z nami. Możliwe, iż nawet może być docelowo głębsza, niż z Ukraińcami, Białorusinami, czy Rosjanami. Że niby dlaczego możliwie głębsza, ano dlatego, że konstrukcja kulturowa Kolumbijczyka nie zawiera wielowiekowej nienawiści do Polaków; na pewno nie są oni antypolskimi szowinistami.

Tu konieczny disclaimer: Nadal nie ustępuję od poczucia potrzeby, aby rekrutacjami takimi na bieżąco interesował się odpowiedni urząd, bo licho wie, jakie preferencje doboru współgrają z chciwością nowoczesnych handlarzy ludźmi. W szczególności ktoś też powinie obserwować, dokąd udają się ci np. Kolumbijczycy po zakończeniu ich kontraktów.  

Chciwość jest tu określeniem zamierzonym, a w danych sprawach jest społecznie niebezpieczna. Prawdopodobnie jej napędem jest wyzysk tańszej obcej siły roboczej. Ale ten wyzysk degraduje polski rynek pracy. Zaniża społecznie uzasadniony koszt pracy jako element kosztu tutejszego wytwarzania. Polska akurat z woli komuny przeszła takie eksperymenty jakkolwiek wtedy bez importowania pracowników. Była to jedna z ważniejszych przyczyn prowadzących do chronicznego kryzysu gospodarczego za tzw. komuny. Już wyjaśniam:

Mianowicie pracownikom przemysłu (w uproszczeniu miejskim) umyślnie zaniżano płace po to, aby w wartości wytworzonych towarów lub usług pomieścić także "koszt" komunistycznego partactwa a także "koszt" rozliczeń w ramach - że tak powiem - RWPG (młodszym wyjaśniam, że to akronim od: Ruskim Wszystko, Polsce Gówno). To tak w szalonym uproszczeniu, aby zarysować kierunek.

Po to zaś, aby w miastach te zaniżone płace były tymczasem jakoś tolerowane, gnieciono wieś niskimi cenami  skupu nie pozwalając jej na samodzielny rozwój, bo za co niby kupić te maszyny wytwarzane w mieście? W rezultacie, wieś finansowała  (także odpływem siły roboczej) ustrojowe partactwo poprzedników obecnie rządzących partaczy. Z natury rzeczy "styknąć" to nie mogło, więc dopuszczono społeczny amortyzator "dokradania sobie" tak w mieście, jak i na wsi. Tyle z okazjonalnego wykładu polskiej historii gospodarczej.

Wskazując powyższe precedensy najwyraźniej społecznie bliskie konceptualistom z obecnego rządu, ostrzegam przed możliwym ześlizgiwaniem się Polski w analogicznym kierunku kryzysowym, bo chyba już można przyjąć za zarysowną tendencję, iż import np. Kolumbijczyków służy przede wszystkim obniżeniu (lub powstrzymywaniu wzrostu) ogólnej "ceny" siły roboczej. Podobnie można przyjąć za prawdopodobny odpływ osiąganych w ten sposób zysków "nadzwyczajnych" w kierunku tym razem przeciwpałożnym (tu ciśnie się akronim: NWPG, czy cóś). No bo, gdyby te "oszczędności" na importowanych pracownikach nie były jakoś, gdzieś eksportowane, to gdzie są podatki, akumulacja zysków i w rezultacie rodzime, czyli oddolne inwestycje rozwojowe (znowu NWPG?).   

         

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Andrzej-z-Gdanska
7 sierpnia 2025 03:55

Gdyby pan czytał komentarze pod notkami Gabriela to by pan wiedział o tym już od roku conajmniej, bo ja osobiście o tym pisałem w komentarzach i to wręcz natrętnie.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @orjan 7 sierpnia 2025 02:21
7 sierpnia 2025 04:08

Dokładnie tak jest. Po to właśnie jest imigracja żeby dusić warunki płacy i pracy na miejscu, przy okazji obniżyć ogólny standard społeczny, zniszczyć ład albo resztki ładu. U nas rąk do pracy nie brakuje, brakuje rąk do gównianej pracy, a jest gówniana bo zamiast wprowadzać innowacje to liczy się na to że cały czas będzie tani pracownik, który zgodzi się na wszystko.

"Kulturowa bliskość" nie ma tu znaczenia, imigranci nie będą się asymilować bo charakter ich pobytu tutaj jest kształtowany w taki sposób że będą żyli w oddzieleniu i będą tworzyć getta. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @orjan 7 sierpnia 2025 02:21
7 sierpnia 2025 05:14

Brakuje takich rozsądnych ocen sytuacji. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @sannis 6 sierpnia 2025 23:01
7 sierpnia 2025 07:01

Tak,  tak,...

...  srali  muszki  do  pietruszki  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @sannis 6 sierpnia 2025 23:01
7 sierpnia 2025 07:01

Cytuję:

Natomiast pośrednictwo pracy od wielu już lat jest obsługiwane przez wielkie korporacje. 

I niech tak będzie pod warunkiem, że państwo wykorzysta swoje instrumenty i sprawdza czy są odprowadzane podatki, co się dzieje z imigrantami po skończeniu kontraktu, czy imigranci przestrzegają polskich (!) przepisów, itd.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Kuldahrus 7 sierpnia 2025 05:55
7 sierpnia 2025 07:06

Dlatego, że czytam komentarze napisałem krótką "notateczkę" pokazując na konkretnym przykładzie firmę, wypowiedź jej dyrektora, "partnerów", jako właśnie uzupełnienie.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Kuldahrus 7 sierpnia 2025 06:08
7 sierpnia 2025 07:10

Samodzielnie na znaczenie kompletny brak szansy tej bliskości u inżynierów. Co więcej, nie ma wątpliwości, że są oni zorganizowano w kierunku zawładnięcia tutejszymi terytoriami. Odrzucają pobyt chwilowy. Czy ktoś jest w stanie wskazać jakiś fakt ich organizowania się w kierunku wspólnotowym z nami? Przez ostatnie lata taki fakt musiałby ujawnić się. 

Jak wcześniej pisałem, obserwować należy, czy i którzy z przybywających przybywają raczej na pewien czas, w którzy na zawsze. Taka obserwacja faktyczna (po co którzy przybywają) jest bezwzględnie konieczna. Filipińczycy na przykład sporo rozjeżdżają się za pracą, a nie kojarzę, aby gdzieś powstawały z tego jakieś filipińskie strefy "no-go". Jest różnica? Jest! Podobnie Hindusi, Nepalczycy, itp.

Jest taka teoria, iż polski Naród składa się (po wiekach) niemal wyłącznie z niegdysiejszych przybyszów i u niemal każdego z nas znajdzie się jakaś kropla krwi tamtych przybyszów. A każdy z nich zyskał przyjazną gościnę. Polska nie jest miejscem. Jest ideą, do której każdy może dołączyć byle chciał. Jeśli nie chce, to Polska nie jest miejscem dla niego na stałe i nie będzie się tu rządził.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 7 sierpnia 2025 02:21
7 sierpnia 2025 07:12

Milo  czytac...

...  tak  ROZUMNY  komentarz  !!!

 

Ale  coz,  ,,nasi  dalej  beNdO  ZnONc  glOpa,,...  to  akurat  wychodzi  im  ZLODZIEJOM  i  OSZUSTOM  strasznie  marnie.

 

Pozdrawiam  Cie  serdecznie  po  dlugiej  ,,nieobecnosci,,.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Kuldahrus 7 sierpnia 2025 06:08
7 sierpnia 2025 07:15

Tez  ROZUMNIE  Pan  to  ujal,...

...  tak  ,,w  pigulce,,...  tresciwie  i  konkretnie  !!!

zaloguj się by móc komentować

sannis @orjan 7 sierpnia 2025 02:21
7 sierpnia 2025 07:49

"Tu konieczny disclaimer: Nadal nie ustępuję od poczucia potrzeby, aby rekrutacjami takimi na bieżąco interesował się odpowiedni urząd, bo licho wie, jakie preferencje doboru współgrają z chciwością nowoczesnych handlarzy ludźmi. W szczególności ktoś też powinie obserwować, dokąd udają się ci np. Kolumbijczycy po zakończeniu ich kontraktów."  

Monitoring przybyszów przez odpowiednie służby to jest podstawa, tym bardziej z kierunku kolumbijskiego, bo przecież najprostsze podejrzenie, to możliwość wykorzystania tych pracowników do przemytu narkotyków. Tak, chciwość jest przyczyną tej sytuacji, bowiem gdyby zaoferować młodemu Polakowi 10tyś zł a nie 5tyś zł, to znajdą się chętni. Z kolei w Świdnicy można zaobserwować duże grupy pracowników z Bangladeszu/Pakistanu? To jest zastanawiający kierunek..  

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @sannis 6 sierpnia 2025 23:01
7 sierpnia 2025 07:56

A gdzie wyczytałes o "pełnoskalowym" werbunku?

zaloguj się by móc komentować

orjan @sannis 7 sierpnia 2025 09:49
7 sierpnia 2025 08:18

No właśnie!

Każdy kierunek przyjazdu ma inne zady i walety. Nie istnieje żadne ich uogólnienie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 7 sierpnia 2025 09:10
7 sierpnia 2025 08:23

,,YnRZynierom,,  dzisiejszego  ladu...

...  chodzi  TYLKO  i  WYLACZNIE  o  kolonizacje  i  zniewolenie  tutejszych  terenow  i  ludzi  !!!

 

Co  do  tego  jest  ZERO  watpliwosci.  Poza  tym  znaczna  czesc  tubylcow  nie  ma  ochoty  na  ,,tFoZenie  FspUlnot,,  z  imigrantami  zarobkowymi,  bo  z  przyczyn  prozaicznych  i  logicznych  jest  to,  zwyczajnie,  NIEMOZLIWE.  

zaloguj się by móc komentować

orjan @Paris 7 sierpnia 2025 10:23
7 sierpnia 2025 09:06

Imigranci zarobkowi nie dążą do osiedlenia się na stałe, do sciągania rodzin, tworzenia gett itp. Więc na porządku dziennym nie stoi tworzenie wspólnoty, lecz porządek w stosunkach tymczasowych. Tego też ruskie nie uważają za konieczne.

zaloguj się by móc komentować

orjan @orjan 7 sierpnia 2025 11:06
7 sierpnia 2025 10:23

"tuskie", a nie "ruskie.

Te korektory ...

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 7 sierpnia 2025 10:18
7 sierpnia 2025 10:25

No  wlasnie,...

...  BIURWY  wciaz  beda  sciagac  te  SWOLOCZ,...  bo  to  przeciez  ,,ZGODNE  z  prawem  LOnijnym  !!!

 

A  my   bedziemy  jeszcze  ten  SYF  i  SWOLOCZ  ,,monitorowac,,...  i  za  ten  ,,monitorinK,,  jeszcze  placic,...  czy  nie  uwazasz,  Orjan`ku,  ze  tymi  BIURWAMI  i  ,,agEcjami  zatrOTniajONcymi,,  nalezaloby,  POJECHAC  PO  BANDZIE,  i  PASOZYTOW  ,,zatroskanyH  i  CHOmanitarnyH,,  wywalic  na  zbita  morde,  NA  BRUK.

Dokladnie  tak,  jak  to  sie  robi  z  tysiacami  ludzi  z  likwidowanych  i  zamykanych  obecnie  firm  w  Polsce.

 

Tak  jest,  absolutnie,  latwiej  i  prosciej,  a  ,,problem,,  zaraz  zniknie  SAM.    

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 7 sierpnia 2025 12:23
7 sierpnia 2025 10:30

...  Od  lat  wiadomo,...

...  co  uwazaja  ,,tuskie  ryje,,...  i  nic  z  tym  fantem  przez  8  lat  ,,morawieckie  ryje,,  NIE  ZROBILY  !!!

 

Malo  tego,  SAME  tez  to  robily...  i  nadal  robia.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Paris 7 sierpnia 2025 12:25
7 sierpnia 2025 10:35

No, błysnęłaś wartościowym skojarzeniem: gdy nie ma litości nad Polakami wyrzucanymi z pracy na bruk, to jakie godziwe oparcie może mieć nadrzędna i bezwarunkowa spolegliwość wobec potrzeb obcych, którzy swoją obcość wynoszą jako docelową tu przewagę i przywilej wobec nas?

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 7 sierpnia 2025 12:35
7 sierpnia 2025 11:03

Zawsze  bylam  i  jestem...

...  wrazliwa  na  krzywde  ludzka  !!!

 

Nie  lubie  i  nie  znosze  tylko  obludy  i  zaklamania  w  przedmiotowym  temacie,...  ale  w  kazdym  innym  tez.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Andrzej-z-Gdanska 7 sierpnia 2025 09:06
7 sierpnia 2025 15:07

OK, zmylił mnie tytuł.
Agencje pracy istnieją od wielu lat, od 2 lat zintensyfikowali działanie na ściąganie różnych "egzotycznych" imigrantów, nie tylko Ukraińców.

 

zaloguj się by móc komentować


Kuldahrus @orjan 7 sierpnia 2025 09:10
7 sierpnia 2025 15:44

Imigracja która jest dla nas zagrożeniem to nie są jacyś tam ludzie którzy tu przyjechali w wyniku jakichś okoliczności i adaptują się do naszych warunków jak, powiedzmy, kiedyś wietnamczycy.
Imigracja nam grożąca o której mówimy  to celowe, ściąganie "na siłę" zdesperowanych ludzi, aby psuć miejsca gdzie są ściągani.
Trzeba te dwie rzeczy mocno rozdzielać. 

Ci ściągani celowo, zawsze przyjadą tu na stałe, nawet jak deklarują inaczej, bo po prostu nie mają możliwości już nigdzie się ruszyć, wydali pieniądze na to aby tu przyjechać i są skazani na niewolniczą pracę albo wegetację. Tu nie chodzi w ogóle o narodowość, czy religię tylko o charakter zaaranżowania ich przyjazdu i pobytu.

 

zaloguj się by móc komentować

sannis @stanislaw-orda 7 sierpnia 2025 09:56
7 sierpnia 2025 20:36

W mikroskali mija się z celem.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Kuldahrus 7 sierpnia 2025 17:07
7 sierpnia 2025 20:55

W takim razie powstaje pytanie, cóż takiego nagle zdarzyło się 2 lata temu w polskiej gospodarce, że wywołało taką intensyfikację działań agencji pracy? 

Pytanie pomocnicze: Czyje są te liczne przedsiębiorstwa, które nagle 2 lata temu wykreowały taki popyt na pracę "egzotycznych" imigrantów? To nie agencje pracy kreują zapotrzebowanie na pracowników. Popyt ten płynie od przedsiębiorstw, które określają, kogo chcą. 

zaloguj się by móc komentować

sannis @Kuldahrus 7 sierpnia 2025 17:44
7 sierpnia 2025 22:17

Wietnamczycy to bardzo dobry przykład. W Czechach nie ma sieci typu "Żabka" a tego typu handel został tam zdominowany przez nich. Począwszy od Pragi skończywszy na pipidówie typu Nove Mesto. Tak jak piszesz zaaranżowano ustawodawstwo oraz dystrybucję ludności z określonych regionów aby zepsuć rynek.   

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @orjan 7 sierpnia 2025 22:55
8 sierpnia 2025 04:25

" Popyt ten płynie od przedsiębiorstw, które określają, kogo chcą."

Dokładnie! Powinniśmy się skupić na tym kto ich tu ściąga, a nie na imigrantach którzy są tu tylko środkiem do osiągnięcia celu.

Chciałbym tylko podkreślić słowo 'zintensyfikowali', dlatego że to od 2019 ściągano 'egzotycznych' w dużych ilościach, a od 2 lat po prostu poszło to już naprawdę masowo. Piszę to nie po to aby dołożyć PiSowi, tylko bardziej żeby im pomóc, bo kiedy zaczęto ściągać tych z Wenezueli, Afryki, Nepalu itp. i ulice "zrobiły się kolorowe" to wielu z ich polityków zaczęło pieprzyć, że legalni imigranci są OK i nie ma problemu. Przez to właśnie PiS przegrał bo nie można robić z ludzi głupków na chama. Ja rozumiem że złej imigracji nie da się zatrzymać dopóki nie utemperuje się tych którzy ich ściągają, a ich ciężko utemperować bo są silniejsi od polskiego państwa, ale nie można też traktować wyborców jak bezmózgów.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @sannis 8 sierpnia 2025 00:17
8 sierpnia 2025 04:27

Chyba rzeczywiście dobry przykład bo widać na nim, że tu nie ma reguły co do nardowości. W Polsce nie stworzyli problemu, a w Czechach już tak, wszystko zależy od charakteru migracji.

 

 

zaloguj się by móc komentować

orjan @Kuldahrus 8 sierpnia 2025 06:25
8 sierpnia 2025 07:36

Jak najbardziej! Przyłączam się.

Jest jednak ocena, w której zalecałbym wstrzemięźliwość. Chodzi o wskazywanie sprawstwa PiS. Opinie w tym kierunku są niemiłosiernie skrzywione przez wrogą propagandę i nie warto, aby skrzywione opinie zaspakajały ciekawość i przysłoniły zdrowy rozsądek potrzebny w poszukiwaniu prawdy. Zauważ proszę, że w zasadzie nigdzie nie ma dyskusji w kierunku, na który tutaj akurat weszliśmy. To samo-ograniczenie się służy wyłącznie maskowaniu rzeczywistego sprawstwa.

O ile w tym społecznym bałaganie sprowadzania pracowników jest jakieś sprawstwo PiS, to - na moje wyczucie - sprawstwo PiS polega na tym, że dało się ograć gangsterom i nie zauważyło, co właściwie zaczęło się dziać, gdy ten smutny byznes przestawił się i zaczął się rozwijać. To jest obiecujący kierunek dociekań, a powinien być podstawowy. Jeśli zaś wśród wtedy rządzącego PiS-u kręciły się przy tym jakieś zdradzieckie łajzy, to właśnie ten kierunek dociekań szybko postawi takie łajzy w świetle reflektora.

Anglicy mają mądre zrozumienie adekwatne w takich sytuacjach. Idzie ono u nich mniej więcej tak: Dżentelmen zawsze znajduje się w gorszej pozycji w zderzeniu z gangsterem, którego nie wstrzymuje zasada, że "pewnych rzeczy się nie robi".

Być może ponosi mnie wyobraźnia, jednak warto zastanowić się, czy przypadkiem tego smutnego byznesu nie uruchomiła niechcący jak najbardziej przecież godna pochwały polityka PiS dla wchłonięcia do zatrudnienia w Polsce owej rzeszy uchodźców z Ukrainy. Wyobraźnia podpowiada mi, że właśnie wtedy, a także w preferencjach społecznych i na pewno w dobrej i w ekonomicznie korzystnej sprawie, na masową skalę uchylono zewnętrzną ochronę polskiego rynku pracy.

Tymczasem tzw. agencje pracy stały już od lat organizacyjnie gotowe, zaś ich wcześniejszy eksport polskiej siły roboczej zaczął zamierać. To razem stworzyło przełożenie się agencji na import siły roboczej do Polski. Dodając zgodnie działającą bezceremonialną chciwość pewnego autoramentu przedsiębiorców zdolnych łatwo eksportować nowe zyski, to "masa krytyczna" została przekroczona. Za wygodną maskirowkę posłużyły zaś odwracające uwagę lewackie awantury w kierunku: "przyjmować wszystkich jak leci, potem zobaczy się kim są".

Pamiętajmy, że podstawowym pytaniem nie jest owo :( leninowskie "kto - kogo". Podstawowym jest pytanie: "co się właściwie dzieje". 

  

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @orjan 8 sierpnia 2025 09:36
8 sierpnia 2025 10:52

Z technicznego punktu widzenia zagadnienie jest proste.

Przez lata ukształtowano i utrwalono strukturę gospodarki, w której kilka milionów (od 2 do 5) obywateli pracuje przy pracochłonnych, trudnych i kosztownych do zautomatyzowania pracach (celowo wyprowadzonych do Polski np. z Niemiec) za najniższa krajową. By zarobić nieco więcej muszą pracować na trzy zmiany i w nadgodzinach. 

To przekłada się na przyrost naturalny - jedni nie mogą mieć wielu dzieci, bo nie mają godziwych warunków do tego - a ci, co mają są często tak pogięci, że nie chcą.

Nadal brakuje małego i średniego polskiego biznesu - bo komuniści zaorali to skutecznie przez dziesiątki lat. Dużego też brakuje - bo poza paroma wyjątkami, jak ktoś osiągnie znacząca pozycję, to prędzej czy później pozbywa się biznesu, za cenę spokoju. 

PiS chciał coś z tym zrobić - m.in. poprzez podniesienie płacy minimalnej. I zderzył się ze ścianą, jaką są ci, co porobili kariery na niskopłatnej, relatywnie prostej pracy, najczęściej fizycznej. Plus korporacje - bo one też korzystają z takiej pracy pełnymi garściami.

Nie jest prawdą, iż imigracja to czysty żywioł - bo jej zaistnienie wynika z aktywności wielu środkowisk - i wymagało zgody i decyzji organów władzy państwowej.

Nie piszę o Ukraińcach - bo to osobny rozdział, ich państwo jest blisko, a nie 5 tysięcy km stąd, nie są muzułmanami, przyswajają język i są skłonni akceptować zaistniałe warunki.

Nasz, czy też naszego państwa problem plega na tym, iż z tych, co są (bywają lub być mogą) realnie u władzy mamy tylko PiS - a oni pomocy nie chcą, są nieudolni - a skakać po nich nie bardzo możemy, bo coś tam jednak robią. 

Niemniej, gdy pojawi się relny pomysł i możliwość realizacji dojścia do władzy ludzi innych niż PiS, a spełniających pokładane w nim nadzieje - to z PiSu zostanie niewiele.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Wolfram 8 sierpnia 2025 12:52
8 sierpnia 2025 12:22

Trudno z tym polemizować. Wszystko jednak oscyluje wokół zgodnej między nami diagnozy, że "zdecydowało", iż polska gospodarka ma być oparta o tanie ręce do pracy. W tym też celu gospodarka ma być rozproszona na przedsiębiorstwa niezdolne do inwestycji oszczędzających pracę, zajmujące się prostym a pracochłonnym wytwarzaniem. Najlepiej zleceniowe montownie, albo przeładownie.

Jeśli miejscowe tanie ręce do pracy mają wyższe oczekiwania, dla których cenią się drożej, to można przypomnieć sobie i odpowiednio przystosować instytucję łamistrajków sięgając po ich zasoby importowane. 

Polacy u siebie mają pełzać. Dotyczy to także przedsiębiorców, których ambicje mają być przyduszone różnymi zależnościami handlowymi plus terrorem skarbowym. Przedsiębiorcy i ich przedsiębiorstwa mają tkwić w pułapce niskiego rozwoju aż im się rozwoju w ogóle odechce.

Rzeczywiście, PiS chciał z tym coś zrobić, lecz zderzył się ze ścianą. Z tym jednak, że tę ścianę tworzyli także przedsiębiorcy, których życie nauczyło kunktatorstwa i oportunizmu jako zachowań optymalnych, a w każdym razie bezpieczniejszych i łatwiejszych. 

Obecne doświadczenie (z kijkiem) coraz częściej stawia pytanie, że może lepiej było zostawić ten PiS (czyli siekierkę) u władzy, przynajmniej gospodarczej. Ale po co takie bolesne dylematy? Lepiej pomarzyć, że kiedyś docelowy Godot może przyjdzie. Ale kiedy?

 

 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @orjan 8 sierpnia 2025 14:22
8 sierpnia 2025 13:07

Na wynik wyborów wpływ ma głosowanie milionów - które swój rozum mają, ale w dużej części dysponują płytką wiedzą o realiach polityki i gospodarki, ulegają też propagandzie i bardziej niż racjonalną oceną kierują się argumentami na poziomie memów.

Np. argument, iż sposób powoływania sędziów jest identyczny lub podobny jak w innych "demokratycznych" państwach - jest zapewne prawdziwy - ale mało skuteczny. Tymczasem ci "z zachodu", którzy odwiedzają Polskę (lub nie) uważają, iż powoływani na stanowiska sędziowskie (zwani przez tamtych neosędziami) to funkcjonariusze PiS, którzy sędziami nie są, być może nie skończyli nawet prawa. Tzn. ich wyobrażenie (tych z zagranicy) nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Kto takie informacje ujawnia i memizuje? Znalazłem coś takiego w "rolce" u Bosaka - ale on chyba nie jest z PiS?

Nie chodzi o marzenie o czymś idealnym co miałoby zastąpić PiS - tylko jak wpłynąć na PiS, by go jednoczesnie nie zatopić. Nie można tego zastąpić tłumaczeniami i usprawiedliwianiem - bo założenie, iż PiS składa się z ludzi, którzy dobrze chcą, ale przeciwności nie pozwalają jest błędne - wielu z nich ma zupełnie inne wyobrażenie o rzeczywistości niiż Ty czy ja - a jedyne, co ich zmusza do jakichś pozytywnych ruchów to oczekiwania wyborców. Tak, jak w reklamie papierosów - oni tylko je sprzedają, bo taki mają target, ale sami nie palą. 

Wracając do gospodarki - rozwój polskich firm wymaga, by osoby które wchodzą w strefę ryzyka karnego, cywilnego i skarbowego (a tym jest wejście do biznesu) podlegały ochronie, gdy działają zgodnie z prawem - i to prawo powinno im sprzyjać, podobnie, jak zatrudnionym - by nie było, jak w tym powiedzieniu iż prawo jest jak płot - wąż się prześliźnie, tygrys przeskoczy - a bydło stoi i czeka.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
8 sierpnia 2025 14:43

Polityka to jest także umiejętność przewidywania skutków własnych działań.


To co się dzieje na granicy to jest czysta propaganda.
Zostały sprawdzone pewne dane o migantach. Z tych danych wynika, że rocznie chodzi o ok. 10 tysięcy osób.


Pytanie: ile legalnych imigrantów na wizach pracowniczych przyjeżdża do Niemiec rocznie?
Jest to 200 tyxięcy.
Ciekawsze pytanie: ile legalnych imigrantów na wizach pracowniczych przyjeżdża w tym samym czasie do Polski?
Jest ich 300 tysięcy! Dane dotyczą 2024 roku.
Następne pytanie: czy my potrzebujemy więcej legalnych imigrantów na wizach pracowniczych niż 5-krotnie większa gospodarka niemiecka?
Wobec tego dzisiaj w obu krajach mamy problem  migracyjny związany z działalnością firm sprowadzajćych tak duże ilości imigrantów.
Jeszcze jedno ważne pytanie: ile, tak naprawdę, potrzeba nam imigrantów jako niezbędna siła robocza?
Mogą być potrzebni do pracy sezonowej na 3 miesiące, ale potem zostają w kraju.
Tego problemu nie rozwiąże zamknięcie granic.

Z wywiadu z dr krzysztofem Rakiem, Głównym Analitykiem Instytutu Zachodniego

https://www.youtube.com/watch?v=Osvr9sMg_qE


 

zaloguj się by móc komentować

orjan @Wolfram 8 sierpnia 2025 15:07
8 sierpnia 2025 14:46

Ostatni akapit, w raczej postulat -> pełna zgoda.

Ciekawa sprawa, że wg wyraźnego stanowiska Konstytucji, organy państwa (w tym ten nieszczęsny Tusk) nie mają prawa interpretowania przepisów. Takie prawo masz Ty, ja i kaźdy obywatel. Tamci mają trzymać się ścisłej litery prawa i szluss. Ale znajdź mi sędziego, ktòry to poważa. To dlatego jakakolwiek aktywność obywatela sprowadza na niego ryzyko.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @orjan 8 sierpnia 2025 16:46
8 sierpnia 2025 15:53

A orzekanie wbrew literalnym zapisom prawa to jest właśnie przejaw tej pogarda do wszystkiego. Oni wpadli w zły czas- to za dzisiejszą notką.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Wolfram 8 sierpnia 2025 15:07
8 sierpnia 2025 15:55

Prawo i sprzyjać? Jeszcze bywają sędziowie i urzędnicy co prawo jako sprzyjające rozumieją. Ale jest to garstka w masie nienawistnego bezhołowia.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @orjan 8 sierpnia 2025 09:36
9 sierpnia 2025 09:05

"Wyobraźnia podpowiada mi, że właśnie wtedy, a także w preferencjach społecznych i na pewno w dobrej i w ekonomicznie korzystnej sprawie, na masową skalę uchylono zewnętrzną ochronę polskiego rynku pracy.

Tymczasem tzw. agencje pracy stały już od lat organizacyjnie gotowe, zaś ich wcześniejszy eksport polskiej siły roboczej zaczął zamierać. To razem stworzyło przełożenie się agencji na import siły roboczej do Polski. Dodając zgodnie działającą bezceremonialną chciwość pewnego autoramentu przedsiębiorców zdolnych łatwo eksportować nowe zyski, to "masa krytyczna" została przekroczona. Za wygodną maskirowkę posłużyły zaś odwracające uwagę lewackie awantury w kierunku: "przyjmować wszystkich jak leci, potem zobaczy się kim są"."

 

Oczywiście, dokładnie tak. Kiedy rynek pracy zaczął się cywilizować dzięki ukróceniu przez PiS umów śmieciowych, podniesieniu płacy minimalnej, wprowadzeniu wolnych niedziel w handlu itp. nagle został zalany tanim i mało wymagającym pracownikiem z Ukrainy i znowu wyzyskiwacze obrośli w piórka.

Pamiętam ten czas, że 8 godzinny dzień pracy zaczął realnie obowiązywać, skończyło się straszenie, że "jak nie weźmiesz nadgodzin to tam pięciu za płotem czeka na twoje miejsce", już wydawało się, że to wymusi wprowadzanie innowacji w gospodarce, wtedy pojawili się Ukraińcy i znowu się zatrzymało wszystko.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Wolfram 8 sierpnia 2025 12:52
9 sierpnia 2025 09:14

Ze wszystkim co pan napisał zgadzam się w 100%, oprócz tego jednego:

" Nadal brakuje małego i średniego polskiego biznesu - bo komuniści zaorali to skutecznie przez dziesiątki lat. Dużego też brakuje - bo poza paroma wyjątkami, jak ktoś osiągnie znacząca pozycję, to prędzej czy później pozbywa się biznesu, za cenę spokoju.  "

Właściwie nie zgadzam się tylko z tym pierwszym zdaniem, bo w drugim ma pan rację. Nie brakuje małego i średniego biznesu, tylko tego, że kiedy dochodzi do rozwoju tego małego to zostaje zamykany lub przejęty, bo nie ma mozliwości rozwoju. Jest zbyt duży współczynnik rozdrobnienia biznesu, więc nie ma konukrencyjności.

Podobno mamy dobre wskaźniki gospodarcze jako kraj, ale te wszystki "zielone strzałki" nie idą w rozwój godpodarki tylko w przepalanie. Silnik grzeje się do czerwoności, ale samochód nie przejechał nawet kilometra do przodu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Kuldahrus 9 sierpnia 2025 11:14
9 sierpnia 2025 14:14

& Wolfram:

Nadal brakuje małego i średniego polskiego biznesu...

O czym świadczy wpis Rafała Brzóski na "X" :   

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Andrzej-z-Gdanska 9 sierpnia 2025 16:14
9 sierpnia 2025 17:55

On akurat nie jest żadnym autorytetem w tym temacie.

 

Nie płakałbym aż tak bardzo za tym KPO bo już sam fakt, że blokowano te środki aż zmieni się rząd na "właściwy" już śmierdziało, teraz wiemy dlaczego.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Kuldahrus 9 sierpnia 2025 19:55
11 sierpnia 2025 06:25

To jest ironiczne "rozszyfrowanie" ogólnie znanego skrótu. Zdaje się, że nawiązuje do jego "misji", do której namówił go niejaki Donald T. :))

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Andrzej-z-Gdanska 11 sierpnia 2025 08:25
11 sierpnia 2025 08:09

Myśli pan że to żal za tym że się nie załapał?

 

 

zaloguj się by móc komentować

orjan @Andrzej-z-Gdanska
11 sierpnia 2025 08:33

@all

Proponuję takie pouczające doświadczenie: wpisać do gugla:  "kupię nowy jacht za pół miliona złotych"

Zobaczycie co sztuczna inteligencja odpowie. Jakież to nowe moce obsługi turystycznej wchodzą tu w rachubę w zakresie antykryzysowej dywersyfikacji działalności gopspodarczej. Pic, panie i fotomontaż.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @orjan 11 sierpnia 2025 10:33
11 sierpnia 2025 08:50

Oczywiście, że tak. Nie ukrywali się z niczym, wszystko szło na chama.

https://x.com/spalinskipatryk/status/1954283201251205320

 

 

zaloguj się by móc komentować

xMarek @Andrzej-z-Gdanska
20 sierpnia 2025 09:57

Odkąd głośno zrobiło się o Kolumbijczyjach w Polsce i ich wyczynach, to jakoś nie wiedzieć czemu, mam jedno skojarzenie: Pablo Escobar. Pewnie za dużo filmów się naoglądałem. 

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @Andrzej-z-Gdanska
20 sierpnia 2025 11:10

> pracownicy migrujący stają się realnym aktywem strategicznym, a nie tylko tymczasowym "łataniem wakatów".
Bardzo mi się podoba ten eufemizm na "szukamy półniewolników co nie pyskują bo nie mają dokąd ucieć"

> Następne pytanie: czy my potrzebujemy więcej legalnych imigrantów na wizach pracowniczych niż 5-krotnie większa gospodarka niemiecka?

My (Polacy) nie, ale nowa biznesowa szlachta potrzebuje i jak wiemy ma wtyki w każdej dużej partii:
PiS popiera MultiKulti

 

>  To dobrze pokazuje, jak globalna mobilność talentów 

"Globalna mobilność talentów" tzn praca 12h za minimalną przy obróbce kurczaków. 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @xMarek 20 sierpnia 2025 11:57
20 sierpnia 2025 13:53

To są ludzie pprzedsiębiorczy inaczej ;(

Szkoda (dla nas), że to nas dotyka.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @koncereyra 20 sierpnia 2025 13:10
20 sierpnia 2025 13:56

Notkę czytałem i jestem wstrząśnięty.

Notką, a także bezczelną pewnością wypowiedzi przedstawiciela firmy z bardzo zaprzyjaźnionego inaczej z nami kraju na "U". Pewność siebie zapewniają takim firmom tzw. "nasi".

zaloguj się by móc komentować

xMarek @Andrzej-z-Gdanska 20 sierpnia 2025 15:53
23 sierpnia 2025 18:06

Kiedyś mi powiedział pewien funkcjonariusz pewnej słuzby, że w pewnej nierównej walce trzeba po prostu być sprytniejszym od tych złych. I choć nie mam nadal pomysłu jak to wcielić w życie, to jednak myśl podsunięta ciągle siedzi mi głeboko w pamięci. To raz.

Dwa - duchowość rodzi się z kryzysu. I nie tylko ona. Wszystko chyba, co ma mieć trwałą wartość w społeczeństwach, rodzi się z kryzysu. Z pewnej straty. Mamy kryzys imigracyjny, mamy więc szanse rozwoju, wzrostu. . 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @xMarek 23 sierpnia 2025 20:06
24 sierpnia 2025 08:00

" Dwa - duchowość rodzi się z kryzysu. I nie tylko ona. Wszystko chyba, co ma mieć trwałą wartość w społeczeństwach, rodzi się z kryzysu. Z pewnej straty. Mamy kryzys imigracyjny, mamy więc szanse rozwoju, wzrostu. "

Pomyślałem ostatnio, że chyba właśnie potrzebny jest taki wstrząs. Przez lata społeczeństwo nie dopuszczało do siebie tematu ochrony pracowników przed poniewierką, ludzie traktowali to na zasadzie - "ważne, że mnie to nie dotyczy, ważne że ja i moje dzieci jesteśmy od tego bezpieczni". Teraz, kiedy ci co poniewierali pracowników idą jeszcze dalej, to w końcu temat zaczyna dotyczyć już większości społeczeństwa bo ściągnięci tu imigranci zdewastują wszystko.
Jeśli to w końcu otworzy temat ochrony praw pracowniczych w debacie publicznej to było warto.

 

 

zaloguj się by móc komentować

xMarek @Andrzej-z-Gdanska
26 sierpnia 2025 12:54

Słuchałem dzisiaj gościa z kanału "dla Pieniędzy" - Swiniarskiego. Zauważył, że potrafimy jako naród tygodniami grzec temat rozczarowań kopaczami gały, a nie bardzo się interesujemy tym, że kasa wypływa z Poski do rajów, osłabiajac w ten sposób żywotne tematy polsie: edukacja, służba zdrowia, obronnośc, etc.

 Też uważam, że potrzebujemy wstrząsu. Ba, on już jest, tyle że my, jako owi Żydowie czasów Pana Jezusa, ślepi i głusi jestesmy...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować