-

Andrzej-z-Gdanska

Wczoraj było Powstanie Wielkopolskie...

...w telewizorze. Jedyne polskie powstanie zakończone zwycięstwem. Nie piszę, że wybuchło wtedy czy rozpoczęło się, bo chodzi o to, że zaistniało w telewizorze. Przed pomnikiem Powstańców Wielkopolskich przemawiał przedstawiciel władzy, który mówił składnie, do rzeczy i krótko. Nawet Prezydent, być może pod wpływem chwili, trochę się zastanowił i spuścił z "patosu" i mówił składnie i krótko.
Potem był program przypomianający tamte wydarzenia. Wszyscy mówili do rzeczy i krótko a prowadzący nie zamierzał "gwiazdorzyć".

W powstaniu wielkopolskim,  polskich mieszkańców Prowincji Poznańskiej przeciwko Republice Weimarskiej, toczącym się na przełomie lat 1918–1919, Polacy domagali się powrotu ziem pozostających pod zaborem pruskim do Polski, umacniającej już w tym czasie niepodległość.

Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 w Poznaniu, w czasie wizyty powracającego do Polski Ignacego Jana Paderewskiego, który w drodze do Warszawy przybył 26 grudnia do Poznania, owacyjnie witany. Tego samego dnia Paderewski wygłosił przemówienie do swoich rodaków licznie zgromadzonych przed hotelem Bazar. Nazajutrz, 27 grudnia, swoją paradę wojskową na Świętym Marcinie urządzili Niemcy – zrywano polskie i koalicyjne flagi, napadano na polskie instytucje – doszło do zamieszek, w wyniku których wywiązała się walka, podjęta następnie przez oddziały kierowane przez Polską Organizację Wojskową Zaboru Pruskiego.
Powstańcy w krótkim czasie opanowali całą Prowincję Poznańską z wyjątkiem jej północnych (Bydgoszcz, Piła) i południowo-zachodnich (Leszno, Rawicz) obrzeży. Powstanie zakończyło się 16 lutego 1919 roku rozejmem w Trewirze, który rozszerzał na front powstańczy zasady rozejmu w Compiègne z 11 listopada 1918 kończącego I wojnę światową.
Szacuje się, że w bitwie o Ławicę (1919) zdobyto największy łup wojenny w tysiącletniej historii polskiego oręża (sprzęt lotniczy o wartości 160–200 milionów marek, w tym ponad 300 samolotów).


https://pl.wikipedia.org/wiki/Powstanie_wielkopolskie

Poznaniacy "wystawli" 100 tysięczną armię, która odegrała wybitną rolę w walce z bolszewikami. Działania Wielkopolan nikt nie nazwał "cudem nad Wartą". I wszystko to stało sie bez udziału słynnego i wielkiego wodza Polaków marszałka Józefa P.
W programie na temat powstania i jego skutków dla całej Polski nikt też nie wspomniał o genialnym marszałku.

Opowiadał gość w programie, że w trakcie akcji na Ławicy Polacy zaproponowali Niemcom poddanie, a gdy ci tego nie zrobili zaczęła się walka, która skończyła się po... 20 minutach!

Niebgatelną "rolę" odegrał" zupełnie niechcący Bismarck.  Nie wiem czy nie należałoby mu postawić pomnika z napisem:

Bismarck - WIP - wielki integrator Polaków.

Wdzięczni Wielkopolanie, Pomorzanie, Kaszubi, etc za zjednoczenie narodu.   :)))

Wspomniano o pewnym żarcie. Pytanie: co by się stało gdyby nie wybuchło Powstanie Wielkopolskie?
Mieszkalibyśmy obecnie w NRD.  :)))



tagi: powstanie wielkopolskie 

Andrzej-z-Gdanska
28 grudnia 2021 07:19
67     2090    17 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ThePazzo @Andrzej-z-Gdanska
28 grudnia 2021 08:02

Bardzo ważny wpis.

Jednak da sie wygrać? - no to czas na walke - dosyć siedzenia w kapciach przed kompem gdy świat spada na psy na naszych oczach.

Dzieje sie tak tylko wtedy gdy dobrzy ludzie oburzeni i sparaliżowani siedzą cicho po domach.

Niech tylko wprowadzą te obowiązkowe szczepionki - zostane rewolucjonistą - i jak nasz bohater zapytany czy nie widzi nic złego w zabijaniu ludzi odpowiem - ale ja nie zabiłem ludzi tylko komunistów. 

Ehh pomarzyć...

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @ThePazzo 28 grudnia 2021 08:02
28 grudnia 2021 08:30

Poznaniacy żyli "drzwi w drzwi" z Niemcami i poznali ich dość dobrze.

Opowiadał gość w programie, że w trakcie akcji na Ławicy Polacy zaproponowali Niemcom poddanie, a gdy ci tego nie zrobili zaczęła się walka, która skończyła się po... 20 minutach!

Niebgatelną "rolę" odegrał" zupełnie niechcący Bismarck.  Nie wiem czy nie należałoby mu postawić pomnika z napisem:

Bismarck - WIP - wielki integrator Polaków.

Wdzięczni Wielkopolanie, Pomorzanie, Kaszubi, etc za zjednoczenie narodu.   :)))

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @ThePazzo 28 grudnia 2021 08:02
28 grudnia 2021 09:19

Tylko przygotowania do tego dnia trwały dobre 50 lat. Dzięki tysiącom organizacji sieciowych (banki spółdzielcze, kółka rolnicze,  chóry, kluby Sokoła, czytelnie ludowe, OSP) wszyscy się znali, umieli ze sobą współpracować, mieli zaufanie do siebie i mogi wspólnie ruszyć. To był fenomen, nad którym głowił się pruski zaborca.

My jesteśmy zatomizowani, nie uiemy współpracować, pobrzękujemy szabelką w internecie a potem idziemy spać, oczekując efektu natychmiast.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Andrzej-z-Gdanska
28 grudnia 2021 09:27

Dziekuje  za  wpis,...

...  i  komentarze,  bo  nawet  nie  wiedzialam,  ze  wczoraj  byla  rocznica  powstania  wielkopolskiego,  a  kurwizora  nie  ogladam...  z  zasady  !!!

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 09:19
28 grudnia 2021 09:34

"My jesteśmy zatomizowani, nie uiemy współpracować, pobrzękujemy szabelką w internecie a potem idziemy spać, oczekując efektu natychmiast."

100/100

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @ThePazzo 28 grudnia 2021 08:02
28 grudnia 2021 09:37

Nie tylko w byłym NRD wychodzą w grudniu wieczorem (od 18h) na ulice. 

Odgrzewany jest motyw 'poniedziałkowych marszów protestacyjnych' [Montagsdemo].

 

Krótki raport z dnia 27.12.2021.  Powstania mają czas ograniczony.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 09:19
28 grudnia 2021 09:50

Rzeczywiscie...

...  wyglada  to  powstanie  na  fenomen...  i  bez  tego  ZDRAJCY  co  KRESY  w  traktackie  ryskim  SPRZEDAL  !!!

Co  do  zatomizowania... 

...  to  moim  zdaniem  najbardziej  zatomizowana  jest  "nasza  i  nienasza  wadzunia",  ktora  czeka  az  narod  se  "zacisnie  pasa"  i  wszystko  za  nia  zrobi,  bo  ony  NIC  NIE  MOGO,...  a  po  tym  te  PASOZYTY  i  DARMOZJADY  tylko  podepna  sie  NA  KRZYWY  RYJ...  pozakaszajo,  pochlajo  i  zrobio  se  "slodkie"  focie...  vide  casus  wczorajszej  LAMPUCERY  rodowicz...

...  na  koniec  rozkradna  i  zdemoluja  resztki,  ktore  zostaly  -  w  imie  ich  PATOLOGICZNYCH  UROJEN...  "narodowych  i  patriotycznych",  bien  sur  !!!  

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 09:19
28 grudnia 2021 10:04

Dokładnie, przygotowania trwały chyba od czasu otrząśnięcia się z totalnej klapy powstania 1848 roku. Sam sukces był wspaniały ale droga do niego jeszcze wspanialsza i to ona powinna być przedmiotem nauki dla nas.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Paris 28 grudnia 2021 09:50
28 grudnia 2021 10:11

O działaniach władz zmierzających do atomizacji społeczeństwa to opowiadał nam prof. Balcerek na seminarium magisterskim w roku 1976. Wszystko ma się odbywać przez urzędnika a nie przez inicjatywę społeczną. Teraz ten proces przyspieszył, dotykając bezpośrednio rodziny, które zostały skutecznie skłócone, porozdzielane propagandą covidowo-szczepionkową, w którą na dodatek  wkręcili się niektórzy hierarchowie Kościoła.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Zyszko 28 grudnia 2021 10:04
28 grudnia 2021 10:19

No właście ludzie nie za bardzo rozumieją, że Wielkopolanie mając niezykle mądych przywódców duchowych (ks. Wawrzyniak, Maksymilian Jackowski i wielu innych) po prostu wykorzystując ustrój prawny zaczęli urządzać się w tzw. dupie a nie szukać okazji do potyczek zbrojnych. Młodzieńcy ziemiańscy byli wysyłani przez srogich ojców do odbycia jednorocznej służby wojskowej w wojsku pruskim. Przy okazji tworzenia kół, kółek, klubów, organizowania uroczystości ku czci wyrastali naturalni liderzy. Jednocześnie ziemianie, mieszczanie nauczyli się wpółpracować z rzemieślnikami, włościanami. Wszyscy starali się poprawić swoją pozycję ekonomiczną, więc potem - gdy Dowbor - ogłosił mobilizację, popłynęły datki na wyposażenie wojska i każdy wojak miał dwie pary butów, co było fenomenem.

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 10:11
28 grudnia 2021 10:55

No,  prosze...

...  juz  w  '76  roku  byla  mowa  o  ROZWALCE  wszystkiego  i  wszystkich  !!!

A  ja  ja  jaj,...  jaki  ten  "rotszyld"  i  reszta  tej  MASONSKIEJ  BANDY  so  pSZewidOjoNcy...  a  ja  ja  jaj   !!!

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 10:19
28 grudnia 2021 10:57

Czyli dokładnie "wszystko inaczej" niż w zaborze rosyjskim. Jakoś nie widzę analityków historycznych i politycznych, którzy opisaliby te wszystkie różnice i ich skutki długofalowe.

zaloguj się by móc komentować

pink-panther @Andrzej-z-Gdanska
28 grudnia 2021 11:04

Wielkie dzięki za notkę. Bardzo pouczająca. Przypomina też osobę nie mniej ważną od Józefa P. w odzyskaniu niepodległości czyli Ignacego Jana Paderewskiego, który pojechał do Poznania prosto z Gdańska i wygłosił słynne przemówienie. A potem sfinansował pobyt polskiej misji dyplomatycznej na rozmowy w Wersalu - m.in wynajął najelegantszy hotel Paryża. A na koniec tej sielanki Józef P. stworzył przedstawicielom Wielkopolski i Śląska oraz Paderewskiemu takie "warunki polityczne" , że Paderewski wyjechał na zawsze  z Polski a Korfanty z Witosem musieli salwować się ucieczką do Czechosłowacji. To takie "dojrzałe politycznie" ze strony "Ziuka" było.

O Powstaniu Wielkopolskim a zwłaszcza o owych "50 latach poprzedzających" powinno się nauczać w szkołach. O żadnym filmie czy serialu nie myślę, bo jeszcze obsadziliby w głównych rolach Jakubika i Stuhra młodszego.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @pink-panther 28 grudnia 2021 10:57
28 grudnia 2021 11:13

Jak też nie widzę. A jaką łatkę przyczepili mu współcześni Hipolitowi Korwin-Milewskiemu? On miał podobną koncepcję do organiczników wielkopolskich. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 09:19
28 grudnia 2021 11:21

Bo nie jesteśmy tymi samymi Polakami. Tamci zostali w dużej mierze wybici, a pozostali zneutralizowani komunistyczną selekcją negatywną. Dopiero zaczęliśmy się odradzać, niestety, nie do końca w modelu z tamtych lat i okolic.

zaloguj się by móc komentować

Paris @pink-panther 28 grudnia 2021 11:04
28 grudnia 2021 11:31

A  ktoz  bedzie  nauczal,  Pani  Panther'o  ?!?!?!

MOnister  Czarnek,...  ten  profesUr  z  krakUFka  "od  psowania"  Nowak,...  a  moze  profesUr  Ryba,  z  kul'u,  z  logo  bez  krzyza,  co  to  wyskakuje  z  KURWIZORA  -  jak  z  lodowki,  straszy  i  poraza  swoja  TEPOTA  i  "poprawnoscia"  ???

A  moze  KOMPROMITUJACY  SIE  i  DEMASKUJACY  SIE  raz  za  razem  PAD,...  "czytacz  przedwiosnia",  czerwonego  SOCJALISTY  zeromskiego  ?!?!?!

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 28 grudnia 2021 08:02
28 grudnia 2021 11:33

Znam chyba lepsze uzasadnienie do  zabijania. Jest ono autorstwa jednego z polskich najemników 'czarterujących się " do różnych wojenek toczonych po rozległej  Afryce.
Zapytany, czy zabijał ludzi, rzeczony odrzekł, co następuje:

Nigdy nie zabiłem nikogo, kto by na to nie zasługiwał.

Dodam, iż ów najemnik był kontraktowany w charakterze snajpera.

zaloguj się by móc komentować

atelin @pink-panther 28 grudnia 2021 10:57
28 grudnia 2021 13:35

Zdaje się, że Wojniłłowicz chciał tak samo.

zaloguj się by móc komentować

Arte @pink-panther 28 grudnia 2021 11:04
28 grudnia 2021 14:31

"O żadnym filmie czy serialu nie myślę, bo jeszcze obsadziliby w głównych rolach Jakubika i Stuhra młodszego."

A kysz! Wyobraźnio przewrotna, jeszcze podsłuchają i zastosują.

Przykład brać należy z przygotowania, pracy społecznej i z sukcesu efektywnej walki o swoje, nasze. Trochę ludzie jakby się budzą z zaczadzenia wszechobecnego. Czyżby skutki docierały do świadomości. Zmienia się podejście do otoczenia i sposób ogarniania rzeczywistości. Przynajmniej wśród moich.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 10:19
28 grudnia 2021 16:08

Czyli może nie tak znowu tragicznie było Polakom pod Prusakiem.

Ogólnie zaś poraz kolejny odnoszę wrażenie że XIXw. był może najlepszym okresem w historii Polski...

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @pink-panther 28 grudnia 2021 11:04
28 grudnia 2021 16:36

Taka mała uwaga – w dobie PRL powstawały seriale z historii Śląska i Wielkopolski po pruskim zaborem.

W przypadku Wielkopolski – to seriale Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy i Republika Ostrowska. By było jeszcze ciekawiej scenarzystą tego pierwszego była Stefan Bratkowski.

Na pozór wygląda że to PRL dbał o propagandową narrację o historii tych ziem.

Z upływu czasu te seriale należy czytać jeszcze inaczej – to materiał dydaktyczny dla Berlińskich ekspertów jak Polacy organizowali opór wobec pruskiej dominacji.

W III RP mamy już inne podejście pruskich ekspertów do tych terenów jest Tęczowy Poznań i Śląska Autonomia.

Jednak podstawowy element polityki Berlina to kształtowanie elit lokalnych – Poznańskie to homoseksualne kręgi kształtowane latami [ich obraz to min. Petz] a Śląsk to lokalna gangi z ich etyką „naszego synka” [ich obraz to min. Durczok].

Na pytanie jaki będzie efekt tej „Nowej Najdłuższej Wojny Nowoczesnej Europy” – cóż jak w tej anegdocie o Polakach albo coś dzieje się normalnie, czyli zejdzie z nieba Matka Boska i pomoże, albo zdarzy się cud i coś zostanie osiągnięte systematyczną pracą.

Ta nowa Europejska Wielkopolska już nie jest w stanie wypracować cudu [ nie ta materia ludzka i brak samoorganizacji] więc liczmy że będzie normalnie.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @smieciu 28 grudnia 2021 16:08
28 grudnia 2021 17:11

Wyraz tragiczny jest dramatyczny. Przecież ci, którzy urodzili się pod zaborem innego życia nie znali. A co by nie mówić urzędnicy prawa przestrzegali, o czym świadczy przykład wozu Drzymały. Problemem był postępujący zakaza używania języka polskiego w życiu publicznym, protestantyzajca, wykupywanie ziemi przez HaKaTę, brak możliwości awansu w ramach struktur wojskowo-biurokratycznych, no i kilka innych drobnostek. Ale generalnie dało się żyć, pracować, prowadzić życie społeczne, zakładać firmy, bogacić się... Gazety w języku polskim przecież wychodziły, książki też.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Nieobyty 28 grudnia 2021 16:36
28 grudnia 2021 17:19

W sumie to Wielkopolska zawsze była skonna do szybkiego przyjmowania miazmatów zachodu. Weźmy choćby wpływy Komenskiego, Braci Czeskich, Braci Polskich. Generał Chłapowski, ksiądz Wawrzyniak i inni organicznicy wydaje mi się, że był jakimś wypadkiem przy pracy, no cudem. Niemcy, gdy wkroczyli do Polskiw 1939 roku to od razu wymordowali liderów i potencjalnych liderów wychowanych w duchu pracy organicznej. Teraz już jest normalnie, czyli triumf święcą najmodniejsze idee genderyzmu i innych izmów.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @pink-panther 28 grudnia 2021 11:04
28 grudnia 2021 17:22

Marszałek (chyba) w swojej przemowie pod pomnikiem Powstańców Wielkopolskich powiedział jeszcze, że przez wiele lat obchodzili Powstanie w Warszawie przy grobie Nieznanego Żołnierza, gdzie jest wers wspominający bitwę pod Ławicą. Z czasem czyli dopiero wczoraj, choć nikt tego nie powiedział wprost, udało się wprowadzić w życie postulat bardzo wielu organizacji wielkopolskich, żeby rocznice organizować na miejscu w Poznaniu.

To jest ta niewidzialna siła wielu współpracujących ze sobą organizacji, która daje w końcu żądany i widoczny efekt. Tym razem bez kropli przelanej krwi.  

zaloguj się by móc komentować

olekfara @smieciu 28 grudnia 2021 16:08
29 grudnia 2021 08:02

Anarchizm z duszą niewolnika, to się chyba nie da pogodzic?

zaloguj się by móc komentować


K-Bedryczko @olekfara 29 grudnia 2021 08:02
29 grudnia 2021 08:53

Niewolnik i anarchista to bracia mentalni.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 17:19
29 grudnia 2021 10:17

Tak z oddali to historia Wielkopolska – jest dobrze czytana przez historię rodów możnych Wielkiej Polski i ich wpływu na losy Królestwa oraz konfrontacji z możnymi Małej Polski.

Dobre przyjęcie reformacji wynikało bardziej z tej gry sił [np. wzrost znaczenia rodów wchodzących w reformację np. Leszczyńskich, część Raczyńskich] niż z przekonań. Z czasem Wielkopolska wraca do kościoła - i w XIX wieku przedstawiciele rodów [np. Chłapowski] wspierają ruch ultramontanizmu.

Kulturkampf - w Poznańskim odbudował sojusz „pana, wójta i plebana”.

Dziś w Poznaniu jest problem z Pomnikiem Najświętszego Serca Pana Jezusa który przez wojną mieszkańcy jak wotum zbudowali a w III RP – ukradkiem stawia się na palcu przykościelnym.

Jest jeszcze jedna rzecz nie zauważana – już w dobie RON w Wielkopolsce – dobrze gospodarzono i to nie jest tak że dopiero gen. Chłapowski – wprowadza w swoim majątku nowe formy gospodarowania bo to jest stała tendencja wśród ziemiaństwa w XIX na obszarze dawnego RON by rozwijać swoje gospodarstwo [czasami to stare formy gospodarzenia były lepiej dostosowane do warunków lokalnych np. kresy wschodnie] .

Czy z Wielkopolsce święcą w XIX co triumf nowoczesne trendy idące z Berlina – raczej daje im się odpór.

Ważna jest I połowa XX wieku – eksterminacja fizyczna przez Niemców w Kraju Warty – lokalnych elit lub ich ucieczka a potem czas PRL i jeszcze bardzo istotny odpływ na Ziemie Odzyskane sporej populacji z Wielkopolski oraz zasiedlanie miast przez element napływowy.

Kluczem do powstanie obecnego Bastionu wpływu Prus jakim jest Wielkopolska to stan lokalnych elit kształtowanych przez końcową PRL i początek III RP.

Te elity była bardzo dobrze formowane przez Berlin i nawet zainfekowały spore masy społeczne.

Nie podzielam uwagi że .. Wielkopolska zawsze była skonna do szybkiego przyjmowania miazmatów zachodu..

Dla mnie zaszło coś innego – na kluczowym obszarze Królestwa Polskiego - który od zawsze zabezpieczał resztę ziem przed wpływami Rzeszy [i jej mutacji] w istotnym momencie historii – lokalne elity to mentalne sługi cesarskie a nie dumni Wielkopolanie.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @Nieobyty 29 grudnia 2021 10:17
29 grudnia 2021 10:39

"Ważna jest I połowa XX wieku – eksterminacja fizyczna przez Niemców w Kraju Warty – lokalnych elit lub ich ucieczka a potem czas PRL i jeszcze bardzo istotny odpływ na Ziemie Odzyskane sporej populacji z Wielkopolski oraz zasiedlanie miast przez element napływowy." Dokładnie.

Kulczyk nie jest z Poznania, tak naprawdę to nie wiadomo skąd.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Kuchcik 29 grudnia 2021 10:39
29 grudnia 2021 11:19

Wiki rzecze tak:

Jan Jerzy Kulczyk (ur. 24 czerwca 1950 w Bydgoszczy, zm. 29 lipca 2015 w Wiedniu) – polski przedsiębiorca, właściciel przedsiębiorstwa Kulczyk Holding (z siedzibą w Warszawie) i międzynarodowej grupy inwestycyjnej Kulczyk Investments (z siedzibą w Luksemburgu oraz biurami w Londynie i Kijowie), od 2002 do śmierci regularnie klasyfikowany w rankingach tygodnika „Wprost” jako najbogatszy Polak.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Kulczyk

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Kuchcik 29 grudnia 2021 10:39
29 grudnia 2021 11:27

Ale Jaśkowiak z Poznania jest a chyba gorszego prezydenta tam nie było. Urząd tamtejszy pracuje fatalnie. Poznań wydaje się być miastem przejętym przez koncerny niemieckie. Mieszkańcy - zwłaszcza młodsi - to czysta lewacka lemingoza, żyjąca w swoistej schizofrenii. Z jednej strony duma z pra, który walczył w Powstaniu, z drugiej poparcie dla Strajku Kobiet, aborcji, KON-STY-TU-CJI, Wolnych Sądów, Wolnych Mediów, precz z Kosciołem, wszyscy do szczepienia, segregacjia sanitarna jest ok, covidpassy jeszcze lepsze. Zachowują się tak, jakby kto im grunt pod nogami nieco wzruszył, co powoduje, że nie mogą złapać równowagi.

zaloguj się by móc komentować


ewa-rembikowska @Nieobyty 29 grudnia 2021 10:17
29 grudnia 2021 11:30

lokalne elity to mentalne sługi cesarskie a nie dumni Wielkopolanie

Wężykiem!!!!!

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @K-Bedryczko 29 grudnia 2021 08:53
29 grudnia 2021 11:32

"Niewolnik i anarchista to bracia mentalni."

Pozwolę się zapytać dlaczego Pan tak myśli?

Przecież ruchy anarchistyczne wystąpiły przeciw systemowi - etatystycznemu zarządzanemy centralnie przez urzędników. Zostały zdyskredtowane i zmarginalizowane przez system.

Anarchista nie ma nic wspólnego z niewolnkiem.

To nic innego jak buntownik. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @olekfara 29 grudnia 2021 08:02
29 grudnia 2021 12:22

Czy II RP była jakimś postępem względem wolności?

Najpierw PPS i spóła wzięli się za zarzynanie ziemiaństwia. Oddali komunistom Kresy. Lepsze to było niż polityka zaborców? Potem nastała Sanacja, czyli PPS w przebraniu. Rozpasanie żydowstwa i masonerii. To też było lepsze niż zaborcy?

Bycie niewolnikiem ma tą zaletę że masz świadomość bycia niewolnikiem. Jesteś czujny, uważasz na to co robisz. Natomiast kiedy wydaje ci się z jakiegoś powodu że nim nie jesteś to łapiesz się na prowokatorów (czy prowokatorki) bierzesz szabelkę i kończysz w obozie czy zesłaniu ale już bez kasy i możliwości za to z dobrym programem reedukacji kim naprawdę jesteś.

Dlatego uważam XIXw. za najlepszy okres. Polacy musieli przestawić myślenie i za pomocą systematycznej polityki małych kroków osiągnęli więcej niż kiedykolwiek. Właśnie za pomocą techniki anarchistycznej. Czyli świadomego budowania struktur pozarządowych. Wiedzieli że musieli polegać na sobie. I to było skuteczne. Natomiast wszystko zaraz zamieniało się w jeden wielki syf kiedy pojawiała się myśl i możliwość że będzie rząd, „polski rząd”,  który o to wszystko się zatroszczy. I nie ma już potrzeby czujności, kreacji własnych silnych organizacji.

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @ewa-rembikowska 29 grudnia 2021 11:27
29 grudnia 2021 12:23

Ma Pani rację z tą schizofrenią młodych. Ale to qina ich rodziców. Co do koncernów to także prawda.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu 29 grudnia 2021 12:22
29 grudnia 2021 12:38

Tak swoją drogą PiS właśnie ładuje nas w takie bagno. Ludziom wydaje się że jest „polski rząd” i znów chwycą tą szabelkę. Miałem nawet poruszyć ten tamat tutaj gdyż o tym sobie pomyślałem kiedy wpadły mi na chwilę w oko obrazki serwowane przez TVP w związku z Powstaniem Wielkopolskim. Padła tam zdaje się sugestia że dotąd nie było poważniejszych obchodów tej rocznicy. Ale teraz oczywiście wywleka się wszystkie te momenty. Mamy to ciągłe grzanie wojennej atmosfery. Skoro Kaczyński pchnął temat złych Niemców to oczywiście należy wyciągnąć Powstanie. A także powołać Komitet do spraw Odszkodowań za II Wojnę. Wszystko to podczas kiedy naciskają nas złe Ruskie. Co jest takiego genialnego w myśli J. Kaczyńskiego że nagle mamy się stawiać wszystkim?

Przez tyle lat już „rządzą” i jakoś nie było to takie ważne. Ale teraz kiedy naprawdę na świecie dzieje się wiele dziwnych rzeczy. Kiedy mamy „pandemię”  w walce z której J. Kaczyński  jest zwolennikiem tego, by pójść na całość, biorąc nawet ryzyka polityczne i osobiste, kiedy mamy likwidację węgla a gospodarka trzeszczy, nagle też mamy to uderzanie w patrioyzm, złych Niemców i Rusków.

Ale to jest rząd. Taki sam co zawsze. I Polacy. Też tacy jak niemal zawsze. Wolni z własnym wyborem. Którzy znów zrobią to co im podsunie „ich” rząd. Z tym samym skutkiem.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @K-Bedryczko 29 grudnia 2021 12:23
29 grudnia 2021 12:50

U starych, czyli mniej moich równolatków,  tak naprawdę jest mniej więcej to samo.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 29 grudnia 2021 11:27
29 grudnia 2021 14:16

Zadekretowane wolne media  albo wolność słowa  to placet na  możliwość legalnego  łamania ósmego przykazania Dekalogu.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Nieobyty 28 grudnia 2021 16:36
29 grudnia 2021 23:36

 "Poznańskie to homoseksualne kręgi kształtowane latami [ich obraz to min. Petz]"

Chyba przede wszystkim Skubiszewski SB i BND/. Szantażował studentów podczas egzaminów - jak chodziły słuchy. Podpisał euroregiony.

U nas wymyślono, zgodnie z berlińskim trendem, kaszubistykę na Uniwersytecie Gdańskim, na Wydziale Filologicznym. No ale sprawa "się rypła", bo nie było chętnych. W 2013 roku rozwiązano to coś. 

Tak, Bratkowski sensownie badał te kwestie wielkopolskie. Stąd scenariusz serialu. Miał też niezłe pogadanki w podziemnym Radiu Solidarność. Co mu się potem w głowie porobiło - czort jeden wie. 

Myślę, że Berlin doskonale wie, jak Polacy bronili sie w zaborze przed hakatą i uciskiem godpodarczym /najczęściej były to kwestie zagarnięcia polskich majątków/. Znam te kwestie z historii rodziny /Pomorze/. Rzecz cała opierała się na WŁASNOŚCI PRYWATNEJ. Cały ten ruch, przez 50 lat, był prowadzony za prywatne fundusze. Dzisiaj niezależnych fortun, porównywalnych z tamtymi, nie ma. Nie ma i właścicieli na tamtym poziomie, i z tamtym podejściem do spraw narodowych. W III/IV RP zrobiono wszystko, by tacy ludzie nie odrodzili się w życiu społecznym i gospodarczym. Wielekroć o tym pisałam, znam sprawę od podszewki. 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @ewa-rembikowska 28 grudnia 2021 17:19
29 grudnia 2021 23:41

Niemcy w 1939 roku przyszli tu z listami wyroków śmierci, wydanych podczas Powstania Wielkopolskiego. I konsekwentnie te wyroki wykonywali. Pośród braci obu moich Babek były cztery wyroki śmierci. Ale byłym powstańcom udało się wcześniej wyjechać z Wielkopolski. Zatem - uratowali głowy.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Andrzej-z-Gdanska 28 grudnia 2021 17:22
29 grudnia 2021 23:43

To wspaniale! 

Chociaż pewnie Berlin to wqurza...

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @KOSSOBOR 29 grudnia 2021 23:36
30 grudnia 2021 16:26

W Poznaniu lawendowa mafia to nie tylko kręgi duchowne to też uczelnie, ośrodki kultury, kręgi medyczne oraz system naboru np. chóry chłopięce, studenckie wyjazdy do Berlina.

Bratkowski – w czasach stalinowskich za zmianą frontu mogła stać oferta kuli po 89 to była oferta promesy na kawior z blinami i dlatego zdrada elit doby transformacji – nie ma w historii polskiej analogi.

Berlin wyciągnął wnioski z klęski Kulturkampf i to nie tylko w kwestii zabezpieczenia braku „polskiej własności prywatnej” ale zadbał o coś więcej o rozerwanie resztek struktur sieci społecznej o podział społeczności mono-etnicznej i mono-konfesyjnej na lokalnych Tutsi i Hutu.

Sens totalnej opozycji – nie jest w drodze do objęcia władzy a utrzymania wysokiego poziomu emocji i kreowanej europejskiej[ czytaj proniemieckiej] warstwy społecznej w projekcie Generalne Gubernatorstwo 2.0 .

zaloguj się by móc komentować

klon @Nieobyty 30 grudnia 2021 16:26
30 grudnia 2021 16:41

Mnie przychodzi do głowy myśl, że proces "rozrywania więzi" jest zjawiskiem które dotyczy wszystkich zakątków Świata, gdzie rządy sprawuje  praworządność i wolne media. :) 

Między Bugiem A Odrą przybiera specyficzny, lokalny koloryt. 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @KOSSOBOR 29 grudnia 2021 23:43
31 grudnia 2021 08:35

Dobrze byłoby, żeby Berlin się wkurzał, ale jeszcze lepiej, żebyśmy nie "siedzieli" tak mocno w "kieszeni" Berlina. :))

zaloguj się by móc komentować


saturn-9 @Nieobyty 30 grudnia 2021 16:26
31 grudnia 2021 10:48

Berlin wyciągnął wnioski z...

 

Berlin = globalni filantropii ? O ile tak to by zarazem pasowało do obecnych inscenizacji na lokalnej scenie w ex-Preussen.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @saturn-9 31 grudnia 2021 10:48
31 grudnia 2021 13:51

Dziękuje za uzpełnienie bo Berlin to skrót myślowy i jest to szerszy element

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @klon 30 grudnia 2021 16:41
31 grudnia 2021 13:59

W Polsce - w pewnym sensie "gonimy" zachodnie rozwiązania ale nasz wariant lokalny to jakby nałożenie paru etapów na raz tj. laicyzacja wraz z próbą zmian etnicznych - i tu jest nasza szansa gdy na raz montuja się dach i buduje ściany na których ma  się wspierać. 

Jak wyglądało rozrywanie więzi w Francji opisuje to Adam Gwiazda.

Francja katolicka i Francja republikańsko-laicka odeszły definitywnie w przeszłość i nie powstaną już z dziejowych popiołów

https://klubjagiellonski.pl/2021/12/30/francja-katolicka-i-francja-republikansko-laicka-odeszly-definitywnie-w-przeszlosc-i-nie-powstana-juz-z-dziejowych-popiolow/

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Nieobyty 31 grudnia 2021 13:59
31 grudnia 2021 18:12

Przeczytałem ciekawy artykuł z linku.

Zainteresował mnie fragment, cytuję:

Nawet kiedy proces dechrystianizacji zaczął wyraźnie przybierać na sile – nie w sposób linearny, ale raczej sinusoidalny...

Można z tego wyciągnąć szerszy wniosek, że nie ma czegoś takiego jak wymysł, chyba komunistów, o rozwoju społeczeństw.

Są zmiany, jakieś fluktuacje, przejście od pogaństwa do chrześciajństwa, potem znowu pogaństwo - i co dalej? Nie wiadomo.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @Andrzej-z-Gdanska 31 grudnia 2021 18:12
31 grudnia 2021 19:50

Sam artykuł zawiera w jednym miejscu rzeczy które przebijały się na SN np. upadek kościoła RKR to problem dla jego wrogów rzesze wojujących ateistów tracą sens swego działania.

Co do procesu dechrystianizacji w Francji – to podam jeszcze jeden link

Poza Tradycją nie ma przyszłości. Msza Wszechczasów i nowa wiosna francuskiego Kościoła

Artykuł Jana Maciejewskiego z III 2021

https://klubjagiellonski.pl/2021/03/19/poza-tradycja-nie-ma-przyszlosci-msza-wszechczasow-i-nowa-wiosna-francuskiego-kosciola/

I jest tam opis strategi Francuskiego KRK

„Spróbujmy być jak najmniej katoliccy, przyciągniemy w ten sposób więcej wiernych”. Wspominajmy najmniej jak to tylko możliwe o grzechu i konieczności nawrócenia. Jeśli duchowość, to tylko bliżej nieokreślone „spotkanie z Jezusem” – bez ascezy, wyrzeczeń i ofiary z siebie. Liturgia? Możliwie jak najprostsza, najkrótsza, najmniej uroczysta. Odrzućmy wreszcie cały ten zbędny balast, to może wreszcie uda się przekazać esencję wiary.

Efekt tej drogi to  zatwierdzona przez biskupa Paryża forma odbudowy i wystroju Katedry Notre Dame [Co ciekawe pożar nie strawił wnętrza i jest w miarę dobrym stanie].

Rozwoju społeczeństw – jest w obszarze technicznym ale każde pokolenie na nowa trzeba wbudować w pewną matrycę społeczną kulturową etyczną a ta jeszcze by sprostać wyzwaniom czasu musi się rozszerzać i czasem mutuje.

od pogaństwa do chrześciajństwa, potem znowu pogaństwo - i co dalej?

Papa Ratzinger – rozważał w 1969 r.,...." że „prawdziwy kryzys ledwo się zaczął. Będziemy musieli liczyć się z tym, że nastąpią straszliwe wstrząsy (…). Niewątpliwie [Kościół – przyp. red.] odkryje nowe formy posługi kapłańskiej i będzie wyświęcał do kapłaństwa wypróbowanych chrześcijan, którzy wykonują już jakiś zawód (…). Niezbędna również będzie posługa kapłańska w pełnym wymiarze czasu, jak dawniej (…)”.

Ksiądz Ratzinger pisał m.in., że Kościół jutra nie tylko będzie funkcjonował w zupełnie innej formie, ale tworzyć go będą małe wspólnoty, podobne do tych, które były na samym początku chrześcijaństwa: "Pójdźmy krok dalej. Z obecnego kryzysu wyłoni się Kościół jutra – Kościół, który stracił wiele. Będzie niewielki i będzie musiał zacząć od nowa, mniej więcej od początku. Nie będzie już w stanie zajmować wielu budowli, które wzniósł w czasach pomyślności. Ponieważ liczba jego zwolenników maleje, więc straci wiele ze swoich przywilejów społecznych.

Kościół będzie wspólnotą bardziej uduchowioną, nie wykorzystującą mandatu politycznego, nie flirtującą ani z lewicą, ani z prawicą. To będzie trudne dla Kościoła, bo ów proces krystalizacji i oczyszczenia będzie kosztować go wiele cennej energii. To sprawi, że będzie ubogi i stanie się Kościołem cichych" -mówił późniejszy papież.

Proces, który doprowadzi do takiego stanu rzeczy, będzie niezwykle bolesny, ale – jak można się domyślać – niezwykle potrzebny. Ratzinger przyrównał tę sytuację nawet do czasów sprzed rewolucji francuskiej: "Proces ten będzie tym bardziej uciążliwy, że trzeba będzie odrzucić zarówno sekciarską zaściankowość, jak i napuszoną samowolę. Można przewidzieć, że wszystko to będzie wymagało czasu. Proces będzie długi i żmudny, tak jak droga od fałszywego progresywizmu w przededniu rewolucji francuskiej – kiedy biskup mógł być uważany za błyskotliwego, jeśli wyśmiewał się z dogmatów, a nawet sugerował, że istnienie Boga wcale nie jest pewne – do odnowy w XIX wieku."

Jedno jest jednak pewne. Wszystkie te zmiany, które będą trwały w czasie kryzysu Kościoła katolickiego, doprowadzą do jego odnowy. Ratzinger mówi jasno: Ale kiedy minie już proces tego odsiewania, wielka moc popłynie z bardziej uduchowionego i uproszczonego Kościoła. W totalnie zaplanowanym świecie ludzie będą strasznie samotni. Jeśli całkowicie stracą z oczu Boga, odczują całą grozę swojej nędzy. Następnie odkryją małą trzódkę wyznawców jako coś całkowicie nowego. Odkryją ją jako nadzieję, która jest im przeznaczona, odpowiedź, której zawsze potajemnie szukali..."

Te słowa Papy są często cytowane i powielane – tylko że ja je dziś czytam inaczej – ten świadek wiary z Domu Św. Marty -poświecił życie na rzecz obrony KRK a nie swoje o nim wizji.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Andrzej-z-Gdanska 31 grudnia 2021 08:35
31 grudnia 2021 19:56

No i jeszcze: agentura pruska trzyma się tutaj mocno. Ale nie tylko w opozycji przecież. Telefony od kanclerz Niemiec w kilku ważnych kwestiach były do "płomiennych patriotów", co to teraz rządzą. I oni natychmiast ogony podkulali pod siebie.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @klon 30 grudnia 2021 16:41
31 grudnia 2021 20:06

Przypomnijmy jeden podpis Geremka, którym rozerwał handlowe więzy pomiędzy Polską a Kresami. Tak, na granicy, kwitły lokalne rynki, a handel jest najlepszą formą zawiązywania więzi. Dodatkowo teraz mamy - konieczne, oczywiście -  zamknięcie granicy z Białorusią /Kresy/. 

Aha, z reportażu Witolda Gadowskiego z granicy wschodniej dowiedzieliśmy się, że dwóch nieboszczyków - Kuroń i Geremek - ma tam, na Podlasiu, domostwa. W których teraz siedzą ci, co walczą od polskiej strony z polską ochroną granicy.  

Te dwa siedliska antynarodowych facetów na ścianie wschodniej są bardzo symptomatyczne...

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @Nieobyty 31 grudnia 2021 19:50
31 grudnia 2021 20:12

Francja...

https://www.youtube.com/watch?v=9lZK5alM4cY

- to mówi więcej, niż wszelkie rozważania.

zaloguj się by móc komentować

Paris @KOSSOBOR 31 grudnia 2021 20:12
31 grudnia 2021 21:12

Dokladnie  tak...

...  cos  wstrzasajacego,...  a  teren  poszedl  pod  parking  albo  pod  centrum  handlowe  !!!

A  od  jutra  ta  SWOLOCZ  francuska  obejmuje  "prezydEcje"  Lunijna,

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Nieobyty 31 grudnia 2021 19:50
31 grudnia 2021 21:29

"Te słowa Papy są często cytowane i powielane – tylko że ja je dziś czytam inaczej – ten świadek wiary z Domu Św. Marty -poświecił życie na rzecz obrony KRK a nie swoje o nim wizji."

Mam podobną refleksję. I jeszcze ta apologia tradycyjnej liturgii z kapłanem odwróconym tyłem do wiernych. Coś tu nie gra. Chyba postępowi teologowie którzy wsiedli na niego po wyborze na Papieża pomogli mu zweryfikować ten pierwotny jego ideał katakumbowego ubóstwa Kościoła. A teraz narasta w Polszcze kult królowania Serca Zbawcy, wszak z licznymi implikacjami dla życia publicznego. Wszak sam Benedykt XVI zagrzewał nas do trwania w wierze. No i ma co chciał. 

Franciszek zaś stawia pierwsze kroki w kierunku odnowy Państwa Kościelnego w formie powierzenia finansów Watykanu Kard. Pellowi. Świetna była audycja Ks. Skrzypczaka w poniedziałek chyba w Radio Maryja. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @KOSSOBOR 31 grudnia 2021 20:12
31 grudnia 2021 21:31

O ludzie, dobrzy ludzie!! ... Zgadza się.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Nieobyty 31 grudnia 2021 19:50
31 grudnia 2021 21:47

Odkryją ją jako nadzieję,... która nigdy nie umiera!

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @KOSSOBOR 31 grudnia 2021 19:56
31 grudnia 2021 21:50

Telefony od kanclerz Niemiec w kilku ważnych kwestiach były...

Czas przeszły. I co dalej? Może nie będzie takiego "ciągu dalszego"?

Może trzeba będzie zmienić ekipę po zmianie kanclerza? A może nawet sposoby działania?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Nieobyty 31 grudnia 2021 19:50
31 grudnia 2021 22:38

Moja wizja (nieumiarkowanego pesymisty) jest najbardziej zbieżna z wizją przedstawioną przez Waltera  Michaela Millera jr w  jego ksiązce pt.: "Kantyczce dla Leibowitza" ( A Canticle for Leibowitz ,1959 r.).
Edycja polska - rok 1991. 

zaloguj się by móc komentować


Nieobyty @Magazynier 31 grudnia 2021 21:29
1 stycznia 2022 11:14

Papa Ratzinger – wyraził swoją drogę życiową po w/w słowach z czasów soboru – wyborem imienia BENEDYKT oraz w prawie każdym detalu np. typ Paulisza i jego krój, aż po jego wybór czasu odosobnienie dla umartwienia i modlitwy.

Kardynał Jorge Mario Bergoglio „Franciszek” – przestałem zwracać uwaga na słowa jego krytyków bo wzbudzają one niechęć do tego człowieka a wszak to co czyni złe i dobre jest częścią Planu Bożego. Od dawne też nie słucham opinii apologetów osoby kardynała Bergolio „Franciszka” – wszak przykre było by i chyba jemu że go wychwalają min. wrogowie kościoła. [ To jest stałe pytanie członka Kościoła w czym wiary uchybiłem i Boga obraziłem że zasługuję na pochwały z ust wrogów Kościoła i jak pochwałe to użyją w niecnych knowaniach]

I to są moje ostanie słowa jakie za życia kardynała Bergoglio o nim wypowiadam.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @Andrzej-z-Gdanska 31 grudnia 2021 21:47
1 stycznia 2022 11:15

Wiara i nadzieja .

Papa Ratzinger jest człowiekiem wiary

L. do Rzymian 5:1-4

Dostąpiwszy więc usprawiedliwienia przez wiarę, zachowajmy pokój z Bogiem przez Pana naszego Jezusa Chrystusa, dzięki któremu uzyskaliśmy przez wiarę dostęp do tej łaski, w której trwamy i chlubimy się nadzieją chwały Bożej. Ale nie tylko to, lecz chlubimy się także z ucisków, wiedząc, że ucisk wyrabia wytrwałość, a wytrwałość - wypróbowaną cnotę, wypróbowana cnota zaś - nadzieję.

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @KOSSOBOR 31 grudnia 2021 20:12
1 stycznia 2022 11:17

Obraz to jedno ale z nim stoi inżynieria . Bo można od strony technicznej ustalić typ sprzętu budowlanego, wybór technik wyburzania [od tego jest literatura techniczna] to by ustalić ramy inżynierii społecznej oraz jej technik – które do tego aktu na filmie doprowadziły – przydatne są w/w rozważania.

Technicznie z gruzów można odtworzyć budynek –  pytanie czy są techniki odtworzenia z gruzów społeczeństwa.

I jeszcze w kwestii katedr

https://ridero.eu/pl/books/katedry_klejnoty_w_koronie_europy/freeText

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Andrzej-z-Gdanska 28 grudnia 2021 08:30
2 stycznia 2022 09:03

Powstanie Wielkopolskie było skazane na sukces.

 

Gdy przegląmy kronikę wydarzeń z listopada i grudnia 1918 roku to nic się nie kleiło na terenie byłej Drugiej Rzeszy. Rewolucja szalała, konkurencyjne gangi polityczne skakały sobie do gardła. Krwawy spektakl [rewolucja listopadowa 1918/1919] trwał do maja 1919 roku.

Konstrukt polityczny, zwany potocznie Republika Weimarska, powstał na gruzach Rzeszy faktycznie dopiero w roku 1919.

Wielkopolanie, dotychczasowi poddani kajzera Wilusia Cwo tylko dobijali bedącą w agonii Drugą Rzeszę. Kajzer się zmył do neutralnej Holandii zatem to nie była figury ojca za którą warto umierać [rozsądni dotychczasowi poddani w uniformach oddali salwy honorowe i po 20 (?) minutach poddali się].

Dowódcy powstańczych oddziałów mieli chyba na zapleczu międzynarodowych sprzymierzeńców. Data 27 a miesiąc 12, dzień tygodnia piątek. 

No, no, tak, tak: Madame H. uwielbia takie odsłony. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @saturn-9 2 stycznia 2022 09:03
2 stycznia 2022 09:59

Tak, Francję, która byla na tak dla Powstania.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @saturn-9 2 stycznia 2022 09:03
2 stycznia 2022 14:41

Dzięki za ciekawe namiary. :)

Powstanie Wielkopolskie było skazane na sukces.

Jednak trzeba było być przygotowanym, żeby sukces był rzeczywisty, a nie propagandowy. :)

Jednym z ostatnich miejsc, gdzie żywa była rewolucja, okazała się Bawaria. 
Większość kierownictwa Bawarskiej Republiki Rad było pochodzenia żydowskiego, co wywołało w narodzie niemieckim skojarzenia, że bolszewizm i judaizm były zasadniczo tym samym. W niedalekiej przyszłości miało to skutkować w Niemczech upowszechnieniem silnych postaw antysemickich.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewolucja_listopadowa

Madame H., De Regis Debray, Gallimard, 2015

Kapryśna opowieść, która relacjonuje detoksykację, a jednocześnie dostarcza instrukcji, jak wyjść z cywilizacji bez szwanku. Narrator chciałby zastąpić nadzieję bez radości radością bez nadziei.

https://www.franceculture.fr/oeuvre-madame-h-de-regis-debray

Nie wiele rozumiem z tego opisu, ale brzmi oszałamiająco. :) 
 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować