-

Andrzej-z-Gdanska

Sprawdzałem Nowy Świat!

Napisałem notkę o tym czym się kierować przy głosowaniu na posłów/senatorów. Powiedzmy, że dokonałem wyboru. Teraz trzeba sprawdzić jak to się ma do rzeczywistości i czy obietnice są realizowane/zrealizowane.

Egipcjanie mają kanał egipski, nazywany, nie wiadomo dlaczego, sueskim, Panamczycy kanał panamski, a Polacy nie są gorsi i mają kanał do "Nowego Świata".

Akurat padło na PiS. Postanowiłem sprawdzić, czy tzw. przekop mierzei nie jest czymś na kształt "wioski potiomkinowskiej" czy lądowania Amerykanów na Księżycu. Poza tym jestem zobligowany (jako osoba związana z SN) do sprawdzenia nowych szlaków nawigacyjnych.

Oto raport ze zdjęciami potwierdzającymi, że jednak coś zostało zbudowane i działa. ;)

Za Skowronkami rozciąga się Nowy Świat jak można przeczytać na budynku kapitanatu portu, który to budynek ma kształt statku "zakopanego" w piasku - pewnie dlatego, żeby nie popłynął.

kapitanat 

Całość robi wrażenie wielkością, schludnością. Jest bezpłatny parking, który prawie w całości zajęty jest przez ludzi niemalże z całej Polski, którzy pewnie tak jak ja chcą sprawdzić czy ten "Nowy świat" istnieje.

parking

Idąc drogą wzdłuż wschodniego (prawego), dłuższego falochronu ulega się wrażeniu "fatamorgany" czyli "złudzenia aptecznego", bo w trakcie marszu okazuje się, że to co widzieliśmy przed chwilą wygląda inaczej i że wszystko jest jakby na wyciągnięcie ręki, a jednak ciągnie się i ciągnie i wciąż nie wiadomo gdzie wpływają te hipotetyczne statki.

Pierwsza moja sugestia jest taka, że wpływają z zachodu czyli z lewej strony.

falochrony dwa

Po drodze widać płynący na silniku jacht. Poza tym nie było widać żadnego ruchu statków.

jacht

Im dalej w marszu tym bardziej wszystko się zmienia i ukazuje się wejście do kanału, ale jakieś takie wąskie. Chciałoby się powiedzieć, że tam ledwo jakaś łódka jedynie wpłynie.

wejście wąskie

I znowu wszystko ulega zmianie, a szerokość wejścia rozszerza się radykalnie.

wejście szerokie

 

Dopiero osiągnięcie główki wschodniego falochronu wyjaśnia się wszystko całkowicie. Jednak w tym momencie tracimy całkowicie widok kapitanatu portu czyli zakopanego statku.

główka falochronu od środka

Wracam do kapitanatu portu i widzę, że most obrotowy od strony Zatoki Gdańskiej (morza) zamyka się.

most od strony zatoki

Po całkowitym zamknięciu mostu i udostępnieniu drogi dla samochodów, zaczyna zamykać się most obrotowy od strony Zalewu Wiślanego. Z tyłu mostu widać, że to jest jednak przekop, co można poznać jak wielki przekop został wykonany.

Tak więc wjechałem na parking mostem obrotowym od strony zalewu, a wracałem mostem od strony zatoki.

Na koniec widok obu śluz, które mieszczą się pomiędzy obu mostami obrotowymi.

śluzy

Jeszcze mała ciekawostka, a mianowicie zainstalowane tablice informacyjne automatycznie zmieniają się w zależności od tego, który most obrotowy jest zamknięty - pojawia się lub znika znak "zakaz wjazdu" i napis „zamknięta”.

 

znak

Małe uzupełnienie:

Wiceminister Gróbarczyk powiedział, że pierwsze zadanie zostało wykonane w 100-proc. i otwarcie Kanału Żeglugowego nastąpiło 17 września 2022 r.
I etap objął prace związane z budową portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, budową nabrzeża południowego i połączeniowego, budowę Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, wykonanie śluzy, budowę kapitanatu Nowy Świat, wykonanie Mostu Południowego i Północnego a także wykonanie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
Wiceminister Gróbarczyk Wskazał, że przekop umożliwi wpływanie jednostek do 100 m długości i o zanurzeniu 4,5 m oraz szerokości 20 m i zestawy barek do 180 m.
Port jest w pełni przygotowany do przyjmowania jednostek oceanicznych operujących na Morzu Północnym, Bałtyku i w ruchu międzykontynentalnym. Port będzie obsługiwał operatorów w zakresie tzw. drobnicy.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski mówił w Radiu Olsztyn, że najtrudniejszym elementem w budowie kanału żeglugowego były prace wykonywane na połączeniu lądu z morzem. Chodzi o port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, gdzie są dwa falochrony: wschodni o długości ponad 1 tys. m i zachodni o długości 540 m. To są skomplikowane budowle hydrotechniczne, wymagające wykonania ścianki szczelnej, a następnie obudowy poprzez kamień hydrotechniczny narzutowy, którego użyto 540 tys. ton.
II etap obejmuje pogłębienie i obudowę rzeki Elbląg, budowę nowego ponad 100 metrowego mostu obrotowego w Nowakowie, a prace w trzecim etapie obejmują roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym.
Koszt inwestycji to ok. 1,9 mld zł.

https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/8538080,przekop-mierzei-wislanej-termin-zakonczenia.html



tagi: przekop mierzei  nowy świat  skowronki 

Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 18:50
25     1277    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

KOSSOBOR @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 20:55

Byłyśmy z Koleżanką w Nowym Świecie, we wrześniu. I byłyśmy zachwycone całym tym urządzeniem. Ogladałyśmy śluzowanie kilku małych jednostek /jachty/. Teraz wypada czekać na pogłębienie toru i portu w Elblągu, wbrew obstrukcji tamtejszych, miejskich władz. Wiemy, że państwo ma deal z prywatnymi  właścicielami nabrzeża elbląskiego portu i ta współpraca zaowocuje pogłębieniem i portu, i dojścia. Warto "śledzić" ministra Gróbarczyka! Ma człowiek parę! 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 21:24

Dodam taki z drugiego rzędu port w Kołobrzegu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 5 października 2023 21:24
5 października 2023 21:27

Panie Andrzeju - ludzkie zdjęcia.

 

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 21:35

Dziękuję za sprawozdanie. Wykonałeś kawał dobrej roboty, Andrzeju.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 21:43

Nie rozumiem po co to zwężenie w środku.

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @chlor 5 października 2023 21:43
5 października 2023 21:50

chciałem zażartować - aby lotniskowce nie wpływały (bo i po co?), ale przypomniałem sobie jak taki duży w kanale pustynnym stanął w poprzek. Prawie pół wieku temu po tym jak został zamknięty.

 

P.S.

zawory, zwężki, uszczelki ...

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @chlor 5 października 2023 21:43
5 października 2023 22:01

> Nie rozumiem po co to zwężenie w środku.

To jest tzw. sluza.

zaloguj się by móc komentować



chlor @MarekBielany 5 października 2023 22:23
5 października 2023 22:27

W Technikum uczyli że ISA. International Society of Automation.

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 22:35

Zalew ma potencjal. Jest tam kilkanscie przystani i portow.
Zaczynajac od Elblaga mamy:

Jagodno (OK, link z 2008)
Kamienica Elblaska
Nadbrzeze
Suchacz
Kadyny
Tolkmicko
Frombork
Nowa Pasleka
Braniewo

Na Mierzei:

Piaski/Nowa Karczma
Krynica Morska
Nowy Swiat
Katy Rybackie

No i wiele przystani na Szkarpawie i Wisle Krolewieckiej m.in. w Rybinie

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska
5 października 2023 22:35

Ja się uczyłem w technikum im. PPR przy ulicy Zajączka.

 

Lep na muchy.

 

Trudno kupić dobry, bo sprzedawcy nie wiedzą co można sprzedać.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @KOSSOBOR 5 października 2023 20:55
6 października 2023 08:52

Trochę "zazdraszczam" śluzowania, ale mama nadzieję, że wszystko przede mną, a zwłaszcza kanałem w Nowym Świecie i będą przepływać większe jednostki.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 5 października 2023 21:24
6 października 2023 08:55

Niezły filmik!

Lokomotywą po ulicy! 401Da-199 ze zbożem do Kołobrzeskiego portu.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @maria-ciszewska 5 października 2023 21:35
6 października 2023 08:56

Starałem się.  ;))

Dziękuję.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 5 października 2023 21:27
6 października 2023 08:57

Dzięki!

AI nie ma do mnie startu! ;)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @zkr 5 października 2023 22:35
6 października 2023 08:59

No właśnie: ma potencjał.

Kiedyś miałem plany, ale nic nie wyszło. Pzostały wyjazdy na lądzie, ale to już nie to.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Andrzej-z-Gdanska
6 października 2023 17:03

Fajny reportaż.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @qwerty 6 października 2023 17:03
6 października 2023 19:24

Dzięki.

Małe uzupełnienie:

Wiceminister Gróbarczyk powiedział, że pierwsze zadanie zostało wykonane w 100-proc. i otwarcie Kanału Żeglugowego nastąpiło 17 września 2022 r.
I etap objął prace związane z budową portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, budową nabrzeża południowego i połączeniowego, budowę Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, wykonanie śluzy, budowę kapitanatu Nowy Świat, wykonanie Mostu Południowego i Północnego a także wykonanie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
Wiceminister Gróbarczyk Wskazał, że przekop umożliwi wpływanie jednostek do 100 m długości i o zanurzeniu 4,5 m oraz szerokości 20 m i zestawy barek do 180 m.
Port jest w pełni przygotowany do przyjmowania jednostek oceanicznych operujących na Morzu Północnym, Bałtyku i w ruchu międzykontynentalnym. Port będzie obsługiwał operatorów w zakresie tzw. drobnicy.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski mówił w Radiu Olsztyn, że najtrudniejszym elementem w budowie kanału żeglugowego były prace wykonywane na połączeniu lądu z morzem. Chodzi o port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, gdzie są dwa falochrony: wschodni o długości ponad 1 tys. m i zachodni o długości 540 m. To są skomplikowane budowle hydrotechniczne, wymagające wykonania ścianki szczelnej, a następnie obudowy poprzez kamień hydrotechniczny narzutowy, którego użyto 540 tys. ton.
II etap obejmuje pogłębienie i obudowę rzeki Elbląg, budowę nowego ponad 100 metrowego mostu obrotowego w Nowakowie, a prace w trzecim etapie obejmują roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym.
Koszt inwestycji to ok. 1,9 mld zł.

https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/8538080,przekop-mierzei-wislanej-termin-zakonczenia.html

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Andrzej-z-Gdanska 6 października 2023 19:24
6 października 2023 21:02

No i widać wyzwania dla inżynierów i projektantów. Jeszcze ktoś w Polsce umie liczyć.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Andrzej-z-Gdanska
6 października 2023 22:11

"A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język [czytaj: pomyślunek] mają"

Tak to chyba leci.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Andrzej-z-Gdanska 6 października 2023 08:57
6 października 2023 22:29

Ja się nie dziwię.

tylko 15 minut

Czy to było półwieku temu ?

 

P.S.

Zachęcony tytułem zrobiłem (w dniu 20231006) popołudniowy spacer Nowym Światem (taka ulica), w ramach marszu z Mokotowa na Bielany.

Szedłem sam, ale prawie nikt nie rozmawiał po polsku.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Szczodrocha33 6 października 2023 22:11
7 października 2023 12:09

Tak to chyba leci.

I tak to się buduje jak widać na załączonych obrazkach. ;)

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @MarekBielany 6 października 2023 22:29
7 października 2023 12:11

popołudniowy spacer Nowym Światem... 

nawet Nowym  (starym) Światem.

Nowy Świat jest za Skowronkami na Mierzei Wiślanej. ;)

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @MarekBielany 6 października 2023 22:29
8 października 2023 02:49

A bo pewnie pan napotkał panie Marku wielbicieli Tuska.

A oni tylko po niemiecku.

A ja po niemiecku nic, choćby mi zęby rwali.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować