-

Andrzej-z-Gdanska

Polityka USA a przebieg konfliktu rosyjsko-ukraińskiego

Przedstawiam fragmenty tłumaczenia raportu opracowanego przez RAND Corporation. Przed przeczytaniem warto zapoznać się z króciutką historią tego think-tanku oraz z nazwiskami kilku związanych z nią znanych osobistości.

Pozwala to ocenić znaczenie raportu mimo, że niektóre przemyślenia są znane skądinąd.  Jak wiadomo sytuacja, zwłaszcza na wojnie, jest „dynamiczna” i w związku z tym niektóre stwierdzenia zawarte w Raporcie będą ewaluować. Można będzie z czasem określić jak i w którym kierunku pójdą zmiany. Wydaje mi się, że pewne rozwiązania czy koncepcje, z powodów politycznych, nie ulegną mimo wszystko zmianie.

RAND Corporation (Research ANd Development = Badania i Rozwój) – amerykański think tank i organizacja badawcza non-profit, pierwotnie sformowana dla potrzeb Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Założona 14 maja 1948 roku w Santa Monica w Kalifornii na bazie rozpoczętego w końcu 1945 roku wojskowego Projektu RAND, realizowanego na rzecz dowództwa Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych przez Douglas Aircraft Company (pierwszy raport RAND ukazał się już w maju 1946 roku).

Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych ustanowiły „Projekt RAND” (Research AND Development) w celu zbadania dalekosiężnego planowania przyszłej broni. W marcu 1946 roku firma Douglas Aircraft Company otrzymała kontrakt na badania nad działaniami wojennymi międzykontynentalnymi. Projekt RAND stał się później korporacją RAND.

Douglas Aircraft Company była amerykańską firmą lotniczą i obronną z siedzibą w południowej Kalifornii. Została założona w 1921 roku przez Donalda Willsa Douglasa Sr., a następnie połączyła się z McDonnell Aircraft w 1967 roku, tworząc McDonnell Douglas. McDonnell Douglas połączył się z Boeingiem w 1997 roku.

Obecnie RAND posiada około 1600 pracowników w sześciu siedzibach – trzech w USA: Santa Monica w Kalifornii, Arlington w Wirginii i Pittsburghu (Pensylwania), oraz trzech w Europie: Lejdzie w Holandii, Berlinie i brytyjskim Cambridge.

Korporacja RAND jest znana z dużego wkładu w naukę, zwłaszcza w metody ilościowe, na polu m. in. badań operacyjnych, studiów nad przyszłością, rozwoju badań nad sztuczną inteligencją czy Internetu.

Obecnie RAND prowadzi badania na tak różnych polach jak obronność i terroryzm, stosunki międzynarodowe, edukacja czy zdrowie publiczne.

Ważniejsi ludzie RAND

Henry H. Arnold – generał Sił Powietrznych Stanów  Zjednoczonych – założyciel RAND

Kenneth Arrow – ekonomista, laureat nagrody Nobla, znany ze swojego twierdzenia o niemożności w teorii wyboru społecznego

Donald Wills Douglas Sr. – założyciel i prezes Douglas Aircraft Company

Arthur E. Raymond – główny inżynier w Douglas Aircraft Company – założyciel

Paul Baran – jeden z twórców techniki komutacji pakietów użytej przy projektowaniu sieci ARPANET i późniejszych sieci komputerowych takich jak Internet.

Paul Baran (ur. 29 kwietnia 1926 w Grodnie, zm. 26 marca 2011 w Palo Alto) – amerykański informatyk żydowskiego pochodzenia, twórca idei komutacji pakietów, będącej podstawą działania m.in. Internetu.

John von Neumann – matematyk, twórca podstaw informatyki i aksjomatyki teorii gier

John Forbes Nash – matematyk, laureat nagrody Nobla za twierdzenie z teorii gier

Herman Kahn – teoretyk wojny jądrowej i jeden z twórców planowania scenariuszowego

Katsuaki L. Terasawa – ekonomista

Donald Rumsfeld – przewodniczący RAND Corporation w latach 1981–1986, dwukrotny sekretarz obrony Stanów Zjednoczonych.

Condoleezza Rice – członek rady w latach 1991–1997 i była sekretarz stanu USA w gabinecie George’a W. Busha

Francis Fukuyama – pisarz i futurolog

Thomas C. Schelling – ekonomista, laureat nagrody Nobla z 2005 roku za prace dot. zastosowania teorii gier.

Lewis „Scooter” Libby – były szef personelu Dicka Cheneya, obecnie oskarżony o szereg nadużyć.

 

Poniżej wybrane fragmenty z 32-stronicowego Raportu.

Jak uniknąć długotrwałej wojny

Polityka USA a przebieg konfliktu rosyjsko-ukraińskiego


Samuel Charap, Miranda Priebe

Styczeń 2023 r.

Forma zakończenia wojny

Literatura dotycząca zakończenia wojny sugeruje trzy możliwe sposoby zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej:

- zwycięstwo absolutne;

- zawieszenie broni;

- polityczne porozumienie.

Na potrzeby tej analizy nie uwzględniamy przerw operacyjnych, tymczasowych zawieszeń broni i zerwanych porozumień. Skupiamy się na formie, w jakiej wojna ostatecznie się kończy, a nie na przypływach i odpływach na drodze do takiego wyniku.

Zwycięstwo absolutne

Ponieważ żadna ze stron nie wydaje się mieć zamiaru ani możliwości osiągnięcia absolutnego zwycięstwa, wojna najprawdopodobniej zakończy się jakimś wynegocjowanym wynikiem.
Jedną z form zakończenia wojny jest zwycięstwo absolutne. Ten wynik polega na tym, że jedno państwo "trwale usuwa zagrożenie (międzypaństwowe) stwarzane przez jego przeciwnika". Absolutne zwycięstwo, jak zauważa Dan Reiter, może zostać osiągnięte poprzez "zainstalowanie przez zwycięzcę nowego przywództwa w pokonanym państwie, zajęcie lub zaanektowanie terytorium przeciwnika, lub w najgorszym przypadku unicestwienie całej populacji przeciwnika". Mimo że może wiązać się z porozumieniem, cechą definiującą absolutne zwycięstwo jest "wynik wojny, który zasadniczo usuwa możliwość wycofania się pokonanego państwa z kończącej wojnę ugody." Jest to rodzaj zwycięstwa, które alianci osiągnęli nad Japonią i Niemcami pod koniec II wojny światowej.

W momencie rozpoczęcia wojny Moskwa wydawała się dążyć do absolutnego zwycięstwa, planując zainstalowanie nowego reżimu w Kijowie i "demilitaryzację" kraju. Od momentu porzucenia próby zajęcia stolicy na początku kwietnia Rosja wydaje się rezygnować z tych planów. Deklarowane przez Putina cele zmieniały się od tego czasu, ale w ostatnich miesiącach ani on, ani jego ministrowie nie powtórzyli bezpośrednich wezwań do obalenia rządu w Kijowie z pierwszych tygodni wojny. Choć niektórzy twierdzą, że Moskwa nie zrezygnowała ze swoich początkowych ambitnych celów, to nawet gdyby Kreml nadal dążył do narzucenia absolutnego zwycięstwa, fakty na miejscu wskazują, że nie byłby w stanie tego zrobić. Na dzień dzisiejszy głównym celem Moskwy wydaje się być utrzymanie terytorium w czterech ukraińskich regionach, które Rosja obecnie uznaje za swoje. Ale nawet gdyby Rosja zajęła i utrzymała te regiony, nie byłoby to absolutne zwycięstwo; musiałaby dokonać fundamentalnej zmiany w systemie politycznym Ukrainy, takiej jak obalenie prezydenta Zelenskiego, aby osiągnąć absolutne zwycięstwo. Jednak system rządów na Ukrainie jest obecnie mocniej zakotwiczony niż przed wojną, brutalna taktyka Rosji odstraszyła nawet tych Ukraińców, którzy mieli prorosyjskie sympatie, a Zelensky cieszy się ogromną popularnością. Co więcej, ukraińskie wojsko, przy obecnych możliwościach, może w nieskończoność stanowić zagrożenie dla terenów okupowanych przez Rosję, a nawet graniczących z niekwestionowanym terytorium rosyjskim.
 

Mało prawdopodobne jest również absolutne zwycięstwo Ukrainy. Ukraina nigdy oficjalnie nie ogłosiła zamiaru osiągnięcia absolutnego zwycięstwa, jak to określa literatura. Deklarowane przez prezydenta Zelenskiego cele zmieniały się w czasie, ale od grudnia 2022 roku jego deklarowanym celem jest odzyskanie całego terytorium Ukrainy, w tym Krymu i obszarów Donbasu okupowanych przez Rosję od 2014 roku. Całkowity podbój terytorialny nie oznaczałby jednak absolutnego zwycięstwa. Gdyby ukraińskie wojsko wyrzuciło rosyjskie siły z Ukrainy, bez wątpienia poważnie zdegradowałoby w tym procesie rosyjską armię. Mimo to Rosja dysponowałaby szerokim wachlarzem możliwości na swoim terytorium i poza nim - zwłaszcza marynarką wojenną i siłami powietrznymi, które nie poniosły większych strat w wojnie - które mogłyby umożliwić kontynuowanie uderzeń na cele w głębi Ukrainy. Rosyjskie siły lądowe mogłyby łatwo przegrupować się i rozpocząć kolejną ofensywę na dużą skalę. Aby osiągnąć absolutne zwycięstwo, Ukraina musiałaby pozbawić Rosję możliwości kwestionowania jej kontroli terytorialnej. Zmuszenie wojsk rosyjskich do przekroczenia granicy międzynarodowej nie przyniesie takiego rezultatu. I chociaż Ukraina zaskoczyła obserwatorów swoją zdolnością do obrony własnej ojczyzny, to wyobrażanie sobie, że mogłaby zniszczyć zdolność Rosji do prowadzenia wojny, jest mrzonką.

Dlatego też Kijów, aby uniknąć ciągłego zagrożenia ponowną inwazją, oprócz zwycięstwa na polu walki, prawdopodobnie potrzebuje zmiany reżimu w Moskwie. Niektórzy analitycy twierdzą, że słabe wyniki Rosji w wojnie, rosnąca liczba ofiar i mobilizacja mogą spowodować niestabilność polityczną i doprowadzić do obalenia Putina i zastąpienia go nowym reżimem, który zaprzestałby walki, pogodziłby się z Ukrainą i w dłuższej perspektywie stanowiłby mniejsze zagrożenie.Niewiele dowodów historycznych wskazuje na to, że zmiana reżimu w Rosji musiałaby nastąpić po porażce na polu walki. Przywódcy reżimów personalistycznych, takich jak rosyjski, często pozostawali u władzy po porażce militarnej. Nie ma gwarancji, że nowy rosyjski przywódca będzie bardziej skłonny do zawarcia pokoju z Ukrainą niż Putin. Jak pisze Shawn Cochran, „przewidywanie wyniku jakiejkolwiek wojennej zmiany przywództwa w przypadku wojny Rosji na Ukrainie jest trudne i prawdopodobnie bezcelowe. Zachód nie powinien zakładać, że zmiana przywództwa spowoduje zakończenie wojny, przynajmniej w krótkim okresie, ponieważ wojna Putina bardzo dobrze może być kontynuowana bez Putina.” Zmiana reżimu w Moskwie może nie zmniejszyć intensywności rywalizacji między Stanami Zjednoczonymi a Rosją w innych kwestiach.


Żadna ze stron nie ma możliwości osiągnięcia absolutnego zwycięstwa, wojna najprawdopodobniej zakończy się jakimś rodzajem negocjacji. Negocjowane zakończenia wojen, w przeciwieństwie do absolutnych zwycięstw, wymagają od stron walczących zaakceptowania pewnego stopnia ryzyka, że warunki pokoju mogą zostać naruszone; nawet względny "przegrany" w konflikcie zachowa zdolność do grożenia drugiej stronie.
 

Porozumienia o zawieszeniu broni

W porozumieniach o zawieszeniu broni, takich jak te, które zakończyły wojnę koreańską w 1953 roku i konflikt o Naddniestrze w Mołdawii w 1992 roku, obie strony zobowiązują się do zaprzestania walk i często tworzą mechanizmy, takie jak strefy zdemilitaryzowane, aby zapobiec wznowieniu przemocy. Chociaż porozumienia o zawieszeniu broni mogą być dość szczegółowe (porozumienie koreańskie liczyło prawie 40 stron), zazwyczaj nie odnoszą się do politycznych czynników napędzających konflikt, co oznacza, że napięcia mogą trwać, a stosunki dyplomatyczne i gospodarcze między stronami często pozostają na minimalnym poziomie. Porozumienia o zawieszeniu broni, które posiadają mechanizmy monitorowania i zapewniania zgodności w celu zmniejszenia ryzyka wznowienia konfliktu, są bardziej trwałe niż te, które ich nie posiadają.

Rozejm na Ukrainie spowodowałby zamrożenie linii frontu i długotrwałe zakończenie aktywnych walk. Rosja zaprzestałaby prób zajęcia kolejnych terytoriów Ukrainy i zaprzestałaby ataków rakietowych na ukraińskie miasta i infrastrukturę. Siły ukraińskie zaprzestałyby kontrofensywy - ataków na obszary Ukrainy znajdujące się w rękach rosyjskich oraz na samą Rosję. Między Kijowem a Moskwą nadal trwałyby nierozstrzygnięte spory terytorialne (czyli rozbieżne stanowiska co do położenia granic Ukrainy), które byłyby kwestionowane politycznie i ekonomicznie, a nie militarnie. Kluczowe kwestie polityczne poza kontrolą terytorialną - od rosyjskich reparacji po geopolityczny status Ukrainy - pozostałyby nierozwiązane. Strony prawdopodobnie prowadziłyby tylko minimalny handel, a granice byłyby w dużej mierze zamknięte. Linia kontroli stałaby się prawdopodobnie silnie zmilitaryzowana, jak wewnętrzna granica Niemiec podczas zimnej wojny.

 

Ugoda polityczna (polityczne porozumienie)

Ugoda polityczna lub traktat pokojowy zakłada zarówno trwałe zawieszenie broni, jak i rozwiązanie przynajmniej części sporów, które wywołały wojnę lub pojawiły się w jej trakcie. Od 1946 roku traktaty pokojowe są rzadziej zawierane niż porozumienia o zawieszeniu broni, ale zazwyczaj prowadzą do trwałego zakończenia walk i zmniejszenia napięcia. W przypadku wojny rosyjsko-ukraińskiej ugoda wiązałaby się z wynegocjowaniem kompromisów w kluczowych dla obu stron kwestiach politycznych. Dwustronne negocjacje rosyjsko-ukraińskie w pierwszych tygodniach wojny, których kulminacją był wydany pod koniec marca Komunikat Stambulski, a także późniejsze wypowiedzi liderów politycznych dają wskazówki co do kwestii, które mogłyby zostać objęte ugodą polityczną. Dla Rosji kluczowa byłaby prawdopodobnie kodyfikacja niezaangażowania Ukrainy. Ukraina chciałaby wzmocnionych zobowiązań Zachodu w zakresie jej bezpieczeństwa, ponieważ nie wierzy, że Rosja dotrzyma każdego porozumienia. Ugoda mogłaby obejmować szereg innych kwestii, takich jak fundusz odbudowy, handel dwustronny, sprawy kulturalne i swoboda przemieszczania się, a także warunki zniesienia zachodnich sankcji wobec Rosji.

Ugoda polityczna nie musi obejmować wszystkich kwestii. Najważniejszym rezultatem byłby powrót do pewnego stopnia normalnych stosunków między byłymi stronami konfliktu. Co ważne, strony mogłyby zgodzić się na brak zgody co do statusu pewnych terytoriów, nawet jeśli osiągnęłyby warunki w innych kwestiach. Na przykład Związek Radziecki i Japonia unormowały stosunki dyplomatyczne i handlowe w 1956 roku, ale spory terytorialne między Moskwą a Tokio nigdy nie zostały rozwiązane. Ugoda polityczna nie musi definitywnie rozwiązać wszystkich różnic między stronami, ale musi zająć się wystarczającą liczbą tych różnic, aby jakościowo poprawić szersze relacje między byłymi stronami konfliktu.

Te dwie kategorie negocjowanych zakończeń wojen - zawieszenia broni i ugody polityczne - w praktyce często nie są tak wyraźnie rozróżniane: wiele porozumień o zawieszeniu broni odnosi się do niektórych kwestii politycznych, a niektóre ugody, pozostawiają kluczowe spory polityczne nierozstrzygnięte. Wynegocjowane zakończenie wojny na Ukrainie prawdopodobnie znajdzie się gdzieś pomiędzy tymi dwoma idealnymi typami.

 

Implikacje dla interesów USA

Ponieważ absolutne zwycięstwo jest mało prawdopodobne, w pewnym momencie dojdzie zapewne do wynegocjowania zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej, jednak biorąc pod uwagę obecne tendencje, perspektywy takiego porozumienia w najbliższym czasie są niewielkie. Porozumienie polityczne może być trudniejsze do osiągnięcia niż porozumienie o zawieszeniu broni, ponieważ to ostatnie byłoby skupione na utrzymaniu zawieszenia broni, a nie na rozwiązaniu coraz głębszych i szerszych kwestii spornych między Ukrainą a Rosją.

Z ograniczonych danych wynika, że ugody polityczne są trwalsze niż porozumienia o zawieszeniu broni. Interesom USA lepiej służy ugoda polityczna, która może przynieść trwalszy pokój niż zawieszenie broni. Dodatkowo, ugoda polityczna mogłaby być pierwszym krokiem w kierunku rozwiązania szerszych problemów regionalnych i zmniejszenia szansy na kryzys Rosja-NATO w przyszłości. Jeśli intensywność rywalizacji w Europie będzie łatwiejsza do opanowania, a ryzyko ponownego wybuchu wojny na Ukrainie mniejsze, Stany Zjednoczone będą mogły przesunąć zasoby zgodnie z amerykańskimi priorytetami strategicznymi, a Ukraina będzie mogła się odbudować gospodarczo przy mniejszym wsparciu z zewnątrz. Jednak poziom wrogości w grudniu 2022 roku między Rosją a Ukrainą oraz między Rosją a Zachodem sprawia, że ugoda polityczna wydaje się znacznie mniej prawdopodobna niż zawieszenie broni.


Podsumowanie

Na obecnym etapie konfliktu możliwe są warianty na wszystkich pięciu wymiarach - rosyjskie użycie broni jądrowej, eskalacja NATO-Rosja, kontrola terytorialna, czas trwania i forma zakończenia wojny.

Prezydent Rosji Władimir Putin przewodniczy spotkaniu w sprawie odbudowy zniszczonych mieszkań i infrastruktury w regionach południowo-zachodniej Rosji, które graniczą z Ukrainą.

Fot. Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via Reuters

Ustalenie priorytetów w zakresie wymiarów ścieżek wojennych

Ponieważ uniknięcie długiej wojny jest najwyższym priorytetem po zminimalizowaniu ryzyka eskalacji, Stany Zjednoczone powinny podjąć kroki, które zwiększają prawdopodobieństwo zakończenia konfliktu w średnim okresie.

Dla Stanów Zjednoczonych dwie opisane przez nas kategorie eskalacji - użycie przez Rosję broni jądrowej oraz konflikt Rosja-NATO - byłyby bez wątpienia najbardziej konsekwentnymi wymiarami możliwych ścieżek wojennych w przyszłości. Niewiele osób w Waszyngtonie polemizowałoby z tym stwierdzeniem. Uniknięcie obu form eskalacji powinno pozostać głównym priorytetem USA.

 

Wyjaśnienie przyszłości pomocy dla Ukrainy

Głównym źródłem niepewności co do przyszłego przebiegu wojny jest względny brak jasności co do przyszłości amerykańskiej i sojuszniczej pomocy wojskowej dla Ukrainy - zarówno dostaw broni, jak i wymiany informacji wywiadowczych. Chociaż możliwości i skuteczność ukraińskiej armii są głównymi czynnikami jej sukcesu, pomoc zewnętrzna była kluczowym czynnikiem. Na przykład amerykańskie i sojusznicze systemy rakietowe dalekiego zasięgu, wysoce precyzyjne, wielokrotnego odpalania, dostarczone Ukrainie latem 2022 roku, spowodowały poważne zakłócenia w rosyjskiej logistyce wojskowej i zaopatrzeniu.

 

Większa jasność co do przyszłości amerykańskiej i sojuszniczej pomocy wojskowej mogłaby zostać wykorzystana do dwóch celów. Po pierwsze, gdyby przyjęto jasny, długoterminowy plan z wiarygodnymi harmonogramami dostaw i jasnymi implikacjami dotyczącymi zdolności, mogłoby to sprawić, że Rosja stałaby się bardziej pesymistyczna co do przyszłości swojej własnej kampanii. Stany Zjednoczone podjęły już kroki w tym kierunku dzięki Inicjatywie Wsparcia Bezpieczeństwa na Ukrainie oraz utworzeniu komponentu Dowództwa Europejskiego USA poświęconego pomocy dla Ukrainy. Jednak dostawy broni nie stały się jeszcze regularne, nie ma też przejrzystego planu długoterminowego. Pomoc Zachodu nadal jest dostosowywana do działań Rosji, przez co przyszłe możliwości Ukrainy są niepewne. Przejrzyste plany długoterminowe z silnym wsparciem wewnętrznym i międzynarodowym mogłyby zminimalizować nieprzewidywalność, choć mogą też być mniej elastyczne na zmieniające się środowisko zagrożeń.

 

Po drugie, Stany Zjednoczone mogłyby zdecydować się na uzależnienie przyszłej pomocy wojskowej od ukraińskiego zobowiązania do negocjacji. Postawienie warunków dotyczących pomocy dla Ukrainy zniwelowałoby podstawowe źródło optymizmu Kijowa, które może przedłużać wojnę: przekonanie, że zachodnia pomoc będzie kontynuowana w nieskończoność lub będzie rosła pod względem jakości i ilości. Jednocześnie Stany Zjednoczone mogłyby obiecać większą pomoc na okres powojenny, aby rozwiać obawy Ukrainy o trwałość pokoju. Waszyngton zrobił to w innych przypadkach, zapewniając ogromne kwoty pomocy Izraelowi po podpisaniu przez niego porozumień z Camp David i dwustronnego traktatu pokojowego z Egiptem, zapewniając, że możliwości Izraela przewyższają możliwości jego sąsiadów. Chociaż przykład ten różni się w istotny sposób od konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, sugeruje on, że Stany Zjednoczone mają sposoby na dostosowania długoterminowych zobowiązań pomocowych w celu upewnienia bliskich partnerów o ich zdolności do obrony. W tym przypadku takie postępowanie, przy jednoczesnym zasygnalizowaniu granic pomocy wojennej, mogłoby zaradzić krótkoterminowemu optymizmowi Ukrainy co do kontynuowania wojny, zwiększając jednocześnie jej zaufanie do długotrwałości wszelkich ustaleń dotyczących zakończenia walk.

 

Powiązanie pomocy z gotowością Ukrainy do negocjacji było przedmiotem dyskusji politycznych Zachodu: Ukraina broni się przed niesprowokowaną agresją Rosji. Jednak rachunek USA może się zmienić w miarę wzrostu kosztów i ryzyka wojny, a użycie tej amerykańskiej dźwigni może być dostosowane do sytuacji. Jeśli Ukraina nie będzie negocjować, Stany Zjednoczone mogą ograniczyć pomoc, a nie drastycznie ją zmniejszać. Decyzja o wstrzymaniu wsparcia wojennego w oczekiwaniu na negocjacje może być połączona z obietnicami dotyczącymi trwałego zwiększenia pomocy po wojnie w dłuższym okresie.

***

Prezydent USA Joe Biden mówi o dalszym wsparciu USA dla Ukrainy w Białym Domu.
Zdjęcie Evelyn Hockstein/Reuters

Wniosek

Debata w Waszyngtonie i innych zachodnich stolicach na temat przyszłości wojny rosyjsko-ukraińskiej uprzywilejowuje kwestię kontroli terytorialnej. Jastrzębie głosy opowiadają się za wykorzystaniem zwiększonej pomocy wojskowej w celu ułatwienia ukraińskiemu wojsku rekonkwisty całości terytorium kraju. Ich przeciwnicy wzywają Stany Zjednoczone do przyjęcia jako celu linii kontroli sprzed lutego 2022 roku, powołując się na ryzyko eskalacji wynikające z dalszego posuwania się do przodu. Sekretarz stanu Antony Blinken stwierdził, że celem polityki USA jest umożliwienie Ukrainie „odebrania terytorium, które zostało jej zagarnięte od 24 lutego”.

Nasza analiza sugeruje, że debata ta jest zbyt wąsko skoncentrowana na jednym wymiarze przebiegu wojny. Kontrola terytorialna, choć ogromnie ważna dla Ukrainy, nie jest najważniejszym wymiarem przyszłości wojny dla Stanów Zjednoczonych. Stwierdzamy, że oprócz uniknięcia ewentualnej eskalacji do wojny Rosja-NATO lub rosyjskiego użycia broni jądrowej, uniknięcie długiej wojny jest również wyższym priorytetem dla Stanów Zjednoczonych niż ułatwienie znacznie większej ukraińskiej kontroli terytorialnej. Amerykańska zdolność do mikromanewrowania w kwestii ostatecznego przebiegu linii jest mocno ograniczona, ponieważ wojsko amerykańskie nie jest bezpośrednio zaangażowane w walki. Umożliwienie Ukrainie kontroli terytorialnej nie jest też jedynym instrumentem, jakim dysponują Stany Zjednoczone, by wpłynąć na przebieg wojny. Zwróciliśmy uwagę na kilka innych narzędzi - potencjalnie silniejszych - których Waszyngton może użyć, aby skierować wojnę w stronę trajektorii lepiej promującej interesy USA. Podczas gdy Stany Zjednoczone nie mogą bezpośrednio określić terytorialnego wyniku wojny, będą miały bezpośrednią kontrolę nad tymi politykami.

Prezydent Biden powiedział, że ta wojna zakończy się przy stole negocjacyjnym, ale administracja nie wykonała jeszcze żadnych ruchów, by skłonić strony do rozmów. Chociaż nie jest pewne, czy zmiana polityki USA może zapoczątkować negocjacje, to przyjęcie jednej lub kilku polityk opisanych w tej Perspektywie mogłoby zwiększyć prawdopodobieństwo rozmów. Wskazujemy powody, dla których Rosja i Ukraina mogą mieć wzajemny optymizm co do wojny i pesymizm co do pokoju. Literatura dotycząca zakończenia wojny sugeruje, że takie postrzeganie może prowadzić do przedłużającego się konfliktu.

Dlatego też podkreślamy cztery opcje, jakie mają Stany Zjednoczone, by zmienić tę dynamikę: - wyjaśnienie swoich planów dotyczących przyszłego wsparcia dla Ukrainy;

- podjęcie zobowiązań dotyczących bezpieczeństwa Ukrainy;

- wydanie zapewnień dotyczących neutralności kraju;

- ustalenie warunków złagodzenia sankcji dla Rosji.

Dramatyczna, natychmiastowa zmiana polityki USA jest politycznie niemożliwa - zarówno w kraju, jak i wśród sojuszników - i w każdym przypadku byłaby nierozsądna. Jednak opracowanie tych instrumentów już teraz i rozpowszechnienie ich wśród Ukrainy i sojuszników USA może pomóc w rozpoczęciu procesu, który mógłby doprowadzić do wynegocjowania zakończenia wojny w terminie, który służyłby interesom USA. Alternatywą jest długa wojna, która stanowi poważne wyzwanie dla Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i reszty świata.

Bibliografia  obejmuje odniesienia do ok. 70  artykułów/raportów/książek.

Raport RAND Corporation "Avoiding a Long War. U.S. Policy and the Trajectory of the Russia-Ukraine Conflict":

https://pl.wikipedia.org/wiki/RAND_Corporation

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Aircraft_Company

https://www.rand.org/pubs/perspectives/PEA2510-1.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Paul_Baran_(informatyk)

https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PEA2500/PEA2510-1/RAND_PEA2510-1.pdf

W tłumaczeniu Raportu oparłem się na: https://www.deepl.com/pl/translator

 

Na koniec pytanie do czytelników i komentatorów:

zdjęcia jakiej ważnej osoby (i dlaczego) nie umieszczono w Raporcie?



tagi: wojna  ukraina  rosja  putin  biden   rand  polityka usa 

Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 06:32
68     2423    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ArGut @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 07:11

W POP Kulturze Ukraina odniosła ABSOLUTNE ZWYCIĘSTWO ! W nowym świecie, w nowym porządku zarządzanie idzie z amerykańskiej azji. Niemcy, Francja zostały WYELIMINOWANE i nie są zagrożeniem.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ArGut 28 marca 2023 07:11
28 marca 2023 08:05

No tak, ale Raport jest napisany na "zimno" i dobrze, żeby nie "popsuł" tego co jest teraz i jest dobre.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 08:23

Ten raport to też wróżenie z fusów. Niech się przyznają, co myśleli o szansach Ukrainy 24 lutego 2022. Ta wojna wszystkich zaskoczyła, bo wbrew wszystkiemu, czynnik ludzki wciąż jest najważniejszy i wciąż nieprzewidywalny. No i jaki plan wytyczyli sobie ci, którzy nigdy żadnego raportu nie napiszą, a trzymają sznurki? Może Ukraina też im zrobiła niespodziankę? 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Matka-Scypiona 28 marca 2023 08:23
28 marca 2023 08:53

Niech się przyznają, co myśleli o szansach Ukrainy 24 lutego 2022. Ta wojna wszystkich zaskoczyła...

Nikt się nie przyzna, że coś go zaskoczyło. :((

W jednym z filmików na YouTube Marek Budzisz mówił, że przewaga Ruskich w początkowym ataku na Kijów była gdzieś11:1! Do tego na terenie miasta były grupy dywersyjne, które miały przejąć władzę zabijając wszystkich "ważnych", m. in. prezydenta Ukrainy.  Na szczęście im nie wyszło, ale podobno niewiele brakowało.

Ci, co "trzymają sznurki" jesli skorzystają z przemyśleń zawartych w Raporcie pewnie nie przyznają się do tego, ale przecież nie o to chodzi. Chodzi też o to, żeby wszyscy zainteresowani wiedzieli o tych przemyśleniach, a co zrobią z tą wiedzą to ich sprawa. Nie mogą powiedzieć, że tego nie wiedzieli.

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 09:57

Nie ma chyba osoby myślącej ,aby wzmianki o wojnie FR/Ukraina ,a raczej "operacja specjalna"-nie myślała na codzień.Tak czy inaczej w życiu gospodarczym nas Polaków dotyka i w razie groźniejszego rozwoju sytuacji może dotknąc nas bardzo boleśnie...Raport raportem,ale ważne jest pytanie dlaczego to wodzuś FR nazwał to operacją?...Dzieją się cudeńka operacja znów się udała ,a pacjenci po obu stronach -masowo umierają.W samej FR zakazane jest ponoć słowo WOJNA,a jak to wygląda w stosunku do operacji spec to taka analiza z ubiegłego roku :

https://obserwatormiedzynarodowy.pl/2022/05/12/to-nie-wojna-tylko-specjalna-operacja-wojskowa-analiza-dr-mateusza-piatkowskiego/

Nie jestem specjalistą,czy w świetle prawa jest to zasadne?. @Saturn zapodał kilka dni temu link do tzw "wrażej" opini o tym jak Rosyjski intelektualista Niewzorow komentuje wschodnią rzeczywistość i rosyjskie społeczeństwo,( link nowy)więc jeżeli jest tam chociaż część prawdy ,to jakie znaczenie mają raporty opracowywane przez wysokiej rangi specjalistów? Toż po prostu pat i zbyt liczne elity światowe  chowają głowy w piasek ,bo wiedzą co w trawie piszczy.Dzięki,że poruszył pan ten problem,bo "larum nam grają".Plus .

https://www.youtube.com/watch?v=5FHATCQJHKQ&t=2s

 

 

zaloguj się by móc komentować

atelin @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 10:02

"W momencie rozpoczęcia wojny Moskwa wydawała się dążyć do absolutnego zwycięstwa, planując zainstalowanie nowego reżimu w Kijowie i "demilitaryzację" kraju. Od momentu porzucenia próby zajęcia stolicy na początku kwietnia Rosja wydaje się rezygnować z tych planów. Deklarowane przez Putina cele zmieniały się od tego czasu, ale w ostatnich miesiącach ani on, ani jego ministrowie nie powtórzyli bezpośrednich wezwań do obalenia rządu w Kijowie z pierwszych tygodni wojny. Choć niektórzy twierdzą, że Moskwa nie zrezygnowała ze swoich początkowych ambitnych celów, to nawet gdyby Kreml nadal dążył do narzucenia absolutnego zwycięstwa, fakty na miejscu wskazują, że nie byłby w stanie tego zrobić. Na dzień dzisiejszy głównym celem Moskwy wydaje się być utrzymanie terytorium w czterech ukraińskich regionach, które Rosja obecnie uznaje za swoje. "

 

 

To jest bełkot ekspertów, o których ostatnio wspominał Coryllus.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 10:15

Pod koniec pada pytanie i faktycznie brak tego trzeciego prezydenta, którego nie zamierza zakatrupić "Abu Ali" Putin, jak wyznał w lutym b.r. poprzedni premier Izraeala.  Czy "Abu Ali" to satrapa gentelman?

 

Bennett said the Russian president repeated: “I won't kill Zelensky.

zaloguj się by móc komentować

atelin @saturn-9 28 marca 2023 10:15
28 marca 2023 10:34

Od kilku dni to Władimir P.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 08:05
28 marca 2023 10:43

Nie bardzo rozumiem co jest na "zimno" i co można "popsuć". Zostawiając EU w obecnym kształcie będą kolejne Putiny-Nawalne-i-Inne-Kreacje ...

Trza kuć, póki jest Noc W Hucie !

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 10:45

Co  za  BELKOT...

...  i  KOMPROMITACJA,  Panie  Andrzeju  !!!

Juz  myslalam,  ze  tego  ,,g*wna,,  szumnie  zwanego  ,,raportem,,  nie  zmorduje,...  naprawde  dawno  juz  nie  czytalam  takich  ,,wypocin,,  -  pomijajac  publicystyczne  tFory  pana  Budzisza  -  tych  wymienionych  powyzej  ,,znamienitosci  sFiatowyH,,...  Kondoliza,  Rumsfeld,  Fukujama,...  no  ale  ,,najlepszy,,  jest  ten  caly  ,,scooter,,...

...  nie  chce  mi  sie  juz  nawet  komentowac  tego  SZAJSU,  zeby  go  tym  samym  nie  dowartosciowac,...  zdecydowanie  wole  poczekac  na  ANALIZE  CORYLLUS`a,...  tylko  ona  WARTA  BEDZIE  DYSKUSJI  !!!

 

A  wracajac  do  Pana  notatkowego  pytania  -  to  ,,do  szczeNscia,,  brakuje  tylko  foci,...  tego,  no,...  ,,henrykisyndzera,,  !!!   I  jeszcze  paru  innych  ,,zatroskancUF,,  bym  znalazla,  ale  tylko  o  jednego  Pan  pytal.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 28 marca 2023 09:57
28 marca 2023 10:46

Korzystając z ciekawego pierwszego linku wynotowałem:

Wojen już się od 1945 roku nie wypowiada, bądź manipuluje się ich pojęciem.
To stan konfliktu zbrojnego jest decydujący.

Zwłaszcza w XIX wieku, w dobie dominacji kolonialnej mocarstw europejskich, za wojnę traktowano tylko to na co zgadzały się obydwie strony konfliktu (państwa). Wojna mogła się toczyć tylko pomiędzy "państwami cywilizowanymi";
W rezultacie starcia mocarstw kolonialnych ze słabszymi państwami (wojny opiumowe z Chinami) były traktowane jako "wyprawy karne", represalia", "odwet", negując tym samym stan wojny.

Apogeum subiektywnego podejścia do problemu wojny było bombardowanie Wenezueli w latach 1902-1903 przez flotę brytyjską, niemiecką i włoską jako forma "egzekucji długów" zaległości finansowych Wenezueli względem obywateli państw europejskich.

Starcia japońsko-sowieckie w 1939 roku, które przyniosły śmierć tysiącom żołnierzy po obydwu stronach, były określane jako "żywe ćwiczenia", "incydent graniczny".

17 września 1939 roku Sowieci wkroczyli do Polski wykonując "interwencje humanitarną" na rzecz ludności zachodniej Białorusi i Ukrainy...;

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @atelin 28 marca 2023 10:02
28 marca 2023 10:47

Oczywiście nie można tego raportu traktować jako tekst "natchniony", ale jako sposób myślenia w tak istotnym temacie. Nie przeceniając  znaczenia tego tekstu wydaje mi się, że więcej znaczy o mentalności amerykańskiej niż przemówienia prezydenta USA.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 28 marca 2023 10:15
28 marca 2023 10:56

W tytule notki są nazwy trzech państw. Ich waga jest różna co wydaje mi się podkreśla jeszcze ten brak zdjęcia.

Ważne oprócz tego co ktoś napisze jest także istotne to czego nie powie czy nie napisze.

Czy "Abu Ali" to satrapa gentelman?

Niestety mój umysł nie jest tak wnikliwy jaki powinien być. :((

Ale, ale wracając na Ziemię stwierdzę coś znanego wszystkim, że "słynni" ostatnio Rosjanie są, być może "roztargnieni" i popełniają samobójstwa lub cos wpodobie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 10:47
28 marca 2023 10:59

Tak...

...  ,,mentalnosc,,  z  Tworek  !!!

zaloguj się by móc komentować

pike @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 08:53
28 marca 2023 11:09

Nie mogą gadać tego co chcą lub wiedzą, bo nie po to są.

Rand Corporation - jest głównym przyczółkiem Instytutu Tavistock w USA
będący zarówno dla RIIA, jak i dla CFR jednym z narzędzi służących do
kontrolowania polityki rządu USA w dowolnej dziedzinie, od stosunków
międzynarodowych i polityki wewnętrznej aż po kwestie uzbrojenia, programów kosmicznych itd.

Instytut Tavistock uległ przekształceniom, w wyniku których w 1947 r. powstał Tavistock Institute of Humań Relations.

Uzyskał on dofinansowanie z Fundacji Rockefellerów. Jednocześnie, dzięki zatrudnieniu w nim wielu sław
naukowych z USA, znacznie wzrósł jego prestiż. Nowy Instytut współpracował z Brytyjczykami, w tym z zastępcą dyrektora Kliniki
Tavistock, J.R. Reesem
. współzałożycielem Światowej Federacji Zdrowia Psychicznego
Jednym ze studentów Reesa był zbiegły z Niemiec Heinz (Henry) Alfred Kissinger

To sieć wsparta pieniędzmi wielkich Fundacji  działającuch na rzecz
kontrolowania myśli i zachowań jednostki i całych społeczeństw, dążąca do
tego. by zaszczepić wszystkim ludziom jednakowy sposób myślenia (tzw.
poprawność polityczną)....

Bezpośrednio po II Wojnie Światowej problemem, z jakim Instytut
chciał się w szczególności zmierzyć, było przeniesienie „na grunt cywilny”
zastosowań tej gałęzi psychiatrii, którą rozwinął on z powodzeniem w
warunkach wojny, przede wszystkim dzięki badaniom prowadzonym przez
Johna J. McCloya (ważnej postaci banku Kuhn & Locb i Fundacji Forda) i
przez Williama Paleya (1901-1990), członka B'nai Brith, Pligrims' Society
Zakonu Św. Jana w Jerozolimie i CFR.

Chodziło o wykorzystanie rezultatów badań nad „progiem załamania”, by posiąść
sztukę pokonywania oporów psychicznych jednostki, czyniąc z niej plastyczne tworzywo....

Jego głównym celem jest poszukiwanie sposobów na to. jak przeprowadzać „zmiany paradygmatu
kulturowego"
poprzez „zaburzanie klimatu społecznego” - czyli
wywoływanie zamętu - oraz manipulowanie „dynamiką grupy”.

W 1989 r. Instytut Tavistock zorganizował cykl konferencji pod
hasłem: „Rola Organizacji Pozarządowych w osłabianiu Państw
Narodowych”,
którego dokumenty zostały opublikowane w 1991 r. w
czasopiśmie „ Humań Reiations"...

Od początku swego istnienia Instytut ma wielu mecenasów.........

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 10:46
28 marca 2023 11:09

Wiedziałam,że mogę na pana liczyć.

No bo ta "Odezwa " Sowietów jak wkraczali z interwencją humanitarną do Polski odzwierciedla całą "dobroć humanitarną"-jaką do tej pory czujemy nawet w młodziankowo urodzonym pokoleniu. Tak ,że ten ...tego ...Ukraina doświadcza tej dobroci armii czerwonej,która "chroni braci od obszarników i kapitalistów... bo inaczej groziłaby im śmierć z głodu,zniszczenia" ,a dodam  i deprawacji pedalskich obszarników...

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Paris 28 marca 2023 10:45
28 marca 2023 11:29

Taki mały żarcik:
Trochę jestem zmartwiony "niedocenieniem" mojej pracy, która wykonałem, m. in., dla Pani i przeszedłem przez tę tzw. "mowę trawę" Raportu. :(((

Teraz poważniej:
Specjalnie ważniejsze sformułowania pogrubiłem, żeby nie trzeba było czytać wszystkiego. Jest to przykład i przyznaję, że czasami denerwujący, jak myślą i piszą inni, bo z tym trzeba się zmierzyć, a czasami "zderzyć". Widać, że nie będzie łatwo! Tak mają "poukładanie w głowach".

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @pike 28 marca 2023 11:09
28 marca 2023 11:30

Dziękuję za ważne uzupełnienie, które w odpowiednim świetle ustawia treści, m. in., tego raportu.
Brakowało mi tego powiązania, tej "kropki nad i".

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 11:35

I po to istnieje ten RAND , żeby stworzyć taki raport?

Mógłbym napisać coś takiego bez pomocy noblistów.

W starożytnej Grecji funkcjonowała Pytia i obawiam się, że jej przypowieści były bardziej konkretne.

Obawiam się, że ten raport nie został napisany dla rządu USA ale dla światowej gawiedzi.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @pike 28 marca 2023 11:09
28 marca 2023 11:37

"To sieć wsparta pieniędzmi wielkich Fundacji  działającuch na rzecz
kontrolowania myśli i zachowań jednostki i całych społeczeństw, dążąca do
tego. by zaszczepić wszystkim ludziom jednakowy sposób myślenia (tzw.
poprawność polityczną)...."

I po to powstają takie raporty!

zaloguj się by móc komentować

Paris @pike 28 marca 2023 11:09
28 marca 2023 11:48

No  tak...

...  i  wszystko  jasne...  sama  czysta  PATOLOGIA  -  PASOZYTY  i  ZLODZIEJE  !!!

Dzieki  za  ten  komentarz  -  ciagle  wart  PUBLIKOWANIA  i  POWTARZANIA,

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 11:29
28 marca 2023 12:02

Dobrze,  ze  Pan,...

...  to  tak  wlasnie  poskracal,  bo  calosci  -  z  cala  pewnoscia  -  bym  nie  przeczytala,  z  przyczyn  obiektywnych...  taki  belkot  jest  niemozliwe  przeczytac,...  chyba  ze  sie  jest  masochista...  albo  slugusem  sil  diabelskich  !!!

Oni  -  w  tych  swoich  pustych  lbach  -  maja  poukladana  TYLKO  KASE  i  stad  tylko  taka  SIECZKA  i  BELKOT,...  jak  to  mowi  polskie  przyslowie  -  syty  glodnego  nie  zrozumie,...  a  te  wszystkie  dete  ,,fundacje,,  powinny  byc  ZLIKWIDOWANE...

...  i  to  absolutnie  NIEODWOLALNIE  i  NATYCHMIAST,...  dla  dobra  calej  ludzkosci  !!!

 

A  Panskie  poswiecenie  i  prace  bardzo  szanuje  i  doceniam...  nawet  baaardzo  i  dziekuje,

zaloguj się by móc komentować

atelin @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 10:47
28 marca 2023 12:33

Amerykański prezydent jest ekstrapolacją amerykańskiego społeczeństwa. Natomiast mają to szczęście, że wybierają samca alfa. Jakimś dziwnym trafem zawsze się im to udaje.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @atelin 28 marca 2023 12:33
28 marca 2023 13:34

Atelinie -taki wybrany samiec alfa zawsze znajduje się w centrum uwagi,ale nie oznacza ,że jest tym samcem alfa ,który wodzi rej osobiście w politycznych imprezach.Amerykańskie społeczeństwo,wybiera jak wybiera,durno i bezchmurno w imię zasad "wolności " i wydaje mu się zawsze ,że trzyma kaganiec na głowie tego samca...Nic bardziej mylnego...wataha jeszcze zdolnieszych "podsamców"czuwa ,aby nic nie wymknęło się spod kontroli.I taką samą metodą muszą startować do społeczeństwa ,aby ich wybrano.Stąd też administracja usiana jest najzdolnieszymi podsamcami z odpowiednimi korzeniami...

To temat rzeka a kaznodzieje "ameryckie" mają od czasów niewolnictwa kurs na poprawną wolność,cokolwiek by to nie oznaczało współcześnie.

I tak koło się zamyka i powstają Komisje i specjalne RAPORTY. Zawsze głoszące cel i interesy... I zgoda jak w Edenie " Amerykański prezydent jest ekstrapolacją amerykańskiego społeczeństwa "-tak i błędne koło się zamyka,a ludność wybranych regionów przysiada ze strachu,jak bombki lecą. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @BTWSelena 28 marca 2023 13:34
28 marca 2023 13:37

Sama prawda...:-) To miałem na myśli między wierszami. Pozdrawiam serdecznie.

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 13:43

Ale dlaczego Szanowni oburzacie się tymi oczywistościami?

 

Na marginesie. Ciekawe wydaje mi się prostrze rozróżnienie. Kto chce przedłużenia wojny a kto zakończenia. 

Takie rozróżnienie może iść w poprzek sojuszy. 

Kończyć

Chiny, Niemcy, Francja, Polska? ...

 

Przedłużać 

USA, Rosja, Japonia, Iran, Turcja, Indie, Ukraina? ...

 

Nie jestem pewien. Takie uporządkowanie, które nie odwołuje się do przyszłego efektu, bo jaki by nie był jest niepewny, a w zamian skupiające się na teraźniejszości, może coś pokazać. Może?

 

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 08:53
28 marca 2023 13:48

potem zaś Marek Budzisz publicznie opieprzał Jankego, za to, że wierzy w zwycięstwo Ukrainy, które nie jest według Marka Budzisza możliwe

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @BTWSelena 28 marca 2023 09:57
28 marca 2023 14:31

Dzięki za namiar. Zaglądam tam sporadycznie. 

Szybko się kręci karuzela u Andromedy. Jest fun i jest kasa [reklamy natrętne]. 

Ta sklejka z dwóch pracowitych miesięcy "intelektualisty" warta polecenia. Czy czasem nie za dużo wącha? 

 

"Szydera" to też broń masowego rażenia...

zaloguj się by móc komentować

peter15k @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 14:39

W USA są różne ośrodki z różnymi celami. Same USA są obecnie w fazie silnego wewnętrznego konfliku.  Od samego początku  trwają prowokacje mające na celu rozrzerzenie wojny na terytorium Polski. Warto zwrócić uwagę jakie środowiska i publicyści w Polsce to "promują" i po co. Jak się okazuje wg brytyjskich źródeł aktywne w powstrzymywaniu Rosji podobno są Chiny.  Typowym przykładem była prowokacja z MIG -ami na początku.  Teraz po ponad roku Rosja ma inną sytuację niż wcześniej. Jest słabsza. Teraz jest gra na antagonizowanie Ukraińców rzekomym wystąpieniem Polski z Unii a dla Ukraińców Unia to marzenie. Z pewnością Rosja  prowokuje różne konflikty polsko-ukraińskie ( może nie tylko Rosja ).    Na końcu jedynym źródłem globalnego bagna może zostać ...Putin  - od bankructw banków w USA, Szwajcarii i Niemczech aż po aferę z covidem. Okaże się w końcu ,  że to Putin obalił banki i obsadził wszystkie amerykańskie genderowe uniwersytety swoimi agentami wraz z Gatesem, Schwabem, Sorosem i Faucim, który jako agent KGB rozpylił wirusa w Wuhan.  Pytanie jest kto nawarzył globalnego piwa i kto je wypije,  czyli poniesie największe koszty, a to nie jest takie jednoznaczne  - nie ten kto sieje wiatr zbiera burzę. Na szczęście u nas jak na razie siedzi amerykańska "opcja rozsądna" ale wiele zależy od rozwoju wewnętrznej sytuacji w USA. Widać na przykładzie Izraela czy Francji, że różnie może być. 

zaloguj się by móc komentować

MZ @pike 28 marca 2023 11:09
28 marca 2023 14:51

No i patrząć na te nazwiska i skąd im ogony wyrastają,to nie dziwota ,że to śmierdzi...

zaloguj się by móc komentować

betacool @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 15:07

Czasami umykają nam najbardziej oczywiste skojarzenia.

http://pink-panther.szkolanawigatorow.pl/trump-ayn-rand-czernyszewski-i-obiektywizm-czyli-rewolucja-biednych-w-rosji-i-bogatych-w-usa

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @saturn-9 28 marca 2023 14:31
28 marca 2023 16:52

Oj tak, Saturnie :za tą ostatnią szyderę intelektualisty ,towarzysz  Szojgu ,chętnie kark by mu skręcił. Trzeba mu przyznać ,że opowieści ma niesamowite,łeb wielki i robią karierę oglądalności. A nasi rosyjści specjaliści i sympatycy -rozwolnienia z wściekłości dostają... Psuje im to "patriotyczny"sposób widzenia...rosyjskiej prawdy............

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 08:53
28 marca 2023 17:09

Chyba Budanow korzystał z jakichś informatorów z kremla. Mogły to być zachodnie wtyczki albo ukraińskie. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 17:15

Kawał roboty. Plus. 

Ciekawe czy ten RAND ma coś wspólnego z Ain Rand: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand

zaloguj się by móc komentować


stanislaw-orda @Magazynier 28 marca 2023 17:15
28 marca 2023 17:50

RAND to skrót . Czytaj bardziej uwaznie

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 17:57

Dziękuję komentatorom, a szczególnie @atelin, @betacool i @pink panther.

Strona zalinkowana przez @atelin jako "Szkółka niedzielna" co to może być nawet sobotnia albo socjalistyczna jako jednego ze sławnych nauczycieli podaje nazwisko byłego prezydenta USA, Jimmy'ego Cartera. Link od nazwiska prowadzi do strony, której zawartość jest taka sama jak w polskiej Wiki i została opracowana jedynie na podstawie książki Longina Pastusiaka, "Prezydenci Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej". Mimo tego, że znajduje się na liście "Sławni nauczyciele w szkółkach niedzielnych", w linku nie ma informacji czego nauczał jako baptysta.
Strona jest zatytułowana "Response eve" czyli "odpowiedź wigilijna", a pod tytułem znajdują się znaki alfabetu hebrajskiego, itd.

Po co ja to piszę? Proszę o chwilę cierpliwości.
Otóz @betacool zalinkował świetną notkę @pink panther, w której czołowe miejsce zajmuje Ayn Rand. 

No i tu "zagadka": kto od kogo "ściągnął" poglądy?

Najpierw prezydent Jimmy Carter [ur. 1924 r.] ze strony o szkółkach (i także Wiki):

Carter ułaskawił obywateli amerykańskich, którzy uchylali się od obowiązku służby wojskowej w czasie wojny wietnamskiej. Ponadto chciał wycofać część wojsk z Korei Południowej, co spotkało się ze sprzeciwem kół przemysłowo-wojskowych. Lobby twierdziło, że kraje socjalistyczne się zbroją, więc Stany Zjednoczone nie mogą postępować odwrotnie.

Aynd Rand [ur. 1905 r.] z notki @pink panther:

Co do słynnego „antykomunizmu Ayn Rand”, to chyba jest on mocno przereklamowany w świetle jej publicznej krytyki uczestnictwa USA w wojnach w Korei i w Wietnamie prowadzonymi PRZECIWKO komunizmowi.

Jeszcze ciekawsza jest jej gwałtowna kampania przeciwko zaciągowi do wojska (military draft) na wojnę w Wietnamie w 1967 r. W dniu 16 kwietnia 1967 r. wystąpiła z płomienną przemową przed dużą publicznością w Bostonie. W przemowie tej, nazwanej „Ruina konsensusu” dowodziła,że jedynie ochotniczy zaciąg do armii jest uzasadniony, bowiem pobór obowiązkowy to zamach na życie jednostki, w dodatku młodego człowieka, którego „osobowość się kształtuje”.

Skąd czerpała swoje poglądy Ayn Rand warto przeczytać notkę @pink panther i komentarze. Tekst bardzo pouczający. Jimmy Carter był chyba jednym z gorszych prezydentów USA.

__________
*  Longin Hieronim Pastusiak (ur. 22 sierpnia 1935 w Łodzi) – polski polityk, historyk, politolog i amerykanista. Działacz PZPR, SdRP i SLD.  W 1961 [w wieku 26 lat] przystąpił do PZPR i pozostał w niej, aż do samorozwiązania się partii w 1990.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @kamiuszek 28 marca 2023 13:43
28 marca 2023 18:05

USA chyba siedzi "okrakiem", bo:
- chciałyby zakończenia wojny ze względu na rosyjskie użycie broni jądrowej, eskalacji NATO-Rosja;
- chciałyby, żeby Ruskie się wykrwawiły.
 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @gabriel-maciejewski 28 marca 2023 13:48
28 marca 2023 18:07

Odniosłem wrażenie, że Marek Budzisz jest za Ukrainą, a tu taka "niespodzianka".  :((

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @peter15k 28 marca 2023 14:39
28 marca 2023 18:12

Dla niektórych dobrze, że jest Putin, na którego wiele problemów można zwalić, zamiasy wziąć za to odpowiedzialność.

Pytanie jest kto nawarzył globalnego piwa...

To bardzo trudne pytanie.

...i kto je wypije...

Odpowiedź jest prosta niestety.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Magazynier 28 marca 2023 17:15
28 marca 2023 18:17

Dzięki za plusa.

Czy coś łączy Ayn Rand, RAND oraz alfabet hebrajski ze strony o "szkółkach niedzielnych" to temat na ciekawą notkę. :)))

zaloguj się by móc komentować

Paris @BTWSelena 28 marca 2023 13:34
28 marca 2023 18:21

Jak  to  spoleczenstwo  amerykanskie  ,,wybiera,,...

...  to  mielismy  okazje  obserwowac  3  lata  temu,...  a  dokladniej  jaka  to  byla  HUCPA  WYBORCZA  na  caly  swiat,  Pani  Seleno,...  i  czy  to  spoleczenstwo  tak  wlasnie  ,,wybralo,,  to  ja  do  dzis  watpie,  ale  mniejsza  z  tym...  to  ich  OSZUSTOW  i  MANIPULATOROW  amerykanskich  sprawa  !!!

No  i  faktycznie  ,,wataha  podsamcUF,,  CZUWA  i  to  OSTRO...  do  tej  ,,watahy,,  spokojnie  mozna  zaliczyc  roznych  innych  ,,podsamcUF,,  -  np.  obecny  ,,ambasador  amerycki,,  synek  bigzbiga  i  wieeelu  jeszcze  innych  ,,naszyH,,...  to  juz  sie  dawno  temu  nam  okazalo  i  caly  czas  sie  okazuje,  jak  silna  jest  ta  ,,kooperacja  podsamcUF,,...

...  a  czy  ten  ,,eden  amerycki,,  trwal  bedzie  dalej...  i  czy  sFiat  dalej  bedzie  lykal  ten  kit  ,,american  dream,,  -  to  mam  bardzo  duze  ALE,...  ale  pazywiom  uwidzim  !!!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Andrzej-z-Gdanska
28 marca 2023 18:24

Jeszcze linki:

http://atelin.szkolanawigatorow.pl/rand-i-szkoka-niedzielna

https://www.xn--meb.pisz.pl/Szk%C3%B3%C5%82ka_niedzielna

http://pink-panther.szkolanawigatorow.pl/trump-ayn-rand-czernyszewski-i-obiektywizm-czyli-rewolucja-biednych-w-rosji-i-bogatych-w-usa

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @kamiuszek 28 marca 2023 13:43
28 marca 2023 18:28

Bardzo  ciekawe  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 28 marca 2023 13:48
28 marca 2023 18:31

Wredny  typ...

...  taka  pijawka,...  krew  wyssie,  a  dziury  ,,nie  zrobi,,  !!! 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 18:17
28 marca 2023 18:33

Czy alfabet hebrajski to nie wiem? Ale gdyby nie było nic z Ayn R, to rzeczona instytucja nosiłaby skrót RD, względnie R&D. A więc mamy tu instytut o korzeniach wprost z CzK. Czegoś jakby bufor między sowietami a deep state. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 18:17
28 marca 2023 18:35

Równie dobrze mogliby się nazywać Future and Strategy. Czy skrót byłby FANS, czy raczej F&S? 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 28 marca 2023 14:39
28 marca 2023 18:41

Tak...

...  Francja...  Izrael,...  a  i  w  samej  Ameryce  tez  ,,zabojczo,,  ciekawie...  tak  czy  owak  Panie  Peter`ze  zdecydowanie  PRZESZARZOWALI  z  ta  WOJNA  w  Ukrainie,  a  teraz  to  sie  tak  SZYBKO  i  LATWO  nie  skonczy...

...  bo  i  nie  moze  !!!

Rozne  MARIONETKI  i  PACHOLY  zbyt  ,,sie  odslonily,,...  graja  caly  czas  ten  sam  ,,modus  operandi,,  do  znudzenia,...  a  swiat  i  ludzie  tak  MOCNO  POSZLI  DO  PRZODU  !!!

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @peter15k 28 marca 2023 14:39
28 marca 2023 18:45

"Na szczęście u nas jak na razie siedzi amerykańska "opcja rozsądna" ale wiele zależy od rozwoju wewnętrznej sytuacji w USA."

Ważne są wybory prezydenckie w USA w następnym roku.

Wszystko się może jeszcze tak odkręcić, że będziemy [i nie tylko my] przecierać oczy ze zdumienia.

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 28 marca 2023 14:39
28 marca 2023 18:45

No  i  przede  wszystkim...

...  za  duzo  ,,nasr*li,,  nam  tych  roznych  detych  zlodziejskich  ,,osrodkUF,  projektUF,  fundacji,  programUF,  studJUF,,  i  wszelkich  innych  temu  podobnych  ZEROWISK  !!!

 

To  jest  MEGA  ZA  DUZO,  

zaloguj się by móc komentować

Paris @betacool 28 marca 2023 15:07
28 marca 2023 18:47

Voila...

...  dzieki  za  przypomnienie  !!! 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Paris 28 marca 2023 18:21
28 marca 2023 19:26

Ano madame Paris ,ten zlepek narodów trzyma w garści Konstytucja od 1787 r i za ten okres udało im się wprowadzić około 27 poprawek.Niby Prezydent w/g Konstytucji podlega Izbie Reprezentantów z prawem pociągnięcia do odpowiedzialności,ale kto zawraca sobie tym główkę.? W/g poprawek w "imię swobód" obywatelskich --pewniej jest  Prezydentowi w razie co,łeb odstrzelić...

Święte prawo własności za wszelka cenę i kurs na drenaż talentów zaowocowały potęgę swego czasu gospodarczą i militarną. Trzeba przyznać,że wycięli ze swojego życia tzw "komunę",lecz przegapili lewaków i stąd moda na chłopa co to może uciąć sobie ptaszka ,by stać się babą. Swoboda obywatelska ot co....i uproszczone procedury.....kawałek czasu już "se"mają....

https://www.rynekzdrowia.pl/Prawo/USA-coraz-bardziej-uproszczone-procedury-dotyczace-zmiany-plci,153610,2.html

 

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 18:24
28 marca 2023 19:46

Dzięki betacoolowi i panu Andrzeju  za nawiązanie do  notki Panthery. Zawiera ona wiedzę wraz z komentarzami naprawdę bardzo dobrą... i jest na czasie....warto ponownie poczytać.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @BTWSelena 28 marca 2023 19:46
28 marca 2023 20:07

Wiedza z notek Panthery umieszczona w jednym miejscu może osiągnąć masę krytyczną jak nie przymierzając taktyczna broń jądrowa, której wszyscy się boją.

Jednak Panthery nie bardzo, a szkoda, bo użycie (notek Panthery) mogłoby oszczędzić wiele istnień ludzkich, że tak pojadę górnolotnie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @BTWSelena 28 marca 2023 19:26
28 marca 2023 20:17

I  szczesc  im  Boze...

...  na  te  ,,zmiany  na  lepsze,,  bo  to  co  pozostalo  i  widac  to  tylko  NEDZNE  POZORY  przereklamowanej  ,,sFietnosci,,  !!!  

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 20:07
28 marca 2023 20:38

Od początku jak zaczęłam czytać na SN notki,zwróciłam uwagę na Pantherę.I zadziwiające są odpowiedzi do komentatorów,bo oprócz tego,że są najwyższej kultury,to zawsze zawierają  nową wiedzę i informację.

Moj znajomy podsumował w skrócie i niezbyt kwieciście "ta baba to ma łeb,więcej takich". Oj oby Panthera się nie obraziła za tą babę.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @BTWSelena 28 marca 2023 20:38
28 marca 2023 20:59

Owoż! Zgadzam się z moją przedmówczynią.

zaloguj się by móc komentować


pike @Andrzej-z-Gdanska 28 marca 2023 18:24
28 marca 2023 22:01

I jeszcze link do strony randystów w Polsce:

ObiektywizmPL - życie, rozum, wolność - filozofia Ayn Rand Obiektywizm.pl » Portal miłośników filozofii wolności z rozumem wg Ayn Rand

Nie każda przeglądarka wyświetla fotografie na tej stronie. Pasuje Edge i  Vivaldi.

W Polskim Sejmie najwięcej randystów jest w Konfederacji ( Ferajny Korwina Mike)...

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska
29 marca 2023 06:58

"NADZIEJA" to też broń masowego rażenia.

 

Raport puszczono w obieg w "Styczeń 2023 r." i ma "32-stronic". Czy Pan jest w stanie podać, kiedy po raz pierwszy jest mowa o tym raporcie w sieci?

Czy to ma miejsce przed dniem 18 stycznia b.r. czy po?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @pike 28 marca 2023 22:01
29 marca 2023 07:18

Niesamowite!

Wybierając z ich haseł najbardziej im brakuje rozumu i wolności w myśleniu!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Magazynier 28 marca 2023 18:35
29 marca 2023 07:21

A czyje "one so fansy"?

Można też czytać po angielsku, ale to nic nie znaczy - tak wyszło. :)

zaloguj się by móc komentować


saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska 29 marca 2023 07:54
29 marca 2023 08:59

18.1. w Kijowie spada helikopter; w weekend po tym feralnym dniu Ukraine nawiedza "wielki przyjaciel" BoJo i prawi w auli uniwerku o "heroicznej generacji" i "heroicznych czasach"; po tej dacie mowa o korupcji i wymiana personelu na wysokim szczeblu w Kijowie.

Co tam BoJo powiadal w kuluarach? Zna schemat tego co ma/musi sie wydarzyc w Moskwie?

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Andrzej-z-Gdanska 29 marca 2023 07:21
29 marca 2023 11:19

To są fansy własnych budżetów.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @stanislaw-orda 28 marca 2023 17:50
29 marca 2023 11:23

Jaki tam skrót. Gdyby to był skrót to by brzmiał RD, względnie R&D. To AN w środku to tiras, sygnał dla swoich np. w tubylczej Konfie.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować