-

Andrzej-z-Gdanska

Nie lubię "bieżączki", ale są wyjątki

Takim wyjątkiem jest to co stało się wczoraj na terenie wsi Przewodów w powiecie hrubieszowskim w woj. lubelskim. Minęło sporo czasu i właściwie nic pewnego nie wiadomo w tej, poważnej sprawie. Zginęły dwie osoby. Są wiadomości poważne, takie sobie i trochę zwariowane komentarze pod jednym z artykułów. Tak się dzieje, tak się wykorzystuje "pustkę" informacyjną. Zamieszczam na początek, żeby później można było ocenić co się zdarzyło naprawdę. Nie skomentuję żadnej z poniższych informacji, żeby nie zaciemniać obrazu sytuacji. Natomiast komentarze do notki to co innego. Proszę też o ważne uzupełnienia. Dziękuję.

Informacja z dnia16 listopada 2022 r. godz. 07:09

15 listopada o godzinie 15:40 na terenie wsi Przewodów w powiecie hrubieszowskim w woj. lubelskim spadł pocisk produkcji rosyjskiej - przekazał polski resort dyplomacji. Zginęły dwie osoby. Służby wyjaśniają okoliczności zdarzenia. Jak podali na konferencji rzecznik rządu Piotr Muller i szef BBN Jacek Siewiera, podwyższona zostaje gotowość niektórych jednostek wojskowych i innych służb mundurowych.

https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-ap-na-polska-miejscowosc-przewodow-spadly-dwie-rakiety-zgine,nId,6413052#embed

 

Pytany przez dziennikarzy prezydent USA Joe Biden o to, czy rakieta, która spadła na Przewodów została wystrzelona z Rosji, odparł:

"Istnieją wstępne informacje, które temu przeczą - nie chcę przesądzać przed tym, jak całkowicie to ustalimy, ale to mało prawdopodobne, z punktu widzenia trajektorii, że została wystrzelona z Rosji".

 

NATO-wski samolot znajdujący się w polskiej przestrzeni powietrznej śledził rakietę, która spadła w rejonie granicy Polski z Ukrainą, po polskiej stronie granicy - podaje CNN. W wyniku eksplozji spowodowanej upadkiem rakiety, zginęły dwie osoby.

CNN nie podaje o jaki samolot chodzi - mógł to być np. statek powietrzny wczesnego ostrzegania (AWACS).

https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art37423101-cnn-samolot-nato-sledzil-rakiete-ktora-spadla-na-polske

 

 

Według Dmitrija Polianskiego, zastępcy ambasadora Rosji przy ONZ, wielkość krateru pozostawionego w Polsce po wybuchu jest dowodem że nie mógł to być bezpośredni atak rakietowy.

https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art37423201-zastepca-ambasadora-rosji-w-onz-to-nie-byl-atak-rakietowy

 

MSZ po wybuchu rakiety w Przewodowie wzywa ambasadora Rosji. Ale mógł to być uszkodzony pocisk ukraiński

Wojna w Ukrainie 15.11.2022, 19:35

Agata Kondzińska Paweł Wroński

https://wyborcza.pl/7,75398,29143788,morawiecki-w-trybie-pilnym-zwolal-komitet-ds-bezpieczenstwa.html

 

Komentarze do artykułu z linku poniżej:

Fabian_0200 15 listopad (23:25)

Polska powinna w odpowiedzi zbombardować ruskie bazy w Kaliningradzie. Całe NATO powinno włączyć się i sprowadzić Rosję tam gdzie jest jej miejsce. Dość tych kpin z ONZ , konwencji genewskich, praw człowieka i bezpłatnego mordowania ludności w Ukrainie a teraz już w POLSCE❗ NATO powinno wyposażyć czym prędzej w rakiety o zasięgu 300km i zacząć szkolić ukraińskich pilotów na myśliwcach F16. Obrócić w perzynę Kaliningradzkie bazy wojskowe na początek w odpowiedzi na rakietowy atak kacapów na nasz kraj. Zginęli ludzie, Polacy, zostaliśmy zaatakowani i nieistotne czy celowo czy przypadkowo. Kacapy chcą wojny z całym NATO to będą ją mieć skoro tak sobie pogrywają❗

 

Edmund 15 listopad (23:20)

Gdzie są teraz ci komentujący na defence24.pl, że Rosja jest osłabiona i przez najbliższe 10 lat nic nam nie grozi? Gdzie są ci krytykujący, że zakupy są za szybko i za dużo, a w ogóle nie ma offsetu?

 

Jaszczur 15 listopad (22:51)

Jakim cudem NATO nie wie czy taka rakieta spadła czy nie ? Co oni ich na radarach nie widzą ? AWACKS-y satelity , radary , samoloty w powietrzu a oni nie wiedzą czy rakiety spadły.... Nie mogą potwierdzić.... Co do samego zdarzenia to pewnie ruska rakieta zabłąkała sie .... W to że specjalnie uderzyli nie uwierzę bo na tym akurat najwięcej stracą a może o przez to wojnę przegrają jak NATO niebo zablokuje nad Ukraina. Ci zabici mieli pecha nie z tej ziemi ..... By zabłąkana rakieta zabiła na tak odludnych terenach gdzie trafienie w człowieka bądź nawet budynek graniczy z cudem 95% w tamtych terenach to pola i lasy

https://defence24.pl/polityka-obronna/pilne-spotkanie-komitetu-ds-bezpieczenstwa-narodowego-w-zwiazku-z-zaistniala-sytuacja-kryzysowa

Następne doniesienia:

Jak przekazał resort, "w związku z tym zdarzeniem minister spraw zagranicznych prof. Zbigniew Rau wezwał ambasadora Federacji Rosyjskiej do MSZ z żądaniem niezwłocznego przekazania szczegółowych wyjaśnień".
Jasina, pytany przez tvn24.pl o rozmowę z ambasadorem, odesłał do pierwotnego komunikatu resortu i uściślił, że rozmowa "trwała 5 minut".

Premier Holandii: do tragedii w Polsce nie doszłoby, gdyby Rosja nie zaatakowała Ukrainy.

https://tvn24.pl/swiat/rakieta-rosyjskiej-produkcji-zabila-dwie-osoby-w-polsce-swiatowe-media-komentuja-6221643

Ważny głos:

Gen. Polko zwrócił uwagę, że należy w naszym kraju "popracować nad polityka informacyjną". - Trudno, żeby polscy obywatele dowiadywali się z amerykańskim mediów, co w istocie się stało. Ważne byłoby, żeby przyspieszyć jednak to komunikowanie - przekazać to, co wiemy na początek wraz ze znakami zapytania i dopiero wtedy zwoływać konferencję chociażby w BBN czy w innych miejscach. Utrzymywanie takiej tajemnicy cały czas to wcale nie działa dobrze na polską stronę, ponieważ jest to pole dla rosyjskiej propagandy. Kiedy nie ma informacji, komunikacji ze społeczeństwem, to potencjalny agresor może szerzyć swoją dezinformację" - mówił gen. Polko.

https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-ukraina-rosja/aktualnosci/news-gen-polko-wskazuje-co-rzad-natychmiast-musi-poprawic,nId,6414559

Fragmenty analizy Marka Budzisza:

Mamy też zastanawiające różnice na poziomie podstawowym. I tak polskie media przytaczając relacje świadków wydarzenia mówią o dwóch wybuchach i dwóch rakietach, podczas gdy amerykański CNN poinformował o tym, że myśliwce NATO, dyżurujące w polskiej przestrzeni powietrznej prześledziły tor lotu, ale jednej rakiety, która upadła na naszym terytorium. To czy mamy do czynienia z jedną czy dwiema rakietami jest w tej sprawie kwestią zupełnie fundamentalną. Jeśli bowiem jeden pocisk zniszczył suszarnię kukurydzy i wagę przejazdową w Przewodowie zabijając dwie osoby to w istocie może to być incydent, wypadek, lub tragiczna pomyłka. Jeśli jednak mowa jest o dwóch rakietach to o pomyłce raczej nie może być mowy, a mamy do czynienia z atakiem.
... w miejscowości Łabunie, w linii prostej znajdującej się ok. 50 km od Przewodowa mamy system radarowy RAT-31, który jest jednym z trzech NATO-wskich radarów tego rodzaju zbudowanych w Polsce będących elementem ochrony naszej przestrzeni powietrznej. Ma on zasięg 500 km i jest rzeczą oczywistą, iż w czasie wojny zbiera dane na temat ruchu w przestrzeni powietrznej. Zakładam w tej sytuacji, iż posiadamy niezbędne informacje, na miejscu w Przewodowie pracują też nasze ekipy, można zatem na podstawie analizy szczątków rakiety – rakiet ustalić i to dość szybko czy mieliśmy do czynienia z jednym czy z dwoma pociskami.
To, że polska opinia publiczna musiała czekać ponad 5 godzin zanim szef BBN-u i rzecznik prasowy rządu ujawnili szczątkowe i dalece niepełne informacje na temat tego co się wydarzyło uważam za poważny błąd komunikacyjny, który w przyszłości musi zostać wyeliminowany. W takich wypadkach nie chodzi wyłącznie o szybkie podjęcie niezbędnych działań, co zrobiono, a minister Błaszczak poinformował nawet o podniesieniu poziomu gotowości niektórych jednostek wojskowych, ale o przeciwdziałanie naturalnym odruchom paniki, która zaczęła się pojawiać. Jest to zjawisko tym bardziej potencjalnie groźne, że w sytuacji braku oficjalnych komunikacji mediasfera żyje najróżniejszymi spekulacjami na temat tego co się stało i konsekwencjami wydarzenia, a Polacy otrzymali od władz niewerbalny, ale bardzo zaostrzający napięcie komunikat.

https://wpolityce.pl/polityka/622275-co-stalo-sie-w-przewodowie-i-jak-na-to-odpowiedziec

Niezbyt celny "tłit" moim zdaniem:

Wiadomość z ostatniej chwili:

Autor Dominik Farelnik
16 listopada 2022, 12:57 CET
Andrzej Duda podkreślił, że całą winę za wczorajsze starcie ponosi strona rosyjska.
"Nic absolutnie nie wskazuje na to, że był to intencjonalny atak na Polskę (...). Nie była to rakieta, która była wymierzona, wycelowana w Polskę. Nie był to atak na Polskę" - powiedział prezydent. "Najprawdopodobniej była to rakieta produkcji radzieckiej, wyprodukowana w latach 70., typu S-300" - dodał.
"Nie mamy w tej chwili żadnych dowodów, na to, że rakieta ta została wystrzelona przez stronę rosyjską. Natomiast wiele wskazuje na to, że była to rakieta, która służyła obronie przeciwrakietowej, że była użyta przez siły obronne Ukrainy" - oznajmił Andrzej Duda.
Prezydent wyjaśniał, że Rosjanie przeprowadzili ostrzał Ukrainy rakietami manewrującymi, które leciały z różnych kierunków. "Prawdopodobnie część z nich leciała w okolice polskiego terytorium, a następnie zawracała na wschód, wiec ukraińska obrona wystrzeliwała rakiety w różnych kierunkach i jest wysoce prawdopodobne, że jedna z tych rakiet spadła na terytorium Polski" - przekazał.
"Oględziny na miejscu zdarzenia wskazują na to, że nie doszło tam do klasycznej eksplozji ładunku wybuchowego rakiety, tylko prawdopodobnie był to efekt upadku rakiety w tym miejscu, połączony być może z eksplozją paliwa, które pozostawało w tej rakiecie. Nie była to klasyczna, duża eksplozja rakiety. Takie są wstępne wnioski" - powiedział prezydent. Swoje działania na miejscu cały czas kontynuują polscy oraz amerykańscy śledczy.
"Najprawdopodobniej był to niestety nieszczęśliwy wypadek" - podkreślił Andrzej Duda.

https://www.upday.com/pl/duda-rakieta-byla-uzyta-przez-sily-obronne-ukrainy

Małe podsumowanie:

Z duzym prawdopodobieństwem w Przewodowie spadły odłamki rakiety S-300. Dlatego zniszczenia są stosunkowo małe w porównaniu do tego co mogła spowodować"cała" rakieta. Wyrzutnie rakiet S-300 posiadają zarówno Rosjanie jak i Ukraińcy.

"Nikt nie obwinia Ukrainy, a oni otwarcie kłamią. To jest bardziej destrukcyjne niż rakieta" - mówi jeden z zachodnich dyplomatów, cytowany przez "Financial Times".

Władze w Kijowie odcinają się od eksplozji rakiety w Polsce. Kijów konsekwentnie powtarza: to nie nasz pocisk, to sprawka Rosjan. Tamtejsi politycy, wojskowi i eksperci twierdzą, że celem ataku były linie energetyczne pomiędzy Polską a Ukrainą.
Tymczasem dotychczasowe ustalenia państw Zachodnich wskazują na to, że w Przewodowie eksplodowała rakieta ukraińskiej obrony przeciwlotniczej. Amerykańskie media twierdzą, że ukraińscy wojskowi niemal wprost przyznali się do tego Pentagonowi. Mimo to, na poziomie politycznym, całkowicie zaprzeczają. "To staje się śmieszne. Ukraińcy niszczą nasze zaufanie do nich. Nikt nie obwinia Ukrainy, a oni otwarcie kłamią. To jest bardziej destrukcyjne niż rakieta" - mówi na łamach "Financial Times" jeden z zachodnich dyplomatów, który przebywa w Kijowie.
Eksperci zwracają uwagę na to, że Kijów otwarcie podważając ustalenia Polski i NATO - Ukraińcy domagają się śledztwa z ich udziałem - podważa wiarygodność Sojuszu oraz koordynację działań. Tym samym postawa ukraińskich władz szkodzi wszystkim: Warszawie, Zachodowi, NATO, a przede wszystkim samemu Kijowowi. Jak zauważają eksperci cytowani przed "DGP", grozi nam teraz poważny kryzys polityczny na linii Warszawa - Kijów, a nasi wschodni sąsiedzi, idąc w zaparte, jeszcze bardziej eskalują problem.

https://www.upday.com/pl/kijow-idzie-w-zaparte-ws-eksplozji

Pojawiają się "odpryski" i to nie są odłamki rakiety, ale informacje.

Zdarzenie w Przewodowie jest na rękę rosyjskiej propagandzie. W związku z tym nie zdziwiłbym się, gdyby Rosjanie w przyszłości próbowali celowo ostrzeliwać cele zbliżone do polsko-ukraińskiej granicy, po to, by zakładać, że ukraińska rakieta obrony przeciwlotniczej lub jej odłamki spadną na teren RP. Wtedy będzie można oskarżyć o to Ukrainę.

Jakie cele bieżące realizuje rosyjska propaganda?

Nadal kluczowym celem jest wpływ na preferencje wyborcze Polaków, destabilizacja sytuacji społecznej oraz wspieranie działań służących wzmocnieniu struktur prorosyjskich, które przejawiają ambicje polityczne. Kolejny cel to wstrzymanie lub ograniczenie wsparcia, jakiego udziela Ukrainie polskie społeczeństwo i polski rząd. Chodzi o stymulowanie niechęci wobec Ukraińców, aby doszło do masowych protestów i sprzeciwu społecznego na takim poziomie, że polski rząd ograniczy wsparcie dla Ukrainy.

Na co powinniśmy uważać jako użytkownicy sieci?

Możemy spodziewać się nowych teorii spiskowych, które będą odnosiły się do NATO, wojny w Ukrainie, do Stanów Zjednoczonych. Na pewno należy zachować spokój wobec przekazów, które odwołują się do sfery emocjonalnej, nie ulegać panice. Będzie pojawiało się mnóstwo treści, że „już wkrótce w Polsce wybuchnie wojna”, że „sytuacja jest skrajnie niebezpieczna”, że „będziemy marznąć”, że „będzie krach systemu”, że „Polska władza będzie ewakuowana z kraju”, że „wplącze naród w wojnę i pozostawi na pastwę Rosji”.

https://cyberdefence24.pl/cyberbezpieczenstwo/mnogosc-narracji-dezinformacyjnych-o-przewodowie-ekspert-radzi-na-co-uwazac-wywiad

Na incydent w Przewodowie zareagował syn Donalda Trumpa. "Skoro to ukraińska rakieta uderzyła w naszego sojusznika z NATO, Polskę, czy możemy przynajmniej przestać wydawać miliardy na ich uzbrojenie?" — zapytał na Twitterze Donald Trump Jr.

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/usa-republikanie-kwestionuja-pomoc-dla-ukrainy-ani-grosza-wiecej/b3xg79x

Jakimś sposobem jest umożliwienie polskiej – czy też szerzej: NATO-wskiej – obronie powietrznej strącanie pocisków, które zagrażają Polsce już w ukraińskiej przestrzeni powietrznej.
Krytycy tego pomysłu wskazują na ograniczenia prawne i ryzyko wciągnięcia w wojnę z Rosją. Tylko że Władimir Putin przecież oficjalnie nie prowadzi jej z Ukrainą. Mówi o czymś, co sam określa mianem operacji specjalnej. Zatem czy zestrzeliwanie pocisków np. wyprodukowanych w Iranie – będzie aktem wojny? Nie musi. To też może być np. operacja antyterrorystyczna. Przeciwko podejrzanej broni z Bliskiego Wschodu, która – jak mówi sam Zełenski – nie wiadomo do kogo należy. 

https://forsal.pl/swiat/ukraina/artykuly/8590229,pocisk-w-przewodowie-rysa-na-wizerunku-zelenskiego.html

 



tagi: ukraina  rosja  ruska rakieta  przewodów 

Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 08:00
146     6063    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ewa-rembikowska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 08:22

Niezależnie od tego, czy był to zbłąkany pocisk ukraiński, czy rosyjski, czy prowokacja to wszystkie opcje polityczne i grupy interesów będą bić pianę, walić w bębenek, by coś ugrać dla siebie.

Przy okazji może uda się wywołać panikę i znów kasza, ryż, konserwy i papier toaletowy zaczną znikać ze sklepów.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ewa-rembikowska 16 listopada 2022 08:22
16 listopada 2022 08:35

Tzw. "handlowcy" zacieraja "rączki" i liczą "pieniążki". :(

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:05

To nie było ważniejszego celu militarnego dla sporo kosztującej  rakiety, niz stodoła na zapadłej wsi?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @DYNAQ 16 listopada 2022 08:57
16 listopada 2022 09:11

To jest "miszczostfo". :))

"unlikely" znaczy "mało prawdopodobny"; a co znaczy 'unlikely'?

Może to oznaczać, np.: mało nieprawdopodobny? czyli jednak prawdopodobny?

W efekcie każdy może odczytac co zechce. :)

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 08:35
16 listopada 2022 09:13

Dokladnie  tak...

...  i  ,,kryzys  RZywnosciowy,,...  sFiatowy  -  sie  kreNci  jak  ta  lala,  bo  G-20  usr*lo  sie  nieprawdopodobna  kompromitacja  i  skandalem,...  ,,zaproszony,,  lavrov  wysluchany  ,,z  powago  i  zrozumieniem,,...  trzeba  ten  syf  indonezyjski  jakos  ,,przykryc,,  !!!

Piana  jest  bita  ze  wszystkich  sil,  bo  telewizor  francuski  caly  czas  ,,swieci  sie  na  czerwono,,...  ale  strasznie  nedznie  im  to  idzie,  bo  akurat  przekazy  z  Polski  bardzo  konkretne,  powazne  -  i  co  najwazniejsze  -  bez  oznak  jakiejkolwiek  PANIKI,...  a  ona,  tzn.  ta  cala  PANIKA  jest  na  dzis  jak  najbardziej  pozadana,  a  tu  cicho  i  spokojnie...

...  smierdzi  to  USTAWKA  na  odleglosc  !!!

 

Ludzie  juz  sie  nie  daja  nabierac  na  takie  dete  PLEWY,...  smierdzi  to  tylko  ZAKLAMANIEM,  OBLUDA...  i  OGROMNYM  ZLODZIEJSTWEM,

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @stanislaw-orda 16 listopada 2022 09:05
16 listopada 2022 09:13

..."sie wypsło", ale nie wiem jak to będzie w języku wojskowych. Niedługo się dowiemy, ale najpierw muszą być uzgodnione stanowiska.

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 16 listopada 2022 09:05
16 listopada 2022 09:14

Ida  na  rympal...

...  po  najmniejszych  kosztach  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 09:13
16 listopada 2022 09:21

O  tak...

...  trzeba  to  wszystko  pSZemielic,...  a  ile  przy  tych  ,,dialogaH,,  rozkradna  na  kolejne  chucpy  i  ustawki  -  tego  nikt  nie  sprawdzi...  bo  sie  NIE  DA,  bo  jest  wojna...

...  tylko  zabijac  i  krasc  sie  da  !!!

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:42

Spadła rakieta. To fakt. Ale gdyby spadło ich więcej, czy mamy sztab gotowy do działań i podejmowania szybkich decyzji? 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:50

Wstępne ustalenia sugerują, że pocisk, który uderzył w Polskę, został wystrzelony przez siły ukraińskie w stronę nadlatującego pocisku rosyjskiego, poinformowała w środę agencja Associated Press, powołując się na urzędników amerykańskich.

Dziwne że nie zadziałał system autodestrukcji.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:52

Po pierwsze, te 7 km oddalenia od granicy pozwala zakładać idiotyzm, czy dezinformacyjną wolę tych, którzy kontestują brak polskiej uprzedzającej reakcji obronnej a także przedłużające się oczekiwanie na dowody w sprawie. Nawet, gdyby nadleciała równolegle do granicy w tym miejscu, to ileż czasu lotu mogła mieć ona nad terytorium RP?

Po drugie, w tym samym czasie trwał masowy atak rakietowy na Ukrainę uderzający także w pobliże granicy z Polską. Do tego trzeba dodać latające ukraińskie pociski obronne (przeciwrakietowe). Tym, jako obronnym, nie nalezy stawiac nadmiernych ograniczeń, bo one nie latają, gdzie chcą, ale za rosyjskimi pociskami. W rezutacie raszyści bez wątpienia wywołali krytyczne nasilenie "bałaganu w przestrzeni balistycznej". To przesądza o ich odpowiedzialności obojętnie, czy upadek danego pocisku w Polsce był przez nich zamierzony, czy niezamierzony. Obowiązkiem Rosji było bowiem nałożyć na plan ataku takie ograniczniki, aby nie doszło do choćby niezamierzonego upadku pocisku w Polsce, ani do ściągnięcia w pobliże Polski ukraińskich środków obronnych. Artylerzyści (lufowi i rakietowi) wiedzą jak to się robi.

Po trzecie, dopuszczenie / pogodzenie się Rosji, że jej ataki rakietowe na Ukraine w krytycznej bliskości Polski mogą przekroczyć granice Polski (choćby tylko ewentualnie, albo tylko pośrednio, np. przez wywołane nimi środki obronne Ukrainy) zmusza do przyjęcia, iż Rosja rozważyła swoje korzyści ze zmaterializowania się takiej ewentualności. Czy zatem zamiar był z zamiarem bezpośrednim, czy ewentualnym, czy był to zwykły rosyjski bardak, Rosja i tak jest winna.

Po czwarte, z trzeciego wynika potrzeba zastanowienia się, jakież to korzyści Rosja mogła brać pod uwagę. Przy całym współczuciu dla ofiar i ich bliskich, nie oni stanowili tu docelowy interes Rosji. Interesem docelowym było i pozostaje sprowokowanie wewnętrznego zamieszania w Polsce, wywołanie osłabienia polskiego rządu, a także test, jak się ten rząd i jego przeciwnicy zachowają oraz obserwacja, jakie procedury poltyczne i militarne Polska i Nato uruchomią dając Rosji okazję ich rozpoznania. Ponadto, jak sią zachowa rosyjska agentura wpływu w UE, w Niemczech i w innych państwach Europy.

Wydaje się, że polski rząd zachował potrzebną rozwagę i już jej nie utraci. Natomiast, aby się tylko nieco uspokoiło, nadal stoimy przed "drugorzutową" eksploatacją wewnętrznego zamieszania w Polsce przez opozycję i przez unijną agenturę wpływu. Nie wytrzymają.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Matka-Scypiona 16 listopada 2022 09:42
16 listopada 2022 09:53

A gdzie nasze stacje  radiololacji i systemy obrony plotn. i przeciwrakietowej?

Wszystkie wysłano nad Dniepr?

zaloguj się by móc komentować

Pioterrr @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:55

Rakieta mogła być wystrzelona z terytorium Białorusi. Ruskiej produkcji. I co wtedy?

Co do zacytowanych komentów, to widać, że pośpiech przy komentowaniu takich spraw to najszybsza droga do zrobienia z siebie głupka. Np. ten Jaszczur. Dziś Niezalezna podała, ale AWACS ma dokładną traktorię lotu tej rakiety.

zaloguj się by móc komentować


Maginiu @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:59

Pzyjmując za prawdę oficjalne komunikaty polskich władz, w Przewodowie wybuch spowodował pocisk produkcji rosyjskiej. 

Z kolei analitycy zajmujący się techniką wojskową, stwierdzają. że widoczne na zdjęciach szczątki pocisku, jednoznacznie wskazują, że był to rosyjski pocisk manewrujący  typu KH-101, a nie rakieta. Szczątki te są charakterystyczne i takie same jak szczątki pocisków, którymi był ostrzeliwany Kijów przez Rosjan. Znając osiągnięcia rosyjskiej techniki wojskowej, jej wysokie standardy i precyzję - jako pewnik można przyjąć, że wybuch pocisku w Przewodowie był po prostu przypadkowy.  Tu sprawdza się sentencja - chcieć to nie znaczy móc.

Ile w tym wszystkim prawdy - czas pokaże

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 09:59

Następne doniesienia:

Jak przekazał resort, "w związku z tym zdarzeniem minister spraw zagranicznych prof. Zbigniew Rau wezwał ambasadora Federacji Rosyjskiej do MSZ z żądaniem niezwłocznego przekazania szczegółowych wyjaśnień".
Jasina, pytany przez tvn24.pl o rozmowę z ambasadorem, odesłał do pierwotnego komunikatu resortu i uściślił, że rozmowa "trwała 5 minut".

Premier Holandii: do tragedii w Polsce nie doszłoby, gdyby Rosja nie zaatakowała Ukrainy.

https://tvn24.pl/swiat/rakieta-rosyjskiej-produkcji-zabila-dwie-osoby-w-polsce-swiatowe-media-komentuja-6221643

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @DYNAQ 16 listopada 2022 09:50
16 listopada 2022 10:03

Pytania rosną lawinowo, a odpowiedzi na razie nie ma. Nie wiemy ile wynosi w godzinach/dniach/miesiącach to "na razie".

zaloguj się by móc komentować

Pioterrr @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 10:06

Ad.3. Wiedząc jaka jest celność rosyjskich rakiet, takiego incydentu można się było od dawna spodziewać. A już na pewno od czasu ataku na ten ośrodek szkoleniowy koło granicy kilka miesięcy temu.

Ad. 4. Bingo. Po to Chińczycy np. podrywali setki samolotów w pozorowanym ataku na Tajwan, po to kacapy latały blisko granic UK czy Norwegii.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 10:09

Dziękuję za obszerną i ciekawą analizę. Mnie się przypomina tzw. "incydent"  z ruskim samolotem, który przekroczył/nie przekroczył kto to wie, granicę turecką i potem odpowiedź tegoż kraju. Po jakimś czasie obaj przywódcy uścisnęli sobie dłonie i tak to się skończyło.

Ciekawe jak zachowa się "unijna agentura wpływu". Na razie wskazówek brak. Jedynie kanclerz Niemiec Olaf Scholz zaapelował o intensywne śledztwo.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Pioterrr 16 listopada 2022 09:55
16 listopada 2022 10:11

Tego jaszczura to specjalnie wkleiłem. On chyba jest z "konfratrów".

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 10:29

Bardzo dobre podsumowanie Orjanie.Ja już tak naprawdę złośliwie dodam,że brakuje tylko telegramu i zbolałej miny pan Putina i rosyjskich generałów z wyrazami współczucia dla dwóch nieboszczyków polskich.Błazeństwo na portalach nawiedzonych "rycerzyków"i zwolenników wojny sięga zenitu.Hajda na Kaliningrad,hajda na banderowców,"pisiory"chcą przesunąć wybory i wprowadzą stan wojenny...etc,etc błaznowanie jest podsumowaniem chyba stanu zamieszania do czego może doprowadzić agresja państw ,które wywrywają sobie najsmaczniejsze kąski swoich biznesowych interesów i czego tak naprawdę chcą...

"Wstrząsające"-relacje w całym swiecie aż drżą w swoich posadach,nawet frau Ursula von Leyen wygłasza gotowość i pomoc Polsce w śledztwie.

zaloguj się by móc komentować

olo @stanislaw-orda 16 listopada 2022 09:05
16 listopada 2022 10:30

to juz chyba holendrzy przerabiali

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 10:38

Podzielam  Twoje  spostrzezenia,...

...  a  dalej  to  juz  tylko  ,,co  by  bylo  gdyby  bylo,,...  w  kazdym  badz  razie  to  -  prawdopodobnie  -  PODPUCHA...  i  wielkie  testowanie  ale  tego  nikt  nie  potwierdzi,...

...  a  najlepsza  komedia  to  jest  widziec  i  slyszec  te  wszystkie  zaklamane  i  skompromitowane  ryje  ,,wielce  zatroskane,,...  trzymajmy  sie  za  kieszenie  bo  ,,nasze  panstwo  robi  sie  coraz  bardziej  potrzeboskie,,... 

...  zeby  sie  choc  nam  i  innym  narodom  SKARPETKI  ostali  przy  tych  ,,zatroskanyH  debilach,,  !!!      

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 10:40

Niezbyt celny "tłit" moim zdaniem:

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 10:40

Od początku wojny jest koncepcja wciągnięcia Polski bezpośrednio do działań zbrojnych ( słynna "akcja" z MIGami na początku poza NATO ) . Warto zwrócić uwagę jakież to środowiska są tym zainteresowane ... Rakieta spadła dokładnie wtedy, kiedy powinna - Rosja wycofuje się, są wyraźnie sugestie zawarcia pokoju i zmniejszenia wsparcia dla Ukrainy w dotychczasowym zakresie przez zachód a u nas zbliżają się wybory.  

Sołowiow , którego matka ( z.d. Szapiro ) była historykiem sztuki a pracowała w muzeum bitwy pod Borodino zaczyna przejawiać psychopatyczne zachowania i chce rozstrzeliwać.... Sołowiow jak i jemu podobni są odpowiedzialni za stan umysłów Rosji.  Umysłów, które uważają że Europa ma być podzielona między Niemcy a imperium rosyjskie, stategię ataku wojskowego i podboju a  czystki etniczne, wywózka dzieci, mordy i gwałty są imperialnie uzasadnione... Sam uważa, że poszedłby na front ale jest za stary...

https://www.youtube.com/watch?v=edYrkthlWX4&t=1460s&ab_channel=Andromeda

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @BTWSelena 16 listopada 2022 10:29
16 listopada 2022 10:42

Zapewne  tak  jak  w  smolenskim...

...  ,,pomogla,,  makrela  !!!

zaloguj się by móc komentować

orjan @Pioterrr 16 listopada 2022 10:06
16 listopada 2022 10:44

Ad.Ad.3 Prędzej, czy później coś takiego Ruskie musiały uruchomić, czy to z zamiarem bezpośrednim, czy ewentualnym, czy bardakowym. Tego naucza już któreś tam prawo Murphy'ego. W tym właśnie sensie należało się spodziewać i wszystko mi wskazuje, że polski rząd w tym sensie spodziewał się.

Ja jeszcze raz podkreślę, że na dystansie i w czasie, od którego dany pocisk / rakieta przypuszczalnie znalazł się na polskim niebie prawdopodobnie nie istnieje żaden sposób jego zniszczenia zanim upadnie. Kwestia wykrycia jest niby odrębna, lecz niejako bezprzedmiotowa wobec braku opcji zniszczenia (rozpoznanie, decyzja, wykonanie). Zakładając, że w fazie upadku pocisk ma prędkość tylko trzysta parę km/h, to na zniszczenie nad 7 km polskiego nieba pozostawała mniej, niż minuta lotu pocisku. Co niby miałoby zdążyć do tego pocisku dolecieć i skąd odpalone, choćby automatycznie? Tyle od oczywistej strony wykonawczej.

A od strony decyzyjnej? Gdyby pocisk był wcześniej zaobserwowany z Polski, ale na Ukraińskim niebie, to nie ma opcji jego zniszczenia z Polski na tamtym niebie, bo to rówanałoby się wzięciu przez Polskę bezpośredniego udziału w działaniach zbrojnych. W dodatku byłaby to woda na młyn polskich i brukselskich agentów Rosji. Izrael może sobie na coś takiego pozwalać nawet na swoim szczeblu decyzyjnym względnie niskim, ale nie Polska w jej położeniu strategicznym i politycznym.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 16 listopada 2022 10:40
16 listopada 2022 10:53

Dokladnie  tak...

...  pokoj  na  Ukrainie  -  bez  wzgledu  na  straty,...  i  aby  Rosja  ,,ten  straszak,,  ocalal,  wtedy  ,,zachod,,  nie  zdechnie,...

...   Franki  ,,gotowe  robic  za  negocjatora,,  !!!

 

Maja  tradycje,  pustaki  i  bankruci...  z  hitlerem  kolaborowali,  to  z  putinem  tez  moga,  

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @olo 16 listopada 2022 10:30
16 listopada 2022 10:54

Nie pozwolono im niczego przerobić

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 16 listopada 2022 10:29
16 listopada 2022 10:54

Niech najpierw frau Ursula zluzuje wypłaty pieniędzy, żeby było na śledztwo. To doprawdy zdumiewające, że ten niemiecki kanclerz i ta niemiecka frau (co za masło maślane mi się napisało :) najbardziej interesują się śledztwem, a nie sytuacją polityczna, która rozgrywa się teraz bez względu na przyszły wynik śledztwa. Prawdziwy sojusznik wydałby oświadczenie o zaufaniu do polskiego rządu w tej sytuacji i zaoferowałby pomoc, cokolwiek polski rząd sobie życzy. Myśmy właśnie tak postąpili wobec Ukrainy. A ci pożal się kulturtragerzy - czekają na śledztwo?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @orjan 16 listopada 2022 10:44
16 listopada 2022 10:55

CNN podało (info w notce), że samolot AWACS zaobserwował rakietę. Niestety nie wiem co się z taką informacją robi. :(

Pisze Pan, że "...polski rząd w tym sensie spodziewał się...". Należy domniemywać, że powinien w sposób wzmożony obserwować/reagować na pewnym odcinku granicy z Ukrainą. Przecież jakoś sobie radzili na granicy z Białorusią. Wiem, że nie jest to porónywalne, ale to jest sprawa dla wojska.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 16 listopada 2022 10:44
16 listopada 2022 10:58

Oceniając po rozmiarach leju po eksplozji (na opublikowanych w mediach fotkach) to niewielkii pocisk przeciwlotniczy o zasięgu od kilku do kilkunastu km.

I czy to nie dziwne, że pośród  wokół tylu niezabudowanych hektarów pól, łąk i lasów "przypadkowo" trafił w Bogu ducha winną stodołę?

zaloguj się by móc komentować

Paris @orjan 16 listopada 2022 10:54
16 listopada 2022 11:04

Tak...

...  bezczelne  i  zuchwale  sa  te  zaklamane,  niemieckie  swinie  !!!

To  ,,sleCtFo,,  to  juz  francuski  telewizor  sugerowal  ustami  jakiegos  kacapa  ,,aLtoryteta,,   przy  ONZ,  moze  z  godzine   od  podania  tej  wiadomosci  o  wybuchu  !!!

Takie  majo  tEpo  w  biciu  piany  merdialnej,

zaloguj się by móc komentować

olo @stanislaw-orda 16 listopada 2022 10:54
16 listopada 2022 11:08

a to cos zmienia w ustalaniu waznosci dla celu?

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 11:12

E tam, najlepsza to jest Urszula von....

"Oferujemy Polsce pełne wsparcie i pomoc w śledztwie dotyczącym wtorkowego incydentu w Przewodowie; pozostajemy w kontakcie z naszymi partnerami w sprawie dalszych kroków w tej kwestii" - zadeklarowała w środę na Twitterze przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen... oraz blokadę funduszy - zapomniała dodać.

zaloguj się by móc komentować

Czarny @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 11:13

Ale przecież się nie dowiemy! Będziemy mogli tylko domniemywać i podzielić się na podgrupy. Podgrupa A myśli tak, a podgrupa B myśli srak. Jeśli nie będzie żadnej reakcji Nato - nie dowiemy się na pewno. A reakcji Nato nie będzie, ponieważ, gdyby miałabyć, to by już była. 

Ale złotówka spada.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @olo 16 listopada 2022 11:08
16 listopada 2022 11:16

zmienia to, że prawdopodonie mogła to być tzw. amunicja manewrująca (produkcji zachodniej) , sterowana zdalnie przez operatora naprowadzającego na wybrany cel, zas szczątki rakiety "rosyjskiej produkcji" ściągnięto póxniej, dla ilustracji medialnej, bo Ukraina usłana jest nimi.Tłumaczy to opóźnienia i sprzeczności w przekazach medialnych. Celem nie była zatem przypadkowa "stodoła", ale jak się okazuje waga towarowa w suszarni, przy której stał akurat ciagnik ze zbożem, które "akurat" ważono. A w taki cel w takim momencie nie można trafić przypadkowo.

zaloguj się by móc komentować

orjan @ewa-rembikowska 16 listopada 2022 11:12
16 listopada 2022 11:21

Do samego śledztwa dopuścić nie można, bo podstawowa wersja pomocy w śledztwie będzie, że pisoski rząd zawiódł. Nalezy się brak zaufania za brak zaufania.

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 16 listopada 2022 11:16
16 listopada 2022 11:25

Ciekawe...

...  znaczy  sie  prowokacja  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ewa-rembikowska 16 listopada 2022 11:12
16 listopada 2022 11:26

To jest tzw. "mowa trawa"; poza tym dużo mówić, mało robić. :(

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 16 listopada 2022 11:16
16 listopada 2022 11:28

Zakładasz więc, że zaprogramowanym celem był polski ciągnik ze zbożem? Do ustalenia pozostaje więc skąd to zboże. Wyjdzie na to, że wszystkiemu winien polski rząd, że pomaga Ukrainie eksportować zboże. Czekamy na Ławrowa.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 16 listopada 2022 11:28
16 listopada 2022 11:33

Niczego nie zakładam. To ty usiłujesz coś  zakładać w moim imieniu.
Szkoła Czerskiej jak na widelcu.
Próbuj dalej.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 11:37

Ja bym zwrócił uwagę na okoliczności w jakich nastąpił incydent w Przewodowie. Znaczy się, trzeba go ściśle powiązać z atakiem rakietowym na Ukrainę, który odbył się 15 listopada a ten atak rakietowy według mnie trzeba powiązać ze szczytem G20 w Indonezji.

Proszę zwrócić uwagę na zachowanie się Ławrowa. Najpierw przyjeżdza i choruje, cokolwiek to znaczy a potem 15 zaraz po rozpoczęciu szczytu wyjeżdża. W tym czasie następuje rakietowy atak na Ukrainę. Przecież, gdyby chodziło tylko o militarny aspekt sprawy, to wystarczyło poczekać jeszcze dwa dni, aż wszyscy politycy się rozjadą i zaatakować Ukrainę. Tego jednak nie zrobiono.

Według mnie jest to test Moskwy, która sonduje jak daleko może się posunąć, aby być bezkarną. W tym wypadku fakt, czy wydarzenie w Przewodowie było zamierzone czy nie, ma znaczenie drugorzędne. On tak czy siak wzmacnia moskiewski test.

Uważam, że polski rząd, powinien postąpić podobnie i reakcje państw na Przewodów, poktraktować jako test w warunkach bojowych, któy odsłania "zamysły serc wielu". Reakcja Niemiec jest tutaj symptomatyczna.

Tak czy siak, to co się stało w Przewodowie, nie może pozostać według mnie bez przemyślanej reakcji. Tutaj zgadzam się z taką propozycją:

>>> Jednym z najważniejszych sposobów przeciwdziałania zagrożeniu mogłoby być stworzenie w krajach NATO sąsiadujących z Ukrainą (Polska, Słowacja, Rumunia i Węgry) lokalnej tarczy antyrakietowej, która byłaby w gotowości bojowej w strefie przygranicznej – zabezpieczając również określony wcześniej pas na terytorium Ukrainy. Byłoby to bardzo dotkliwe dla Rosjan ponieważ zapewniłoby Ukraińcom strefę całkowicie bezpieczną i pozwoliło przerzucić własne elementy obrony przeciwlotnicze w inne, bardziej zagrożone regiony. <<<

Polecam komentarz Defence24.pl:
https://defence24.pl/polityka-obronna/nie-wazne-kto-wystrzelil-winna-jest-rosja-komentarz

P.S. Uważam, że zarówno polski rząd jak i Amerykanie doskonale wiedzą, jaka była droga tego pocisku. Tak samo jak zainteresowane rządy znają historię wybuchów przy NordStream. Przynajmniej w 90%. W naszym przypadku rząd chce sobie dać czas na obmyślenie i wypracowanie reakcji. W przypadku NordStream, po prostu grają głupiego i niekumatego, bo Moskale zaskoczyli ich z opuszczonymi portkami.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @mniszysko 16 listopada 2022 11:37
16 listopada 2022 11:55

Właśnie!

Incydent w Przewodowie mógłby stać się dobrym pretekstem do utworzenia lokalnej tarczy antyrakietowej.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 11:55
16 listopada 2022 12:01

Ale żadna tarcza nikogo nie obroni np. przed inscenizacją podobnego ataku.

zaloguj się by móc komentować

klon @stanislaw-orda 16 listopada 2022 12:01
16 listopada 2022 12:27

>>>Ale żadna tarcza nikogo nie obroni np. przed inscenizacją podobnego ataku.<<

 

Zgoda, jeżeli będzie działanie celowe. A co jeśli jednak przypadek? Też nie  montować obrony  antyrakietowej?  

Nigdy się nie dowiemy jak było na prawdę. Zatem, wolałbym aby wymieniona wyżej tarcza powstała. 

 

zaloguj się by móc komentować

olo @stanislaw-orda 16 listopada 2022 11:16
16 listopada 2022 12:27

to chyba(?) sobie odpowiedziales co "wazniejsze"

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @orjan 16 listopada 2022 09:52
16 listopada 2022 12:34

Czy mogę zacytować całość twojego komentarza na swoim blogu? To jest najrozsądniejszy komentarz który do tej pory znalazłem. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @mniszysko 16 listopada 2022 11:37
16 listopada 2022 12:37

Czy mogę zacytować twój komentarz na swoim blogu?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 12:42

Ważny głos:

Gen. Polko zwrócił uwagę, że należy w naszym kraju "popracować nad polityka informacyjną". - Trudno, żeby polscy obywatele dowiadywali się z amerykańskim mediów, co w istocie się stało. Ważne byłoby, żeby przyspieszyć jednak to komunikowanie - przekazać to, co wiemy na początek wraz ze znakami zapytania i dopiero wtedy zwoływać konferencję chociażby w BBN czy w innych miejscach. Utrzymywanie takiej tajemnicy cały czas to wcale nie działa dobrze na polską stronę, ponieważ jest to pole dla rosyjskiej propagandy. Kiedy nie ma informacji, komunikacji ze społeczeństwem, to potencjalny agresor może szerzyć swoją dezinformację" - mówił gen. Polko.

https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-ukraina-rosja/aktualnosci/news-gen-polko-wskazuje-co-rzad-natychmiast-musi-poprawic,nId,6414559

Fragmenty analizy Marka Budzisza:

Mamy też zastanawiające różnice na poziomie podstawowym. I tak polskie media przytaczając relacje świadków wydarzenia mówią o dwóch wybuchach i dwóch rakietach, podczas gdy amerykański CNN poinformował o tym, że myśliwce NATO, dyżurujące w polskiej przestrzeni powietrznej prześledziły tor lotu, ale jednej rakiety, która upadła na naszym terytorium. To czy mamy do czynienia z jedną czy dwiema rakietami jest w tej sprawie kwestią zupełnie fundamentalną. Jeśli bowiem jeden pocisk zniszczył suszarnię kukurydzy i wagę przejazdową w Przewodowie zabijając dwie osoby to w istocie może to być incydent, wypadek, lub tragiczna pomyłka. Jeśli jednak mowa jest o dwóch rakietach to o pomyłce raczej nie może być mowy, a mamy do czynienia z atakiem.
... w miejscowości Łabunie, w linii prostej znajdującej się ok. 50 km od Przewodowa mamy system radarowy RAT-31, który jest jednym z trzech NATO-wskich radarów tego rodzaju zbudowanych w Polsce będących elementem ochrony naszej przestrzeni powietrznej. Ma on zasięg 500 km i jest rzeczą oczywistą, iż w czasie wojny zbiera dane na temat ruchu w przestrzeni powietrznej. Zakładam w tej sytuacji, iż posiadamy niezbędne informacje, na miejscu w Przewodowie pracują też nasze ekipy, można zatem na podstawie analizy szczątków rakiety – rakiet ustalić i to dość szybko czy mieliśmy do czynienia z jednym czy z dwoma pociskami.
To, że polska opinia publiczna musiała czekać ponad 5 godzin zanim szef BBN-u i rzecznik prasowy rządu ujawnili szczątkowe i dalece niepełne informacje na temat tego co się wydarzyło uważam za poważny błąd komunikacyjny, który w przyszłości musi zostać wyeliminowany. W takich wypadkach nie chodzi wyłącznie o szybkie podjęcie niezbędnych działań, co zrobiono, a minister Błaszczak poinformował nawet o podniesieniu poziomu gotowości niektórych jednostek wojskowych, ale o przeciwdziałanie naturalnym odruchom paniki, która zaczęła się pojawiać. Jest to zjawisko tym bardziej potencjalnie groźne, że w sytuacji braku oficjalnych komunikacji mediasfera żyje najróżniejszymi spekulacjami na temat tego co się stało i konsekwencjami wydarzenia, a Polacy otrzymali od władz niewerbalny, ale bardzo zaostrzający napięcie komunikat.

https://wpolityce.pl/polityka/622275-co-stalo-sie-w-przewodowie-i-jak-na-to-odpowiedziec

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 12:44

Zgadza się to jest wyjątkowa sytuacja. Sam bym coś napisał, ale jutro mam teoretyczny z prawka. Muszę powtarzać testy.

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 13:01

Wiadomość z ostatniej chwili:

Autor Dominik Farelnik
16 listopada 2022, 12:57 CET
Andrzej Duda podkreślił, że całą winę za wczorajsze starcie ponosi strona rosyjska.
"Nic absolutnie nie wskazuje na to, że był to intencjonalny atak na Polskę (...). Nie była to rakieta, która była wymierzona, wycelowana w Polskę. Nie był to atak na Polskę" - powiedział prezydent. "Najprawdopodobniej była to rakieta produkcji radzieckiej, wyprodukowana w latach 70., typu S-300" - dodał.
"Nie mamy w tej chwili żadnych dowodów, na to, że rakieta ta została wystrzelona przez stronę rosyjską. Natomiast wiele wskazuje na to, że była to rakieta, która służyła obronie przeciwrakietowej, że była użyta przez siły obronne Ukrainy" - oznajmił Andrzej Duda.
Prezydent wyjaśniał, że Rosjanie przeprowadzili ostrzał Ukrainy rakietami manewrującymi, które leciały z różnych kierunków. "Prawdopodobnie część z nich leciała w okolice polskiego terytorium, a następnie zawracała na wschód, wiec ukraińska obrona wystrzeliwała rakiety w różnych kierunkach i jest wysoce prawdopodobne, że jedna z tych rakiet spadła na terytorium Polski" - przekazał.
"Oględziny na miejscu zdarzenia wskazują na to, że nie doszło tam do klasycznej eksplozji ładunku wybuchowego rakiety, tylko prawdopodobnie był to efekt upadku rakiety w tym miejscu, połączony być może z eksplozją paliwa, które pozostawało w tej rakiecie. Nie była to klasyczna, duża eksplozja rakiety. Takie są wstępne wnioski" - powiedział prezydent. Swoje działania na miejscu cały czas kontynuują polscy oraz amerykańscy śledczy.
"Najprawdopodobniej był to niestety nieszczęśliwy wypadek" - podkreślił Andrzej Duda.

https://www.upday.com/pl/duda-rakieta-byla-uzyta-przez-sily-obronne-ukrainy

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Magazynier 16 listopada 2022 12:37
16 listopada 2022 13:04

Jeśli ci służy, to proszę. Będę zaszczycony!

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 16 listopada 2022 11:16
16 listopada 2022 13:09

A  to  ciekawe  !!!

Prawdopodobnie  -  bo  nikt  sie  do  tego  tez  nie  przyzna  -  byla  to  jedna  z  wielu,  wyjatkowo  deta  PROWOKACJA,  majaca  na  celu  wepchanie  nas  W  KANAL,  tj.  sleCtFo  miedzynarodowe,  przeciez  tak  wielu  ,,wielkich  tego  sFiata  troska  sie  o  ludzkosc,,  ze  juz  im  to  ,,troskanie,,  ROZUM  ODEJMIJE,...

...  a  tam  daleko  od  nas,  we  francuskiej  Pikardii,  na  zupelnym  BEZLUDZIU  pracuje  juz  olbrzymi  moloch,  ze  moje  ,,centrum  dystrybucji  lidla,,  w  Passie  to  przy  tym  molochu  produkujacym  ,,NOWE  ZARCIE  -  ROBALE,,  w  roznej  postaci  i  pojemnikach  -  to  zwyczajnie  pikus  !!!

 

Taki  reportaz  widzialam  we  francuskim  telewizorze  w  zeszlym  tygodniu...  wiec  ta  swolocz  masonsko=satanistyczna  ,,zainwestowala,,  i  to  mocno  i  TOTO  jeszcze  przynosi  same  STRATY...  wiec  wypadki  i  wybuchy  chodza  po  ludziach  i  narodach.  

zaloguj się by móc komentować

moher @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 13:01
16 listopada 2022 13:16

Moim zdaniem zmarnowaliśmy dobry moment, żeby pokazać pazury wobec ruskich.
W momencie, gdy jasnym stało się, że to nie ruska rakieta, ta informacja powinna zostać utajniona na kilka godzin.
Armia w tym czasie powinna zostać postawiona w stan bojowy i wysłana w kierunku granicy z Rosją (obwód kaliningradzki).
Wszystko oficjalnie z hukiem, aby ruscy dobrze to zobaczyli na swoich satelitach.

Dopiero w trakcie tych manewrów oficjalne dementi, zatrzymanie wojsk i informacja, że Wojsko Polskie właśnie zdało egzamin i próbę na szybką reakcję w sytuacji zagrożenia.

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 10:40
16 listopada 2022 13:18

To dlatego, że chyba najwięcej komenatarzy w necie brzmiało mniej więcej tak: Gdzie była nasza obrona przeciwlotnicza!?!?!?!!!!!

Że też nic nikogo nie nauczył zamęt po Smoleńsku wywołany przez umysły dociekliwe a nadto swobodne. Wypadałoby powiązać prawo do komentarzy z grabieniem liści i zbieraniem psich kup. Jakiś pożytek byłby z rwetesu. To nie odnosi się do tutejszej dyskusji, ale do tego co wyskoczyło na mnie z netu. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @moher 16 listopada 2022 13:16
16 listopada 2022 13:27

Niezły pomysł, ale do tego potrzebna jest szybkość działania.

Informacja i tak była utajniana przez kilka godzin. :))

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 12:42
16 listopada 2022 13:28

Bardzo  dobrze  zrobili...

...  PRESStytutki  byly  zdezorientowane...  i  sssakiewicz  jeszcze  nie  wiedzial  !!!   Milo  mi  sie  ogladalo  tych  gamoniow  zagubionych,  ,,improwizujacych,,  we  francuskim  telewizorze,  naprawde  milo  !!!

A  ten  satanista  Macron  dzis  na  kAferencji  G-20  nie  wiedzial  o  czym  gadac...  przekazal  HIPOKRYTA  tylko  ,,wyrazy  Fsparcia,  solidarnosci  i  kAdolencje,,  

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @kamiuszek 16 listopada 2022 13:18
16 listopada 2022 13:34

Nie napisałbym tej notki, gdyby w mojej głowie nie zdziwiły mnie niespójne wypowiedzi. Zacząłem szukać unikając takich róznych i stąd to wszystko.

Nawiasem mówiąc ci co grabią i zbierają są często bardziej odpowiedzialni niż niektórzy komentatorzy. Poza tym, pisząc, niektórzy komentatorzy  potrafią szybciej pisać niż myśleć, lub pisać bez myślenia. To też jest sztuka, chociaż niekoniecznie poszukiwana i wysoko ceniona. :))

zaloguj się by móc komentować

Paris @moher 16 listopada 2022 13:16
16 listopada 2022 13:35

Daj  pan  spokoj,  dobrze,...

...  ewentualnie  sam  osobiscie  niech  pan  jedzie  !!!

zaloguj się by móc komentować



Andrzej-z-Gdanska @Paris 16 listopada 2022 13:28
16 listopada 2022 13:54

To jest wina oficera prowadzącego, że na czas nie dostarczył informacji/dezinformacji. :))))

I wtedy nie wiadomo co powiedzieć - tyle jest do powiedzenia.:)))

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 13:54
16 listopada 2022 14:18

Coś się posiepalo z synchronizacją w czasie. "Wybuch" w suszarni to ok. godziny 16:00, zaś zmasowany ostrzał rosyjski zaczał się po godz. 19:00.

To może po pijaku podkładali ładunek wybuchowy i źle ustawili zapalnik zegarowy?

zaloguj się by móc komentować



Paris @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 13:54
16 listopada 2022 14:38

Piekne  to  bylo,...

...  ten  gamon  Macron...  prawie  z  rozdziawiono  gebo  masonsko  i  opadlymi  rencami  !!!

A  jeszcze  jak  wysluchajo  PAD`a  to  calkiem  wymiekno,

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 14:54

Sądząc po historii ostatnich dwunastu lat, cokolwiek się stało, to jest sytuacja która zapewne doprowadzi - podbnie jak w sprawie Smoleńska - do podaważnia (delikanie mowiąc) pozycji Polski jako wiarygodnego uczestnika obecnych wydarzeń.  Prwadopodobne wahania i pojawienie się przeciwstawnych opinii,  etc,  bedą skutkować jako dowód na brak mozliwości traktowania Polski jako "poważnego kraju".  

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 14:57

Sorry, opinia skierowana ogólnie- bez jednostkowego adresata.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 16 listopada 2022 14:18
16 listopada 2022 15:28

Tak szczerze mówiąc panie Stanisławie,jakie znaczenie ma zmasowany,czy normalny ostrzał rosyjski ,czy ukraiński ?.To już chyba nie operacja specjalna tylko wojna,ale biorąc pod uwagę drażliwość FR niech to będzie "operacja"...Dla mnie osobiście jako zwyczajnego człowieka obie formy są nie do przyjęcia i zawsze cuchną wojną i mordowaniem się ze wzajemnością.Czy jest inaczej?.....Ależ nie....

Cały świat biznesu dzisiaj zamarł na wiesć o rakietach,które naruszyły jak byśmy sobie tego życzyli ,lub nie -terytorium NATO. Dla mnie chyba jeszcze straszniejsze jest oświadczanie i dyskusja w najwyższych kręgach władz światowych o "wypadku"na wojnie.

To jakby wypadek przy pracy chłopca ,który spadł z drabiny przez nieuwagę...bo zagapił się na dziunię która kroczyła na dole na pełne majtki...

W tych operacjach specjalnych słowo "wypadek "jest tak niestosowne,że mnie aż podrzuca.Ale to tylko moja opinia...pewnie.Można się teraz doktoryzować ,co to za wypadek walnął sobie za wyznaczoną linię granicy z Ukrainą.

zaloguj się by móc komentować

Paris @manama1 16 listopada 2022 14:57
16 listopada 2022 15:29

Sorry,...

...  ale  jedzie  Pan  po  bandzie  !!!

Ja  tez  mocno  krytykuje  ,,nasze  panstwo,,  ale  wczoraj  i  dzisiaj,  akurat  w  tej  konkretnej  sprawie  -  ono  ZDALO  EGZAMIN...  bylo  rozsadnie  i  konkretnie,  kompetentnie,  bez  zbednych  eskalacji,  ktore  od  dawna  ,,ZONdzo  w  pSZekazioraH,,...  i  OSZCZEDNIE,...

...  i  o  to  wlasnie  chodzi  !!!

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Paris 16 listopada 2022 15:29
16 listopada 2022 15:35

Oby Pani miała rację, nie ja - czas pokaże.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @stanislaw-orda 16 listopada 2022 13:37
16 listopada 2022 15:58

Styl wypowiedzi nie jest wyszukany, bo to "Kmieć" pisał. Natomiast z tego co napisał jest coś na rzeczy. Dobrych zdjęć jakichś jednak nie widziałem.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
16 listopada 2022 16:08

Prezydent Andrzej Duda powiedział:

Absolutnie nic nie wskazuje na to, aby był to intencjonalny atak.

Czy ktoś natrafił na jakieś wyjaśnienie tego stwierdzenia, a szczególnie użycia słów:

Absolutnie nic intencjonalny atak

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 16 listopada 2022 16:08
16 listopada 2022 16:12

Intencjonalny czyli celowy, umyślny.

Absolutnie całkiem sporo wskazuje, a już zwłaszcza ww. parciane dementi.

zaloguj się by móc komentować

Paris @manama1 16 listopada 2022 15:35
16 listopada 2022 18:22

Tu  nie  chodzi,  Panie  Manama1,...

...  ktore  z  nas  ma  racje...  tu  chodzi  o  to  zeby  UKROCIC  to  niemozebne  BICIE  PIANY  i  ,,struganie,,  SIWEGO  DYMU,  ktore  to  ,,wynalazki,,  sluza  tylko  ZDRAJCOM  i  TARGOWICY,  obcej  i  rodzimej,...

...  i  Pan  o  tym  DOSKONALE  WIE  !!!

 

Informacyjna  akcja  PAD`a  byla  naprawde  super...  krotko,  wezlowato  i  na  temat  !!!  Frankom  w  telewizorze  -  z  lekka  opadla  szczena  -  w  dalszym  ciagu  do  nich  nie  dociera,  ze  zadnego  sleCtFa  NIE  BEDZIE,  bo  nie  warto  rozmieniac  sie  na  drobne.

Z  powrotem  wrocili  do  bicia  piany  o  Trumpie  i  szczycie  OCIPIENIA  klimatycznego  w  Egipcie...  o  G  20  kretynow  na  Bali  tez  juz  nie  wspominaja,  bo  zamkniecie  tego  spedu  przypominalo   STYPE  POGRZEBOWA  !!!

Takze  wracamy  do  bardzo  trudnej  szarej  codziennosci,  wojny  na  Ukrainie...   i  do  walacego  sie  ze  wszystkich  stron  BARDAKA  LUNIJNEGO  i  RUSKIEGO  !!!

Amen,   

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 16 listopada 2022 11:33
16 listopada 2022 18:44

W duchu nieustającej koncyliacji (bo to już któryś raz), pozwolę sobie zauważyć, że sam chętnie posługujesz się takimi figurami jak ironia, czy sarkazm. Np. tutaj w Twoim dzisiejszym komentarzu z 09:53. Niestety, oferowane w drugą stronę takie figury słabo działają. Czersko mi to czytać.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Magazynier 16 listopada 2022 12:34
16 listopada 2022 18:47

Oczywiście ten i inny, kiedy tylko chcesz. W końcu znamy się jakiś czas na blogach, nieprawdaż?

Sory, że tak późno odpowiadam, ale zarabiałem na kieliszek chleba.

zaloguj się by móc komentować

manama1 @Paris 16 listopada 2022 18:22
16 listopada 2022 19:31

Zapewniam, nie chciałaby Pani usłyszec co myślę na temat rządzących w tym kraju. Jak to było: po owocach ich poznacie? Dalej tego wątku nie będę rozwijał.....

zaloguj się by móc komentować

orjan @mniszysko 16 listopada 2022 11:37
16 listopada 2022 20:02

Ja podzielam domysły i wątpliwości Ojca. Sam mam też wiele innych. Teraz, pod wieczór niektóre wymagają aktualizacji, bo uważnie słuchając, czegoś tam można było się dowiedzieć z południowych oświadczeń prezydenta A.Dudy. Te zaś zapraszają do dalszych domysłów.

Uderzyła mnie zwłaszcza wiadomość, że głowica tej feralnej rakiety nie wybuchła, a śmierć i szkody spowodował wybuch reszty marszowego paliwa w tej rakiecie. Narzucają się tu wnioski: Jeśli energia wybuchu pochodziła od paliwa marszowego, to znaczy, że ta feralna rakieta miałaby na czym dalej lecieć do celu zaprogramowanego dla jej głowicy. Jeśli zaś głowica w ogóle nie wybuchła, to miejsce wybuchu po prostu nie mogło być zaprogramowanym celem tej feralnej rakiety. Ergo: Jeśli była to ukraińska antyrakieta, to jej upadek i wybuch paliwa byłyby raczej skutkiem jej autodestrukcji po tym, jak straciła cel a wyszła już poza zadane jej ograniczniki kierunku i zasięgu lotu. Natomiast, jeśli to była rakieta uderzeniowa wystrzelona przez Rosjan (co nie jest jeszcze zdecydowanie wyłączone), to jej upadek i wybuch paliwa byłyby skutkiem jej strącenia, albo też (wersja gorsza) właśnie tam Rosjanie zaprogramowali jej celową autodestrukcję, a to w celach prowokacyjnych.

Jednocześnie zastanawia nie to, co dotąd ustalono, a to czego nie ustalono, a w każdym razie to, co PAD jakby przemilczał. Chodzi o ten drugi wybuch w znacznym jakoby oddaleniu od pierwszego. Brakuje mi (a może przegapiłem) wyraźnego stanowiska, czy w tym drugim miejscu wybuchła druga część tej samej rakiety, która wybuchła w pierwszym miejscu (za wyjątkiem jej głowicy). Nie trzyma się zaś logiki, aby w tym drugim miejscu wybuchła ta druga rakieta, czyli rakieta uderzenia rosyjskiego strącona przez pierwszą rakietę? Przyczyna braku logiki jest prosta. Po to, aby strącić rakietę uderzeniową, musiałaby zadziałać głowica antyrakiety. 

Jest bowiem ciekawy, a jakby marginalny wątek zdawkowej wypowiedzi PAD, którą ja zrozumiałem, że Rosjanie jakoby zaprogramowali lot niektórych swoich rakiety uderzeniowych przy samej granicy polskiej, jakby w ten sposób "ukrywać je" przy skraju neutralnego, więc bezpiecznego polskiego nieba. Następnie, dopiero wobec ataku ukraińskich antyrakiet, Rosjanie przekierowali, tzn. nakazali zwrot swoim rakietom w kierunku wschodnim, do docelowego uderzenia w głąb Ukrainy. Wtedy starcie niektórych spośród rakiet i antyrakiet musiałoby odbyć się właśnie nad samą granicą Polski z możliwym upadkiem w Polsce. Do mnie taka spekulacja najlepiej przemawia. No, ale nadal jest tylko spekulacją.

zaloguj się by móc komentować

olo @Paris 16 listopada 2022 18:22
16 listopada 2022 20:33

obstawiam, ze najlepsze przed nami

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 16 listopada 2022 20:02
16 listopada 2022 20:46

Nie było wybuchu czy  uderzenia (upadku)  dwóch rakiet. Ani nawet jednej.

zaloguj się by móc komentować

Paris @manama1 16 listopada 2022 19:31
16 listopada 2022 21:07

To  jest  dobra  zasada...

...  poznawania  ludzi  po  owocach...  i  wyobrazam  sobie  co  Pan  mysli,  bo  ja  tez  tak  mysle...  i  nie  tylko  o  ZONdzoncyH  w  naszym  kraju,  a  rozwijac  watku  nie  ma  rzeczywiscie  sensu,  moze  przy  innej  okazji.

zaloguj się by móc komentować

Paris @olo 16 listopada 2022 20:33
16 listopada 2022 21:19

Zobaczymy,...

...  bo  telewizor  francuski  NADAL  ,,bije  piane,,...  nadal  wyciagajo  te  swoje,  zmanipulowane  ,,lasoty,,  i  pieprzo  3  po  3  para  15  !!!

A  tu  zlodziejskiej  masonsko-satanistycznej  bandzie  ze  zgnilego  zachodu  ,,pokoju  sie  zachciewa,,...  tak  im  sie  juz  grunt  pod  d*pa  pali  !!!

zaloguj się by móc komentować





kskiba19 @DYNAQ 16 listopada 2022 09:50
17 listopada 2022 07:45

Sprzęt wojskowy doskonały nie jest. A amunicją zwłaszcza. Jeszcze rosyjskiej proweniencji.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @kskiba19 17 listopada 2022 07:45
17 listopada 2022 08:44

Jakoś nikomu nie przychodzi na myśl, że mogła to być banalna dywersja (podłożony i odpalony zdalnie ładunek wybuchowy), co wiadome służby od razu rozpoznały, natomiast narracja o rakiecie to przykrywka ze  względu na  "(aber)rację stanu".

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
17 listopada 2022 09:35

Małe podsumowanie:

Z duzym prawdopodobieństwem w Przewodowie spadły odłamki rakiety S-300. Dlatego zniszczenia są stosunkowo małe w porównaniu do tego co mogła spowodować"cała" rakieta. Wyrzutnie rakiet S-300 posiadają zarówno Rosjanie jak i Ukraińcy.

"Nikt nie obwinia Ukrainy, a oni otwarcie kłamią. To jest bardziej destrukcyjne niż rakieta" - mówi jeden z zachodnich dyplomatów, cytowany przez "Financial Times".

Władze w Kijowie odcinają się od eksplozji rakiety w Polsce. Kijów konsekwentnie powtarza: to nie nasz pocisk, to sprawka Rosjan. Tamtejsi politycy, wojskowi i eksperci twierdzą, że celem ataku były linie energetyczne pomiędzy Polską a Ukrainą.
Tymczasem dotychczasowe ustalenia państw Zachodnich wskazują na to, że w Przewodowie eksplodowała rakieta ukraińskiej obrony przeciwlotniczej. Amerykańskie media twierdzą, że ukraińscy wojskowi niemal wprost przyznali się do tego Pentagonowi. Mimo to, na poziomie politycznym, całkowicie zaprzeczają. "To staje się śmieszne. Ukraińcy niszczą nasze zaufanie do nich. Nikt nie obwinia Ukrainy, a oni otwarcie kłamią. To jest bardziej destrukcyjne niż rakieta" - mówi na łamach "Financial Times" jeden z zachodnich dyplomatów, który przebywa w Kijowie.
Eksperci zwracają uwagę na to, że Kijów otwarcie podważając ustalenia Polski i NATO - Ukraińcy domagają się śledztwa z ich udziałem - podważa wiarygodność Sojuszu oraz koordynację działań. Tym samym postawa ukraińskich władz szkodzi wszystkim: Warszawie, Zachodowi, NATO, a przede wszystkim samemu Kijowowi. Jak zauważają eksperci cytowani przed "DGP", grozi nam teraz poważny kryzys polityczny na linii Warszawa - Kijów, a nasi wschodni sąsiedzi, idąc w zaparte, jeszcze bardziej eskalują problem.

https://www.upday.com/pl/kijow-idzie-w-zaparte-ws-eksplozji

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 17 listopada 2022 09:35
17 listopada 2022 10:31

Czy jest wykluczone, że Zeleński okaże się np. podwójntym agentem sterowanym z Kremla?

I że "eskalowanie" takiego napięcia to część jego zadania.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Andrzej-z-Gdanska 17 listopada 2022 09:35
17 listopada 2022 10:32

W każdym jednak razie, sprawa nie jest jeszcze ostatecznie wyjaśniona. Śledztwo trwa, a więc istnieje jakieś prawdopodobieństwo, że wypłyną nowe dowody. O ile dobrze słyszałem, komunikaty PAD oraz PMM wskazywały tylko na dotychczasowe prawdopodobieństwa. Duże, iż tę feralną rakietę wystrzelili Ukraińcy jako antyrakietę przeciwko rakiecie uderzeniowej Rosjan. Zaznaczyli jednak, że pozostaje, chociaż na razie małe, prawdopodobieństwo, że tę feralną rakietę jednak wystrzelili Rosjanie. To w końcu zostanie dowodowo rozstrzygnięte, ale wymaga czasu; jak to śledztwo.

Natomiast czynności polityczne należy podejmować natychmiast. Tak samo natychmiast podejmować czynności przeciwko wewnętrznej panice, czy neutralizujące wewnętrznych oszczerców i zapobiegawczo przeciw rosyjskiej propagandzie. Inaczej mówiąc, rząd natychmiast musi zaoferować narrację, która zneutralizuje cudzą dezinformację, czy prowokację, a jednocześnie taką narrację, która wytrzyma nawet dowodowy zwrot w śledztwie, gdyby nastapił.

Świadomie użyłem wyżej określenia "narracja" mimo jego ostatnio pejoratwnej kariery, bowiem póki śledztwo trwa, to w kierunku jego wyniku istnieją wyłącznie tymczasowe narracje. Jakiekolwiek byłyby tu możliwe, rząd je wszystkie zdominował. Dlatego - najogólniej je określając - z różnych ośrodków dezinformacji i prowokacji płyną próby podmiany narracji na wskazujące Ukraińców jako tzw. "czarnego luda". To jest wyjątkowo chamskie z wielu przyczyn zostawiając już na boku należna Ukraińcom ematię.

Po pierwsze, tym bardziej skoro roboczo uważa się feralną rakietę obsługiwali raczej Ukraińcy, to u nich na pewno znajduje się istotny materiał dowodowy. Kontestowanie potrzeby pozyskania tego materiału jest zagraniem chamskim na takim poziomie, że szerzej komentować nie warto.

Po drugie, nie ma w komunikatach polskich zapewnienia, że czynności pozyskiwania materiału dowodowego u Ukraińców zostały już wyczerpane. Dlatego kontestowanie, że Ukraińcy domagają się dopuszczenia dowodów obiektywnie mogących być w ich posiadaniu jest po prostu prymitywne z zamiarem odsunięcia od polskich władz obowiązku zgromadzenia wszelkich dowodów mogących mieć funkcję wyjaśniającą w sprawie. O tym, czy konkretny środek dowody ma taką funkcję okazuje się dopiero po jego zgromadzeniu, a wskazywana tu kontestacja prowadzi do uchybienia w śledztwie.

Po trzecie, chciałbym wiedzieć, co konkretnie chciałaby uzyskać Ukraina w tych czynnościach referowanych przez "różne źródła" jako jej żądanie dopuszczenia do śledztwa? Do czego konkretnie chciałaby być dopuszczona? Tu są bowiem pewne oczywiste granice najwidoczniej eksploatowane przez dezinformatorów. Dopóki nie wygasła wersja rozpoznawcza, że wybuchła rakieta obsługiwana przez Ukraińców, to - oczywiście - nie należy dopuszczać Ukraińców do czynności prowadzenia śledztwa (do organizacji i oceny już zgromadzonych dowodów). Zarazem nie wolno odrzucać współdziałania Ukraińców rozumianego jako dostarczanie materiału dowodowego i składanie ewentualnych wyjaśnień. Natomiast, u siebie Ukraina może prowadzić jako własne każde śledztwo, które uzna za potrzebne. Zdaje się, między innymi o taką suwerenność jest ta wojna. No więc, konkretnie czego żąda Ukraina wobec cudzego śledztwa?

W rozwinięciu tego "po trzecie": Jest jeszcze inny aspekt wrogiej dezinformacji podrzucanej nam w związku z niewiadomym co do ścisłej jego treści żądaniem Ukrainy o dopuszczenie do śledztwa. Ta dezinformacja skierowana jest na konfliktowanie Polski z Ukrainą. Tymczasem po polskiej stronie śledztwo prowadzą właściwe oragny polskie oraz dopuszczone przez Polskę organy śledcze USA. W takim razie, jakiekolwiek dopuszczenie kogokolwiek jeszcze wymaga zgody łącznej RP i USA. To decyduje, iż nie można akurat Polsce przypisać odmawiania czegokolwiek Ukrainie. Kto tak czyni jest dezinformatorem.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @orjan 17 listopada 2022 10:32
17 listopada 2022 10:45

Specjalnie zacytowałem te "źródła zachodnie", żeby pokazać, że przez jakiś krótki czas był spokój i jakieś wspólne deklaracje współpracy. Potem zaczęła się polityka "as usual". Każdy próbuje coś ugrać. Kto i co, widać "gołym okiem". Skoro wydarzenie jest tak nagłośnione to i te polityczne gierki, tak liczą niektórzy, też będą głośne.

Co więcej im mniej pewności i przewlekania ponad pomiarę ustaleń tym większy margines na różne, nawet "księżycowe", spekulacje. :(

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Andrzej-z-Gdanska 17 listopada 2022 10:45
17 listopada 2022 10:58

USA to też nie monolit. Poszczególne grupy i frakcje mają inne podjeście do konfliktu, więc każdy chce coś ugrać, przy pomocy tzw. faktów prasowych.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @orjan 17 listopada 2022 10:32
17 listopada 2022 11:03

Absolutnie zgadzam się Ojranie z takim stanowiskiem. To koronkowa robota,co mną tak czy inaczej wstrząsa samym faktem,że w trakcie wojny zwanej"operacją specjalną" -prowadzone jest prawie międzynarodowe śledztwo. Wojna ,gdzie rakiety walą w co się da z OBU stron i która trwa i śledztwa, to jakiś żart?..

"wypadek przy pracy"...chyba to gorzko....To tak jak z Temidą ,która założyła przeźroczystą opaskę na oczy.Brakuje jeszcze stwierdzenia ,że rakietę przywieziono na taczkach,a Żeleński z kumplami pokłócił się z Putinem o podział łupów... Konstatacje jaki prowadzi świat i media sięgają już zenitu i prowadzą do chaosu,aby ukryć zamiary OBU stron tego złotego medalu,który czernieje coraz bardziej.

zaloguj się by móc komentować

orjan @Andrzej-z-Gdanska 17 listopada 2022 10:45
17 listopada 2022 11:23

Tak też zrozumiałem. Wydaje się, że gra teraz idzie w zduszenie śledztwa, bo dla wielu jest wygodnie tak jak teraz. Mianowicie, że - tak, czy owak - to Rosja jest wyłącznie winna (bo obiektywnie i bezspornie jest!). Ale było zdarzenie "nieintencjonalne", więc nie ma dziś (jeszcze!) powodu czegokolwiek przeciwko Rosji przedsiębrać wyłącznie z powodu tego zdarzenia. Przymiotnik "nieintencjonalne" ukrywa umyślność czynu, co na obecnym etapie jest politycznie racjonalne i korzystne, ale - niestety -  sprzyja dezinformatorom.

Mogę się założyć, że przymiotnik "nieintencjonalne" dla bieżącej tu potrzeby został wymyślony w kręgach dyplomatycznych. One od takich semantyk są. W ten sposób odsuwa się właściwe tu określenie, które powinno brzmieć: Zdarzenie spowodowane zostało czynem umyślnym z zamiarem co najmniej ewentualnym, o ile dalsze śledztwo nie wykaże, że wręcz z zamiarem bezpośrednim. Czyn nieintencjonalny z natury jest przypadkowy, więc z rzadką szansą powtarzalności, ale czyn umyślny ma istotną szansę jego powtarzalności.

Omawiane tu zdarzenie na pewno wynikało z czynu umyślnego, bo rakiety na pewno same nie startują i same na pewno nie planują, w co mają uderzyć, albo gdzie poddać się ew. autodestrukcji. Losowe mogą być manewry automatycznie wybierane w czasie lotu i dolotu do celu, ale i te mają ograniczniki tej losowości wyboru.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 17 listopada 2022 11:23
17 listopada 2022 11:50

Na początku 2022 roku wg stanów magazynowych Ukraina dysponowała ok. 90 wyrzutniami „Toczka - U” oraz 500-800 rakietami 9M79 do nich (standardowy zasięg to ok. 15 km minimum i 120 km maksimum).
Ale w listopadzie 2022 raczej nic z tego nie mogło pozostać w arsenałach, jedynie tylko jakiś złom albo wadliwe egzemplarze. Część krajów - byłych członków Układu Warszawskiego przekazała Ukrainie swoje remanenty tych pocisków, ale że posiadały one resurs 10-letni, to już dawno utraciły posiadane fabryczne parametry techniczne.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @BTWSelena 17 listopada 2022 11:03
17 listopada 2022 14:08

Dokladnie  tak...

...  chucpa  nieprawdopodobna  !!!

A  co  to  za  ,,zwieSZ,,  ten  sFiat  i  merdia...  ile  tego  dziadostwa  jest,  ze  takie  ,,konstatacje,,  prowadzi  i  to  jeszcze  w  czasie  wojny  ?!?!?!

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @orjan 17 listopada 2022 11:23
17 listopada 2022 15:27

Otóż to! Gra polityczna nad tym, co dokładnie stało się w Przewodowie jest oczywista. Chcę zapodać dwa linki, które pokazują, że różne wersje były dopuszczane i to na wysokich szczeblach, które operują już materiałami dowodowymi po jednej i po drugie stronie (polskiej i ukraińskiej).

Ostatecznie jednak jako owoc śledztw będzie nam zapodana bieżąca potrzeba polityczna warunkowana strategicznymi i taktycznymi interesami USA. Trudno żeby było inaczej, kiedy to Amerykanie są głównym skrzydłowym Ukrainy.

Oto linki:
https://defence24.pl/wojna-na-ukrainie-raport-specjalny-defence24/morawiecki-w-przewodowie-wybuch-nastapil-na-skutek-zestrzelenia-i-zniszczenia-rosyjskiej-rakiety

https://niezalezna.pl/465045-co-ukrainska-armia-przekazala-amerykanom-prezydent-duda-odpowiada-na-zadania-danilowa

Jak już wiadomy prezydent Zełenski zmienia narrację i myślę, że nie dlatego, że sądzi iż się mylił.

zaloguj się by móc komentować

olo @Paris 16 listopada 2022 21:19
17 listopada 2022 17:27

tym bym sie zbytnio nie przejmowal; tzn. "bicie piany" uwazam za kompromitacje, ale w swiecie gier malo kogo to martwi , bo wiadomo ze mozna miec drugie, trzecie... zycie - tyle ze ono nadal pozostaje puste, a z pustego i salomon..

no i stad moj optymizm sie bierze, ale  zobaczymy

zaloguj się by móc komentować

olo @mniszysko 17 listopada 2022 15:27
17 listopada 2022 17:56

mam wrazenia ze defence.24 podrasowal wypowiedz pana premiera

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 17 listopada 2022 10:45
17 listopada 2022 20:22

Dokladnie  tak...

...  wielu  mamy  ,,graczy  przy  fortepianie,,...  a  wszyscy  wyposzczeni  jak  szczury  w  zelaznym  sklepie...  zwlaszcza  te  zachodnie  szczury  sa  wyjatkowo  chciwe  i  pazerne.   Wazne  zebysmy  mieli  o  tych  ,,grach,,  swiadomosc  i  zachowali  SPOKOJ,  ROZWAGE...  i  robili  swoje,

zaloguj się by móc komentować

Paris @olo 17 listopada 2022 17:27
17 listopada 2022 20:38

Tak,...

...  to  ,,bicie  piany,,  przez  zgnily  zachod  bylo  juz  tak  chamskie  i  na  rympal,  ze  oni  wszyscy  juz  sie  KOMPLETNIE  SKOMPROMITOWALI...  to  sa  po  prostu  HIENY  i  SEPY,...

...  ale  ,,mundial,,  coraz  blizej  i  telewizor  francuski  nie  ,,pali  sie  juz,,  na  czerwono,...  ale  dla  mnie  tej  chucpy  NICZYM  NIE  ZAKRYJA,  tak  samo  jak  tego  pustego  spedu  na  Bali,  na  ktorym  Trudeau  ,,pSZemowil  sie  ostro,,  z  Xi...

...  w  kuluarach  oczywiscie,...  ale  ,,kamery,,  TO  NAGRALY  !!!

 

Wyobrazasz  sobie  takie  numery  ???   Na  Bali  !?!?!?

zaloguj się by móc komentować

Paris @Paris 17 listopada 2022 20:38
17 listopada 2022 22:13

Zmieniaja  ,,grajcary,,  melodie...

...  jakas  godzine  temu  francuski  telewizor  zapodal  ostatnie  oswiadczenie  Zelenskiego,  ze  on  wlasciwie  ,,to  juz  nic  nie  wie,  co  sie  tam  stalo,,  w  tym  Przewodowie,...  ze  sluzy  pomoca  i  ma  pelne  zaufanie  do  strony  polskiej  co  do  wyjasnienia  tego  wypadku...

...  takze  sie  dzieje  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Paris 17 listopada 2022 22:13
18 listopada 2022 08:55

"Ruskie" nie mają skrupułów, żeby wywoływać takie sytuacje. Mają niesławne doświadczenie z przeszłości, żeby do głosu dochodzili, jak Pani pisze:

wszyscy  wyposzczeni  jak  szczury  w  zelaznym  sklepie...  zwlaszcza  te  zachodnie  szczury  sa  wyjatkowo  chciwe  i  pazerne.  
 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @stanislaw-orda 16 listopada 2022 20:46
18 listopada 2022 14:30

znaczy tzw "deep fake"... 

Co się tego dnia 15 listopada oprócz "rakietowego wybuchu" w PL [ok godziny 16]  jeszcze wydarzyło?

Watcher.Guru

@WatcherGuru

·

15 nov.

JUST IN: Mastercard, Wells Fargo, Citigroup, and others, launch a 12-week experimental digital dollar pilot with the New York Fed.

Afficher cette discussion

7:37 PM · 15 nov. 2022·Twitter Web App

 

komentarz znanej osoby "It begins''.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @saturn-9 18 listopada 2022 14:30
18 listopada 2022 15:49

Fajne są głosy w dyskusji (komentarze).

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
18 listopada 2022 19:16

Pojawiają się "odpryski" i to nie są odłamki rakiety, ale informacje.

Zdarzenie w Przewodowie jest na rękę rosyjskiej propagandzie. W związku z tym nie zdziwiłbym się, gdyby Rosjanie w przyszłości próbowali celowo ostrzeliwać cele zbliżone do polsko-ukraińskiej granicy, po to, by zakładać, że ukraińska rakieta obrony przeciwlotniczej lub jej odłamki spadną na teren RP. Wtedy będzie można oskarżyć o to Ukrainę.

Jakie cele bieżące realizuje rosyjska propaganda?

Nadal kluczowym celem jest wpływ na preferencje wyborcze Polaków, destabilizacja sytuacji społecznej oraz wspieranie działań służących wzmocnieniu struktur prorosyjskich, które przejawiają ambicje polityczne. Kolejny cel to wstrzymanie lub ograniczenie wsparcia, jakiego udziela Ukrainie polskie społeczeństwo i polski rząd. Chodzi o stymulowanie niechęci wobec Ukraińców, aby doszło do masowych protestów i sprzeciwu społecznego na takim poziomie, że polski rząd ograniczy wsparcie dla Ukrainy.

Na co powinniśmy uważać jako użytkownicy sieci?

Możemy spodziewać się nowych teorii spiskowych, które będą odnosiły się do NATO, wojny w Ukrainie, do Stanów Zjednoczonych. Na pewno należy zachować spokój wobec przekazów, które odwołują się do sfery emocjonalnej, nie ulegać panice. Będzie pojawiało się mnóstwo treści, że „już wkrótce w Polsce wybuchnie wojna”, że „sytuacja jest skrajnie niebezpieczna”, że „będziemy marznąć”, że „będzie krach systemu”, że „Polska władza będzie ewakuowana z kraju”, że „wplącze naród w wojnę i pozostawi na pastwę Rosji”.

https://cyberdefence24.pl/cyberbezpieczenstwo/mnogosc-narracji-dezinformacyjnych-o-przewodowie-ekspert-radzi-na-co-uwazac-wywiad

Na incydent w Przewodowie zareagował syn Donalda Trumpa. "Skoro to ukraińska rakieta uderzyła w naszego sojusznika z NATO, Polskę, czy możemy przynajmniej przestać wydawać miliardy na ich uzbrojenie?" — zapytał na Twitterze Donald Trump Jr.

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/usa-republikanie-kwestionuja-pomoc-dla-ukrainy-ani-grosza-wiecej/b3xg79x

Jakimś sposobem jest umożliwienie polskiej – czy też szerzej: NATO-wskiej – obronie powietrznej strącanie pocisków, które zagrażają Polsce już w ukraińskiej przestrzeni powietrznej.
Krytycy tego pomysłu wskazują na ograniczenia prawne i ryzyko wciągnięcia w wojnę z Rosją. Tylko że Władimir Putin przecież oficjalnie nie prowadzi jej z Ukrainą. Mówi o czymś, co sam określa mianem operacji specjalnej. Zatem czy zestrzeliwanie pocisków np. wyprodukowanych w Iranie – będzie aktem wojny? Nie musi. To też może być np. operacja antyterrorystyczna. Przeciwko podejrzanej broni z Bliskiego Wschodu, która – jak mówi sam Zełenski – nie wiadomo do kogo należy. 

https://forsal.pl/swiat/ukraina/artykuly/8590229,pocisk-w-przewodowie-rysa-na-wizerunku-zelenskiego.html

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Andrzej-z-Gdanska 18 listopada 2022 19:16
18 listopada 2022 19:41

Badanie  przedmiotowej sprawy nie zostało zakończone, zatem narracja o tym, iż zaistniało zdarzenie określane jako upadek rakiety (takiej czy innej), jest przedwczesna.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 18 listopada 2022 19:16
18 listopada 2022 22:17

Olac  te  ,,odpryski,,...

...  pamieta  Pan  jaka  chucpe  zrobili  ze  Smolenska  !!!

Ja  sama  to  ,,smolenskie  sleCtFo,,  przezywalam  jak  zaba  okres...  do  dzis  nie  moge  w  to  uwierzyc...  z  Przewodowem  tez  odwalaja  takie  samo  TEATRUM...

...  pozostaje  tylko  to  olac  i  nie  ZYWIC  PASOZYTA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @stanislaw-orda 18 listopada 2022 19:41
18 listopada 2022 22:24

Voila,...

...  nie  ma  sie  co  grzac,...  dopiero  wczoraj  zapodali,  ze  na  rurach  z  Baltyku  od  NS  byly  slady  materialow  wybuchowych  !!!   

Moze  wszyscy  wzmozeni  i  ,,experci,,  z  koziej  wolki  na  tamtejsze  sleCtFo  swe  ,,zatroskanie,,  by  skierowali  !!! 

zaloguj się by móc komentować

klon @Andrzej-z-Gdanska 18 listopada 2022 19:16
18 listopada 2022 22:52

>>>Zdarzenie w Przewodowie jest na rękę rosyjskiej propagandzie.<<< 



"(...) O tym i wielu innych rzeczach Siergiejowi Mardanowi opowiadał ekspert wojskowy, członek Klubu Izborskiego Władysław Szurygin w Radiu Komsomolskaja Prawda (...)

- Władysławie, tu wyjaśnij. Jak pocisk S-300 mógł dostać się z Ukrainy do pokojowego polskiego ciągnika? To jest super rakieta, jest tak wiele różnych chipów, że nie została wyprodukowana na Ukrainie, ale w wielkim Związku Radzieckim.

Władysław Szurygin:

- Kiedy został wypuszczony w ZSRR, co najmniej 35 lat temu, był wyjątkową bronią. Od tego czasu my w Rosji zmodernizowaliśmy takie pociski. A dzisiaj nasze systemy S-400, S-500 są generalnie najbardziej zaawansowanymi osiągnięciami technologicznymi. Na Ukrainie ich nie ma. Ale ich stary S-300 to też dobry system. Z wyjątkiem jednego - wieku. W rezultacie jej „głowa” mogła latać, to znaczy została uwolniona, a ona () rzuciła się gdziekolwiek, cała jej część elektroniczna została wyłączona lub wypalona.

Druga opcja. Wiem to ze źródeł w samej Polsce. Wraz z naszymi uderzeniami w zachodnie regiony Ukrainy, Polska zaczęła włączać swoje elektroniczne systemy bojowe wzdłuż granicy, w nadziei na odrzucenie rosyjskich rakiet z kursu. Ale problem polega na tym, że wojna elektroniczna ...

Mardan:

- Czy to Polacy tak bardzo chcą pomóc Ukrainie?

Shurygin:

- Tak. I nie wykluczam, że to właśnie ta polska broń elektroniczna mogła stłumić kanał kontrolny ukraińskiej rakiety S-300. ()) Lej w Przewodwie to klasyka dla S-300. Ten pocisk ma na pokładzie 150 kilogramów materiałów wybuchowych. Lejek jest taki sobie....."

tłumaczenie automatyczne

WWW.KP.RU: https://www.kp.ru/daily/27473.5/4679603/

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @klon 18 listopada 2022 22:52
19 listopada 2022 09:45

Z tego co rozumiem została odkryta prawda "najlepszego gatunku " , konsomolska.  :)

zaloguj się by móc komentować

klon @Andrzej-z-Gdanska 19 listopada 2022 09:45
19 listopada 2022 10:22

Prawda o najlepszej rakiecie świata.. :) 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @klon 18 listopada 2022 22:52
19 listopada 2022 12:59

...Lej w Przewodwie to klasyka dla S-300. Ten pocisk ma na pokładzie 150 kilogramów materiałów wybuchowych. Lejek jest taki sobie...

 

No fajny dialog w radio dali i momenty też są.  Obnażają big cyc 150 kg. 

To płachta dla przeczulonych więc sprawdzam co sieć wie na temat ładunku jaki ma rakieta.  

Podają różnie a w polskiej wersji jest wyszczególnione:

 

Masa głowicy  133 kg  143 kg  143 kg  180 kg

 

Nie lubię bieżączki, której dane nie jestem w stanie sprawdzić w alternatywnych źródłach.

Wniosek mam taki, że ekspert, członek Klubu Izborskiego, Władysław Szurygin wrzucając protezę cyfrową 150 daje do zrozumienia, że on też od 'synów wdowy'...

 

Kiedy 'dyktator' głównodowodzący, wcielenie metafizycznego 'zła' na scenie dziejów, stanie przed ekipą zwartą dającą mu ofertę nie do odrzucenia tak jak to się przytrafiło dnia 10 listopada 1918 roku kajzerowi Wilhelmowi Zwo?

zaloguj się by móc komentować


Andrzej-z-Gdanska @mniszysko 19 listopada 2022 18:57
19 listopada 2022 21:30

Dzięki za bardzo interesującą i obszerną analizę!

Wygląda bardzo fachowo. Nie mam zamiaru jej recenzować, bo nie jestem wojskowym. W pewnym sensie wyczerpuje wyjaśnienie tragicznej w skutkach sytuacji. 

Na koniec ważny cytat:

Rosja „jedzie po bandzie"

Perfidia rosyjskiego planu i nie liczenie się z jego skutkami wcale nie polega tylko na tym, że sąsiadujące z Ukrainą kraje (w tym Białoruś) mogą być „zasypywane" odłamkami pocisków. Rosjanie kompletnie ignorują bowiem o wiele większe niebezpieczeństwo związane w ogóle z wysyłaniem swoich rakiet manewrujących w strefę przygraniczną z państwami nie biorącymi udziału w tej wojnie.

zaloguj się by móc komentować

orjan @mniszysko 19 listopada 2022 18:57
20 listopada 2022 10:09

Ta rekonstrukcja z defence24 jest przekonująca, bo jest spójna i logiczna. Czy tak było? Ogólnie pewnie tak. Szczegóły mogą się różnić, lecz nie naruszy to wniosków końcowych, że to Rosjanie umyślnie "zawlekli" wojnę i śmierć do Polski. W omawianej rekonstrukcji brakuje wyeksponowania, że o ile strona militarnie zaatakowana, choćby była maksymalnie zorganizowana i gotowa, to jej działanie musi przejść przez etap początkowego chaosu. Akurat ten moment rekonstrukcja zauważa. Lecz strona atakująca początkowo działa bez chaosu co w tym przypadku oznacza umyślny plan lotu rosyjskich rakiet i zaplanowane kierowanie ich lotem co najmniej aż do momentu napotkania przeciwdziałania drugiej strony. 

W sprawie jest pewna pułapka wnioskowania polegająca, tak ją roboczo nazwę, na "konfuzji dwóch rakiet". Przekonujące są argumenty, że Ukraińcy użyli antyrakiety "drugiej świeżości". Ta okoliczność techniczna w połączeniu z założonym wyżej efektem początkowego chaosu, plus ogromne tempo zdarzenia, mogła zaważyć na miejscu i przebiegu starcia obu rakiet. Jednak należy uważać, aby tej samej miary automatycznie nie przenosić do oceny czynności rosyjskich. Skoro, jak to należy rozumieć z defence24, nie do końca wiadomo jaką rakietę użyli Rosjanie, to wypada założyć, że w tym przypadku użyli raczej lepszej rakiety spośród tych, jakie mieli.

Broń wybiera się do zadania. Poluzowanie powyższego założenia przy pewności, że bez wątpienia planowali lot swojej rakiety tuż przy polskiej granicy, musi powiększać prawdopodobieństwo, że Rosjanie wyraźnie dopuszczali, że "coś się wydarzy", a więc działali z premedytacją znacznie większą, niż to się przedstawia. Z drugiej zaś strony, jeśli zaostrzyć to założenie w kierunku, że z posiadanych użyli raczej lepszej, niż gorszej rakiety, to maleje prawdopodobieństwo, że dana rakieta zrobiła coś niezaplanowanego. Tak, czy owak, w ocenie działania Rosji określenie "wypadek" jest mocno naciągane. Nie ma zaplanowanych wypadków. Bandyty i broniącej się ofiary nie należy oceniać tą samą miarą.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @saturn-9 19 listopada 2022 12:59
21 listopada 2022 08:56

Wybuch wydarzył się w wąskim ale głębokim gardle czasowym poprzedzającym wydanie wyroku w dniu 17 listopada w sprawie zestrzelenia samolotu MH17. 

To odnośnie kontekstu: ''Buuum a  eksperci  ustalą winnego''.

 

On 17 November 2022, the court handed down life sentences to three defendants, Igor Girkin, Sergey Dubinskiy and Leonid Kharchenko for the murder of  ...

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 20 listopada 2022 10:09
21 listopada 2022 23:20

tak, tak  najprościej wyjaśnić "bez wątpienia". Wówczas wszystko gra i konweniuje.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
22 listopada 2022 13:49

Już myślałem, że cała sprawa dobiegła końca, ale, cytuję:

 Amerykańska agencja prasowa Associated Press zwolniła reportera, który podał informację błędnie sugerującą, że to Rosja wystrzeliła pocisk, który spadł w Polsce, powodując śmierć dwóch osób w Przewodowie - podał dziennik "Washington Post". "Kiedy nasze standardy zostają złamane, musimy powziąć kroki konieczne do ochrony integralności wiadomości" - poinformowała AP w oświadczeniu przekazanym PAP.

W oświadczeniu przekazanym PAP rzeczniczka AP Lauren Easton przekazała, że "rygorystyczne standardy edytorskie i praktyki w Associated Press są kluczowe dla misji AP jako niezależnej organizacji informacyjnej. Aby zapewnić, że nasze dziennikarstwo jest precyzyjne, uczciwe i oparte na faktach, stosujemy się do tych standardów i wzmacniamy je, także w przypadku wykorzystywania anonimowych źródeł. Kiedy nasze standardy zostają złamane, musimy powziąć kroki konieczne do ochrony rzetelności wiadomości. Niełatwo podejmujemy takie decyzje i nie są one oparte na pojedynczych incydentach".

35-letni James LaPorta, który służył w Afganistanie w amerykańskiej piechocie morskiej, zanim w 2020 roku zaczął pracować dla AP, w agencji tej zajmował się problematyką wojskową i bezpieczeństwa narodowego. Został zwolniony po krótkim wewnętrznym śledztwie - potwierdzili dziennikowi "WP" przedstawiciele agencji.

Kilka godzin po eksplozji, do której doszło 15 listopada w polskiej wsi Przewodów, AP opublikowała depeszę informującą, że anonimowy "wysoki przedstawiciel amerykańskiego wywiadu powiedział, że rosyjskie pociski wleciały na terytorium należącej do NATO Polski, zabijając dwie osoby".

Tymczasem przedstawiciele polskich władz oświadczyli później, że najprawdopodobniej był to jeden pocisk wystrzelony przez siły ukraińskie, który zboczył z kursu i wylądował na polskim terytorium.

"(...) Alert AP, wysłany do tysięcy mediów na świecie, sugerował jednak, że doszło do nowej, poważnej eskalacji w rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Polska jest członkiem NATO i rosyjski atak na jej terytorium mógł wywołać odpowiedź militarną Zachodu zgodnie z gwarancjami wzajemnej ochrony członków Sojuszu Północnoatlantyckiego. Inne agencje informacyjne szybko przekazały dalej tę wiadomość" - przypomniał "WP".

https://forsal.pl/swiat/bezpieczenstwo/artykuly/8593463,wp-agencja-ap-zwolnila-reportera-po-podaniu-blednej-informacji-o-pocisku-ktory-spadl-na-terytorium-polski.html

PS

Na razie nie wiadomo skąd się wziął błąd. Pojawiają sie też nowe pytania...

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska 22 listopada 2022 13:49
22 listopada 2022 14:06

Pojawiają sie też nowe pytania...

 

Na przykład? No chyba nie peace bo mundial czyli bieżączka?

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @saturn-9 22 listopada 2022 14:06
22 listopada 2022 14:34

Chyba nie peace,bo się szurniętym strategom nie opłaca.Widowisko mundialu to przecież też igra i potrzeba przerwy w tej zabawie .Dla żartu i kawału,to prosta bajka jak to leciało:

Otóż nocną porą kawał słusznego chłopa zakradło się z koparkami jak stodoła do Przewodowa.Wykopali co mieli kopnąć,resztę łopatami poprawili i na na taczkach już strzępki żelastwa zwieśli co by hałasu nie było. Następnie brygadzista zadzwonił do wysokiego przedstawiciela amerykańskiego wywiadu i pooooszło .

Proszę nie pytać skąd te bajki z mchu i paproci i czy dobrze się czuję,bo zdecydowanie źle. Dla pocieszenia dodam ,że pan Andrzej ma rację ,że to nie koniec opowiastek i wieści ze świata ...

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @BTWSelena 22 listopada 2022 14:34
22 listopada 2022 15:02

Opowiastka z Przewodowa krąży w różnych odsłonach. 

Na pewnym blogu w D dowiedziałem się, że jakiś chłop z okolicy P. znalazł szczątki tejże rakiety-pocisku i puścił w sieć fotkę. Dobry numer dla uwiarygodnienia narracji o rakiecie!

tutaj fotka znalezonych szczątków [fake czy nie nieistotne jest fotka czyli dowód]

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @saturn-9 22 listopada 2022 15:02
22 listopada 2022 15:29

Calkiem możliwe,bo jak stare monety można szukać,to czemu nie szczątek rakietki.Ale koparka to bardziej miłosierna wersja ,bo dołek miał być słuszny,a że przy okazji tylko dwa trupy ,to może taśma się zerwała?.Bo chłopy chyba nie kładli się na betonie jak przy demonstracjach i udawali nieboszczyków.?..Pogrzeb był raczej autentyczny.

Proszę pana Andrzeja aby się nie obraził,że broń Boże trolluję notkę. Tylko tak jakoś mi smutno ,że taki fakt postawił świat na krawędzi omalże wojny,albo chęci tej wojny...Nie było chyba państwa na świecie by nie wymieniło słowa  Polska.Nie cieszy mnie taka sława w takich okolicznościach.

Oby tak się stało następnym razem już z kilkomama dołkami ...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BTWSelena 22 listopada 2022 15:29
22 listopada 2022 15:31

O Boże ,ta klawiatura :poprawka OBY tak się nie stało..

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 22 listopada 2022 14:06
22 listopada 2022 16:25

Może trochę  zaskoczę Pana, ale pytania powstały w mojej głowie:

1. Co wpłynęło na przyznanie się do błędu.

2. Jak ten błąd powstał?

3. Po co kajanie się w stylu leninowsko-stalinowskim?

4. Od kiedy liczy się co powiedzieli przedstawiciele polskich władz - nic im oczywiście nie ujmując. Przecież Amerykanie mogli ich po prostu (jak zwykle?) zignorować.

5. Na koniec coś śmiesznego, chociaż śmieszne nie jest. Mianowicie, cytuję, że początkowo:

...anonimowy "wysoki przedstawiciel amerykańskiego wywiadu powiedział...

a w linkowanym artykule okazało się potem, że był to, cytuję:

...35-letni James LaPorta, który służył w Afganistanie w amerykańskiej piechocie morskiej, zanim w 2020 roku zaczął pracować dla AP...

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 22 listopada 2022 15:29
22 listopada 2022 16:30

Raczej nie jestem obraźliwy. ;)

Mnie też różne rzeczy różnie się kojarzą co chyba widać nie raz po moich komentarzach. Czasami mnie korci, żeby coś obrócić w ironię, żart. Czasami się powstrzymuję, bo nigdy nie wiadomo jak to zostanie odebrane.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 22 listopada 2022 16:30
22 listopada 2022 17:48

I chwała Bogu,że nie jest pan obraźliwy. Jesteśmy tacy w sumie bezsilni. Mordują się za naszymi plecami nazywając to operacją specjalną,smrodząc i szkodząc nie tylko ludziom ale i planecie pod nosem programów Fit For 55 i innych ,które działają  tylko do granicy gdzie wojna się toczy.

I co dziwne powstają zwolennicy na naszych polskich portalach,z całkowitą abolicją i przebaczeniem  dla kreatorów tychże operacji z życiorysami: urodził się studiował i został Prezydentem.Na dodatek chce nas ostatnich Słowian uratować przed pedalskim Zachodem i uratować świat chrześcijański -wkładając Cyrylowi pistolet do ręki.

A karta roszczeń terytorialnych i bogactw naturalnych,które przynoszą kasę jest niezmienna od wieków.Co tam ludzie...czy to nie największa pogarda-generałów świata? Trzeba też i ironii koniecznie.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 22 listopada 2022 17:48
23 listopada 2022 09:36

Wspomnę jedynie, że prawosławie to równiez chrześcijaństwo

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 23 listopada 2022 09:36
23 listopada 2022 10:24

Przecież napisalam wyraźnie chyba ,że "chce  uratować świat chrześcijański -wkładając Cyrylowi pistolet do ręki". Prawosławie to Cyryl i chyba temu nie zaprzeczam?.Cyryl - Władimir Michajłowicz Gundiajew, który zasłużył się prawosławiu odkąd został patriarchą moskiewskim i całej Rusi został wybrany przez Sobór Lokalny Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego w dniu 27 stycznia 2009, odbudował więcej niż 200 cerkwi dzięki przychylności władzy.

Błogosławiąc wojska ,rozgrzeszając ich,że wszytkie grzechy zostaną zmyte,czyż nie trzyma pistoletu w swoich rękach? W przeszłości mieliśmy już takie krucjaty,z "błogosławieństwem"również władców Mamy XXI wiek i nic się nie zmienia,chyba oprócz broni do mordowania w imię posiadanych terytoriów i dusz ludzkich. Nie jestem wybitnym historykiem aby to rozważać,lecz dla mnie zwyczajnej kobiety coś tutaj jest nie tak.......Czy jest inaczej,niż to widzę?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 23 listopada 2022 10:24
23 listopada 2022 11:24

Dłużej klasztora jak przeora, zatem prawosławie to nie tylko i nie wyłącznie Cyryl.

PS

Bez błogosławieństw także prowadziono by te wojny,  a być może w jeszcze bardziej bezwzględny sposób.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 23 listopada 2022 11:24
23 listopada 2022 13:41

Ja to ciągle mam nadzieję i prawie pewność,że pan nie popiera ani z błogosławieństem ,ani bez,ani z klasztora jak przeora,ani TEJ wojny...tak w czasie przeszłym jak i obecnym!..

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 23 listopada 2022 13:41
23 listopada 2022 22:16

Mnie ta wojna nie interesuje (ani grzeje, ani ziębi), natomiast irytuje mnie propaganda prowojenna fundowana  na ewidentnych kłamstwach, a prowadzona przez aktualne polskie władze,

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 23 listopada 2022 22:16
24 listopada 2022 00:32

Propaganda dotyczy Obu stron.Aby zmierzyć jej pojemność trzeba czasem speców,albo prostego mierniczego. Skoro irytuje,to nie oznacza obojętności ,prawda?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 24 listopada 2022 00:32
24 listopada 2022 09:10

Owszem, nie oznacza, ale tylko w odniesieniu do aplikowanej w mediach jakości propagandy. Mniejsza o jej objętość, gdyż ilość nie przechodzi w jakość.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @BTWSelena 23 listopada 2022 10:24
24 listopada 2022 11:06

...Mamy XXI wiek i nic się nie zmienia...

 

'Abu Ali' Putin, heros 'Trzeciego Świata', do tej pory nie pokazywał zbytnio drapieżnych pazurów tak jak to potrafią amerykańscy prezydenci. Trzymał się doktryny Sinatry [I do it my way] ale tradycja scytyjska bierze górą a spalona ziemia to sprawdzona praktyka.

The First Total Warrior

Gen. Philip H. Sheridan savaged the South and taught Bismarck that there should be "no laziness in killing."

zaloguj się by móc komentować

zkr @BTWSelena 22 listopada 2022 17:48
24 listopada 2022 11:18

> i uratować świat chrześcijański -wkładając Cyrylowi pistolet do ręki.

Metropolita Sodomski i Gomorski ma ratowac swiat chrzescijanski? :))

https://jagiellonia.org/departament-fsb-pod-tytulem-rosyjska-cerkiew-prawoslawna-zawiesza-kontakty-z-konstantynopolem

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska 22 listopada 2022 16:25
24 listopada 2022 11:33

LaPorta, wtyka wojskowych służb [right man on the right place], zadanie wykonał no sto dwa no i z pracy nie wyleciał.

Media grzały wyobraźnie konsumentów.

'Sleepy Joe' [jako pierwszy?] ogłosił na szczycie G20 , że to był friendly fire a prezydent 'heros władzy'' w Kijowie obstawał jednak przy swojej wersji. 'Heros to wiejski głupek' [Umberto Ecco].

 

Czy ten medialny zgiełk nie zmontowano pod amerykańskiego prezydenta?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @zkr 24 listopada 2022 11:18
24 listopada 2022 11:41

Zatem ulokuj nadzieję w mentalnym bolszewiku jezuicie siedzącym na tronie Piotrowym.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @zkr 24 listopada 2022 11:18
24 listopada 2022 12:12

Dzięki za linka ...który jak sądzę jest niewygodny dla wielu zwoleników nowych życiorysów w różnych źródłach ,że powtórze się jeszcze raz "urodził się ,studiował i został Prezydentem.Niestety dotyczy to również tak ważnych postaci jak Cyryl ,czy innych...

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 24 listopada 2022 11:33
24 listopada 2022 15:11

Zacytuję jeszcze raz fragment wyżej podanego doniesienia/sprostowania agencji AP:

 Alert AP, wysłany do tysięcy mediów na świecie, sugerował jednak, że doszło do nowej, poważnej eskalacji w rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Polska jest członkiem NATO i rosyjski atak na jej terytorium mógł wywołać odpowiedź militarną Zachodu zgodnie z gwarancjami wzajemnej ochrony członków Sojuszu Północnoatlantyckiego. Inne agencje informacyjne szybko przekazały dalej tę wiadomość" - przypomniał "WP".

Może ktoś pogroził palcem tej AP i rozkazał sprostować te bzdury, bo cierpi "wizerunek USA" na przykład. ;)))

...itd

... i ta prawda ucierpiała ;)

--- i standardy zostały złamane ;)

Jak tak można!   :))

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować