-

Andrzej-z-Gdanska

Geopolityczne znaczenie idei Mitteleuropy

Prof. Grzegorz Kucharczyk o Niemieckiej polityce wobec Polski.

Jak Berlin patrzy na Polskę?

 

Książka została wydana przez Instytut Pileckiego. Tytuł zna każdy kto choć trochę liznął historii politycznej, historii idei czy historii polityki. Tytuł tej książki to "Mitteleuropa". Sama książka, dla polskiego odbiorcy, do tej pory była niedostępna w języku polskim.

https://instytutpileckiego.pl/pl/publikacje/mitteleuropa-nowy-porzadek-w-sercu-europy

 

Friedrich Naumann (1860-1919) działał w kilku partiach, zasiadał w parlamencie, wybrano go pierwszym przewodniczącym Niemieckiej Partii Demokratycznej. Należał do kluczowych postaci niemieckiego liberalizmu początków XX wieku. W 1958 roku powołano działającą do dziś fundację jego imienia, związaną z Wolną Partią Demokratyczną, najważniejszym ugrupowaniem liberalnym współczesnych Niemiec.

Jego wydana w 1915 roku książka okazała się bestsellerem. Przedstawiony przez Naumanna projekt Mitteleuropy, rozumiany jako ustanowienie dominacji Niemiec między Bałtykiem, Morzem Czarnym i Adriatykiem stanowi dla współczesnego czytelnika fascynujący przykład sposobu myślenia niemieckich elit o naszym regionie. Autor odwołując się do idei, które w niemieckiej myśli politycznej pojawiały się znacznie wcześniej, wypracował własne, oryginalne stanowisko. Przez lata stanowiło ono ważny punkt odniesienia w dyskusjach toczonych w najważniejszych kręgach politycznych i gospodarczych Niemiec.

Po uważnej lekturze tej książki łatwiej będzie odpowiedzieć na pytanie: czy program, w który wpisane jest dążenie do nałożenia również na Polskę trwałej bariery rozwojowej i ustanowienie niemieckiego wpływu i kontroli nad całą Europą Środkową za pomocą wytworzonego w Niemczech kodu kulturowego, odszedł rzeczywiście do przeszłości?

Ze wstępu prof. dr hab. Grzegorza Kucharczyka

 

Redaktor radia WNET:

Kim jest osoba, która wprowadziła do niemieckiego i światowego słownika słowo: "Mitteleuropa"?

 

Odpowiada prof. Grzegorz Kucharczyk:

Friedrich Naumann był politykiem, był pisarzem politycznym, chociaż z wykształcenia był teologiem ewangelickim. Był pastorem, ale przed I WŚ zasiadał w Reichstagu, związany z niszowym środowiskiem społeczno-liberalnym. Już przed 1914 rokiem pisał książki dotyczące polityki międzynarodowej, ale prawdziwą sławę, taką trwałą, zyskała mu ta książka o której mówimy, "Mitteleuropa", opublikowana po raz pierwszy w 1915 roku bardzo szybko doczekała się statusu bestselera w Niemczech. Badacze, którzy się zajmują rynkiem czytelniczym w Niemczech tamtych czasów mówią, że to był drugi co do popularności bestseler zaraz po "Wspomnieniach" Bismarcka. Była to rzeczywiście książka, którą powinien przeczytać każdy, zwłaszcza w Polsce, który zajmuje się obserwacją czy też ukształtowaniem relacji polsko-niemieckiej, bo jak Pan redaktor powiedział przed chwilą, termin "Mitteleuropa" w różnych kontekstach w naszej debacie się pojawia, ale tak naprawdę nikt nie miał do tej pory, aż do marca tego roku, kiedy ta książka się ukazała w języku polskim, okazji do sięgnięcia po podstawowe źródło, czyli po tę książkę.

 

Redaktor radia WNET:

Książka, która powstawała w niezwykle istotnym, zwrotnym punkcie w historii starego kontynentu, w roku 1915, kiedy trwały już zażarte walki na wschodnim i zachodnim froncie I WŚ. Książka, która jest dzieckiem tej chwili, książka, która nosi w sobie cały bagaż wcześniejszych przemyśleń niemieckich na Europę. Potem rzutowała na późniejsze przemyślenia Berlina.

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Wojska wykrwawiają się na frontach, ale to na froncie wschodnim wojna jest ruchoma gdy na froncie zachodnim trwa w okopach. Natomiast w 1915 roku, na wschodzie, w rejonie Europy Środkowej, Niemcy i Austro-Węgry, głównie Niemcy, bo oni są najsilniejsi w tym duecie państw centralnych, przeprowadzają udaną ofensywę przeciwko Rosji. Efekt jest taki, że w sierpniu 1915 roku Niemcy zajmują Warszawę i ostatecznie front się stabilizuje pod koniec 1915 roku na, mniej więcej, linii Dźwiny - bagien poleskich - Wołynia. Krótko mówiąc, niemal całość terytorium dawnej Rzeczypospolitej, tej zniszczonej w czasach rozbiorów, znalazła się pod kontrolą Berlina i Wiednia, ale w tym duecie, tak naprawdę, na tym etapie liczą się tylko Niemcy.

Ta książka, "Mitteleuropa" Naumanna, jest próbą odpowiedzi, pod kątem odpowiedzi, czy znalezienia odpowiedzi przez niemieckie elity kulturowe i polityczne na tą nową sytuację. One wchodziły do pierwszej wojny światowej z takim paradygmatem, czyli taką naczelną zasadą, którą sformułował kiedyś Bismarck: "jak najdłużej, jak najlepsze stosunki z Rosją, unikać wojny, bo jeśli my tę wojnę wygramy to będziemy jeszcze mieli więcej ziem polskich pod swoim władaniem, jeszcze więcej kłopotów. Jeżeli przegramy, no to Kozacy będą w Berlinie, więc jak najlepsze relacje oparte na zasadzie Status Quo."

 

Redaktor radia WNET:

To się zmienia w sierpniu 1914 roku, kiedy dochodzi do wybuchu wojny niemiecko-rosyjskiej. Naumann proponuje dalekosiężną wizję wykraczającą poza swoje czasy, tzn. stworzenia, nazwijmy to, sieci imperialnych wpływów Niemiec w Europie Środkowej.

 

Redaktor radia WNET:

...wpływów, które mają sięgać szeroko, bo to nie tylko o polskie ziemie i o naród polski chodzi, ale chodzi o szereg narodów słowiańskich Europy Środkowej, ale też Węgrów, którzy mają poczesne miejsce w tej książce, bo mieli poczesne miejsce w dualnej monarchii austro-węgierskiej i także o ludność romańską zamieszkującą tereny Rumunii. Jak szeroki był ten zamysł niemiecki, pierwotny, który spisał Naumann?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Naumann mówiąc o "Mitteleuropie" czyli Europie Środkowej mówi o obszarze zamkniętym Bałtykiem, Morzem Czarnym i Adriatykiem. To jest ten rejon, gdzie Niemcy miały stworzyć nową jakość, a właściwie wyciągnąć konsekwencje z tego, że Wielka Wojna czyli I WŚ wytworzyła, jak pisze Naumann, nowy środkowo-europejski typ człowieka, który potrzebuje przede wszystkim pewnych ram kulturowych, wzorca matrycy kulturowej. Skąd je brać? Naumann odpowiada: z Niemiec. To niemiecka filozofia idealistyczna może być tą normą kulturową, która przecież już wcześniej predestynowała Niemcy do odgrywania np. roli motoru gospodarczego w całej Europie. To wszystko, tzn. dominacja Niemiec, gospodarcza, polityczna i nawet wojskowa w tym rejonie Europy będzie, jak pisze Naumann, konsekwencją dominacji Niemiec w sferze kultury. Do Polaków Naumann mówi tak: Niemcy powinny przede wszystkim zrezygnować z brutalnej germanizacji w stylu Bismarcka, czyli komunikat brzmi tak: my was nie będziemy germanizować; my wam tylko „narzucimy” świat pojęć jakimi macie opisywać sami siebie i świat, który wokół was jest, no bo tym jest właśnie filozofia.

 

Redaktor radia WNET:

Jak się spojrzy z perspektywy roku 1915, tezy Namanna mogą brzmieć nawet liberalnie i zachęcająco. Niemiecki pastor i polityk krytykuje własnych ziomków za zbytni, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli, nacjonalizm. Ten duch liberalizmu jest pułapką czy jest ważną, partnerską propozycją Berlina wobec narodów Europy Środkowej, także wobec Polaków?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Słowo liberalizm nie jest zupełnie przypadkowe. Dodajmy, że jedna z ważnych fundacji obecnie działająca w Niemczech afiliowanej przy liberalnej partii FDP, tworzącej koalicję rządową obecną w Niemczech jest imienia Friedricha Naumanna właśnie. Naumann próbuje wychować swoich ziomków do tego, aby być narodem imperialnym - nie imperialistycznym. Imperialnym tak jak Brytyjczycy. To jest bardzo ciekawe, że on ciągle odnosi się do imperium brytyjskiego. To jest właśnie ten wzorzec, który trzeba naśladować w Europie Środkowej, czyli budować sieć wpływów gdzie dwa słowa są najważniejsze: wpływ i kontrola. Nie ludobójstwo, eksterminacja jak to robił Hitler w czasie II WŚ szukając liberalnego lebensraum dla Niemiec tylko właśnie wpływ i kontrola. Polacy mogą mieć własne państwo, urzędy, a nawet armię, ale to wszystko ma być służebne wobec nadrzędnych interesów Rzeszy Niemieckiej.

 

Redaktor radia WNET:

Niemcy chcieli, żeby to były tereny podległe także gospodarczo, bo w tej książce jest fragment gdy autor mówi: daliśmy Polakom także możliwość godnego życia materialnego; więc to jest ta propozycja: damy wam wyższy poziom życia w zamian za lojalność wobec polityki Berlina jako tej metropolii, tego obszaru imperialnego?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

My wam daliśmy. Cieszcie się z tego - w domyśle bądźcie wdzięczni. To jest właśnie dowód na to, że Naumann tkwi w takich koleinach, charakterystycznych od XVII wieku dla pruskiej i niemieckiej myśli politycznej w kontekście spojrzenia na Europę Środkową, zwłaszcza na ziemie polskie, traktowane jako pewnego rodzaju pustynia cywilizacyjna, która czeka na swojego gospodarza, który przyniesie tutaj właściwą kulturę, także w sensie kultury gospodarczej. Polacy powinni być wdzięczni, że mają takich patronów i nie żądać za dużo. Istota Mitteleuropy to jest to, że Berlin ma decydować o tempie i rozwoju potencjału takich narodów jak Polska i jak trzeba ma nałożyć szklany sufit - taką barierę rozwojową i trwałą, która będzie trzymać pod kontrolą, pod niemieckim wpływem takie narody jak, np. Polacy.

 

Redaktor radia WNET:

Co miało być głównym przedmiotem, głównym obszarem czy płaszczyzną, na której to niemieckie imperium Mitteleuropy miało się opierać czy rozprzestrzeniać?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

To miało być centrum i peryferie, tzw. schutzstat - państwo pod ochroną dosłownie, takie jak Polska, a potem Litwa, Ukraina stworzona przez Niemcy. Uwaga! - słowo "Polska" używane przez niemieckich pisarzy, także przez Naumanna w czasie I WŚ, to nie była Polska w naszym rozumieniu, tylko była to Kongresówka minus pas graniczny do zaanektowania przez Niemcy, minus Chełmszczyzna, którą oni dali Ukrainie w 1918 roku. Taką Polskę oni traktowali jako bufor jako państwo pod ochroną, schutzstat, które miało wykonywać służebne zadania wobec tego co Rzesza Niemiecka będzie na każdym etapie dyktować.

 

Redaktor radia WNET:

Skoro jest obszar imperialny z Mitteleuropa to musi mieć swoje granice, a za granicami muszą być inne siły, które albo będą neutralne albo będą najczęściej wobec imperium wrogie: wobec kogo, przeciwko komu Berlin chciał konstruować na naszym terenie swoje władztwo?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

W roku 1915 nie ma Ameryki w Europie. Stany Zjednoczone wejdą do wojny po stronie Ententy w kwietniu 1917 roku. W 1915 roku Naumann pisze, że zorganizowana prze Niemcy Mitteleuropa ma być globalnym graczem przeciwko blokowi anglosaskiemu - czytaj Imperium Brytyjskiemu i przeciwko Rosji. Tutaj Naumann też jest taki tradycji dawnej bismarckowskiej. Bismarck kiedyś powiedział, że Rosja jest jak pogoda, jak zjawisko atmosferyczne: dobra albo zła, ale ona zawsze jest.

Tak samo Naumann pisze w Mitteleuropie, że Rosja zawsze będzie. Pisze w 1915 roku, że nawet przyszła rewolucja w Rosji nie wyłączy tego państwa na długi okres czasu z globalnej rozrywki, czyli ta Rosja będzie. On pisze nawet, że Rosja jest takim ośrodkiem cywilizacyjnym dla ludów gdzieś tam w Azji Środkowej, czy na Syberii. Natomiast ona ma być odepchnięta na Wschód dzięki tak skonstruowanej przez Niemcy i zarządzanej Mitteleuropie, a więc Mitteleuropa kontrolowana przez Niemcy jako przeciwwaga w tej globalnej rozgrywce i przeciwko Brytyjczykom i przeciwko Rosji.

 

Redaktor radia WNET:

Mitteleuropa jest książką historyczną i czy należy ją czytać i na nią patrzeć poprzez pryzmat także współczesnej polityki Berlina?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Ja nie mam pewności czy w urzędzie kanclerskim za Angeli Merkel czy Olafa Scholza ktoś z ołówkiem w ręku czytał Mitteleuropę, ale patrząc na politykę Niemiec w odniesieniu do naszej części starego kontynentu, widać, że pewna logika pozostała ta sama, o której pisał Naumann. Zwróćmy uwagę, że to wtedy, w czasach Naumanna nie było znane pojęcie "soft power", polityki wizerunkowej, "miękkiej siły", która jest bardzo ważna. Jak popatrzymy na działalność w naszej części Europy, choćby w Polsce, takich zjawisk jak niemieckie fundacje afiliowane przy najważniejszych partiach politycznych. Różne, rozbudowane programy stypendialne, które budują miękki wizerunek, "soft power", ale jednak "power", czyli moc, pewne oddziaływanie, głównie na elity. Popatrzmy na zachowanie sporej części polskich w ostatnich latach, to widać wyraźnie, że "stopa zwrotu" jest bardzo wysoka.

 

Redaktor radia WNET:

Kiedy czyta się tę książkę to ktoś kto jest wprzęgnięty w strumień informacji zwłaszcza z UE, wydaje się, że niektóre pomysły z książki Mitteleuropa z roku 1915 pasują nieomalże jak "ulał" do współczesnej konstrukcji i do współczesnych zmian jakie zachodzą na naszych oczach w UE.

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

To jest przekonanie mocno wbite w umysły polityków niemieckich należących lub nienależących do grupy Webera, że Europa Środkowa to są te właśnie młode demokracje, które jeszcze tak nie rozumieją co to jest praworządność, trzeba je trochę przegłodzić, żeby zrozumiały. Można do polskiego prezydenta zawołać: Panie Duda, choć Pan to porozmawiamy, jak jeden z dziennikarzy niemieckich w 2020 roku, albo można jakąś zaporę ogniową stworzyć wobec jakiejś partii politycznej w Polsce, żeby jakoś ucywilizować, To jest ten właśnie styl myślenia inaczej artykułowany, ale podobny do tego co reprezentował Naumann, tzn. Europa Środkowa potrzebuje gospodarza, potrzebuje patrona, który powie do tych narodów: "pójdźcie dzieci, ja was uczyć każę".

 

Redaktor radia WNET:

Pan profesor obdarzył wstępem polskie wydanie książki Mitteleuropa. Na koniec tego wstępu, wprost Pan profesor wskazuje, że to może być pewien klucz do zrozumienia współczesnej polityki, zwłaszcza polityki kanclerz Merkel, bo o polityce Olafa Scholza jeszcze trudno mówić. Wiemy co chciała i co mówiła kanclerz Merkel.

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

To jest próba nakładania takiego szklanego sufitu, trwałej bariery rozwojowej, tzn., my jako Niemcy możemy tolerować i wspomagać publicznie stare postkomunistyczne stocznie w Stralsundzie, Vismarze i Rostocku, natomiast wy Polacy nie możecie, jak Niemcy mówili o starych postkomunistycznych w Świnoujściu i Szczecinie, utrzymywać i podtrzymywać pomocą publiczną, no bo nie! Ponieważ nam wolno, a wam nie wolno! To jest klasyczne podejście na Mitteleuropę, a jednocześnie, jest to wszystko opakowane tą narracją o porozumieniu, o pojednaniu, o tym, że my się przyznajemy oczywiście do tych strasznych rzeczy, które Niemcy robiły po 1939 roku, ale koniec, kropka. Nic więcej nie oczekujcie. To jest właśnie logika Mitteleuropy, jak mówił Naumann: my wam brzydkich rzeczy jak germanizacja robić nie będziemy. My wam "tylko" narzucimy świat pojęć. Dzisiaj nikt nie mówi o filozofii idealistycznej. Dzisiaj mówi się o praworządności. Kolejni ambasadorowie Niemiec w Warszawie bronią rzekomo prześladowanych w Polsce mniejszości. To jest właśnie sfera szeroko pojętej kultury. Tutaj ma się rozstrzygnąć to co najważniejsze.

 

Redaktor radia WNET:

Czy obserwując wzmożoną troskę niemieckich polityków o praworządność w różnych krajach Europy Środkowej, ekspansję niemieckiego typu gospodarczego w ramach UE i aktywność na polu kulturalnym w naszym regionie Europy fundacji afiliowanych przy większych niemieckich partiach politycznych możemy mówić o Mitteleuropie 2.0. Ostatnia część ostatniego akapitu z wstępu Pana profesora do książki "Mitteleuropa", teraz o tyle bardziej aktualne, że nagle Niemcy znalazły się w podobnej pozycji jak w roku 1915, bo Rosja już nie jest sprzymierzeńcem, tylko znowu dla Berlina rywalem, albo wrogiem. To też sprawia, że Mitteleuropa jest bardziej aktualna niż jeszcze lat temu 3 czy pięć?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Z pewnością jest aktualna i często używam tego pojęcia w różnych wystąpieniach Mitteleuropa wersja 2.0. Oczywiście jest mały czynnik, o którym trzeba powiedzieć, który burzy taki ładny, bezbolesny powrót do tej koncepcji Mitteleuropy, tzn. obecność Ameryki w Europie i w tym także obecność militarna Ameryki w Niemczech. To jest nowy czynnik, o którym Naumann pisząc Mitteleuropę nie wiedział, a być może nawet nie przeczuwał, a z którym oczywiście politycy niemieccy muszą się liczyć na szczęście dla nas.

 

Redaktor radia WNET:

Książka, którą pewnie każdy, kto interesuje się polityką powinien przeczytać. Na zakończenie: czy jest w ogóle możliwa, z punktu widzenia Polski, współpraca z Berlinem, z Niemcami, które nie będą myślały w kategorii Mitteleuropy o naszym regionie w kategorii pewnej przestrzeni do zagospodarowania i do ocementowania swoich wpływów? czy jest w ogóle możliwa partnerska polityka między Warszawą, a Berlinem?

 

prof. Grzegorz Kucharczyk:

Z pewnością w kolejnej erze Śródziemia jest to możliwe, ale w obecnej perspektywie czasowej raczej nie.

 

Redaktor radia WNET:

Tak prosto i lapidarnie odpowiedział profesor Grzegorz Kucharczyk historyk zajmujący się historią Prus, Niemiec, autor przedmowy do polskiego, współczesnego wydania książki Mitteleuropa.

https://www.youtube.com/watch?v=PHDwCH3i3ig

 



tagi: polska  berlin  mitteleuropa  naumann 

Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 06:52
53     2418    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Pioter @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 07:20

Piękna definicja filozofii: my was nie będziemy germanizować; my wam tylko „narzucimy” świat pojęć jakimi macie opisywać sami siebie i świat, który wokół was jest, no bo tym jest właśnie filozofia.

Parafrazując i odnosząc do antyku mamy wyłożoną tu całą fenicką politykę względem Hellady.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Pioter 12 lipca 2023 07:20
12 lipca 2023 07:38

Profesor Grzegorz Kucharczyk jest znany z wielu takich celnych sformułowań. Dlatego lubię go słuchać. :)

Pana sformułowania też są celne. :)

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 07:45

Dzięki za wrzucenie materiału !

Dla mnie to kolejny argument, że protestantyzm to nie religia a system społeczny sprawowania władzy i kontroli społecznej. A teologowie protestanccy to ideolodzy władzy.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 12 lipca 2023 07:45
12 lipca 2023 08:02

Proszę bardzo. :)

Dlatego zawsze mogą liczyć na poparcie.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 08:02

prof. Kucharczyk przywołuje w swoim wywiadzie problem "głodzenia", a Pioter w odpowiedzi na notkę powołuje się na: całą fenicką politykę względem Hellady.

Co na to starsi i mądrzejsi?

(Rdz 41,55-57.42,5-7.14-15a.17-24a)
Kiedy w Egipcie głód zaczął dawać się we znaki, ludność domagała się chleba od faraona. Wtedy faraon mówił do wszystkich Egipcjan: "Udajcie się do Józefa i co on wam powie, czyńcie". Gdy był głód na całej ziemi, Józef otwierał wszystkie spichrze, w których było zboże, i sprzedawał zboże Egipcjanom, w miarę jak w Egipcie głód stawał się coraz większy. Ze wszystkich krajów ludzie przybywali do Egiptu, by kupować zboże od Józefa, gdyż głód po całej ziemi się wzmagał.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 08:03

Ten,  dety  Neumann...

...  to  mial  niezle  KUKU  NA  MUNIU...  i  jego  ,,spaTkobiercy,,  tez  !!!

Niech  sie  wypchaja  tym  swoim  ,,sFiatem  pojec,,  i  ida  do  diabla,...  bardzo  dziekuje,  Panie  Andrzeju,  za  PRZEWAZNY  wpis,

 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 08:27

NIemcy praktycznie w ciągu roku zmienili swojego głównego partnera gospodarczego z Chin na USA. Ten proces następuje i z punktu widzenia USA jest korzystny. Tak więc zostaniemy wepchnięci w konflikt gospodarczy z Ukrainą a w zasadzie z realnymi właścicielami rolnictwa ukraińskiego, który będzie podsycany. Ukraina ma silną sprawdzoną armię tak więc pole do popisu dla prowokacji będzie duże. To samo będzie z naszym podwykonawstwem dla firm niemieckich ze względu na wzrost kosztów pracy. Rozwój własnego przemysłu trwa lata i nie jest łatwy bo produkcję trzeba gdzieś sprzedawać. Być może poradzilibyśmy sobie z tym ale mamy głupią targowicę która za niemieckie paciorki , posady, apanaże z grantów i fundacji zrobi wszystko. Z powodu tej targowicy Niemcom w sumie tanio wychodzi destabilizacja Polski.  Dawno temu Piłsudski mawiał, że Zachód jest parszywieńki i tak też zostało. Czy budzimy się z ręką w nocniku – oczywiście nie. Mamy przezbrajaną armię i realny wzrost gospodarczy. Teraz będzie jazda na punkty, żeby obciąć nam skrzydełka….Punkt startu jest niezły ale prawdziwa gra dopiero się zaczyna.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Paris 12 lipca 2023 08:03
12 lipca 2023 08:28

Proszę uprzejmie i na zdrowie. ;)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @peter15k 12 lipca 2023 08:27
12 lipca 2023 09:01

Niestety ma Pan rację. Wiele spraw idzie w dobrym kierunku, ale podstawy są bardzo kruche. Wystarczy większy "podmuch wiatru z zachodu" i znowu może nastąpić powrót do, np.: "zwijania" wojska na tzw. "wschodniej flance", a powód zawsze się znajdzie. Wielu ludzi (tzw. polityków) nie może się doczekać; przebiera nóżkami, rączkami i gada głupoty - nawet przeciw sobie.  ...bo ich za to chwalą. :((

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Andrzej-z-Gdanska 12 lipca 2023 09:01
12 lipca 2023 09:27

No cóż jak chcemy grać w tej poważnej lidze to na różnych fortepianach.  Łatwo nie będzie. Wybory w USA blisko, mamy 10 milionową Polonię dlatego przez lata w MSZ brygady geremka "dbały" o właściwe rozporszenie tych głosów. Relacje z Niemcami....ostatnio sprowadzone ad hitlerum z powodu głupiej polityki unijnej.  Jak już wiemy Unia to gniazdo agentów różnej proweniencji. Ponieważ eksportujemy do Niemiec wiecej niż importujemy to recesja tam odbije się na zamówieniach u nas. Na nasze miejsce błyskawicznie wejdą konkurenci. Tylko na to czekają.  Brak zamówień u nas to bezrobocie i pożywka dla prowokacji i działań destabilizujących.  To elementarz polityki. Sam Intel tej dziury w zatrudnieniu nie zasypie. Tanie ukraińskie rolnictwo będzie się rozpychać bez skrupułów a Ukraina ( raczej oligarchowie ) nie będzie Niemców szczypać tylko ...nas, pomimo dobrych międzyludzkich relacji "ludu prostego" z okresu wojny.  Taki może być krajobraz po wojnie która jednak jeszcze trwa. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 09:43

Gnoje wywołali wojnę w byłej Jugosławii w imię Mittelneuropa.

Coryllus napisał o pojednianiu polsko - niemieckim w momencie wybuchu wojny w Ukrainie 24.02.2022. Ja tam odpowiedziałem i za cholerę nie mogę znaleźć. 

Jak to powiedziałby Quasimodo - Niemcy est delendam est.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @peter15k 12 lipca 2023 09:27
12 lipca 2023 09:45

Ukraina ma coraz większy problem z demografią. Do tego dochodzą również inne problemy związane z trwającą wojną, jak rozwalanie (bo ten proces cały czas trwa) większości zaplecza przemysłowego i energetycznego. Z rolnictwem na zaminowanych terenach też wcale dobrze nie jest. Widać więc, że celem USA w tej wojnie wcale nie jest wygrana Ukrainy nad Rosją, ale destabilizacja gospodarcza Ukrainy, a więc zlikwidowanie rówież polskiego zagrożenia dla gospodarki niemieckiej. Przy okazji tylko rozwalają rosyjską armię.

Niestety, ale depstate w USA cały czas stawia na Niemcy w Europie. Być może liczą na to, że okupwane Niemcy są bardziej sterowalne niż odbudowująca się Polska.

Wczoraj onet wrzucił informację, o tym, że Rosja dostała zielone światło od USA do napaści na Ukrainę. Informacje dokładnie takie same jak z Irakiem i jego napaścią na Kuwejt. I można zrozumieć przy tym słowa Putina Nas obmanuli!

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 12 lipca 2023 09:45
12 lipca 2023 09:49

Fejk. Fejk, jak cholera.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 12 lipca 2023 09:45
12 lipca 2023 09:55

To jest ciekawa teoria -> walka Deep USA State  vs. USA State. Deep USA State to w takim razie "najlepsi Niemcy" a USA State to reszta pewnie brytyjska świata. A walka idzie o to czy Mittel Europa będzie zarządzać Niemcami, czy Niemcy Mittel Europą. 

Ja to bym sobie ŻYCZYŁ uni personalnej między Polską a Ukrainą a później uni realnej i odtworzenie projektu RON w wersji multi -> Multi RON.

PS. Pewnie dlatego Trump nie chciał się uściskiwać z MAkrelą

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 12 lipca 2023 09:55
12 lipca 2023 10:01

W USA ten podział widać co najmniej od czasów I Wojny, a prawdopodobnie sięga on czasów Wojny Secesyjnej. Kto wygra trudno powiedzieć.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 12 lipca 2023 08:27
12 lipca 2023 11:30

Dlatego  potrzebna  jest...

...  KARA  SMIERCI  dla  JAWNYCH  ZDRAJCOW  ,,oHojcUF,,  i  TARGOWICY...  bez  tego  nie  ma  o  czym  gadac  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 12 lipca 2023 09:01
12 lipca 2023 11:34

Bo  takie  MAJA  BYC  !!!

Obluda  i  hipokryzja  =  UDAWANIE  ,,FsrUT  ZONdzOncyH,,  i  inszych  ,,aLtorytetUF,,  jest  wieksza  niz  Himalaje.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Paris 12 lipca 2023 11:30
12 lipca 2023 11:37

Nie, żebym był jakiś miłosierny. Co to, to nie.

Kara śmierci to jest coś na kształt miłosierdzia.

Lepiej, żeby jeden z drugim żył i wykonywał tzw. "syzyfowe prace" do końca życia, albo czytał Żeromskiego i innych - to jest dopiero kara!

A czas w odosobnieniu wolno płynie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 12 lipca 2023 09:27
12 lipca 2023 11:42

Tak,  tak,...

...  dla  ,,naszej  wadzuni,,  wszystko  jest  trudne  i  nielatwe   !!! 

Latwo  im  tylko  zatrudniac  nowych  ,,pasozytow,,  -  oczywiscie  tylko  samych  swoich  -  pobierac  niebywale  wysokie  apanaze  za  swoje  NIEROBSTWO  i  BRAK  KOMPETENCJI,...  brac  kolejne  nagrody  i  ,,tFoZyc,,  kolejne  ZEROWISKA  !!!

Tylko  to  jest  dla  nich  latwe  i  tylko  to  sie  liczy,...  ach  i  jeszcze  DEFRAUDOWAC  NASZE  PIENIADZE  jak  taki  ntp.  KURWIZOR  i  inne  propagandowe  jaczejki  !!!

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Pioter 12 lipca 2023 09:45
12 lipca 2023 14:50

No ja się nie dziwię że "obmanuli" . Można odnieść wrażenie, że Rosja od wielu lat za dużo sobie pozwalała ustawiając wybory w USA w mediach społecznościowych, korumpując elity za pośrednictwem oligarchów, generując konflikty i  wykorzystując kompromaty ( kto wie gdzie są te filmy od Epsteina ). Z resztą Ukraina także ( słynny laptop syna Bidena ) i afery obyczajowo- korupcyjne. Dlatego deep state urzadził im jesień średniowiecza. Warto też pamiętać kto nas chciał na początku w wojnę wpuścić MIG-ami poza decyzją NATO..

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Paris 12 lipca 2023 11:42
12 lipca 2023 16:34

Mały swieży przykład gry z Niemcami na punkty.  No niestety wojna to także biznes....ogromny biznes.

(...) Niemcy wypowiadają umowę na naprawę czołgów Leopard dla Sił Zbrojnych Ukrainy w Polsce, pisze Handelsblatt. Zostanie on ogłoszony w ciągu kilku najbliższych dni. Powodem są wielokrotnie przeszacowane koszty usług ze strony polskiej(...)

(...)Doświadczenia z SZ RP pokazuję też że przed rozebraniem pojazdu nie wiadomo jaki będzie zakres prac. Bo np burty kadłuba w rejonie gniazd drążków skrętnych mogą pękać. Co wymaga bardzo drogich prac spawalniczych których technologię mają TYLKO Niemcy. Już na tej jednej rzeczy remont danego jednego kadłuba jest mniej więcej 2x w plecy w relacji do kosztorysu (...)

(...) Mimo obłożenia są jeszcze wolne moce produkcyjne ale jakoś nie widać żeby Niemcy byli skłonni jako podwykonawcę zatrudnić polskie firmy (...)

Podobno Niemcy szykowali sie na przejęcie Bumaru Łabędy. Nie udało się. Onet oczywiście na froncie krytycznych opinii o Bumarze....itp itd . Tak będzie teraz w walce o duże kontrakty.  No ale gramy w tel lidze i łatwo nie będzie...

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Andrzej-z-Gdanska
12 lipca 2023 16:39

Cenna notka, ale trzeba wnieść poprawki, bo w wywiadzie jest w większości błąd w nazwisku - zamiast Naumann, to jest Neumann, a nawet Nemann :)
Jeszcze dopowiem, że prężnie działająca Fundacja im. Friedricha Naumanna, jedna z pięciu niemieckich białych agentur politycznych, w latach 90. tych miała swoją siedzibę także w Warszawie, dziś - widocznie cięto koszty - zarządza się Mitteleuropą, w tym Polską, z Pragi - tam jest biuro obsługujące cały nasz region. 
https://www.freiheit.org

https://polen.diplo.de/pl-pl/02-themen/02-1-willkommen/07-institutionn?openAccordionId=item-485786-2-panel

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 12 lipca 2023 16:34
12 lipca 2023 17:49

Bo  grac,  Panie  Peter`ze,...

...  to  ,,CZa  umic,,  !!!

A  nie  PCHAC  SIE  na  jakies  dete  ,,majdany,,  i  NA  SILE  ludzi  ,,uszczesliwiac,,...  ale  dokad  bedzie  ta  OBLUDA  i  ZAKLAMANIE  dotad  bedzie  ten  SYF,  ktory  obecnie  mamy...  i  miec  jeszcze  dluuugo  bedziemy,...

...  ale  widocznie  taka  jest  Wola  Nieba,

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @BeaM 12 lipca 2023 16:39
12 lipca 2023 18:22

Dziękuję za cenne uwagi i "czujność". :)

Już poprawiłem.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 12 lipca 2023 08:27
12 lipca 2023 19:54

"

Czy budzimy się z ręką w nocniku – oczywiście nie. Mamy przezbrajaną armię i realny wzrost gospodarczy. Teraz będzie jazda na punkty, żeby obciąć nam skrzydełka….Punkt startu jest niezły ale prawdziwa gra dopiero się zaczyna"

Niech tylko ta przezbrajana armia za bardzo nie pójdzie panu do głowy.

Proszę wziąć pod uwagę że cały ten zamawiany w dzikim pośpiechu sprzęt w postaci czołgów, samolotów, śmigłowców, artylerii rakietowej itp. dotrze do Polski za około 12 lat.

Nie muszę chyba dodawać ile się przez 12 lat może wydarzyć w Europie i w ogóle w polityce, która warunkuje wszystkie inne poczynania.

Wystarczy wspomnieć okres 2013 - 2022. Ile w ciągu tych 9 lat zmieniło się i jak się zmieniła kompletnie sytuacja geopolityczno-militarna w Europie.

 

A tak w ogóle to nasuwa mi się taka refleksja.

Jak to się stało że po 30 z górą latach od nastania III RP jesteśmy militarnym pariasem, co robili przez te wszystkie lata nasi politycy, stratedzy i analitycy?

Dopiero teraz, rok temu się ocknęli i minister Błaszczak w pośpiechu zamawia co jest dostępne na półkach.

To trochę przypomina mi sytuację tego rodzaju:

"spocony i przestraszony facet wpada do sklepu z bronią i bełkoce: oj, tam u Heńka, u sąsiada chałupa się pali i strzelają się, dawaj

pan broń, co pan tam masz!

Sprzedawca - oczywiście, proszę. A jak będzie, gotówka czy kredyt?

No panie, akurat nie mam pieniędzy, dawaj pan na kredyt!

Dobrze, proszę bardzo, pakujemy wszystko.

Pierwsza spłata 1 szego każdego miesiąca, oprocentowanie 30%.

Dziękuję i życzę miłego dnia."

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Pioter 12 lipca 2023 09:45
12 lipca 2023 20:03

"Widać więc, że celem USA w tej wojnie wcale nie jest wygrana Ukrainy nad Rosją, ale destabilizacja gospodarcza Ukrainy, a więc zlikwidowanie rówież polskiego zagrożenia dla gospodarki niemieckiej. Przy okazji tylko rozwalają rosyjską armię.

Niestety, ale depstate w USA cały czas stawia na Niemcy w Europie. Być może liczą na to, że okupwane Niemcy są bardziej sterowalne niż odbudowująca się Polska."

Oczywiście że celem USA nie jest wygrana Ukrainy.

Celem USA jest osłabienie Rosji, jak to wyznał publicznie sekretarz obrony USA Lloyd Austin.

Nie wiem czy deep state stawia na Niemcy w Europie, ale prezydent Biden wydaje się ku temu wyrażnie skłaniać.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 12 lipca 2023 08:03
12 lipca 2023 20:42

"Ten,  dety  Neumann...

...  to  mial  niezle  KUKU  NA  MUNIU...  i  jego  ,,spaTkobiercy,,  tez  !!!

Niech  sie  wypchaja  tym  swoim  ,,sFiatem  pojec,,  i  ida  do  diabla,...  bardzo  dziekuje,  Panie  Andrzeju,  za  PRZEWAZNY  wpis,"

I jeszcze proszę zauważyć, pani Renato, co się działo jak Trump pojechał do Niemiec po wizycie w Polsce.

Jak tam szwabięta się ciskały i darły mordy.

Nie lubią kagańca, oj nie lubią.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 12 lipca 2023 19:54
12 lipca 2023 21:00

(...) Niech tylko ta przezbrajana armia za bardzo nie pójdzie panu do głowy (...)

(...)Jak to się stało że po 30 z górą latach od nastania III RP jesteśmy militarnym pariasem, co robili przez te wszystkie lata nasi politycy, stratedzy i analitycy?(...)

To że jesteśmy pariasem militarnym to dość odważne stwierdzenie i pochodzi głównie od aktualnej opozycji i ich sponsorów.  To podobna opinia jak ta, że Rosja poradzi sobie z Ukrainą w dwa tygodnie a w lutym będzie dwa ...ale lata. W zasadzie z oczywistych względów czynni wojskowi nie mówią za dużo na ten temat poza generałami emerytami, którzy mają swoje powody i lobbystami zbrojeniowymi.  Nie czuję się kompetentny aby w tej sprawie się wypowiadać ale podejrzewam, że pedagogika wstydu też tu jest stosowana. Nie jest tak dobrze jak mówi Błaszczak ale pewnie nie jest tak źle jak mówią inni. Generalnie w naszym myśleniu jest zakodowana targowica mentalna , w której każda aktualna nasza władza to zdrajcy. To spore uproszczenie.  Gdyby tak było to by nas nie było a podróż po kraju pokazuje że jest całkiem nieźle... 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 12 lipca 2023 21:00
12 lipca 2023 21:24

"Nie czuję się kompetentny aby w tej sprawie się wypowiadać ale podejrzewam, że pedagogika wstydu też tu jest stosowana. Nie jest tak dobrze jak mówi Błaszczak ale pewnie nie jest tak źle jak mówią inni."

Nie sądzę żebym się posługiwał pedagogiką wstydu w swoim komentarzu, ja pytałem o polską politykę ostatnich 30 lat, czyli rządy wszystkich formacji, i postkomunistów w formie SLD, szeroko rozumianej prawicy i innych.

 

"Podróż po kraju pokazuje że jest całkiem nieżle?"

Wie pan, ja podczas swojej ostatniej ubiegłorocznej podróży do Polski, w swoim rodzinnym mieście Lublinie, zauważyłem zdjęcie w formie plakatu.

Przedstawiał ministra Błaszczaka w otoczeniu żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej.

A całość była ładnie, że tak się wyrażę, podrasowana [enhancement to się nazywa po angielsku] , zapewne w popularnym programie Photoshop czy innym.

Proszę mi wierzyć na słowo, wiem co mówię, zjmowałem się grafiką komputerową i pracowałem w Photoshopie parę ładnych lat.

Oczywiście pijar, bo takie jest spolszczone określenie terminu "public relations" odgrywa pewną rolę w polityce każdego państwa, ale mam wrażenie że w Polsce

stanowi rdzeń polityki.

Jesteśmy zalewani w mediach informacjami o kolejnych podpisanych umowach, zdjęciami ważnych osobistości ściskających sobie dłonie, makietami pocisków, czołgów i samolotów.

Od tego, śmiem twierdzić, jest  jeszcze daleka droga do tzw. realu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 12 lipca 2023 20:42
12 lipca 2023 21:44

Oni  wszyscy,  Panie  Szczodrocha,...

...  to  jest  JEDNA  BANDA,  zwyklych  BARANOW  i  PUSTAKOW,...  wspolnie  i  w  porozumieniu  nas  i  cala  ludzkosc  okradajaca,  a  to  co  odstawiaja  to  jest  PIC  NA  WODE  FOTOMONTAZ,...

...  prosmy  Pana  Boga  o  zdrowie  i  dalej  robmy  swoje...  i  NIE  WIERZMY  tym  ODSZCZEPIENCOM  ,,o  nas  zatroskanym,,  nawet  na  tyle,  co  brudu  za  paznokciem  !!!

 

Pozabijac  ich  wszystkich  pustym  smiechem,

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 12 lipca 2023 21:24
12 lipca 2023 21:54

Dokladnie  tak,...

...  kroluje  LIPA,  TANDETA  i  PROPAGANDA,  coby  narod  wierzyl  w  te  SCIEME,  ze  ,,tak  dobZe  sie  dzieje,,  w  kraju  POPiS`owym  !!!

Dziekowac  Panu  Bogu,  ze  NAROD  TRZEZWIEJE, 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 12 lipca 2023 21:24
12 lipca 2023 22:36

Wyciąganie daleko idących wniosków o aktualnym stanie wojska z plakatu jest obarczone dużym ryzykiem błędu.  Tak samo jak wyciąganie wniosków o stanie US Army "w realu" tylko z takich informacji

(...) A U.S. military doctor who claimed to be the first-known active duty Army officer to come out as transgender in 2015 has been indicted for allegedly attempting to pass sensitive medical information about military service members to a person she believed to be working for the Russian government.

Maj. Jamie Lee Henry, 39, a staff internist at Fort Bragg, North Carolina, who held secret-level security clearance, was federally indicted in Maryland on Sept. 28 after meeting with an undercover FBI agent who posed as a Russian embassy employee. Indicted along with Henry was her spouse, Dr. Anna Gabrielian, an anesthesiologist and professor at Johns Hopkins University.

According to a press release from the U.S. Department of Justice, Gabrielian and Henry face eight charges of conspiracy and wrongful disclosure of “individually identifiable health information” for attempting to provide confidential health information of Americans associated with the U.S. government and military to Russia.(...)

Wojsko stosuje różne formy naboru o czym pisałem poniżej i plakaty na fotoshopie o niczym specjalnym nie świadczą...

http://peter15k.szkolanawigatorow.pl/pobor-do-wojska-w-usa-i-koniec-projektu

Wojsko ma oddziały dezinformacji i stosuje  przemyślaną dezinformację czego przykładem jest projekt  związany z UFO... 

 

zaloguj się by móc komentować

emirobro @Pioter 12 lipca 2023 09:45
13 lipca 2023 00:45

"Wczoraj onet wrzucił informację, o tym, że Rosja dostała zielone światło od USA do napaści na Ukrainę. Informacje dokładnie takie same jak z Irakiem i jego napaścią na Kuwejt. I można zrozumieć przy tym słowa Putina Nas obmanuli!"

Czy moglby pan podac zrodlo lub link?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @emirobro 13 lipca 2023 00:45
13 lipca 2023 08:07

Musieli już usunąć, bo przekopywanie archiwum onetu nie daje dziś rezultatu. Chodzi głównie o rozmowy na linii CIA - FSB (a dokładniej Burns - Naryszkin) toczone przed rozpoczęciem inwazji, w jej trakcie (Turcja) oraz ostatnio. Szczególnie zastanawiająca jest wypowiedź Naryszkina w sprawie ostatniej rozmowy.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @BeaM 12 lipca 2023 16:39
13 lipca 2023 09:10

Ciekawe skąd czechy. Na zalinkowanej stronie jest informacja, że Fundacja im. Friedricha Naumanna - Fundacja na Rzecz Wolności kieruje czy jak oni piszą koordynuje Borek Severa

Pan Borek wygląda tak:
Borek Severapracuje w/dla Strategy & Politics Management Consultings pewnie robią to samo co S&F pana Bartosiaka, tyle, że prawdopodobnie są po dwóch stronach amerykańskiej barykady - Deep State vs Official State - Najlepsi Niemcy vs Najlepsi Angole.

No i pewnie koordynowanie działań pana Borka polega na tym, że trzeba się obściskiwać z "ludźmi kultury"

Borek Severa & Ladislav Štaidl

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska
13 lipca 2023 10:35

Same  TRUPY  !!!

Ale  bez  ,,ludziUF  kOltOry  i  sportu,,  -  ta  SCIEMA  PROPAGANDOWA  sie  nie  obejdzie. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Paris 13 lipca 2023 10:35
13 lipca 2023 10:37

Pardon,...

...  mialo  byc  do  Pana  ArGut`a.

I  dzieki  za  info,

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Paris 13 lipca 2023 10:37
13 lipca 2023 12:38

Nie Pana ArGut`a , a kolegi nawigatora ArGut`a ... Takeśmy se wybrali to nie panujmy teraz sobie.

A koleżanka to jakiejś nie polskiej klawiatury używa ... nie żebym się czepiał ale podoba mnie się, że te gupie moje windowsy i linux potrafią pisać i gadać w tylu językach ->  仲間のナビゲーター

zaloguj się by móc komentować

Paris @ArGut 13 lipca 2023 12:38
13 lipca 2023 14:45

OK,  Kolego  Nawigatorze,...

...  tak,  caly  czas  jestem  na  francuskiej  klawiaturze.  Moj  lapek  juz  ,,dogorywa,,  i  pewnie  zimowa  pora  sprawie  sobie  nowy,  no  ale  jak  na  moje  skromne,  obecne  potrzeby  jest  wystarczajacy.  Troche  obawiam  sie  tego  ,,przestawienia,,  -  pewnie  z  czasem  okaze  sie  ono  zupelnie  niepotrzebne,  ale  ,,strach  ma  duze  oczy,,...  a  poza  tym  nie  bardzo  toleruje  zmiany.

Mam  nadzieje,  ze  nie  stanowi  to  dla  Kolegi  jakiejs  niedogodnosci.     

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @ArGut 13 lipca 2023 12:38
13 lipca 2023 22:15

agut san !

Czytamy koledzy czy pomiędzy ?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 12 lipca 2023 22:36
14 lipca 2023 06:59

No to trans siedzi albo wkrótce będzie siedzieć.

Takie rzeczy się zdarzają i fakt że trans było na usługach nijak się ma do tego w jakim stanie znajduje się armia amerykańska.

Pan porównuje US Army z wojskiem polskim?

Wolne żarty.

Po 30 ponad latach olewania wojska i spraw militarnych przez wszystkie kolejne rządy, ocknęli się nagle w 2014, po zajęciu Krymu przez Rosjan.

Ocknięcie polegało na tym, że przestraszony Tusk robił sobie zdjęcia z Bidenem, wówczas wiceprezydentem, a zakłopotany Skrzypczak wykrztusił że "tzw. bojówki to mamy ze 40 tysięcy".

Czyli żołnierzy zdolnych do walki i dysponujących jakimś sprzętem. Niesamowite osiągnięcie jak na 36 milionowy kraj.

A potem znowu letarg.

Dopiero jak Putinowi pękła żyłka i wszedł na Ukrainę, rwetes powstał i kupowanie co podleci, ze wszystkich półek.

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 12 lipca 2023 22:36
14 lipca 2023 07:19

A Andrzej Duda już jakiś czas temu określił sam siebie mianem "sługi narodu ukraińskiego".

Przyznam szczerze że mnie to trochę zaskoczyło.

Zawsze myślałem że jako przezydent Rzeczpospolitej, wybrany w demokratycznych wyborach przez obywateli polskich, Andrzej Duda jest sługą narodu polskiego.

Wzruszające jest również to, że pan prezydent Duda ostatnio wraz z prezydentem Zelenskim zapalili świece w kaplicy na Ukrainie, składając hołd "ofiarom Wołynia".

Tak się wyraził dosyć enigmatycznie prezydent Zelenski, a z ust pana prezydenta Dudy nie padło żadne sprostowanie.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 14 lipca 2023 07:19
14 lipca 2023 08:24

Polityka trzeba rozliczać nie z tego co mówi ale co wdraża " w realu " . Ja zawsze zadaję pryncypialnym krytykom PIS pytanie - co powinno się zrobić i nie otrzymuję odpowiedzi. Przykładowo sędziów rokoszan należałoby wyrzucić z zawodu i niech sobie biegają po klientach jako radcy prawni zamiast kasować grube apanaże z kasy sądu. Szczególnie te głupie politycznie sędziny, którym się śni kariera lewarowana iustitią. No ale taki krok skutkowałby, nawet machnać ręką na Unię , ale na nasze kontrakty zbrojeniowe. Jak wtedy wszystkie „NY Timesy globalne” wpadłyby w histerię i zaczęłyby nas przepuszczać nas przez medialną maszynkę do mielenia . Jak to skutkowałoby w naszych wyborach jesienią . Niech lepiej się zajmują się teraz w USA strajkiem aktorów i scenarzystów, na który Zuckerberg i Zaslav odpowiadają wzniesieniem środkowego palca na zasadzie „co nam zrobicie gołodupcy ?”… Dlatego musimy lawirować i czekać na odpowiedni moment. Pan prezydent podoba mi się głównie przez garsonki pani prezydentowej, które na szczupłej sylwetce leżą idealnie. Ale porównując intelektualny poziom np. do Jarosława Kaczyńskiego to zupełnie inna galaktyka. PO nie przedstawia żadnego poziomu bo ich program to „zrobimy wszystko co nam każą organizacje międzynarodowe”…  Wtedy jeden z drugim kupi sobie jakis apartament w Hiszpanii ale nie wiedzą idoci,  że im go zajmą "okupas" jak będą akurat w kraju....

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Szczodrocha33 14 lipca 2023 07:19
14 lipca 2023 08:41

> Andrzej Duda już jakiś czas temu określił sam siebie mianem "sługi narodu ukraińskiego".

Mnie to akurat nie dziwi, z powodów formalnych jaki powodó popkulturowych. Powód popkulturowy jest oczywity
-> Слуга народа nawet Polsat / SretFlix nakręcił swoją wersję Sługi Narodu. Powody polityczne, o nich pisałem pod notkami kolegi nawigatora PIOTER-a i nazywa się on MultiRON.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Szczodrocha33 14 lipca 2023 06:59
14 lipca 2023 09:09

(... ) Pan porównuje US Army z wojskiem polskim? Wolne żarty (...)

USA było już na "dobrej drodze" do całkowitej destrukcji ale to zostało zablokowane przez tzw. kompleks militarno przemysłowy ,  który został zaatakowany przez producentów kredytu oddziałami LGBT+++ .  Na razie aresztują transów pod zarzutem szpiegostwa albo kradzieży damskich ciuchów na lotnisku.  Tymczasem władcy USA i świata na kredyt , właśnie zaparkowali swoje autka w SunValey aby się naradzić

 a szef Disney-a  potwierdza że kończą z wojenkami ideologiczno-obyczajowymi c.d.n.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 14 lipca 2023 08:24
14 lipca 2023 14:23

"Pan prezydent podoba mi się głównie przez garsonki pani prezydentowej, które na szczupłej sylwetce leżą idealnie."

Muszę przyznać że ten fragment pańskego komentarza najbardziej mi się podoba.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 14 lipca 2023 09:09
14 lipca 2023 14:25

"Prywatne odrzutowce przybywają do Sun Valley"?

Skandal, ocieplają znowu klimat.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ArGut 14 lipca 2023 08:41
14 lipca 2023 23:58

"Mnie to akurat nie dziwi, z powodów formalnych jaki powodó popkulturowych. Powód popkulturowy jest oczywity
-> Слуга народа nawet Polsat / SretFlix nakręcił swoją wersję Sługi Narodu. Powody polityczne, o nich pisałem pod notkami kolegi nawigatora PIOTER-a i nazywa się on MultiRON."

Mnie to natomiast bardzo dziwi.

Wie pan, zostawmy popkulturę i nie bawmy się w eufemizmy.

Rodacy prezydenta Zelenskiego 80 lat temu wymordowali ponad 100 tysięcy polskich obywateli, naszych rodaków.

I to w taki sposób że nawet esesmanów na widok zwłok pomordowanych zbierało na wymioty.

Tysiące szczątków ludzkich leżą rozrzucone w ziemi na Ukrainie.

A prezydent Duda pali świeczki w kaplicy i słucha jak Zelenski mówi o ofiarach  Wołynia?

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ArGut 14 lipca 2023 08:41
15 lipca 2023 00:29

Jeszcze mi się nasuwa taka uwaga, bo właśnie przeczytałem w Gazecie Wyborczej wywiad z niejakim Witoldem Szabłowskim, reporterem, autorem książki "Opowieści z Wołynia".

Wiec pan Szabłowski odkrywa prawdę o Wołyniu, jeżdzi na Ukrainę, uświadamia Ukraińców.

I on w pewnym momencie, podczas tej rozmowy, wygłasza taką oto kwestię, cytuję:

"....jestem absolutnie przekonany, że Ukraina nie ma wyjścia i prędzej czy później będzie musiała się z tym tematem rozprawić. Tak jak nasza droga do Zachodu prowadziła przez Jedwabne, tak droga Ukraińców będzie prowadzić przez Wołyń. Ja naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem tego, co Polska zrobiła w kwestii Jedwabnego, i tego, jak potrafiliśmy przeprosić Żydów za nasze grzechy. Jasne, ta dyskusja trwa do dzisiaj, ale na poziomie symbolicznym stanęliśmy wtedy jako państwo na wysokości zadania."

Serwowanie takich treści to jest dopiero kurestwo w czystej postaci, proszę wszystkich nawigatorów o wybaczenie, ale nie mogę inaczej.

Cośnienie mi skoczyło, idę się zdrzemnąć.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Szczodrocha33 15 lipca 2023 00:29
15 lipca 2023 00:30

Oczywiście powinno być "ciśnienie", przepraszam, to ciśnienie moje.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Szczodrocha33 14 lipca 2023 23:58
16 lipca 2023 18:01

Jakie eufemizmy ? Jak ukraińcy mogli wymordować polaków skoro Ukraina jako państwo istnieje od 1991 roku ?

> I to w taki sposób że nawet esesmanów na widok zwłok pomordowanych zbierało na wymioty.

To jest eufemizm i gloryfikowanie niemieckiego okupanta ! Dodatkowo uznaje pan za prawdopodobne i otwiera pan drogę do twierdzeń, że to polacy wymordowali więcej żydów niż ci wstrząśniecie, wrażliwi i zarzyganie esesmani. PAN SIĘ OGARNIE i spojrzy na stan prawny a nie EMOCJAMI SIĘ UNOSI !

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ArGut 16 lipca 2023 18:01
16 lipca 2023 23:52

" Jak ukraińcy mogli wymordować polaków skoro Ukraina jako państwo istnieje od 1991 roku ?"

Przepraszam, ale czy pan głupiego udaje?

Czyż banderowcy nie byli ukraińcami?

Jeśli nie, to kim byli?

I co to ma do rzeczy od kiedy Ukraina jako państwo istnieje?

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Szczodrocha33 16 lipca 2023 23:52
17 lipca 2023 08:33

Nie, niczego i nikogo nie udaję, głupi też nie jestem choć czasem zdarza mnie się jakąś głupotę zrobić.

> Czyż banderowcy nie byli ukraińcami?

I to jest dobrze postawione pytanie, na które w szkole nawigatorów już sądzę, że pisaliśmy. Ale powtórzyć nie zaszkodzi. Słyszał pan o takim bycie jak -> Komisariat Rzeszy Ukraina. Proszę to porównać z datą formacji UPA (Ukraińska Powstańcza Armia) oraz popatrzyć na sojuszników Ukraińskiej Powstańczej Armii. No i mnie z tego wychodzi - JAK BYK - to o czym mówił w linkowanej rozmowie pan Grzegorz Kucharczyk jak wymienia pana postać pana Friedrich Naumann. Przytoczę to raz jeszcze ->
... Stwórzmy im zestaw pojęć i niech się nim posługują ...

Za wszystkie sprawy z działalnością UPA między 1.09.1939 a 8.05.1945 odpowiadają Niemcy, a od 9.05.1945 do rozformowania -> ci, którzy wygrali II wojnę światową.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować